Specialbygget klarar upp till 80 ton – ska köra timmer till pappersbruk i Umeå.
Världens första eldrivna timmerbil i trafik i Sverige
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-07-08 11:35
Specialbygget klarar upp till 80 ton – ska köra timmer till pappersbruk i Umeå.
Kommentarer
Rätt väg att gå, se till att elektrifiera de korta sträckorna. Jag förstår tex inte Posten (mfl) varför de inte har elbilar, borde vara perfekt... och kanske satsa på att fler mindre bilar som kör kortare sträckor istället för de illaluktande diesel modellerna de har idag.
PostNord kör Garia Elbilar i Östersund. Liknande dessa.
https://www.transportnet.se/article/view/554303/postnord_koper_in_danska_elbilar
Vet inte vad dom kör med för paketbilarna borde logiskt blivit eldrivna också
Finns fler exempel på el-drivna tunga lastbilar i Sverige
Maserfrakt har köpt in två bränslecells lastbilar från Hyzon med ca 68 mils räckvidd:
https://miljo-utveckling.se/maserfrakt-satsar-pa-vatgasdrivna-tunga-lastbilar/
Hyzon satsar på bränslecells lastbilar och har redan produktion igång:
https://www.hyzonmotors.com/
Volvo Group och Daimler Truck AG har bildat ett gemensamt bolag cellcentric för utveckling av bränslecells lastbilar:
https://fuelcellsworks.com/news/daimler-truck-ag-and-volvo-group-fully-committed-to-hydrogen-based-fuel-cells-launch-of-new-joint-venture-cellcentric/
https://fuelcellsworks.com/news/volvo-trucks-showcases-and-starts-testing-new-hydrogen-fuel-cell-truck/
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.