Vi Bilägares forum

”Skärmtiden i bilen borde regleras”

”Skärmtiden i bilen borde regleras”

Det borde införas någon form av regel som begränsar skärmtiden i nya bilar, tycker Niklas Carle.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-07-06 13:30

Kommentarer

Det är märkligt att vi har en lag som bestämmer hur du får använda mobilen när du kör, men inte bilens skärm.

Uppdaterat: 2022-07-06 13:59
Stefan Eriksson skrev:

Det är märkligt att vi har en lag som bestämmer hur du får använda mobilen när du kör, men inte bilens skärm.

Dagens multimediaskärmar i bilar fanns inte när lagen på handsfree för mobben kom. Utvecklingen har som vanligt sprungit ifrån lagstiftarna...

Uppdaterat: 2022-07-06 14:37
40-talisten skrev:

Stefan Eriksson skrev:
Det är märkligt att vi har en lag som bestämmer hur du får använda mobilen när du kör, men inte bilens skärm.

Dagens multimediaskärmar i bilar fanns inte när lagen på handsfree för mobben kom. Utvecklingen har som vanligt sprungit ifrån lagstiftarna...

Hur menar du? Den lagen kom 2018 och då hade i alla fall jag skärm i min bil. Rentav 2 skärmar.

Uppdaterat: 2022-07-06 17:52

Bra & tack Vib för att ni granskar och uppmärksammar detta trams med att lägga viktiga funktioner i skärmen.

Uppdaterat: 2022-07-06 18:17

Inte konstigt att BMW inte fick till funktionen i iDrive eftersom de knyckte konceptet från någon annan och därför inte hade någon expert på systemet.

30 funktioner i instrumenten i Golf 1974 ? där har man allt slagit knut på sig själv för att få fram en så hög siffra.

Det är tydligen till att ha kort, selektivt minne för om vi går 12 år tillbaka i tiden så var det en helt annan låt som spelades... då vräkte journalisterna ovett och förbannelser över knappar och manuella mekaniska reglage och kallade dem ålderdomliga, tråkiga, simpla, billiga, förvirrande och omöjliga att använda och hyllade skärmar, stora skärmar med mycket underhållning, spelfunktioner och många flashiga blinkande färger som det som symboliserade en "attraktiv" "modern" och "marknadsledande" bil.

Knappar och manuella reglage skulle utrotas, det var alla journalister rörande eniga om och missade inget tillfälle att upplysa biltillverkarna om detta.
För varje ny modell där knappar ersattes med en skärm utropade journalisterna - ÄNTLIGEN! HURRA!

Precis som man var snara att hylla dieselmotorn när den var trendig, och sedan hyllade SUV som symbolen för en tillverkare som "hänger med" och är "modern" och "spännande", Journalister är alltid snabba att hylla det som säljer just för stunden och när det börjar sälja mindre ändrar man sig snabbt och tycker något helt annat i syfte att "hänga med" i "trenden".

Uppdaterat: 2022-07-06 19:58

Det har du helt rätt i N-iklas.
Även jag undrar hur dom fått det till att ”urGolfen” kunde styra 30 funktioner via skärmen? Du kunde styra 1 funktion, det var att nolla trippmätaren via en knapp. I övrigt så styrdes inget alls via nån skärm då det inte fanns.

Uppdaterat: 2022-07-06 20:46

ta bort eländet

Uppdaterat: 2022-07-06 20:59
tenor skrev:

ta bort eländet

Vilket elände ?

Uppdaterat: 2022-07-06 22:13

Bra reflektion Niklas !
Personligen tycker jag att det fungerar ypperligt i TM3 med en skärm och 2 skrollhjul på ratten. Man trycker in ena skrollhjulet och ber bilen navigera till en specifik adress eller starta en låt, lätt som en plätt.

Uppdaterat: 2022-07-07 08:08
N-iklas skrev:

Inte konstigt att BMW inte fick till funktionen i iDrive eftersom de knyckte konceptet från någon annan och därför inte hade någon expert på systemet.
30 funktioner i instrumenten i Golf 1974 ? där har man allt slagit knut på sig själv för att få fram en så hög siffra.
Det är tydligen till att ha kort, selektivt minne för om vi går 12 år tillbaka i tiden så var det en helt annan låt som spelades... då vräkte journalisterna ovett och förbannelser över knappar och manuella mekaniska reglage och kallade dem ålderdomliga, tråkiga, simpla, billiga, förvirrande och omöjliga att använda och hyllade skärmar, stora skärmar med mycket underhållning, spelfunktioner och många flashiga blinkande färger som det som symboliserade en "attraktiv" "modern" och "marknadsledande" bil.
Knappar och manuella reglage skulle utrotas, det var alla journalister rörande eniga om och missade inget tillfälle att upplysa biltillverkarna om detta.
För varje ny modell där knappar ersattes med en skärm utropade journalisterna - ÄNTLIGEN! HURRA!
Precis som man var snara att hylla dieselmotorn när den var trendig, och sedan hyllade SUV som symbolen för en tillverkare som "hänger med" och är "modern" och "spännande", Journalister är alltid snabba att hylla det som säljer just för stunden och när det börjar sälja mindre ändrar man sig snabbt och tycker något helt annat i syfte att "hänga med" i "trenden".

+100

Uppdaterat: 2022-07-07 09:15