Vi Bilägares forum

”Är den höga straffskatten verkligen vettig?”

”Är den höga straffskatten verkligen vettig?”

Bonus-malus-systemet går inte ihop, skriver Erik Rönnblom.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-05-26 13:40

Kommentarer

Det här är så genomkorkat som det bara kan bli!

Uppdaterat: 2022-05-26 14:38
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Absolut inte ett dugg korkat däremot måste det ju självklart justeras år för år i takt med omställningens fördelningen mellan bonus och malusbilar. Syftet med systemet fungerar ju bevisligen alldeles utmärkt.

Uppdaterat: 2022-05-26 14:47

Bonus/Malus har gjort att fler väljer Elbilar och nu har man börjat att fasa ut Phev men även om Bonus beloppet är lågt så lär dessa fortfarande inte få Malus skatt om man inte ändrar Co2 värdet där Malus skatten börjar.

Tex om Bonus är 0-50g Co2 borde Malus skatten börja från 51 g Co2.

När Bonusen justeras till 0-30g Co2 ska Malus börja från 31g Co2.

Sedan om man köper en Elbil som är dyrare i inköp vs fossilt för att man tänker på bilskatt och drivmedel kostnader.

Så betalar kunden mer pengar i moms som ger mer intäkter till statskassan.

Tex 100k dyrare= 25K moms Xtra eller 200k dyrare=50 k moms.

Helst skulle jag vilja att Phev inte räknas som Miljöbilar längre och UK har tagit detta beslut efter en undersökning att dom kör väldigt lite på El vs fossila drivmedel.

T&E gjorde en undersökning på massa Phev och bilarna släppte ut 300-350% mer Co2 vs deklaration från tillverkaren.

Hade samma värden från T&E räknas så hade dom inte klarat målen för Miljöbil.

Importen på Elbilar måste minskats med dagens begagnat priser som ibland är mer en nypris pga väntetider.

Iallafall på dom nyaste bilarna.

Men annars skulle man kunna göra som Norge nu föreslår och ha Elbilar momsfria till ett tak.

Säg 700 000 SEK.

Sedan införa Co2 skatt, Nox skatt och viktskatt på inköpspriset av fossila bilar.

Detta har gjort att Elbilen oftast är billigare i inköpspris vs fossila bilar.

Uppdaterat: 2022-05-26 14:52
Elbilar
SnookerPro skrev:

Det här är så genomkorkat som det bara kan bli!

Visst är det korkat att inte kunna förutse effekten av det och höja Malusen tillräckligt mycket.

Uppdaterat: 2022-05-26 15:40
Mr Snoid skrev:

SnookerPro skrev:
Det här är så genomkorkat som det bara kan bli!

Visst är det korkat att inte kunna förutse effekten av det och höja Malusen tillräckligt mycket.

Läs rubriken igen. Vågar du gå emot krönikören Erik Rönnblom? För det är faktiskt inte mig som du "sågar" med ditt omogna inlägg.

Vad tänker du om de med tunna plånböcker, Guran? Vad ska de göra? Och särskilt nu när Putin eldar på inflationen, som eldar på priserna, som eldar på räntorna, som eldar på boräntorna, som eldar på levnadskostnaderna? Solidaritet bara på papperet, eller?

Uppdaterat: 2022-05-26 17:51
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Bonus malus tycker jag definitivt är vettig. Och gällande idén att begagnade fossilbilar skulle vara osäljbara, så är det verkligen inte. De är heta på begagnatmarknaden.

Uppdaterat: 2022-05-26 18:33
Raphael skrev:

Bonus malus tycker jag definitivt är vettig. Och gällande idén att begagnade fossilbilar skulle vara osäljbara, så är det verkligen inte. De är heta på begagnatmarknaden.

Med tanke på att alla nya bilar blivit dyrare så har även begagnat priserna ökat.

