Vi Bilägares forum

Polestar tar efter Porsche med 800-voltsteknik

Polestar tar efter Porsche med 800-voltsteknik

Den nya sedanmodellen Polestar 5 får 800-voltsteknik som konkurrenten Porsche Taycan.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-23 12:10

Kommentarer

Gäsp. Vaddå som Porsche? Även Kia, Hyundai och Audi har tekniken…

Uppdaterat: 2022-06-23 13:59
Axa skrev:

Gäsp. Vaddå som Porsche? Även Kia, Hyundai och Audi har tekniken…

Porsche var väl först med Taycan om att ha det i en bil med lite större produktionsvolym? Anar det är därför man använder uttrycket att de tar efter Porsche.
Sen om man ska vara petig tror jag Koenigsegg var före Porsche med 800V i Regera.

Uppdaterat: 2022-06-23 14:15

Gaston
Så kan det vara. Jag kan tycka att det räcker med att skriva att Polestar får 800-voltssystem. Antar att man vill ha klicka.
Sedan så är det typiskt VIB att när det gäller artiklar med Volvo eller Polestar att konkurrenterna som lyfts fram inte ens är i samma härad som Volvo eller Polestar.

Uppdaterat: 2022-06-23 14:24
Axa skrev:

Gaston
Så kan det vara. Jag kan tycka att det räcker med att skriva att Polestar får 800-voltssystem. Antar att man vill ha klicka.
Sedan så är det typiskt VIB att när det gäller artiklar med Volvo eller Polestar att konkurrenterna som lyfts fram inte ens är i samma härad som Volvo eller Polestar.

Ja för ”konkurrenten Porsche Taycan” är givetvis helt fel !!
Ingen väljer mellan den o Polestar.

Uppdaterat: 2022-06-25 01:11
Gillar kurvor och rondeller

I Sverige tror folk att Polestar/Volvo konkurrerar med Porsche, Audi Etron men lite att jämföra korpen med allsvenskan.

Uppdaterat: 2022-06-25 08:48

Mc, JL
Det var det jag menade. Så fort det skrivs om Polestar eller Volvo då lyfter man fram ”konkurrerande” modeller som Polestar eller Volvo inte ens kommer i närheten av.

Uppdaterat: 2022-06-25 18:01

860 hk i Polestar 5 och deras ambition är just att konkurrera med fordon som Taycan.

Uppdaterat: 2022-06-25 18:21

Dom kan ha 2000 hk i Polestar och den är fortfarande inte i samma segment som Porsche och Audi GT E-tron. De som Polestar främst tar kunder i från är traditionella Volvoköpare, som tycker att det är lite "häftigt" samt att de tycker att det är en Volvo. Känner till bekanta som har den uppfattningen.

Uppdaterat: 2022-06-25 21:55

Kommande modeller kommer hålla högre klass.

Uppdaterat: 2022-06-25 22:37

Att "steppa uppåt" på prestige-stegen är inget man som tillverkare själva bestämmer - det är till sist kunderna som gör den bedömningen.

Uppdaterat: 2022-06-26 08:38
Pi skrev:

Att "steppa uppåt" på prestige-stegen är inget man som tillverkare själva bestämmer - det är till sist kunderna som gör den bedömningen.

Är det verkligen kunderna som styr nu?

Uppdaterat: 2022-06-26 10:27

Christer - så måste det väl vara när den allkunnige predikat det så många gånger...:)

Uppdaterat: 2022-06-26 10:43

Bingo Christer....!!!

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-26 10:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Så det finns behov av en mer ”premium” Polestar? De säljer ju skitdåligt i Europa men har alltså räknat ut att folk suktar efter en dyrare Polestar? Jojo…

Uppdaterat: 2022-06-26 13:58
Axa skrev:

Så det finns behov av en mer ”premium” Polestar? De säljer ju skitdåligt i Europa men har alltså räknat ut att folk suktar efter en dyrare Polestar? Jojo…

Vadå säljer dåligt i Europa?
Dom har sålt slut på allt dom kan producera men du menar dom säljer ”skitdåligt”?

https://alltomelbil.se/rekordforsaljning-for-polestar-kommer-fortsatta-vaxa-med-polestar-3-i-portfoljen/

Uppdaterat: 2022-06-26 16:00

Snoid
Det såldes nästa 21000 Polestar 2 i Europa under 2021. Den sålde sämre än Mach-E.
Visst har Polestar ökat sin försäljning under 2021 men nästan alla elbilsmodeller har ökat i försäljning.

