Vi Bilägares forum

Volvokombin har gått 100 000 mil – med samma motor

Volvokombin har gått 100 000 mil – med samma motor

Jaroslav Hlobil har kört över 100 000 mil med sin Volvo V70 – utan att byta vare sig motor eller avgassystem.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-07-06 18:23

Kommentarer

Väntar på den obligatoriska repliken från någon Volvo-nörd: "knappt inkörd..."

Uppdaterat: 2022-07-06 19:55

Imponerande så klart, men mest att han orkar ha samma bil i så många mil. Inga nyheter här inte!
Själv är jag less innan knappt 3 år har gått och vill ha något nytt.

Uppdaterat: 2022-07-06 21:40
- Peugeot e-208 GT 2022

Det visar återigen att Volvo bygger långlivade bilar. Det finns mängder av Volvo som gått långt bl.a en blå Volvo 740 i Uppsala från 1990 som närmar sig 200 000 mil och som fortfarande används.

https://www.klassiker.nu/reportage/matarstallning-170-158-mil

Uppdaterat: 2022-07-06 22:31

För en diesel är det väl inte ovanligt.
(Själv har jag ju en bil från 1991 och tänker behålla den för hela livet - eftersom det inte finns någon annan som uppfyller kraven.
Att man sedan kan ha flera... bilar samtidigt, är ju en annan sak.)

Uppdaterat: 2022-07-07 00:09

Swensson
Byggde…

Uppdaterat: 2022-07-07 00:15

Axa:
Byggde?

Precis så har man alltid sagt att Volvo var bättre förr men precis lika ofta har man med historien som facit konstaterat att gång efter gång har Volvo återigen överträffat belackarna.

Uppdaterat: 2022-07-07 06:24

Den V70 som vi haft drog ca 1 liter milen. Automat och fyrhjulsdrift. Skillnad mot den C-HR vi har nu, den drar ca hälften av vad Volvon drog. Till Volvons fördel var tankvolymen, rymde drygt 70 liter.

Uppdaterat: 2022-07-07 09:21
Lås inga trådar.

Det har varit ganska tydligt att Volvo har slutat med seriöst rostskydd och det borgar för kortare livslängd. De moderna motorerna är inte heller överdimensionerade som de gamla "rödblockarna" var och ligger betydligt närmre gränsen för vad de är tänkta för.

Uppdaterat: 2022-07-07 10:09
L. Mäkinen skrev:

Det har varit ganska tydligt att Volvo har slutat med seriöst rostskydd och det borgar för kortare livslängd. De moderna motorerna är inte heller överdimensionerade som de gamla "rödblockarna" var och ligger betydligt närmre gränsen för vad de är tänkta för.

Inte? Har du sett BSR när de går i genom vilka komponenter som sitter i Volvos T2?
Med endast mjukvara så får man ut 236 hästar istället för 122.
Svaret på hur det kan gå till hittar man här: https://youtu.be/YvefklgpWqg

Uppdaterat: 2022-07-07 12:03

Leif:
Vem 17 vill sitta i en trafikfarlig Ch-r och dessutom skämmas för att spara 5 deciliter bränsle? Iaf Inte jag!

Uppdaterat: 2022-07-07 16:42

Leif:
Ta det inte personligt bara för att jag absolut inte vill sitta i en skrammelburk à la toyota C- HR vi lever ju i ett fritt land.

Uppdaterat: 2022-07-07 16:47

Tar det inte personligt. Vi är nöjda med vår C-HR och anser den inte ett dugg trafikfarlig. Sedan upplever vi att den inte är någon skrammelburk. Ser numera många C-HR ute på vägarna, så smaken är olika.Och skämmas det får Toyotahatarna göra.

Uppdaterat: 2022-07-08 06:34
Lås inga trådar.

Testad 2017 års C-HR. efterföljande år av C-HR är knappast sämre.
https://www.euroncap.com/sv/results/toyota/c-hr/26309

Uppdaterat: 2022-07-08 06:50
Lås inga trådar.

Leif:
Bra svarat.

Uppdaterat: 2022-07-08 07:08

Men några 100000 mil tror jag inte någon C-HR kommer att uppleva, de har nog hamnat i komposten långt tidigare.
Men det gäller alla nyare bilar, de som inte kan gå dessa 100000 mil inom en ganska snäv tidsperiod är dömda, det beror absolut inte på det mekaniska eller på korrosionen, utan helt på den brist på elektroniska komponenter som uppstår efter en tid.
En i övrigt helt funktionell bil kan behöva skrotas för att det är omöjligt att hitta en passande elektronisk pryl efter tjugo år.
Det är därför en gammelbil från 1930 kan vara odödlig, den är reparerbar och detaljerna enkla att ersätta!

Uppdaterat: 2022-07-11 21:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

jag önskar att mer information hade funnits, hur ofta har han servat bilen? efter hur många milk gick automatlådan sönder? hur ofta servade han automatlådan? eller sket han i det?

Uppdaterat: 2022-07-13 20:07

N-iklas behåller sin Opel Omega -91 livet ut. Jag funderar på, om man inte borde köpt en Lexus LS 400 samma år, och behållit den. Lexus LS 400 skulle då tävla med Mercedes och BMW, och den överträffade dessa erkända kvalitetsbilar. Den är så välbyggd, att välskötta exemplar har nybilskänsla även nu efter 30 år. Dessutom skulle man slippa dessa elektronikstrul som plågar mycket av nutidens bilar.

Uppdaterat: 2022-07-13 22:10

Tämligen ointressant och har föga relevans relativt de produkter vi köper idag - oavsett fabrikat.

Uppdaterat: 2022-07-14 08:23

Min nuvarande bil från 2012 känns väldigt fräsch men är självklart helt frånsprungen när det gäller teknisk utveckling. Håller på att försöka byta in den och väntar på besked.

Uppdaterat: 2022-07-15 19:49
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Vår E-klass har alla säkerhetssystem och körassistanssystem som finns.
Visade nyttan några gånger i södra Italien där de kör som idioter!

Har man haft dessa system vill man inte vara utan. Jag var skeptisk innan, men är numera helt övertygad

Uppdaterat: 2022-07-19 08:03
Gillar kurvor och rondeller