Finns tillräckligt många som inte vill köpa en Elbil och följa med teknikutvecklingen.

Var likadant när smartphones lanserades och kommer alltid vara så.

Men hade Sverige gjort som Norge och beslutat att alla flerbostadshus måste vara förberedd för boxar till Elbilar.

Sedan Right to Charge att alla kan installera sin egna box om man påkostar denna själv.

Hade det verkligen gjort att mer Elbilar säljs.

Uppdaterat: 2022-05-26 19:22
Elbilar

Men elbilspremien borde inte ges till bilar över 500 000 kr. Staten ska inte premiera stora eller lyxiga bilar. Det finns flera i A, B och C-segmentet under 500 000 kr.

Uppdaterat: 2022-05-26 19:20
Raphael skrev:

Men elbilspremien borde inte ges till bilar över 500 000 kr. Staten ska inte premiera stora eller lyxiga bilar. Det finns flera i A, B och C-segmentet under 500 000 kr.

Du får inga bilar där det säljs mest bilar i mellan segmentet.

Vw ID4, Skoda Enyaq, Audi Q4 Etron, Hyundai ioniq 5, Kia Ev 6, Polestar 2, Volvo XC40 & C40. Tesla Model 3 SR+ , Ford Mustang Mach-E m.m.

Kia Niro EV är också dyrare som är den som säljs bra.

Tycker taket kan bli 800K som nya förslaget är för Bonusen är ändå det samma.

Eller att man har 70K Bonus till ett belopp säg 600K och 50K Bonus till 800K

Uppdaterat: 2022-05-26 19:33
Elbilar

Jag är inlåst.. vill inte betala ny bil till priserna idag. Begagnade bilar för dyra..så får köra vidare med den jag har.

Uppdaterat: 2022-05-26 20:28
hx30 skrev:

Jag är inlåst.. vill inte betala ny bil till priserna idag. Begagnade bilar för dyra..så får köra vidare med den jag har.

Och du tror att priserna skall gå ner?
Är nog bara att anpassa sig till rådande situation med en högre kapitalinsats om man skall äga sin egen bil.

Uppdaterat: 2022-05-26 21:33

Bilägande börjar alltmer bli en klassfråga - i alla fall när det gäller lite nyare bilar. Sen tror jag i o f s inte att dagens läge blir permanentat utan om ett par år är nog marknad lite mera normal - om än på en högre prisnivå än vi tidigare varit vana vid.

Uppdaterat: 2022-05-26 22:20
hx30 skrev:

Jag är inlåst.. vill inte betala ny bil till priserna idag. Begagnade bilar för dyra..så får köra vidare med den jag har.

Om begbilarna är dyra, så betyder det väl att din inbytesbil också har ökat i värde? Då kanske inte mellanpriset till ny bil blir så svettigt...

Uppdaterat: 2022-05-26 22:23

Bonus/malus är ett idiotiskt och utskällt system som mest speglar politiska visioner än teknikutvecklingen och transportbehoven hos
Bilköparna. Det är dessutom så urbota dumt utformat, så att bilproducenterna kan inkludera bonusen i sitt slutpris, och på så vis öka sina vinster.

Skrota bonus/malus helt. Elbilarna är konkurrenskraftiga nog på egen hand. Justera bränsleskatterna ned i nivå med de externa kostnaderna. Ta bort koldioxidskatten helt, likväl som subventioner av kollektivtrafiken. Inför kilometeravgifter på bred front, inklusive de subventionerade elbilstransporterna.