Uppdaterat: 2022-06-26 16:53
Axa skrev:

Snoid
Det såldes nästa 21000 Polestar 2 i Europa under 2021. Den sålde sämre än Mach-E.
Visst har Polestar ökat sin försäljning under 2021 men nästan alla elbilsmodeller har ökat i försäljning.

När man säljer allt man kan producera så är det då inte skitdåligt. Du kan så klart inte jämföra med Tesla eller VAG:s volymer av elbilar.
Polestar försöker så klart finna sin egen nisch och då väljer man att försöka tjäna bättre per såld bil. Vilket brukar vara typiskt för ”premium bilar”

Uppdaterat: 2022-06-26 17:38

Ja Polestar är ju knappast en vinstmaskin, brakförlust på vartenda exemplar

Uppdaterat: 2022-06-26 18:41
J.L skrev:

Ja Polestar är ju knappast en vinstmaskin, brakförlust på vartenda exemplar

Hur stor då?
Till och med Elon är ju orolig för Teslas ekonomi och de nya fabrikerna sliter med att få upp produktionstakten.
Men om du vet skulle det vara kul att få reda på hur stor förlust Polestar gör per såld bil.

Uppdaterat: 2022-06-26 18:45

Snoid
De allra flesta biltillverkare sålde slut på de elbilar dem producerade under 2021.

Polestar har ju redan för avsikt att positionera sig som premium. Men elbilspremium är de inte med tanke på förbrukning och buller.
Nu har de tänkt att flytta en pinne upp? Tänker man sig att man konkurrerar med EQS? I min värld skrattretande.

Uppdaterat: 2022-06-26 20:36
Axa skrev:

Snoid
De allra flesta biltillverkare sålde slut på de elbilar dem producerade under 2021.
Polestar har ju redan för avsikt att positionera sig som premium. Men elbilspremium är de inte med tanke på förbrukning och buller.
Nu har de tänkt att flytta en pinne upp? Tänker man sig att man konkurrerar med EQS? I min värld skrattretande.

Du behöver väl inte dra till med en Lyxbil.
Men Audi Q4 kanske?
Den skall ju vara Premium, men känns inte på något vis bättre än min I5 och Enyaq har en högre materialkvalitet interiört än min Ioniq. Så då borde Enyaq vara premium som dom satsar på?
Och jag håller med dig i fråga om P2, det är en konverterad ICE-bil med en klaustrofobisk kupé och kardantunnel, vad man nu skall med det till i en elbil. Det luftiga interiören och att kunna sticka ut högerbenet i passagerarsätet och sträcka ut kroppen gillar jag skarpt med min bil.

Uppdaterat: 2022-06-26 21:15

Polestar gjorde en förlust på storleksordningen ett par miljarder, vilket blir 100 000 kr per bil. i SAAB Automobilklass

Uppdaterat: 2022-06-27 07:31
Mr Snoid skrev:

Axa skrev:
Snoid
De allra flesta biltillverkare sålde slut på de elbilar dem producerade under 2021.
Polestar har ju redan för avsikt att positionera sig som premium. Men elbilspremium är de inte med tanke på förbrukning och buller.
Nu har de tänkt att flytta en pinne upp? Tänker man sig att man konkurrerar med EQS? I min värld skrattretande.

Du behöver väl inte dra till med en Lyxbil.
Men Audi Q4 kanske?
Den skall ju vara Premium, men känns inte på något vis bättre än min I5 och Enyaq har en högre materialkvalitet interiört än min Ioniq. Så då borde Enyaq vara premium som dom satsar på?
Och jag håller med dig i fråga om P2, det är en konverterad ICE-bil med en klaustrofobisk kupé och kardantunnel, vad man nu skall med det till i en elbil. Det luftiga interiören och att kunna sticka ut högerbenet i passagerarsätet och sträcka ut kroppen gillar jag skarpt med min bil.

Audi är inte premium i min värld.
Uppsminkad VW med stenhårda säten och framtung körkänsla.
Svindyr givet att andra i VW-konsernen ofta är trevligare att ratta o åka i.
Enyaq är bara senaste i raden exempel på detta.

