Vi Bilägares forum

Green NCAP räknade fel i livscykelanalys – elbilarna är egentligen grönare

Green NCAP räknade fel i livscykelanalys – elbilarna är egentligen grönare

Ett räknefel fick elbilarna att se sämre ut än vad de är. Här är de uppdaterade siffrorna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-07-07 19:13

Kommentarer

Med tanke att man räknar på El mixen borde även Bensin/Diesel ta med värde kedjan som att borra oljan alternativ fracking, Transport via båtar, lastbilar och tillverkningen från Olja till bensin/diesel. Sedan förbränningen av bensin/diesel som är 20-30% effektiv i Ice motorer vs Elmotorer som är 90% effektiv.

Sedan jämförelser och ta gärna med återvinning av batterier från Elbilarna också till nya batterier

Uppdaterat: 2022-07-07 20:04
Elbilar

Det är klart att de "räknade fel", sekten elbil får ju inte visa sig vara miljöovänlig.

Uppdaterat: 2022-07-07 20:55

Det var en ojämnt fördelad lista på bilar. Bilarna med el på något vis plus bensinarna var mest småbilar medan dieselbilarna var mest större bilar.

Uppdaterat: 2022-07-07 21:03

@walle_x - el/diesel avspeglar gissningsvis vilka bilar som säljs. Det finns inte några små dieselbilar att köpa längre då kostnaden att rena dieselbilar till acceptabel nivå gör att det blir för dyrt i en liten billig bil och omvänt föredrar de flesta som köper en stor energislukande dragbil diesel för att virveln i tanken ska bli något mindre.

Uppdaterat: 2022-07-07 22:27

Står redan klart så här långt, att små bilar motsvarar en mycket större bil (aka SUV eller motsvarande). Men det har väl nog redan GreenPeace konstaterat att vi måste köra mindre bilar, inte större.

Uppdaterat: 2022-07-07 22:31

Outlander, vilket sorgligt kapitel.. och den fick låg skatt, hahaha.. helt galet!

Uppdaterat: 2022-07-07 22:58

Det brukar ni fel när man räknar ut saker, isf att kolla på riktigt.

Uppdaterat: 2022-07-07 23:01

Men HX, visst är det bra att du kan få en stor säker dieseldriven SUV som motsvarar en liten pluttig farlig bensindriven bil som är likvärdiga ur LCC perspektiv. För det är ju det du skriver och som A.L så många gånger påpekat.

Uppdaterat: 2022-07-07 23:06

Mr Snoid, tycker du bilar som tex Volvo XC60 B4 Diesel är bra för klimatet? En Golf lastar lika mycket, eller en Fabia kombi. Sedan när du säger "farlig".. blir bilen farligare för att den är liten? Den lilla bilen du pratar om blev farlig den dagen då bilarna blev mycket tyngre (efter V70 tiden, då XC60 som väger 1950 kg kom ut på marknaden). Volvo drev på denna märkliga utvecklingen och XC60 lade grunden för det som sedan kom (SUV snöbollseffekten vi ser idag... 2+ ton för att vara "säker").

Uppdaterat: 2022-07-08 00:27

HX
”Står redan klart så här långt, att små bilar motsvarar en mycket större bil (aka SUV eller motsvarande)”
Vad menar du med det du skriver då? I en kommentar till en artikel om bilars totala CO2 utsläpp under sin livstid…..
Du skriver ju att små bilar motsvarar stora i fråga om totala utsläpp 🤣

Uppdaterat: 2022-07-08 09:02
Mr Snoid skrev:

HX
”Står redan klart så här långt, att små bilar motsvarar en mycket större bil (aka SUV eller motsvarande)”
Vad menar du med det du skriver då? I en kommentar till en artikel om bilars totala CO2 utsläpp under sin livstid…..
Du skriver ju att små bilar motsvarar stora i fråga om totala utsläpp 🤣

+100
Inga kommentarer som då blir censurerade.

