Vi Bilägares forum

Provkörning: Mercedes EQE (2022)

Provkörning: Mercedes EQE (2022)

Mellanmodellen på nya elbilsplattformen från Mercedes ställer ordinarie E-klass i skuggan och blir en nöt för Tesla att knäcka.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-30 10:30

Kommentarer

2,5 ton!!...så fick man ut ca 50 mil på ett jättestort batteri. Är det ingen som inser det orimliga i detta? Säkert en bra och skön bilmodell...men implementation är inget vidare.

Uppdaterat: 2022-06-30 10:48

Sedan och elbil lirar inte bra när det gäller design. Ser bara konstiga ut. Väldigt få som lyckas. Tesla Model S är snygg, även BMW I4 men den är ju byggd på en plattform som även ICE bilar byggs på.

Uppdaterat: 2022-06-30 10:52

Bekväm att åk i. Ja om man nu kommer in i den. När biltestare klagar på att en bil är besvärlig att komma in i pga låga sittpositionen då måste den vara riktigt låg. Ett stort problem med moderna bilar för oss som är lite äldre och inte så viga i kroppen längre. Jag hade gärna sett mera kommentarer i tester och provkörningar om hur det är att ta sig in i / ut ur bilar. Nu finns tack och lov angivet sitshöjd över mark i tabellerna i ViB biltester men centimetrar säger inte allt.
Finns ju en rad bilar idag med det problemet men så gott som aldrig att det påpekas i tester. Volvo S60, V60 och V90. Mercedes och BMWs vanliga sedaner är bara några exempel. Bilar som direkt går bort för mig när jag ska välja bil.

Uppdaterat: 2022-06-30 18:24

Uffeeh, du är inte ensam om att välja bort låga bilar. Vi seniorer är många numera, och vi väljer av nödtvång bilar som är lätta att kliva i och ur. SUV- och crossovertrenden numera tror jag är stark, för att de bilarna är lättare att komma in och ut. Det viktigaste i min nästa bil, blir om frugan kan sätta sig bekvämt. Vägkänsla, rolighet och premium betyder noll och intet...

Uppdaterat: 2022-06-30 19:34

Riktigt snygg!
Asch, är det inte gnäll om låga bilar så är det att andra högre bilar får högre förbrukning och för kort räckvidd. Snart ser man väl högbyggda bilar för äldre med ståplats för föraren för att de inte kan sätta sig.

Uppdaterat: 2022-06-30 22:08
Axa skrev:

Riktigt snygg!
Asch, är det inte gnäll om låga bilar så är det att andra högre bilar får högre förbrukning och för kort räckvidd. Snart ser man väl högbyggda bilar för äldre med ståplats för föraren för att de inte kan sätta sig.

Jag gillar också den bilens utseende. Skall försöka ta en tur till Veho bil och provköra, synd bara att den kostar närmare en million. Det tycker jag är väl saftigt, men jag kanske vinner på lotto för Postkoden är bara bortkastade pengar.

Uppdaterat: 2022-06-30 22:15

Snoid
Sälj Ioniqen och du kommer gå med vinst! 😀
Jo, den är dyr men förmodligen lär man flukta närmare på den iallafall.

Uppdaterat: 2022-07-01 00:08

Nu har jag sjuk beslutsångest.....
Fått ett erbjudande att plocka en EQE med omgående leverans så den hinner reggas innan bonusgränsen smäller igen, måste bestämma mig innan i morgon lunch.
Vad säger ni? Ska man efter 2 olika Teslor testa elbil av annat märke? Nu när Tesla öppnat sitt laddnätverk är man ju mycket mer fri i sitt val även för oss som kör onormalt mycket.
Är sjukt nöjd med min Model Y på 90% av alla egenskaper, men anar komforten är ganska mycket bättre i EQE och den lite längre räckvidden gör det med lite bekvämare såklart. Har inte längre behov av det monstruösa bagaget i Teslan heller och då jag tycker det är lite kul med gadgets så lockar Mercan då detta exet hade en hel del teknik tillvalt, (redan specad bil som nån avbokat i sista minut.)
Ah, svårt val.....