Då får vi en bilkonsumtion i balans, alltså ungefär raka motsatsen till dagens ineffektiva system.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-05-26 22:39
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Bonus/malus är ett idiotiskt och utskällt system som mest speglar politiska visioner än teknikutvecklingen och transportbehoven hos
Bilköparna. Det är dessutom så urbota dumt utformat, så att bilproducenterna kan inkludera bonusen i sitt slutpris, och på så vis öka sina vinster.
MVH AL

Helt riktigt! Självklart är det så att biltillverkarna redan när de räknar ut elbilens pris för respektive land, har tagit hänsyn till ländernas olika subventioner/bonusar med mera. När man redan från början har räknat ut att en viss elbil ska säljas för 620 000 kronor med en vinst på kanske 90 000 kronor, lägger man helt enkelt på bonusen - som i Sveriges fall är 70 000 kronor - och säljer bilen för 690 000 kronor, och vinsten blir hux flux 160 000 kronor. Bara en sådan sak som de dyra elbilarna bidrar markant till inflationen!

Uppdaterat: 2022-05-27 00:04
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Pi skrev:

Bilägande börjar alltmer bli en klassfråga - i alla fall när det gäller lite nyare bilar. Sen tror jag i o f s inte att dagens läge blir permanentat utan om ett par år är nog marknad lite mera normal - om än på en högre prisnivå än vi tidigare varit vana vid.

Nja, det handlar nog mer om hur själv väljer att lägga sina pengar. När jag var 20-30 hade jag bättre ekonomi än idag men åkte äldre skrotbilar. Då lade jag pengar på fest, nöje, alkohol, motorcykel och annat jox. (Inte allt på samma gång) :-)

Idag är bilarna dyrare och jag har egentligen mindre pengar att röra mig med med dyrare boende, familj som ska underhållas men har ändå råd med nyare bil.

Inte alla men jag tror fler skulle ha råd med en nyare bil om de såg över ”onödiga” utgifter. Men å andra sidan kanske det är många som nöjer sig med en äldre bil som de kör tills den rasar.

Uppdaterat: 2022-05-27 00:07

Axa - sen kan man nog också tycka att en hög bilbudget också hör till kategorin "onödiga utgifter" beroende på hur viktig bilen på garageuppfarten bedöms vara för den individen. Man vill säkert ha en tillförlitlig och rimligt modern bil men med dagens nybilspriser är det inte enkelt för många att hitta en beg bil som uppfyller kraven och för individen rimligt pris. Så min fundering kvarstår. Det är bara några få år sen man kunde köpa en ny C-klass kombi för runt 200.000 kr och den bilen fungerade för många som familjebil. Försök med det idag...

Uppdaterat: 2022-05-27 09:25

Om vi gör som regeringen vill, vad gör vi med alla bensin/diesel-bilar om alla byt till elbilar? Vad gör vi med dem nyare bilar, skrota dem eller skicka dem till ett annat land så det blir andras problem?
Problem med denna typ av lösningar är att bilfirman/biltillverkarna få den största biten av kakan och inte bilköpare.
Under övergångstid till elbilar (om det nu är den framtida lösningen) borde regeringen också verka för att underlätta för dem som inte kan köpa en elbil idag av olika anledningar. Det kan vara satsning på miljöbränsle, får folk att byta till nyare bilar som är snåla och har bättre avgasrening.
Själv byte jag bort min 13 år gammal mot en 3 år gammal bil och minskade med 0,3 liter/mil i snitt. Gick från Euro 4 till Euro 6 klassning. Det är vad jag ha råd och kan bidra med. Det borde vara ett alternativ för många som har det svårt men samtidigt behöver bilen. Om bara regeringen med MP i spetsen inte hade sätt stopp på det genom att medverka höjning av bränslepriser...

Uppdaterat: 2022-05-27 10:11

Nåja - det är inte bara regeringen som satt de nuvarande, höga bränslepriserna utan dessa kan vi nog också tacka Putin och oljebolagen för. Och säkert en hel del andra faktorer och intressenter också.

Uppdaterat: 2022-05-27 10:28

Nu är det så att Regeringen sänkt bränsle priset med 1.80 :-/litern som är lägsta skatten enligt EU Bestämmelser.

Vet inte hur det blev med Bilbidrag på 1000/1500:- och ta bort reduktionsplikten 2023 är detta beslutat?