Uppdaterat: 2022-07-08 09:30

Aha..jag menade "två små bilar = en större bil eller typ en SUV". Ordet försvann på vägen...eller körde i diket!? :-)
Kunde inte ändra efteråt.. är det någon ny funktion som man tvingats ta in för A.L inte skall ändra sina utsagor? Eller för att det finns många "kappvändare", som inte vågar stå för det de säger?
I alla fall, generellt kan jag säga att väldigt många "miljöbilar", mild hybrider osv.. fick låga skatter och ansågs släppa ut väldigt lite när verkligheten var precis tvärtom. Volvo sålde sina utsläppsrättigheter, som jag än idag inte kan förstå att ett märken med de största utsläppen (förbrukningen), plötsligt räknades som ett bilmärke långt mycket bättre än andra som fick böta. Sedan hela denna dieselskandalen där mer eller mindre alla fuskade. Snacka om världen idag bara går ut på att fuska och fara med osanningar. Ibland undrar jag också hur folk tänker, har de övertro på tekniken eller är de bara naiva? Låt oss säga att du ställer en XC60/XC90 bredvid en mycket mindre bil som tex Opel Corsa.. är det inte klart som korvspad då att Opel'n släpper ut mindre, och är bättre om man enbart ser till klimatpåverkan osv (utan att blanda in säkerhet (den är relativ) mm.

Uppdaterat: 2022-07-08 09:58

HX
”Den lilla bilen du pratar om blev farlig den dagen då bilarna blev mycket tyngre”
Det där får du gärna förklara hur du kommer fram till.

Blev helt plötsligt små bräckliga bilar mycket mer osäkra? Spelar väl ingen roll om du körning en bergvägg, trädstam, betongtrumma eller annat oeftergivligt föremål. Den lilla skrytbilen var inte ett dugg säkrare innan antalet SUV:ar ökade.
För du har väl koll på olycksstatistiken och fördelning mellan singelolyckor och frontalkollisioner?

Uppdaterat: 2022-07-08 10:01

Nej Vargen har bara ett fokus, och det är frontalkollisioner mellan två fordon.

Alla andra olyckstyper existerar inte och skall räknas bort.

Så fungerar det i den endimensionella världen.

Småbilar ger - generellt sett - alltid ett sämre skydd än större. Fysikens lagar står alltid över ideologernas bakvända logik.

Dock har också småbilarna blivit bättre över tid, men då på bekostnad av att de också blivit tyngre. Denna senare faktor är besvärlig för Vargen att förklara. Han tror nämligen att bilens tyngd i sig gör den säkrare. Inte (som är det korrekta) att bilen görs starkare och därigenom skapar en högre totalvikt.

I Vargens värld kan man alltså lasta in en säck med 1000 kg grovbetong i skuffen på en Skoda och då klara en kollision mot en stor SUV betydligt bättre.:-)

Nej han bemöter aldrig sina logiska kullerbyttor.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-08 10:19
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Du gör kullerbyttan A.L, tyvärr. i EuroNCAP- V40 (98% Adult Occupant) får bättre resultat än V60 (96%) . SUV måste givetvis byggas "grövre" för att hantera sin egna vikt bättre då den väger mer. Men strukturellt kan du bygga en väldigt säker bil som väger mindre, MEN relativt en tyngre bil kan du inte mäta dig med. Krockenergin kommer att skada den som åker i den lättare bilen helt klart. Men, du verkar tro att lösningen är att alla är säkrare om vi kör runt i 3 ton tunga bilar, men så är inte fallet. Fortfarande är singelolyckor de som sker mest, och när du har en tung bil är det inte bra när du väl kört av vägen.. då är vikten emot dig.
Jag är också generellt emot småbilar, skulle aldrig köpa en Aygo eller något i den stilen. Dessa mindre bilar är helt klart sämre på säkerheten eftersom biltillverkarna inte lägger så mycket på att göra dem säkra. V40 storlek skulle jag vilja påstå är den storleken jag talar om nu (som en småbil, eller den minsta bil jag kan tänka mig köra i alla fall).

Uppdaterat: 2022-07-08 10:31

Och vad händer om diesel/bensinbilen körs på förnybart?

Uppdaterat: 2022-07-08 10:44

Men HX, nu snackar du om en bil i C-segmentet. Det är som sagt ingen småbil och har hellre aldrig varit det.
Så du bör faktiskt förtydliga ditt skrivande och inte skriva ”småbilar” när du i realiteten menar en mellanstor familjebil.