Uppdaterat: 2022-06-27 07:55
Gillar kurvor och rondeller

Har i april talat med en chef hos Polstar som utan omsvep medgav att de är långt efter Tesla, främst inom batteri/laddning/styrning.
Vilket alla kan se…
Där det bara Tesla som ÄR premium

Uppdaterat: 2022-06-27 08:12
Gillar kurvor och rondeller

MC
Jag kan hålla med om att Audis premiumstämpel har fått sig en törn i elektrifieringen. Där har BMW lyckats bättre tycker jag.
Med elektrifieringen så vänds det upp och ner lite. Vad som är premium eller inte. Tesla är på många sätt premium i elbilsvärlden. Polestar är inte det menar jag. Det blir inte premium att locka med ädelträ och swarovski-kristaller.

Uppdaterat: 2022-06-27 09:16

Om även det estetiska läggs in i begreppet premium så faller ju Tesla direkt p g a sitt nästan anskrämliga yttre.
Det senaste utförandet av Model S kan väl anses OK men inte övriga modeller.

Uppdaterat: 2022-06-27 10:29

Vissa gillar prålighet och bling bling med swarovski-kristaller och en massa knappar andra mer avskalat likt Bang Olufsen med släta ytor. Tesla har definitivt bevisat att B&O filosofin fungerar mycket bra och att alla funktioner/finesser finns med hög funktionalitet även om det "bara är en skärm". Att ha10+ rattknappar kan knappast vara en säkerhetsfördel.

Uppdaterat: 2022-06-27 11:28

Rätt, Tesla är inte premium på inredningsdesign och yttre design, förfining och komfort. BARA på elbilsegenskaper.
Är det som fått mig att inte köpa Tesla.
Trivseln är superviktig för mig då vi åker långt och länge. Ska vara en njutning, inte bara "smart val".
Fram för mer känslomässiga beslut i all svensk präktighet, säger jag!

Hoppas på Iioniq 6, är den lika snygg som de första Konceptbilarna så JÄKLAR!

Uppdaterat: 2022-06-27 11:35
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Rätt, Tesla är inte premium på inredningsdesign och yttre design, förfining och komfort. BARA på elbilsegenskaper.
Är det som fått mig att inte köpa Tesla.
Trivseln är superviktig för mig då vi åker långt och länge. Ska vara en njutning, inte bara "smart val".
Fram för mer känslomässiga beslut i all svensk präktighet, säger jag!
Hoppas på Iioniq 6, är den lika snygg som de första Konceptbilarna så JÄKLAR!

Nu är ju design otroligt subjektivt och jag är hyfsat övertygad om att väldigt många anser att en modern, avskalad "sval" design kan vara väldigt premium inom många områden.
Inte för inte som "skandinavisk" design länge varit ett känt begrepp ute i världen med och oftast kännetecknad av avskalat, enkelt men stilfullt.
Jag tror du sitter på mycket fördomar....
Jag kör 6000 mil om året, de senaste snart 18 000 milen i Tesla och jag skulle säga att tvärtom är den avskalade designen och förarmiljön något som med bidrar till lugnet på långfärd.
Så nej, i dina ögon kanske inte Teslas inre design är premium men den kan ju vara det i andras ögon. Så att skriva som du att det inte ÄR, det är felaktigt. Design kan aldrig vara fakta....

Uppdaterat: 2022-06-27 12:27

Förvisso är design subjektivt men samtidigt är bra design med både form och funktion premium, enligt mig.

Men en elbil är mer än bara design och materialval. Sett till vad Tesla erbjuder under sin avskalade design skulle jag säga att sett ur helheten är det premium.
Polestar är inte där menar jag.

Och jag tycker andra elbilstillverkare som inte positionerat sig som premium är mer premium än Polestar. Tex Kia/Hyundai.

Uppdaterat: 2022-06-27 14:13

Det kan aldrig vara premium att montera detaljer med ojämna glipor både invändigt och utvändigt. Tesla ser fortfarande ut som att de monterar de synliga delarna "som de hamnar" och vad det innebär för det man inte ser kan man bara gissa.

Uppdaterat: 2022-06-27 14:48
L. Mäkinen skrev:

Det kan aldrig vara premium att montera detaljer med ojämna glipor både invändigt och utvändigt. Tesla ser fortfarande ut som att de monterar de synliga delarna "som de hamnar" och vad det innebär för det man inte ser kan man bara gissa.