Uppdaterat: 2022-07-06 20:08

Gaston
Jag skulle slå till. Dels för att du får något nytt efter två Teslor men sedan är jag övertygad att EQEn är betydligt bekvämare.

Uppdaterat: 2022-07-06 20:21
Axa skrev:

Gaston
Jag skulle slå till. Dels för att du får något nytt efter två Teslor men sedan är jag övertygad att EQEn är betydligt bekvämare.

Ja, det är faktiskt komforten som lockar mig mest. Vad jag sett i tester m.m. ska det vara galet fin komfort i EQE, luftfjädring på detta exet med. Model Y är bekväm med, mycket bekvämare än vad många säger men den är väldigt fast i sättningen och det stör mig lite efter senast Model S med luftfjädring och dessförinnan V90 Inscription.

Uppdaterat: 2022-07-06 20:30

Gaston, tveklöst skulle jag slagit till på Mercan. Utan att ha provkört någon av dem men utifrån det du anser vara lite okomfortabelt med Teslan så skulle jag utifrån mina preferenser absolut slagit till. Det är väl ändå inte dina pengar, förutom förmånsvärde. EQE var den MB jag väntade på, men hann köpa en Ioniq5 i stället. Nu visade den sig bli ohemult dyr med lite tillbehör, men jag skall oavsett det provköra och värdera vid kommande bilbyte. Jag gillar körkänslan och lugnet i en Mercedes, dess tydliga DNA. Det fanns även i den lilla EQA som var på radarn innan bit senaste bilbyte.

Uppdaterat: 2022-07-06 20:31
Mr Snoid skrev:

Gaston, tveklöst skulle jag slagit till på Mercan. Utan att ha provkört någon av dem men utifrån det du anser vara lite okomfortabelt med Teslan så skulle jag utifrån mina preferenser absolut slagit till. Det är väl ändå inte dina pengar, förutom förmånsvärde. EQE var den MB jag väntade på, men hann köpa en Ioniq5 i stället. Nu visade den sig bli ohemult dyr med lite tillbehör, men jag skall oavsett det provköra och värdera vid kommande bilbyte. Jag gillar körkänslan och lugnet i en Mercedes, dess tydliga DNA. Det fanns även i den lilla EQA som var på radarn innan bit senaste bilbyte.

Mina pengar är det som du säger i förmånsvärdet och det ökar om jag byter, dels då denna EQE är riktigt trevligt utrustad samt att vi är efter 1/7 och nya förmånsregler, men jag får även ett lite ökat bruttolöneavdrag om jag byter. Hade de kostat mig exakt samma hade jag inte tvekat en sekund, nu är det en fundering på om den ökade komforten och känslan av nytt uppväger den ökade nettokosten.
Men ja, det är som du säger med Mercedes DNA som särskilt återfinns från E-klass och uppåt men till viss del i mindre modeller med. Hade ju en E220 Avantgarde för ett gäng år sen och tyckte väldigt mycket om den.
Lite nyfiken på att många höjer Mercas nya lysen till skyarna med. Teslan har inget dåligt ljus men saknar ju V90:ns.

Uppdaterat: 2022-07-06 20:39
Axa skrev:

Snoid
Sälj Ioniqen och du kommer gå med vinst! 😀
Jo, den är dyr men förmodligen lär man flukta närmare på den iallafall.

Så klart kommer jag gå med vinst, ca 100kkr i dagsläget 🤪. Men jag trivs oförskämt bra med bilen och den har en prestanda som kostar onödigt mycket på MB. Trodde faktiskt inte att bilen skulle vara så mycket mer komfortabel än den GLC jag hade innan. Jag beställde den endast för att den såg fräck ut , var en ”äkta elbil” med toppmodern 800V drivlina och kvalade in under mitt maxpris på 600k. Var inne på en EQC men den var både för dyr och föråldrad.
Men så klart, efter ett halvår med en ny bil så börjar funderingarna på nästa….
Du borde känna minst samma känsla i lyftet från din tidigare, Octavia var det väl?

