Hjulen kan lossna på Toyotas nya elbilsmodell, som nu måste kontrolleras på verkstad.
Toyota bZ4X och Subaru Solterra återkallas för allvarligt fel
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-27 10:08
Hjulen kan lossna på Toyotas nya elbilsmodell, som nu måste kontrolleras på verkstad.
Kommentarer
Som vanligt är Toyota vänliga och återkallar bilar för att hålla kunderna nöjda...
Hur kan detta vara ett så stort problem att man inte får köra bilarna utan verkstadsbesök ? Är det inte bara att kolla om hjulmuttrarna är åtdragna eller är det nåt annat fel på hjul-fastsättningen som orsakar detta ?
Jag tolkar det som att centreringen är för dålig. Hjul kan lossna för att man svänger och bromsar får mig att tro att man skjuvar fälgen mot navet.
Ett av de viktigare kraven jag har på en ny bil är just att hjulen inte lossnar under körning.
Låter märkligt, borde vara så enkelt att man tar fram fälgkorset och efterdrar. Kan det möjligen vara materialkvaliteten med vätessprödhet ?
Det är inte bara så att toyotahäcken är fruktansvärt ful den är dessutom trafikfarlig! Att någon ens köper dem är för mig fullständigt obegripligt.
Hörde av kompisar som läst på andra ställen att det skulle vara fel i fälgarna - typ att fälgcentrum kunde lossna ifrån övriga fälgen. Och är det på det sättet är det ju helt klart allvarligt.
Vad tillför din kommentar?
Märkligt. Fäljar brukar väl tillverkas i en enhet. Kanske har man hittat på nått nytt sätt att tillverka ??
Robban:
Det är så vitt jag ser endast eller möjligen bara Rickards kommentar som innehåller någon form av enklare substans. Resten, liksom min, ger ännu mindre svar på frågan om varför toyotas bilar mer eller mindre har nyttjandeförbud. De borde ju åtminstone kunna tillverka bilar vars hjul sitter kvar / fast under färd, men icke.
Rikard - fälgarna är inte i 2 delar men dom kan tydligen bli i två delar under ogynnsamma omständigheter. Måste vara nån tveksam dimensionering eller tillverkningsfel.
Swenssons, du spyr ju bara galla på hur de ser ut, de andra diskuterar vad detta eventuellt kan bero på.
Väldigt stor skillnad kan jag tycka, eller?
Som förare ser man tack och lov inte hur bilen ser ut men som trafikant blir ju situationen en helt annan, särskilt om man tillika riskerar att kollidera med farkosten.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.