Detta enligt mig är att bromsa övergången till Elbilar och kostar även statskassan mycket pengar som kunnat lagts på infrastruktur till Elbilar.

Även behålla 70 000:- till Elbilar till 2025 och ta bort Phev direkt från Miljöbilar pga dessa kan köras på fossila bränslen.

Skulle vi göra som Norge skulle Elbilar vara billigare en fossila bilar i inköpspris och alla skulle kunna installera sin egna box.

Uppdaterat: 2022-05-27 11:15
Elbilar

Eftersom det knappt går att få tag i nya elbilar i alla fall på denna sida av årsskiftet och knappt några under 500.000 kr så ser jag personligen inte att det är regeringen som bromsar övergången till dessa fordon utan det är främst tillgången kombinerat med prisnivåerna. Och att straffbeskatta "fossil-bilarna" ännu mera är nog tyvärr inte lösningen heller eftersom även dessa bilar redan drabbats av rätt höga prisökningar. Det kommer uteslutande att drabba de som inte har möjlighet att köpa dessa dyra, nya fordon. Och utan ett utbrett nybilsköpande så finns ju heller inga bra begagnade att köpa nåt år senare.

Uppdaterat: 2022-05-27 11:43

Pi

Skulle vi göra som Norge skulle Elbilar gå ner i nypris med 25-35% direkt och skulle bli lika med begagnat priserna.

Fossila bilar skulle bli dyrare i nypris och även på begagnat marknaden.

Så mellan skillnaden att byta till en ny Elbil skulle bli bra mycket mindre.

Sedan skulle det bli samma regler mellan Sverige och Norge blir det en öppen marknad för import och export mellan länderna.

Därför Norge säljer så mycket Elbilar beror på styrmedel och att man gjort det möjligt att alla kan installera sin egna box hemma även i flerbostadshus.

Uppdaterat: 2022-05-27 13:02
Elbilar

Elbil_VW - motivera varför bilpriserna på elbilar skulle bli 25--35 % lägre om man drar av momsen ? Det är så att avdrag av momsen på bruttopriset kommer i så fall att ske med 20 % - vilket för en bil i prisklassen 500.000 kr innebär 100.000 kr. Men då försvinner 70.000 kr-avdraget så netto blir det på sin höjd 30.000 kr billigare för en bil i den prisklassen. Vilket jämfört med dagens system ger en minskning av priset med 7 % Tror knappast att detta gör att t ex flera som är anställda inom handels-området kommer att rusa till bilhallarna och köpa sig en elbil. Dessutom - det är redan väldigt långa leveranstider på dessa fordon. Det blir dyrt att hålla sig med en hyfsat fräsch bil framöver. Oavsett drivmedel eftersom även fossil-brännarna rusat i pris av olika orsaker.

Uppdaterat: 2022-05-27 13:47

Pi

För att om man kan importera en bil och enbart betalar skyltar och regbesiktning så det blir lika som ett EU land och priserna är betydligt billigare i Norge.

Då importerar man bara en bil om inte priserna justeras och även begagnat marknaden nu är betydligt bättre i Norge med bättre priser så även där blir de konkurrans med en fri marknad mellan länderna.

604 990 SEK kostar en Tesla Model 3 vs 409 990 Nok i Norge.

Så pris skillnaden är klart mer en 20%.

Uppdaterat: 2022-05-27 16:43
Elbilar

Swejch!
Det första insiktsfulla inlägget på länge. Jag har gjort precis som du. Kör max 1000 mil/år och är inte beredd lägga 500.000:- eller mer för att få motsvarande standard på ny bil som jag köpte i oktober -21 (260.000:-) utan sänkte förbrukningen med 0.3 l/ mil till blandad ca 4.4/ mil.
Kör hybrid nu så mycket av resorna går på el.