Uppdaterat: 2022-07-06 20:55
Gaston skrev:

Mr Snoid skrev:
Gaston, tveklöst skulle jag slagit till på Mercan. Utan att ha provkört någon av dem men utifrån det du anser vara lite okomfortabelt med Teslan så skulle jag utifrån mina preferenser absolut slagit till. Det är väl ändå inte dina pengar, förutom förmånsvärde. EQE var den MB jag väntade på, men hann köpa en Ioniq5 i stället. Nu visade den sig bli ohemult dyr med lite tillbehör, men jag skall oavsett det provköra och värdera vid kommande bilbyte. Jag gillar körkänslan och lugnet i en Mercedes, dess tydliga DNA. Det fanns även i den lilla EQA som var på radarn innan bit senaste bilbyte.

Mina pengar är det som du säger i förmånsvärdet och det ökar om jag byter, dels då denna EQE är riktigt trevligt utrustad samt att vi är efter 1/7 och nya förmånsregler, men jag får även ett lite ökat bruttolöneavdrag om jag byter. Hade de kostat mig exakt samma hade jag inte tvekat en sekund, nu är det en fundering på om den ökade komforten och känslan av nytt uppväger den ökade nettokosten.
Men ja, det är som du säger med Mercedes DNA som särskilt återfinns från E-klass och uppåt men till viss del i mindre modeller med. Hade ju en E220 Avantgarde för ett gäng år sen och tyckte väldigt mycket om den.
Lite nyfiken på att många höjer Mercas nya lysen till skyarna med. Teslan har inget dåligt ljus men saknar ju V90:ns.

Låter som en välutrustad EQE och den landar väl runt millionen. Merca har bra ljus, även min GLC med trivialt LED High hade riktigt bra ljus, men ej adaptivt. Ioniqen jag har nu har lite sämre halvljus och dåligt helljus, så jag monterade en LED ramp och nu lyser det bra, men har man haft adaptivt ljus så vet man ändå vad som saknas.

Uppdaterat: 2022-07-06 20:58
Mr Snoid skrev:

Gaston skrev:
Mr Snoid skrev:
Gaston, tveklöst skulle jag slagit till på Mercan. Utan att ha provkört någon av dem men utifrån det du anser vara lite okomfortabelt med Teslan så skulle jag utifrån mina preferenser absolut slagit till. Det är väl ändå inte dina pengar, förutom förmånsvärde. EQE var den MB jag väntade på, men hann köpa en Ioniq5 i stället. Nu visade den sig bli ohemult dyr med lite tillbehör, men jag skall oavsett det provköra och värdera vid kommande bilbyte. Jag gillar körkänslan och lugnet i en Mercedes, dess tydliga DNA. Det fanns även i den lilla EQA som var på radarn innan bit senaste bilbyte.
Mina pengar är det som du säger i förmånsvärdet och det ökar om jag byter, dels då denna EQE är riktigt trevligt utrustad samt att vi är efter 1/7 och nya förmånsregler, men jag får även ett lite ökat bruttolöneavdrag om jag byter. Hade de kostat mig exakt samma hade jag inte tvekat en sekund, nu är det en fundering på om den ökade komforten och känslan av nytt uppväger den ökade nettokosten.
Men ja, det är som du säger med Mercedes DNA som särskilt återfinns från E-klass och uppåt men till viss del i mindre modeller med. Hade ju en E220 Avantgarde för ett gäng år sen och tyckte väldigt mycket om den.
Lite nyfiken på att många höjer Mercas nya lysen till skyarna med. Teslan har inget dåligt ljus men saknar ju V90:ns.

Låter som en välutrustad EQE och den landar väl runt millionen. Merca har bra ljus, även min GLC med trivialt LED High hade riktigt bra ljus, men ej adaptivt. Ioniqen jag har nu har lite sämre halvljus och dåligt helljus, så jag monterade en LED ramp och nu lyser det bra, men har man haft adaptivt ljus så vet man ändå vad som saknas.

Ioniq 5 har bra halvljus och sämre helljus test från ViBilägare, Nr: 13 och År 2021.