Är det med bara fördom och läst på FB eller har du synat själv även på de senare bilarna? Det där börjar bli lite uttjatat och löjligt....ja, tidiga Teslor, främst byggda i USA lämnade en hel del övrigt att önska på det området.
Min nuvarande Kina-byggda Tesla har minst samma passform och upplevda kvalitet som de europeer jag haft tidigare.

Uppdaterat: 2022-06-27 16:19

Tydligen är det ännu bättre monterade Teslor från Berlin enligt en recension jag såg.

Uppdaterat: 2022-06-27 16:44
Axa skrev:

Tydligen är det ännu bättre monterade Teslor från Berlin enligt en recension jag såg.

Enligt Motor.no som testat kina YLR mot tysk YP så har Kinabilar bättre kvalitet.
Förstår heller inte varför det skulle bli bättre bara för att bilen, med USA toleranser, tillverkas i Tyskland

https://www.motor.no/elbil/kina-tesla-mot-tyskland-tesla/224781

Uppdaterat: 2022-06-27 17:48
Gaston skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Rätt, Tesla är inte premium på inredningsdesign och yttre design, förfining och komfort. BARA på elbilsegenskaper.
Är det som fått mig att inte köpa Tesla.
Trivseln är superviktig för mig då vi åker långt och länge. Ska vara en njutning, inte bara "smart val".
Fram för mer känslomässiga beslut i all svensk präktighet, säger jag!
Hoppas på Iioniq 6, är den lika snygg som de första Konceptbilarna så JÄKLAR!

Nu är ju design otroligt subjektivt och jag är hyfsat övertygad om att väldigt många anser att en modern, avskalad "sval" design kan vara väldigt premium inom många områden.
Inte för inte som "skandinavisk" design länge varit ett känt begrepp ute i världen med och oftast kännetecknad av avskalat, enkelt men stilfullt.
Jag tror du sitter på mycket fördomar....
Jag kör 6000 mil om året, de senaste snart 18 000 milen i Tesla och jag skulle säga att tvärtom är den avskalade designen och förarmiljön något som med bidrar till lugnet på långfärd.
Så nej, i dina ögon kanske inte Teslas inre design är premium men den kan ju vara det i andras ögon. Så att skriva som du att det inte ÄR, det är felaktigt. Design kan aldrig vara fakta....

Skulle skrivit "för mig", men trodde det var underförstått...

Observera att jag gillar (ditt citat) : modern, avskalad "sval" design - men jag tycker inte Tesla har förfiningen.

Uppdaterat: 2022-06-27 18:07
Gillar kurvor och rondeller
Gaston skrev:

L. Mäkinen skrev:
Det kan aldrig vara premium att montera detaljer med ojämna glipor både invändigt och utvändigt. Tesla ser fortfarande ut som att de monterar de synliga delarna "som de hamnar" och vad det innebär för det man inte ser kan man bara gissa.

Är det med bara fördom och läst på FB eller har du synat själv även på de senare bilarna? Det där börjar bli lite uttjatat och löjligt....ja, tidiga Teslor, främst byggda i USA lämnade en hel del övrigt att önska på det området.
Min nuvarande Kina-byggda Tesla har minst samma passform och upplevda kvalitet som de europeer jag haft tidigare.

Var tillverkas Model Y?
Åkte med en ÅM 2021 och den hade 1mm glipa på ena sidan i inredningen, tex där B-stolpen mötte taket, på andra sidan 4-5mm. Dörren smällde igen med ett, i mina öron, mindre roligt smäll, långt ifrån det solida tjoffet i min E-klass, och även något sämre än min Miata ND och VW Up.
Fjädringen smällde lite ofint med.
Mina observationer.
Ok jag är kräsen om bilen kostar 600+ tusen

Uppdaterat: 2022-06-27 18:14
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Var tillverkas Model Y?
Åkte med en ÅM 2021 och den hade 1mm glipa på ena sidan i inredningen, tex där B-stolpen mötte taket, på andra sidan 4-5mm. Dörren smällde igen med ett, i mina öron, mindre roligt smäll, långt ifrån det solida tjoffet i min E-klass, och även något sämre än min Miata ND och VW Up.
Fjädringen smällde lite ofint med.
Mina observationer.
Ok jag är kräsen om bilen kostar 600+ tusen