Uppdaterat: 2022-07-08 11:24

Problemet med Vargen är att han har en sådan extremt dålig faktakoll. Han letar med ljus och lykta efter enskilda fundament som skall bekräfta hans egen normativa uppfattning, ofta stick i stäv med både fysikaliska lagar, etablerad vetenskap eller rena enkla data.

Nu senast svamlar han om NCAP och jämför betyg från år 2012 med betyg från 2018. Och det är givetvis inte korrekt eftersom NCAP-provet och de olika mätpunkterna skiljer sig åt mellan dessa olika år (på sex år hinner det hända mycket med NCAP-provet och så har det också gjort i det aktuella fallet).

Därför är inte betyget från år 2012 - som var det år som V40 testades (med betyget 98%) - jämförbart med år 2018 - som var det år som V60 testades (med betyg 96%).

V40 är en äldre konstruktion, med sämre hållfasthet, medan V60 bygger på SPA-plattformen som är en av de starkaste karosserna man kan hitta på marknaden idag. V60 (och V90/XC90/60 osv) är därför säkrare bilar än V40 byggd 2012. Den enda punkten där den äldre V40 är bättre är oskyddade trafikanter, kopplat till en speciallösning som togs fram för modellen (tillsammans med Autoliv). Den lösningen blev dock inte den framgång som man först trodde, och därför har inte de dyrare och nyare Volvo-bilarna fått motsvarande teknik. https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/media/pressreleases/43844

Angående tre ton hit eller dit så är det självklart så att viktskillnaden innebär en trafiksäkerhetsmässig nackdel. Vill Vargen att vi skall räkna på den saken? Kolliderar man med en lastbil med sin personbil är man i regel ganska illa ute. Så långt har Vargen förstått saken rätt. Vad han dock missat är att biltillverkare inte medvetet gör bilarna tyngre för att klara olyckor mot andra bilar bättre - av precis det skälet som Vargen (i samma inlägg) sedan själv skriver ut. Att lasta in ett ton cement i skuffen på Skodan gör inte din bil säkrare Vargen. Att däremot bygga in förstärkningar, fler krockkuddar och göra bilen längre kommer att addera vikt. Och med längre deformationszoner förlänger du tidsförloppet i kollisionen. Då blir krafterna på de åkande också lägre(jfr slå handen i bordet med eller utan en kudde mellan handen och bordsytan, kudden motsvarar deformationszoner på bilen och därför gör det inte lika ont). Åter räknar jag gärna på detta tillsammans med dig Vargen om du vill lära dig mer.

Det är bra att du inte åker i en liten bil. Där har vi förvisso låg vikt (även om också småbilarna fläskat på sig över tid). Men småbilar har idag såpass styva säkerhetskarosser att deformationslängden blivit ännu kortare. Och med kortare stopp blir kraften på de åkande (och framförallt deras inre organ) högre. Åter elementär fysik.

Jämför exempelvis en Golf årsmodell 2021 med originalet som byggdes år 1974. Den senare har blivit 579 mm längre, 179 mm bredare, 81 mm högre och 522 kg tyngre. Och givetvis betydligt säkrare. Säkerhet adderar vikt, så enkelt är det.

https://www.carfolio.com/volkswagen-golf-1.5-278674

Kan man bygga en liten bil lika säker som en stor - allt annat lika? Nej - i alla fall inte till en rimlig kostnad.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-08 21:13
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L nu tror jag faktiskt inte att en Golf växt med 5,8m då borde den var ca 9m lång i dag 🤣
Jag har haft en Golf 1, den var i storlek jämförbart med frugans I20. Men däremot har den blivit såpass mycket tyngre som du skriver, vill minnas min vägde 930kg

Uppdaterat: 2022-07-08 19:36

Ha ha sorry. Blev stressad på slutet. Ändrar med en gång....

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-08 19:52
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Ha ha sorry. Blev stressad på slutet. Ändrar med en gång....
MVH AL

Lätt att ta fel på en tiopotens 😉

Uppdaterat: 2022-07-08 20:36
Mr Snoid skrev:

A.L skrev:
Ha ha sorry. Blev stressad på slutet. Ändrar med en gång....
MVH AL

Lätt att ta fel på en tiopotens 😉

Eller en bokstav....

MVH AL

Uppdaterat: 2022-07-08 21:10
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”