Uppdaterat: 2022-07-06 21:47
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Ioniq 5 har bra halvljus och sämre helljus test från ViBilägare, Nr: 13 och År 2021.

Ja det var ju det jag skrev GF. Jag har kört en hel vinter med Ioniq5 och har haft andra bilar med adaptivt ljus så jag har en ganska klar bild över ljuset på bilen 😉

Uppdaterat: 2022-07-06 21:52
Mr Snoid skrev:

Låter som en välutrustad EQE och den landar väl runt millionen. Merca har bra ljus, även min GLC med trivialt LED High hade riktigt bra ljus, men ej adaptivt. Ioniqen jag har nu har lite sämre halvljus och dåligt helljus, så jag monterade en LED ramp och nu lyser det bra, men har man haft adaptivt ljus så vet man ändå vad som saknas.

Ja den är hyfsat rustad, bland annat Premium Plus-paketet där de vassaste strålkastarna ingår som tydligen hade massa funktioner som att de kan projicera varningsskyltar framför bilen etc...
En bit under millionen ändå, Mercedes har ju hyfsade priser på Fleet Edition.
Jo men så är det, har man haft bra ljus så saknar man det. Men där har iaf Model Y de bästa strålkastarna jag vart med på en amerikansk bil iaf, de har ju annars alltid haft ganska mediokert ljus.

Uppdaterat: 2022-07-06 23:36
Mr Snoid skrev:

Du borde känna minst samma känsla i lyftet från din tidigare, Octavia var det väl?

Ja, det är ett jättelyft från Octavian. Betydligt mer komfort med mindre buller och den går bättre på knöliga vägar. Tycker infotainment kan vara seg enstaka gånger vid uppstart men det kunde det även vara på Octavian. Så lite småbuggar finns.

Nu har man ju fått mersmak så man börjar redan planera för nästa elbil. 😆 Såg en presentation av ID6 och blir nyfiken på vad Skoda gör för motsvarande. Annars såg Ioniq 6 riktigt fin ut. Men innan byte så lär det hinna komma en en hel drös med nya modeller.
En EQE vore fint men utanför min budget. Kanske en EQC?

Uppdaterat: 2022-07-07 00:14

Flera gånger senaste veckorna har jag sett en EQE taxi och jag tror att det är samma bil varje gång för den körs alltid med sidorutorna halvt nerhissade både på motorväg och i industriområde.

Uppdaterat: 2022-07-07 10:03

Kört EQS och är den bästa bil jag kört och jag är som ni vet kräsen.
Underbar komfort är bara en egenskap. Tystaste bilen jag kört/åkt i med hästlängder.
Köp!!
Du kommer tacka oss sedan.

Uppdaterat: 2022-07-07 21:00
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Kört EQS och är den bästa bil jag kört och jag är som ni vet kräsen.
Underbar komfort är bara en egenskap. Tystaste bilen jag kört/åkt i med hästlängder.
Köp!!
Du kommer tacka oss sedan.

Du borde slå till, finns med kort leveranstid, kostar endast 1,3 mill

Uppdaterat: 2022-07-07 21:03

Har åkt Tesla Y, apdålig komfort jämfört med MB E-klass, som i sin tur blir helt utklassad av EQS komfortmässigt. EQE är mycket lika EQS

Uppdaterat: 2022-07-07 21:04
Gillar kurvor och rondeller
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Kört EQS och är den bästa bil jag kört och jag är som ni vet kräsen.
Underbar komfort är bara en egenskap. Tystaste bilen jag kört/åkt i med hästlängder.
Köp!!
Du kommer tacka oss sedan.

