Hyundai visar fler bilder på nya sedanmodellen Ioniq 6. Den får fokus på lågt luftmotstånd och lång räckvidd.
Premiär för Hyundai Ioniq 6 – med fokus på lågt luftmotstånd
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-29 11:33
Kommentarer
Det är bra ! 80-talet är tillbaka då Audi 100 bland annat kom med för den tiden extremt lågt luftmotstånd och bränsleekonomi.
Precis, men Audins cW-värde lågt väl omkring 0,3, så det har ju hänt en del med när man snuddar på 0,20-0,21 med Mercor och Hyundaier.
Classic Hyundai ioniq var riktigt energi effektiv och om denna blir lika energi effektiv med ett större batteri lär räckvidden bli riktigt bra.
Designen är riktigt bra enligt mig.
Priset är alltid något jag vill veta och energi effektiv är alltid ett plus.
Cool men kanske inte vacker direkt?
Riktigt snygg, härligt med en sedanmodell.
Påminner om Sixten Sasons formgivning av Saab 92, som en flygplansvinge, lite bullig fram med sluttande akter. Ser att Hyundai har ett flygplan i bakgrunden av sin lanseringsbild, det hade Saab också.
Hur som helst, är det trevligt att det kommer fler och fler sedaner. SUVvar har vi så det räcker i utbudet.
Klassiska Ioniq Electric ligger på 0,24 i luftmotståndskoefficient.
Verkligen inte.
Bakdelen är om möjligt än fulare än Kia ev6.
Skulle kunna avstå ett par mil på räckvidden för en snyggare bakdel.
Kommer den i kombiutförande kan det bli bra.
Hoppas bara den inte blir för lång (över 4,7 m), i så fall är jag väldigt intresserad av den. Vill köp en mellanklass sedan/hatchback modell.
Vi får hoppas att den är lika effektiv som ful annars blir det svårt.
Den blir längre 4,86m
Axelavstånd 2,95m
1,5m hög och 1,88m bred
Så du slipper köpa även denna HX.
https://ioniq6.hyundai.com/designunveil/eu/m/
Vi som inte behöver så stora bilar får väl avvakta Ioniq 4...:)
Tror att KIAs motsvarighet till Ioniq 6 kan bli intressant, i mitt tycke lyckas de alltid bättre med designen både interiört och exteriört.
Ja jag håller med om att den blev onödigt stor, lika stor som den BMW F10 (förra generationen 5-serie sedan)
Men jag tycker den blev ganska fräck. Dessvärre behöver jag bilar i den storleken för att bilarna skall ha tillräckligt stora stolar för min kropp. Ser ut att vara samma stolar som i Ioniq 5, och ”prisad varde gud” dom passar mig verkligen bra, ganska smala, högt ryggstöd, fungerande svankstöd och lång sittdyna. Trodde faktiskt inte att Hyundai skulle kunna åstadkomma så bra stolar.
Jag kanske köper en, om inte annat för att prova på något nytt. Håller dagens prisnivåer i sig så blir nybilsköpen och TCO riktigt lågt.
Låter lovande Snoid, då kan man beställa med "femman" som referens. :-)
Absolut och den storleken på bil och hur I5 beter sig på vägen lovar gott. Borde vara än bättre komfort, typ MB E coupe fast med fyra dörrar.
Profilen av en flygplansvinge är inte bara positiv så det är knappast en slump att den har dubbla ankstjärtar.
De vill väl inte att bilarna ska ramla av vägen.
Den här stilen var ju Hans Ledwinka inne på med sin Tatra 77 redan på 30-talet.
Sixten Sason tog efter med urSaaben och den blev ju ganska hal för sin tid.
Den har en design fram, en annan bak. Besviken
Ser ut som Mercedes CLS 350.
http://mb.carwallpapers.ru/mercedes-benz/cls/2006-cls350-cgi/Mercedes-Benz-CLS350-CGI-2006-1280x800-011.jpg
Fast Mercan är skitsnygg
Jag håller med.
Kias dubbla vingar eller vad det nu är i röven är så fult att klockorna stannar.
Jag tycker att vingarna ger lite karaktär till bakänden. MB CLS ser så trött ut när baken bara "dör ut".
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.