Var det en 2021 var den troligtvis tillverkad i Kina.
Min upplevelse är att det alltid är lite "sämre" dörrstängarljud i bilar med karmlösa dörrar oavsett fabrikat, nog svårt få till "tjoff"-ljudet då. Var likadant i både de Porschar och Jaguar jag ägt med karmlöst.
Kan vara så att Tesla har mer ojämnt ihopsatta bilar fortfarande i tidig produktionscykel, inte en aning. Gått genom min bil med väldigt kräsna ögon iaf och är väldigt nöjd, inte hittat några dåliga/ojämna skarvar varken inne eller ute.
Att den är onödigt hårt satt i chassit håller jag dock med om vilket medför onödigt slående vid vissa ojämnheter. Där hade jag gärna sett justerbarhet likt min gamla XC60 med Four-C.
Sen vet jag du gärna framhåller Mercedes, har du satt dig i nån av deras nyare modeller? Man får mycket vibbar av pråliga öststatsbordeller tyvärr....neonlister både här och där runt fejkkrom och blanksvart pianolack. Jag gillar Mercedes och sneglar på EQE som nästabil men är inte alls glad i deras inredningar nu för tiden. Min E-klass från 2011 gillade jag bättre sett till känsla i inredningen.

Uppdaterat: 2022-06-27 19:13

Snoid
Det som granskade i den recension jag hittade på Youtube var gliporna i kaross vilket var godkänt med tyska mått mätt.

Uppdaterat: 2022-06-27 20:20

Jag studerade olevererade 3 och Y för några veckor sen. Paneler inne i bilarna satt inte symmetriskt och olika glipor på dörrar på höger och vänster sida. Bakluckan sitter sällan mitt i hålet.

Uppdaterat: 2022-06-27 21:24
Gaston skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Var tillverkas Model Y?
Åkte med en ÅM 2021 och den hade 1mm glipa på ena sidan i inredningen, tex där B-stolpen mötte taket, på andra sidan 4-5mm. Dörren smällde igen med ett, i mina öron, mindre roligt smäll, långt ifrån det solida tjoffet i min E-klass, och även något sämre än min Miata ND och VW Up.
Fjädringen smällde lite ofint med.
Mina observationer.
Ok jag är kräsen om bilen kostar 600+ tusen

Var det en 2021 var den troligtvis tillverkad i Kina.
Min upplevelse är att det alltid är lite "sämre" dörrstängarljud i bilar med karmlösa dörrar oavsett fabrikat, nog svårt få till "tjoff"-ljudet då. Var likadant i både de Porschar och Jaguar jag ägt med karmlöst.
Kan vara så att Tesla har mer ojämnt ihopsatta bilar fortfarande i tidig produktionscykel, inte en aning. Gått genom min bil med väldigt kräsna ögon iaf och är väldigt nöjd, inte hittat några dåliga/ojämna skarvar varken inne eller ute.
Att den är onödigt hårt satt i chassit håller jag dock med om vilket medför onödigt slående vid vissa ojämnheter. Där hade jag gärna sett justerbarhet likt min gamla XC60 med Four-C.
Sen vet jag du gärna framhåller Mercedes, har du satt dig i nån av deras nyare modeller? Man får mycket vibbar av pråliga öststatsbordeller tyvärr....neonlister både här och där runt fejkkrom och blanksvart pianolack. Jag gillar Mercedes och sneglar på EQE som nästabil men är inte alls glad i deras inredningar nu för tiden. Min E-klass från 2011 gillade jag bättre sett till känsla i inredningen.

Ja MB har tappar lite i de senare elbilarna.
Även EQS som var en bit efter S-klass, men nu snackar vi ändå skyhög nivå.
Audi A8 är en annan bil som osar kvalitet. Kör/åker en del i en några år gammal, skyhög kompetens!

Uppdaterat: 2022-06-28 17:08
Gillar kurvor och rondeller

Det där med att en tillverkare säljer allt de kan producera gäller väl bara dom allt färre som först producerar och sedan säljer? En Polestar t ex produceras väl inte om den inte är beställd?

Uppdaterat: 2022-06-28 18:51
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Det där med att en tillverkare säljer allt de kan producera gäller väl bara dom allt färre som först producerar och sedan säljer? En Polestar t ex produceras väl inte om den inte är beställd?

Nej varför skulle det göra det?

Uppdaterat: 2022-06-28 19:24