Du borde slå till, finns med kort leveranstid, kostar endast 1,3 mill

Över min budget tyvärr.
Ska gå i pension om 10år, sparar för att kunna plocka ut samma lön som idag under 30år

Uppdaterat: 2022-07-07 21:14
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
motorcykelentusiasten skrev:
Kört EQS och är den bästa bil jag kört och jag är som ni vet kräsen.
Underbar komfort är bara en egenskap. Tystaste bilen jag kört/åkt i med hästlängder.
Köp!!
Du kommer tacka oss sedan.
Du borde slå till, finns med kort leveranstid, kostar endast 1,3 mill

Över min budget tyvärr.
Ska gå i pension om 10år, sparar för att kunna plocka ut samma lön som idag under 30år

Du vet väl inte ens om du kan plocka ut det så länge.
Vad jag hört så orkar inte äldre pensionärer leva upp sin lön. Min mor och far är 82 och 91 år, inte orkar dom leva upp sin pension. Blir fort några hundra tusen på lönekontot med ett betalt hus och låga levnadskostnader.
Han är mest ånger på att han inte bytte bil innan han blev så gammal att han inte kunde lära sig en ny bil.
Jag var med han och köpte sin nuvarande bil då han var 80 men han skulle vilja ha bytt en gång till.
Så därför så skall jag byta bil när jag får lust igen. Pension kommer jag oavsett få så det räcker, men glädjen av en ny komfortabel bil kan jag inte garantera att jag kommer kunna njuta av, kanske får grönstarr och får körkortet indraget.

Uppdaterat: 2022-07-07 21:29

Isåfall finns det massa annat kul att lägga pengarna på.
Jag har flera hobbies som kan kosta en del, men som fått stått tillbaka under tiden barnen funnits hemmvid och pga en massa jobb.
Men när tid finnes i framtiden, blir det trevligt :-)

Uppdaterat: 2022-07-07 21:50
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Har åkt Tesla Y, apdålig komfort jämfört med MB E-klass, som i sin tur blir helt utklassad av EQS komfortmässigt. EQE är mycket lika EQS

Fast det där är ju lika grov överdrift som du brukar ge dig på när du ska säga nåt du inte gillar eller tycker är nytt och läskigt....
Nej Tesla Model Y har inte så dålig komfort, jag har kört 4600 mil med min så har hyfsat underlag för min bedömning. Men ja, flera Mercedesmodeller har bättre komfort.

Uppdaterat: 2022-07-08 19:57

Hann aldrig uppdatera igår men blev ny bil! :) En styck EQE 350+ är redo att hämtas ut nästa fredag. Ska bli riktigt kul och spännande.
Ny tråd öppnas senare. :)

Uppdaterat: 2022-07-08 19:58

Riktigt stort grattis, den tycker jag är Mercedes mest tilltalande modell hittills. EQS må vara helt ok, men flera testare höjer den inte alls till skyarna som Motorcykelmannen. ” Kvalitetskänslan är å andra sidan inte i linje med vad man förväntar sig när man tar hänsyn till prislappen och EQS plats i hierarkin. Det är många plastiga ytor som knarrar och många materialval där man starkt funderar över hur de kommer att se ut om bara några år. ”
Det skall oavsett bli kul att läsa om dina erfarenheter av bilen, kanske kan den leva upp till samma nivå som din förra MS

Uppdaterat: 2022-07-08 20:35

Jag tror helt klart att den kan matcha Model S på många sätt, hyfsat likvärdigt utrustade med vad gäller luftfjädring, öppningsbart panorama, lite bättre speldosa m.m. Däremot saknas det ju fortfarande mycket i prestanda för att matcha Model S men tror ju att EQE kommer leverera högre komfort utan tvekan.

Sen som du skriver tycker jag med mig läsa mer "sådär" recensioner om EQS när de tar priset i hänseende. Däremot riktigt bra omdömen om EQE där det till och med nånstans lät som de tyckte den kändes mer "färdig" än EQS.
Så sammantaget ska det bli riktigt intressant och kul, synd det fortfarande inte går att dela bilder här.

Det som jag tycker ska bli riktigt intressant att se är hur effektiv den är vid vettig körning, går det verkligen att nå bortåt 60 mil i normal trafik? Och hur kommer laddning fungera för en annan som blivit bortskämd med att det bara är att köra fram och plugga i.......vilket iofs Mercan ska klara på Ionity läste jag i går.

