Vi Bilägares forum

Pris och räckvidd för Kia Niro – så står sig nya modellen

Pris och räckvidd för Kia Niro – så står sig nya modellen

Kia uppdaterar storsäljande crossovermodellen Niro med bättre utrymmen och modernare teknik. Nu är priserna och räckviddssiffrorna släppta.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-02-18 16:49

Kommentarer

Kan ju vara som så att vridmomentet redovisas för ett annat körläge (Eco/Normal/Sport)?

Uppdaterat: 2022-02-18 17:25
Power to the people

Tråkig design, ser ju ut som bilen gråter, tårar under ögonen och mungiporna neråt. Nej, jag förstår mig inte på dagens asiatiska bildesigner.

Uppdaterat: 2022-02-19 20:55

Säkert en fin bil, men varför envisas med att sätta laddluckan i fram?
Det är ju knappast en bra placering, framförallt för nordbor.

Uppdaterat: 2022-02-20 08:50

Jag är säker på att det är samma vridmoment men man har gett motorstyrningen en bättre anpassad karaktär i tex ecoläget.

På Tidigare modell blev det ju kickdown effekt i ecoläget om man aktiverade farthållaren tex efter en tillfällig hastighetsänkning.

Uppdaterat: 2022-06-22 14:49
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Jag är säker på att det är samma vridmoment men man har gett motorstyrningen en bättre anpassad karaktär i tex ecoläget.
På Tidigare modell blev det ju kickdown effekt i ecoläget om man aktiverade farthållaren tex efter en tillfällig hastighetsänkning.

Undrar om du inte kan ändra hur den accelererar vid ”återstart” av farthållaren. Håll inne knappen för inställning av avstånd till framförvarande bil, då växklar den mellan körstilsanpassad eller körlägesanpassad acceleration. Med tanke på att du troligen har testat och gasat på rejält med din bil så beter den sig så i ”körstilsanpassad” då bryr den sig inte om att du kör på eco, vilket den gör i körlägesanpassad.
Så är det på min bil, är väl samma mjukvara i din.

Uppdaterat: 2022-06-22 18:25

Nu fick jag lära mig något nytt.
Håll in avståndsknappen då växlar den mellan adaptiv och std farthållare. 😊
Bra att veta när den blir obrukbar i snöstormen😊

Men ingen skillnad på accelerationen.

Mitt exempel är att vi har tre rondeller i rad och 60 km/h mellan dessa.

När jag aktiverar farthållaren efter rondellen så blir effekten som en kickdown i ryggstödet med en motorstark fosilbil fast jag kör på Eco läget.

Sanslöst dåligt programmerad motorstyrning skulle jag hävda.

En normal bil så blir det en mjuk och sävlig gång med ecoläget som spar både däck och bränsle.

Uppdaterat: 2022-06-23 15:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nu fick jag lära mig något nytt.
Håll in avståndsknappen då växlar den mellan adaptiv och std farthållare. 😊
Bra att veta när den blir obrukbar i snöstormen😊

Men ingen skillnad på accelerationen.

Mitt exempel är att vi har tre rondeller i rad och 60 km/h mellan dessa.

När jag aktiverar farthållaren efter rondellen så blir effekten som en kickdown i ryggstödet med en motorstark fosilbil fast jag kör på Eco läget.

Sanslöst dåligt programmerad motorstyrning skulle jag hävda.

En normal bil så blir det en mjuk och ”sävlig” gång med ecoläget som spar både däck och bränsle.

Men får ändå säga att man ändå får vara nöjd ändå med den elektriska delen då den med min körning ligger konstant över wltp.

Uppdaterat: 2022-06-23 16:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det är du som ännu inte är van vid det direkta vridmomentet efter att ha kört trepip bensin eller disel där du hinner läsa fader vår innan det blir nån effektökning.
Skall du köra lika sävligt som dom får du allt manövrera gaspedalen helt själv med mycket lätt fot.
Rekommenderar även att läsa genom instruktionsboken som kvällslektyr. Det finns en uppsjö av olika funktioner du troligen inte visste om

Uppdaterat: 2022-06-23 17:03
Mr Snoid skrev:

Det är du som ännu inte är van vid det direkta vridmomentet efter att ha kört trepip bensin eller disel där du hinner läsa fader vår innan det blir nån effektökning.
Skall du köra lika sävligt som dom får du allt manövrera gaspedalen helt själv med mycket lätt fot.
Rekommenderar även att läsa genom instruktionsboken som kvällslektyr. Det finns en uppsjö av olika funktioner du troligen inte visste om

Nja Guran på en elmotor i en bil är det programmeraren som bestämt hur mycket vridmoment/effekt man tar ut vid varje funktion.
Och att man ska nöta däck bara för man använder farthållaren i Eco läget i förortsmiljö med korsningar och rondeller är ju helt tokig programering.

Jo jag har ögnat igenom boken men hittar inte så mycket finesser.
Men det brukar ju dyka upp ett och annat med tiden. 😊

Uppdaterat: 2022-06-23 17:24
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Mr Snoid skrev:
Det är du som ännu inte är van vid det direkta vridmomentet efter att ha kört trepip bensin eller disel där du hinner läsa fader vår innan det blir nån effektökning.
Skall du köra lika sävligt som dom får du allt manövrera gaspedalen helt själv med mycket lätt fot.
Rekommenderar även att läsa genom instruktionsboken som kvällslektyr. Det finns en uppsjö av olika funktioner du troligen inte visste om

Nja Guran på en elmotor i en bil är det programmeraren som bestämt hur mycket vridmoment/effekt man tar ut vid varje funktion.
Och att man ska nöta däck bara för man använder farthållaren i Eco läget i förortsmiljö med korsningar och rondeller är ju helt tokig programering.
Jo jag har ögnat igenom boken men hittar inte så mycket finesser.
Men det brukar ju dyka upp ett och annat med tiden. 😊

Går troligen helt fint att du inte stänger av farthållaren, testa går du se. Jag tror nämligen att den sänker hastigheten själv baserat på rattutslaget.

Uppdaterat: 2022-06-23 17:52
mso 1000 skrev:

Mr Snoid skrev:
Det är du som ännu inte är van vid det direkta vridmomentet efter att ha kört trepip bensin eller disel där du hinner läsa fader vår innan det blir nån effektökning.
Skall du köra lika sävligt som dom får du allt manövrera gaspedalen helt själv med mycket lätt fot.
Rekommenderar även att läsa genom instruktionsboken som kvällslektyr. Det finns en uppsjö av olika funktioner du troligen inte visste om

Nja Guran på en elmotor i en bil är det programmeraren som bestämt hur mycket vridmoment/effekt man tar ut vid varje funktion.
Och att man ska nöta däck bara för man använder farthållaren i Eco läget i förortsmiljö med korsningar och rondeller är ju helt tokig programering.
Jo jag har ögnat igenom boken men hittar inte så mycket finesser.
Men det brukar ju dyka upp ett och annat med tiden. 😊

Kolla på sidan 6-96 i manualen. Där framgår hur du justerar hur ”hårt” bilen skall gasa/öka farten. Du kan välja Långsam/Normal/Snabb

https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/se/sv/assets/contents/service/Instruktionsbocker/Niro/instruktionsbok_eNiro_MY20.pdf

Uppdaterat: 2022-06-23 18:16