2+1 vägen har varit en katastrof från början. När alla takboxarna från 08-området skall vara först under vecka 9 hjälper det bara att stänga av extrafältet.
Samma problem finns under alla veckor på året men i mindre omfattning.
Tror man att framkomlighet var tanken med 2+1 vägarna, ja då tror man väldigt mycket fel.
Hela tanken var att minska dödsolyckorna på våra 13m vägar och minska dödstalen på vägarna.
Och 2+1 vägarna är en del i den sjunkande olycksstatistiken.
Tanken var att med små medel höja trafiksäkerheten på väg tills, på den tiden, Vägverket fick pengar att bygga ny fin motorväg.
Men dom pengarna verkar fortfarande lysa med sin frånvaro.
Men 2+1 vägarna är och har varit en bidragande orsak till färre antal dödande i trafiken, vilket var syftet från första början.
Förövrigt så var Sveriges första 2+1 väg E4 mellan Gävle och Axmartavlan.
Problemet idag är att man har målat in sig i ett hörn, och inte kan frångå principerna.
Man skulle kunna bygga en smalare 4 filig väg med vajer i mitten ganska enkelt utan motorvägsstandard och kanske ha 90 km/h. Åka jämn fart 90 är ju bättre än 2+1 vägens 100-60-100-60.........
Problemet idag är att man har målat in sig i ett hörn, och inte kan frångå principerna.
Man skulle kunna bygga en smalare 4 filig väg med vajer i mitten ganska enkelt utan motorvägsstandard och kanske ha 90 km/h. Åka jämn fart 90 är ju bättre än 2+1 vägens 100-60-100-60.........
Nej inte alls. Man bygger smala 4-fälts vägar i dag när trafiktalen ger den sektionen. 2+1 eller 1+1 vägar när trafiktalen är lägre och det skall vara 90km/tim.
Dom ”gamla”’ 2+1 vägarna var en ”nödlösning” för att sänka antalet dödade i trafiken, en åtgärd för att försöka nå Nollvisionen.
T.ex kompletterar man nu med ett fjärde körfält på E18 väster om Västerås.
Problemet är att trafiken har ökat under åren vägarna funnits och kapacitetstaket är sprängt under maxtimmaran. Då är det bättre att göra som man gör och stänga omkörningsfältet så vävningen i slutet av 2-fältsdelen inte klarat så hög trafikintensitet som det är på flera av dom gamla 2+1 vägarna. Det var 13m vägar tidigare utan mittseparering och många förolyckades på dessa. Den vanligaste orsaken till dödsolyckorna var att någon slumrade till och for ned i höger dikeskant, vaknade till, parerade och fick sladd och kom över på mötande körbana och frontalkolliderade.
Det här kan jag ganska bra då jag jobbat med vägprojektering ända sedan Sveriges första 2+1 väg byggdes.
Snoid
Vad gäller E18 mellan Västerås och Köping så har det utöver att det skett en ökning av trafik varit otaliga olyckor. I perioder är det köer flera gånger i veckan pga olycka eller fordon som stannat.
Ombyggnaden av E18 skulle skett för längesedan och det har handlat om brist på pengar att det dröjt.
Snoid
Vad gäller E18 mellan Västerås och Köping så har det utöver att det skett en ökning av trafik varit otaliga olyckor. I perioder är det köer flera gånger i veckan pga olycka eller fordon som stannat.
Ombyggnaden av E18 skulle skett för längesedan och det har handlat om brist på pengar att det dröjt.
På den sträckan var kapaciteten på vägensprängd redan när man byggde den. Eller rättare sagt så konstaterade man då svagheten med vägtypen. Vanligen så sjunker medelhastigheten ganska flackt då vägens kapacitet närmar sig taket. På en 2+1 väg så faller den rakt ner.
Är välkänd som en av de sämsta 2+1 sträckorna i landet.
Kommentarer
2+1 vägen har varit en katastrof från början. När alla takboxarna från 08-området skall vara först under vecka 9 hjälper det bara att stänga av extrafältet.
Samma problem finns under alla veckor på året men i mindre omfattning.
Det var fint beskrivet, Mctar...:)
Tror man att framkomlighet var tanken med 2+1 vägarna, ja då tror man väldigt mycket fel.
Hela tanken var att minska dödsolyckorna på våra 13m vägar och minska dödstalen på vägarna.
Och 2+1 vägarna är en del i den sjunkande olycksstatistiken.
Tanken var att med små medel höja trafiksäkerheten på väg tills, på den tiden, Vägverket fick pengar att bygga ny fin motorväg.
Men dom pengarna verkar fortfarande lysa med sin frånvaro.
Men 2+1 vägarna är och har varit en bidragande orsak till färre antal dödande i trafiken, vilket var syftet från första början.
Förövrigt så var Sveriges första 2+1 väg E4 mellan Gävle och Axmartavlan.
Problemet idag är att man har målat in sig i ett hörn, och inte kan frångå principerna.
Man skulle kunna bygga en smalare 4 filig väg med vajer i mitten ganska enkelt utan motorvägsstandard och kanske ha 90 km/h. Åka jämn fart 90 är ju bättre än 2+1 vägens 100-60-100-60.........
Nej inte alls. Man bygger smala 4-fälts vägar i dag när trafiktalen ger den sektionen. 2+1 eller 1+1 vägar när trafiktalen är lägre och det skall vara 90km/tim.
Dom ”gamla”’ 2+1 vägarna var en ”nödlösning” för att sänka antalet dödade i trafiken, en åtgärd för att försöka nå Nollvisionen.
T.ex kompletterar man nu med ett fjärde körfält på E18 väster om Västerås.
Problemet är att trafiken har ökat under åren vägarna funnits och kapacitetstaket är sprängt under maxtimmaran. Då är det bättre att göra som man gör och stänga omkörningsfältet så vävningen i slutet av 2-fältsdelen inte klarat så hög trafikintensitet som det är på flera av dom gamla 2+1 vägarna. Det var 13m vägar tidigare utan mittseparering och många förolyckades på dessa. Den vanligaste orsaken till dödsolyckorna var att någon slumrade till och for ned i höger dikeskant, vaknade till, parerade och fick sladd och kom över på mötande körbana och frontalkolliderade.
Det här kan jag ganska bra då jag jobbat med vägprojektering ända sedan Sveriges första 2+1 väg byggdes.
Tack Mr Snoid. Det är kul att läsa någon som vet vad han talar om, och inte bara tycker och tror.
Snoid
Vad gäller E18 mellan Västerås och Köping så har det utöver att det skett en ökning av trafik varit otaliga olyckor. I perioder är det köer flera gånger i veckan pga olycka eller fordon som stannat.
Ombyggnaden av E18 skulle skett för längesedan och det har handlat om brist på pengar att det dröjt.
På den sträckan var kapaciteten på vägensprängd redan när man byggde den. Eller rättare sagt så konstaterade man då svagheten med vägtypen. Vanligen så sjunker medelhastigheten ganska flackt då vägens kapacitet närmar sig taket. På en 2+1 väg så faller den rakt ner.
Är välkänd som en av de sämsta 2+1 sträckorna i landet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.