Jobbigast blir att jag får flytta på min laddare hemma för att slippa ha laddsladden hängandes i marken. :)

Uppdaterat: 2022-07-08 20:43

Låter som världsliga problem, men värst verkar ändå laddsladden vara 😂
Själv har jag inte ännu fått tummen ur och provkört, var på väg i dag men då skulle frugan med till ”stan” och hon är noll intresserad av bilar. Men upptäckte att Hyundai lanserar de nya N-bilarna nästa vecka. Ioniq6 N kan bli något riktigt intressant, speciellt då biljävlen skall betalas med egna pengar så är prislappen kontra komfort, utrustning och prestanda en tung faktor. Och där har Hyundai lyft sig enormt, skulle inte tidigare ens tänkt tanken…

Uppdaterat: 2022-07-08 20:59
Mr Snoid skrev:

Låter som världsliga problem, men värst verkar ändå laddsladden vara 😂
Själv har jag inte ännu fått tummen ur och provkört, var på väg i dag men då skulle frugan med till ”stan” och hon är noll intresserad av bilar. Men upptäckte att Hyundai lanserar de nya N-bilarna nästa vecka. Ioniq6 N kan bli något riktigt intressant, speciellt då biljävlen skall betalas med egna pengar så är prislappen kontra komfort, utrustning och prestanda en tung faktor. Och där har Hyundai lyft sig enormt, skulle inte tidigare ens tänkt tanken…

Ja riktigt jobbigt att gräva 4 meter till i grusgången så att laddstolpen hamnar där jag vill ha den nu. :)
Helt ärligt har jag inte hunnit provköra själv heller än.....men är inte så himla orolig, men ska åka ner till lokala handlaren i morgon och provköra. Min bil ska hämtas på västkusten sen hos en annan handlare där den råkade stå. Ja både Hyundai och Kia har ryckt upp sig rejält, även om jag själv där håller Kia som betydligt snyggare och trevligare. Men det är ju en smaksak.
Jo med egna pengar hade jag med tänkt lite annorlunda, men hade kanske ändå kunnat bli en EQE, men då en 300 och med lite lägre utrustningsnivå än det blev nu. Denna jag fick tag på nu är lite onödigt bra rustad, men kul med teknik och gadgets som sagt. :)
Vart i Ystad idag i jobbet och på vägen hem klippte jag en hel del husvagnsekipage i snabba smidiga omkörningar, där tänkte jag att jag kanske kommer sakna Teslas mer direkta klipp.

Uppdaterat: 2022-07-08 21:17

Skulle tro att närmar 300hk på bakhjulen på EQE pinnar på helt ok, men den är ganska tung. Men du lär vänja dig efter en dag. Men jag kan konstatera att 605Nm och 225kW i Hyundaien ger den fullt tillräcklig prestanda. Har roat mig att testa från stillastående med antispinnsystemet urkopplat, satans vilken fart bilen sätter. Allt i bagaget hamnar längst bak mot bakluckan, och det i en sketen Hyundai 🤪

Uppdaterat: 2022-07-08 21:31

Jag tror med att den är fullt tillräcklig, men efter att först "bytt ner sig" från 0-100 på 4,3 till en bil som fixar det på 5,0 och det kändes lite "trött" så kommer nog de första 24-metarna man passerar kännas mindre piggt än man är van vid.....EQE fixar 0-100 på 6,1 tror jag.
Men ja, nu är vi inne på riktiga i-landsproblem. :)
Är riktigt taggad iaf! En kollega beställde nya EQE 300 idag med nu när den släpptes för beställning idag. Den ska ju tydligen fortfarande landa in under bonusgränsen.

Uppdaterat: 2022-07-08 21:38
Mr Snoid skrev:

Riktigt stort grattis, den tycker jag är Mercedes mest tilltalande modell hittills. EQS må vara helt ok, men flera testare höjer den inte alls till skyarna som Motorcykelmannen. ” Kvalitetskänslan är å andra sidan inte i linje med vad man förväntar sig när man tar hänsyn till prislappen och EQS plats i hierarkin. Det är många plastiga ytor som knarrar och många materialval där man starkt funderar över hur de kommer att se ut om bara några år. ”
Det skall oavsett bli kul att läsa om dina erfarenheter av bilen, kanske kan den leva upp till samma nivå som din förra MS

