Vi Bilägares forum

Bilfrågan: Bättre med 98 oktan till min Opel Mokka?

Bilfrågan: Bättre med 98 oktan till min Opel Mokka?

"Bensinmacken uppgav att det var bättre att köra på 98 oktan. Vilket är bäst?" Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-07-01 07:00

Kommentarer

Till mig har sagts att 98 oktan har ett större energiinnehåll än 95 oktan. Man kommer länge på en liter 98 oktan än 95 oktan. Vidare påstår många att 98 oktan är bättre för motorn. Jag tankar 98 oktan i vår C-HR och 95 oktan i Peugeot SW.

Uppdaterat: 2022-07-01 07:25
Lås inga trådar.

Energiinnehållet är vad jag vet lika med samma inblandning av etanol. Hur mycket mindre energi 10% etanol istf 5% är vet jag inte, går att räkna på för den hugade. I grunden, utan etanol, tål 98oktan högre kompression och med knacksensorer och elektronisk styrning av tändningen kan man få ut mer effekt ur motorn med ett bränsle med högre oktantal.

Uppdaterat: 2022-07-01 08:01

98 oktan kostar mer än en krona mer per liter så man tjänar absolut nada på att köra på svinigt dyr 98 oktan. Gamla motorer från 1970 talet och äldre som inte tål 98 oktan måste såklart tankas på 98.

Min 150 hp Mercury utombordare ”blandtankas” på en blandning av 25% E85 och resten 95 oktan bensin.

Uppdaterat: 2022-07-01 08:21

Sjömackarna säljer nu mest 98 oktan till båtar. Utombordare gillar ofta inte den nya etanolblandade 95-oktaniga bensinen. Jag kör numera också 98 oktan till fyrhjulingen för säkerhets skull, och det går inte åt så mycket soppa där. I gräsklipparen blir det förstås fyrtakt alkylatbensin av miljöskäl.

Uppdaterat: 2022-07-01 10:48

Nyare utombordare fungerar utmärkt på E10 medan gamla 2-taktare ofta vill ha E5 (98 oktan). Så därför blir det nog 98 oktan på sjömackarna eftersom dom ofta bara har en sort.

Uppdaterat: 2022-07-01 11:17

En veteranbil kanske får lite mer effekt med 98 ?
I varje fall uppgavs det på Omega 87- som har en kontakt där man kan väja två olika program för antingen 95 eller 98, att 98 skulle ge 1-3 hk och lite vridmoment mer.
På nyare bilar ?...

Uppdaterat: 2022-07-01 15:31

Det är mest inbillning att det skulle bli högre effekt med 98 oktan.
Går motorn bra på 95 finns ingen anledning att betala för 98 oktan och mindre bränsle tar den inte.
Det var lite annorlunda på 1930-talet, då hade många bilar, främst amerikanska, en oktanväljare på tändfördelaren.
Den bestod av en luttrad skruv som vred fördelardosan och ändrade tändläget. För att förenkla fanns också en graderad skiv och en pil som visade läget.
Oktantalet kunde variera mellan 60 och 80 så det var viktigt att ställa in rätt.
I manualen kunde det stå, ” Vid korrekt oktaninställning skall ett lätt spikande ljud kunna höras under acceleration på treans växel och på plan mark från 7 km/ t till 15 km/ t”!
På den tiden märktes skillnaden, det gör det inte idag!

Uppdaterat: 2022-07-01 22:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Håller med Saabnisse.

Uppdaterat: 2022-07-02 21:09

Håller med Saabnisse.

Uppdaterat: 2022-07-02 21:09

Glöm inte placeboeffekten! 😜

Uppdaterat: 2022-07-03 00:23

Placebo ja, just det men det är iaf ingen placeboeffekt att 98 oktanig bensin är ca 1,20 dyrare per liter.

Uppdaterat: 2022-07-03 17:49

Nä, du har lite fel Nisse.
Finns bevisat i en biltest, Audi RS3 mot BMW 130.
Audin skulle ge 250 hk (2 liters turbomotor) men gav bara 220 hk testat på rullande landsväg.
BMWn 265 men gav närmare 280 hk (3 liters sugmotor)
Det visade sig att generalagenten tankat Audin med 95 oktan mot rekommenderade 98.
BMWn vars effekt är uppgiven på 95 oktan, kom direkt från Tyskland och var tankad med 100 oktan.

Uppdaterat: 2022-07-03 18:36

Rikard, ett test som inte säger någonting.
Det krävs betydligt mer noggrann kontroll i testbänk för att avgöra en skillnad.
Sedan avgörs också vad motorn är inställd till för oktantal, är inte kompressionen tillräckligt hög har man inget behov av högt oktan.
Men visst kan man få högre effekt med högre oktan, man kan ju t.ex. höja kompressionen och tanka E85, ser man bara till att få in tillräckligt med bränsle och luft och rätt tändning kan det ge ett skapligt tillskott.
Men då handlar det inte om tre enheter i oktan!

Uppdaterat: 2022-07-03 19:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vill minnas att farsans Volvo 144 GLE hade en skylt det stod ”tanka endast 100 oktan” på. För visst fanns det på 70-talet 100 oktans bensin eller 97 oktan.
Ser för övrigt att BTM124 fortfarande är i livet men avställd.

Uppdaterat: 2022-07-03 22:58

Jag har 2 bilar, min dagliga har jag testat både med E10 och 98oktan och ja den är piggare och drar mindre med 98oktan. drar runt 4-5% mindre soppa så prisskillnaden är inte lika stor som priset vid pumpen. Min sommarbil går köra på 95oktan men jag kommer hålla mig till 98oktan för bästa smörjning och prestanda. Skiter i de få kronor jag skulle tjäna på en säsong. vad spelar några ören per mil för roll när soppan ändå kostar 24kr litern.

Uppdaterat: 2022-07-05 09:49
perin skrev:

Glöm inte placeboeffekten! 😜

+1

Uppdaterat: 2022-07-05 17:19
Pi skrev:

perin skrev:
Glöm inte placeboeffekten! 😜
Jag märker skillnaden fast man gör nog det inte i en sugis men min turbomotor märker jag en skillnad helt klart.

+1

Uppdaterat: 2022-07-05 23:05