Uppdaterat: 2022-05-27 17:07

Elbiil_Vw - och hur många av alla som köper bil årligen tror du vill leta i annat EU-land och importera därifrån ? Nä det är som jag skriver om momsen lyfts bort a'la Norges lösning.

Uppdaterat: 2022-05-27 18:21

Pi

Redan nu importeras det endel av de billigaste begagnade elbilarna från Norge och skulle det vara momsfritt och tullfritt från Norge så hade garanterat fler åkt till Norge och köpt begagnat och förhoppningsvis hade även Sveriges priser på begagnade elbilar justerats ner till samma nivå.

Även Nypris på Elbilar från länder utanför EU hade minskat med 35%.

Även Norge har tidigare haft bra mycket import från Usa pga dessa regler av Chevrolet Bolt, Nissan Leaf m.m.

Jag hade inte tvekat och importera med dessa regler på plats och brukar alltid ta ett tag innan marknaden anpassar sig beror på hur mycket som säljs och efterfrågan av kunder.

Uppdaterat: 2022-05-27 18:34
Elbilar

Fast Norge är ju inte med i EU så import därifrån är nog lite struligare än ifrån EU-länder. Men jag vidhåller min tidigare åsikt - knappast troligt att speciellt många åker till ett annat land och köper sin bil. Men risk för problem vid t ex reklamationer. Du är nog ute och simmar i lite grumligt vatten känns det som.

Uppdaterat: 2022-05-27 19:39

Pi

Det jag säger idag tillkommer 25% moms och 10% tull vid import från Norge.

Men om vi haft Norges regler med momsfritt på Bev och fri från tullkostnaden hade de blivit likadant som att importera från ett EU land.

Håller med att vid reklamation eller garanti måste man åka till återförsäljare man köpt bilen men betydligt närmare till Norge en övriga Europa.

Så bor man i Strömstad eller liknade behöver det inte vara längre en redan idag.

Med så få Tesla återförsäljare i Sverige har jag närmare till återförsäljaren i Norge.

Uppdaterat: 2022-05-27 21:47
Elbilar

Även Tyskland har nu beslutat att från årsskiftet så räknas inte Phev som Miljöbil längre och får ingen bonus.

Så enbart Zero emission bilar får bonus.

Skillnaden är att i Tyskland får biltillverkaren betala ca 3200€ och från staten får man 6000€.

Detta hade annars kunnat varit ett alternativ och antar att bilindustrin i Tyskland som har många anställda varit med i detta beslut.

Norges system har varit det mest effektiva och borde vara något flera länder följer efter och gör likadant.

Uppdaterat: 2022-05-27 21:58
Elbilar

Det här var ett kärt ämne att diskutera , så många kommentarer om vårt kära bonus -malus, väldigt intressant att läsa alla inläggen.

Uppdaterat: 2022-05-28 09:47

När staten ska försöka styra något blir det dyrt till ingen större nytta för samhället men kanske för en del individer. Jag bara väntar på en bil med segel så kan den åka till det blåser.

Uppdaterat: 2022-06-30 19:59

Och ändå så vet vi att en fossilbil som kör på förnyelsebart släpper ut mindre i sin livscykel.

Satsa stenhårt på förnyelsebart och få ner priset på produkterna.

Bonus-malus är ett jättetrevligt system som tvingar individer att betala en högre skatt på grund av att man inte passar in i elbils-segmentet (edit; det nuvarande). Transportsektorn är en av dom.
Men det är perfekt, bonus-bilarna exporteras ju till andra länder, det gäller att dela med sig...

Uppdaterat: 2022-07-02 18:58

All energi är förnybar då den bara ändrar form.

Uppdaterat: 2022-07-16 14:50

Ser det mer som ett sätt för staten att betala sina stora åtaganden. Kan jag bidra med lite pengar till något vettigt (?) så får det väl vara så.

Uppdaterat: 2022-07-16 21:42
Mycket vatten har runnit under hjulen...