Vi Bilägares forum

Bilköparna rasar mot Hyundai: Boka om eller boka av

Bilköparna rasar mot Hyundai: Boka om eller boka av

Hyundais besked att bilen inte kommer kunna byggas får hård kritik. Flera bilköpare tvingas nu välja mellan att vänta ännu längre på sin bil – som dessutom kan bli dyrare – eller boka av.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-22 06:10

Kommentarer

Fult om Hyundai bara lanserar en sån uppenbar mjukvarufunktion som förvärmning av batteri på nya bilar.

De "gamla" biltillverkarna visar återigen med tydlighet att de inte förstår Teslas framgång.

Uppdaterat: 2022-06-22 14:40

Tråkigt men bara att bita i det sura äpplet.
Antar att andra fabrikat kommer att göra liknande.

Och finessen med förvärmt batteri vid mina behov är ju helt suveränt och värt en slant.

Nya tider för bilköparna. 😊

Uppdaterat: 2022-06-22 16:14
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det ät ju mera anmärkningsvärt att man "missade" detta med batteri-förvärmning när man lanserade bilen för runt 1 år sedan. Jag tycker nog att Hyundai borde sett till att dessa kunder, som dessutom väntat länge, borde bli skadeslösa - d v s att Hyundai skulle stå för merkostnaden. Så himla många bilar borde det inte vara tal om.

Uppdaterat: 2022-06-22 16:23
Pi skrev:

Det ät ju mera anmärkningsvärt att man "missade" detta med batteri-förvärmning när man lanserade bilen för runt 1 år sedan. Jag tycker nog att Hyundai borde sett till att dessa kunder, som dessutom väntat länge, borde bli skadeslösa - d v s att Hyundai skulle stå för merkostnaden. Så himla många bilar borde det inte vara tal om.

Det är nog ganska många bilar. Problemet är brist på komponenter, radatenheter bla.
Totalt så får man rabatt på 65.000kr om man nappar på erbjudandet. Och ett nyare modellår som lätt kommer betas mer för än eventuellt extra påslag
Betydligt bättre att vara först att få MY23 kontra en ”övervintrad” MY22.

Uppdaterat: 2022-06-22 17:38
gmogmo skrev:

Fult om Hyundai bara lanserar en sån uppenbar mjukvarufunktion som förvärmning av batteri på nya bilar.
De "gamla" biltillverkarna visar återigen med tydlighet att de inte förstår Teslas framgång.

Så kan man tycka, själv tycker jag det är en attans trevlig bil med betydligt bättre komfort än motsvarande Tesla.
Och den laddar hyfsat fort, även utan att behöva förvärma vintertid. Drygt 30minuter 20-80%, däremot har det varit ett jäkla gnäll om att den inte fixar det på 18minuter som det gjordes reklam för när den lanserades.

Uppdaterat: 2022-06-22 18:14

Även Hyundai hade "bråttom" att få ut IONIQ 5 på hemmamarknaden - mönstret upprepar sig dock för fler märken är Hyundai.

Uppdaterat: 2022-06-22 21:21
Power to the people

Mitt tips. Boka av och köp en Enyaq. Den har ju bakrutetorkare. 😆

Uppdaterat: 2022-06-22 21:36
Grosser skrev:

Även Hyundai hade "bråttom" att få ut IONIQ 5 på hemmamarknaden - mönstret upprepar sig dock för fler märken är Hyundai.

Nja, jag tror man bommade lite på vår nordiska marknads behov, eller snarare reklamfolket som påstod att den skulle ladda jättesnabbt även då det är rejält kallt. Nu får man bita i det sura äpplet och fixa en förvärmning som startar baserat på navigering till en laddare i stället för att börja värma batteriet extra när man pluggar i DC laddaren. För det för den. Polestar fick fixa samma lösning.
Får se om jag får en uppdatering på min bil, även om jag inte har något behov av det.

Uppdaterat: 2022-06-22 22:14
Axa skrev:

Mitt tips. Boka av och köp en Enyaq. Den har ju bakrutetorkare. 😆

Nej för tusan, skulle aldrig komma på frågan. Jag är medlem av VVV, (Vågs Vägra Vag) 😜

Uppdaterat: 2022-06-22 22:17

Haha.
För övrigt läste jag någonstans att man även kan förvärma batterier manuellt strax innan laddning. Bara göra några kraftiga inbromsningar så man maximalt regenerar batteriet. Då får man tydligen upp värmen i batteriet.

Uppdaterat: 2022-06-22 23:23
Axa skrev:

Haha.
För övrigt läste jag någonstans att man även kan förvärma batterier manuellt strax innan laddning. Bara göra några kraftiga inbromsningar så man maximalt regenerar batteriet. Då får man tydligen upp värmen i batteriet.

Det fungerar ganska dåligt. Du behöver jojo-köra en ganska lång tid, åtminstone en kvart skulle jag tro Dvs fullgas accelerationer och sedan Max regenerering, dina passagerare tror jag inte uppskattar manövrerna.
Jag har testat när jag var själv, blev nog närmare tio sådana manövrer, gjorde ingen skillnad alls. Startade ändå med 60kW och toppade 120kW. Duger gott för min del den gång jag måste snabbladda även om det är kallt.

Uppdaterat: 2022-06-23 08:18