Notera att jag berömde komforten, inte annat. Även min E-klass W213 knarrar om man lägger armbågen om hela kropppsyngden på mittarmbandstödet, på ett sätt som äldre MB inte gjorde. Märks ibland vi istigande.
Väl på plats i bilen är allt tyst trots dålig väg

Uppdaterat: 2022-07-08 22:49
Gillar kurvor och rondeller
Gaston skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Har åkt Tesla Y, apdålig komfort jämfört med MB E-klass, som i sin tur blir helt utklassad av EQS komfortmässigt. EQE är mycket lika EQS

Fast det där är ju lika grov överdrift som du brukar ge dig på när du ska säga nåt du inte gillar eller tycker är nytt och läskigt....
Nej Tesla Model Y har inte så dålig komfort, jag har kört 4600 mil med min så har hyfsat underlag för min bedömning. Men ja, flera Mercedesmodeller har bättre komfort.

Jo jag tycker det.
Den var klart sämre än jag hade väntat mig.
Tänk även på att min E-klass har akustikpaket (=extre ljudisolering) så kontrasten är slående.
Och chassit på Tesla är hårt och inte följsamt. Min Miata är banpreppad med hårda fjädrar och dämpare satta nästan i styvaste läget. Hård med följsamt! Min MB är fast och följsamt.
Bakläxa Tesla.

Ett bra chassi är följsamt oavsett hårdhet.

Uppdaterat: 2022-07-08 22:53
Gillar kurvor och rondeller
Gaston skrev:

Jag tror med att den är fullt tillräcklig, men efter att först "bytt ner sig" från 0-100 på 4,3 till en bil som fixar det på 5,0 och det kändes lite "trött" så kommer nog de första 24-metarna man passerar kännas mindre piggt än man är van vid.....EQE fixar 0-100 på 6,1 tror jag.
Men ja, nu är vi inne på riktiga i-landsproblem. :)
Är riktigt taggad iaf! En kollega beställde nya EQE 300 idag med nu när den släpptes för beställning idag. Den ska ju tydligen fortfarande landa in under bonusgränsen.

Jag som har en Miata som gör 0-100 på 5s men noll kräng i kurvorna, uppskattar det lugn man får i E-klass. Allt bara flyter fram och Burmesterstereon är magisk. Första kurvan och första accet saknar jag Miatan, sedan vinner all lyx.
Du kommer tokälska EQE.
Sedan efter start av Miatan då motorn vrålar igång (rejsavgassystem med grenrör som andas bättre) så har jag glömt MB'n men vi skiter i det nu :-)

Uppdaterat: 2022-07-08 23:04
Gillar kurvor och rondeller
Gaston skrev:

Hann aldrig uppdatera igår men blev ny bil! :) En styck EQE 350+ är redo att hämtas ut nästa fredag. Ska bli riktigt kul och spännande.
Ny tråd öppnas senare. :)

Härligt, ser fram emot att följa den resan. :-)

Uppdaterat: 2022-07-14 16:30
Power to the people
Grosser skrev:

Härligt, ser fram emot att följa den resan. :-)

Lovar en nystartad tråd senast i slutet av nästa vecka. Hämtar den på onsdag och sen på söndag kör jag 100 mil norrut. Så blir snabbt lite tankar och erfarenheter. :)
Ska försöka summera Model Y:n i sin tråd med innan jag lämnar den vidare till en kollega som tar över den.

Uppdaterat: 2022-07-14 19:35

Kul med jämförelser mellan Y och EQE, som väntas.
Har du testat EQE eller EQS ännu?

Uppdaterat: 2022-07-14 20:15
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Kul med jämförelser mellan Y och EQE, som väntas.
Har du testat EQE eller EQS ännu?

Jämförelse mellan två helt olika biltyper ger jag mig inte på, men det kommer säkert bli en hel del konstateranden för och emot de bägge bilarna.
Mer iså fall att det blir jämförelse mellan min förra Model S och EQE, det är mer jämförbart i biltyp, storlek och pris.

Uppdaterat: 2022-07-14 20:22