Vi Bilägares forum

Xpeng skippar egna laddare: ”Inte kostnadseffektivt”

Xpeng skippar egna laddare: ”Inte kostnadseffektivt”

Trots att kinesiska Xpeng har egna snabbladdare i Kina finns inga planer på att utöka nätverket till Europa.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-20 13:44

Kommentarer

Lite som att säga att de inte tror de kommer sälja så många elbilar att det kommer finnas behov av eget laddnätverk.

Uppdaterat: 2022-06-20 13:57

På längre sikt är det såklart knäppt om alla tillverkare ska ha egna laddstationer. Men när Tesla började sälja sina bilar fanns inga andra stationer. Nu är situationen iaf påväg att bli bättre, så jag tror de gör rätt som inte satsar på eget laddnätverk.

Uppdaterat: 2022-06-20 15:36

Bra at Tesla erbjuder andra att ladda där, men de tar ju en arm och halva benet för det också.
Snordyrt! Att lada hos Ionity med Bonnet appen innebär ungefär halva priset mot vad Tesla tar. Det är lite pinsamt att det är så enorm skillnad. Man kan tycka att Tesla verkligen vill suga ut allt de kan från bilisterna.

Uppdaterat: 2022-06-20 16:11
- Peugeot e-208 GT 2022

Eviny ska börja bygga liknade kapacitet som Ionity och priset är 5:-/Kwh.

2022-2023 ska dom bygga hundratals DC stolpar.

Kul att det lanserats en helt ny aktör i Sverige och byggts i Lycksele och Sollefteå och Umeå är snart klart.

Då det saknas mycket infrastruktur i norra Sverige så är det bra att dom börjar bygga där.

Xpeng G9 med 800V kan nog sälja riktigt bra om priset blir bra.

Uppdaterat: 2022-06-21 05:00
Elbilar

Bejje
Det man betalar för isåfall är att slippa köer och strul.

Uppdaterat: 2022-06-20 19:27

Fast för icke-teslor måste man väl hålla på med app även hos Tesla, så ingen fördel där?

Uppdaterat: 2022-06-21 08:23

Kalle
I jämförelse med köer och laddstolpar som inte fungerar är det nog minsta bekymret. Har inte testat ladda på Teslas nätverk men har appen och det verkar inte vara så krångligt.

Uppdaterat: 2022-06-21 09:48

Ok ja de verkar vara bättre på att hålla laddarna igång, om det nu håller i sig när de öppnas för fler. Borde ju även reducera köer vid andra stolpar när teslas öppnat för alla, de är ju faktiskt ganska många (teslas stolpar alltså).

Uppdaterat: 2022-06-21 10:51

Ja som sagt, snordyrt hos Tesla.Det måste nästan vara en nödsituatiuon för att man skulle vilja ladda där.
De är väl dyrast i hela Sverige va? Pinsamt att någon sådan som Tesla tar sådana överpriser. De var ju först och störst, men tar sådana sinnessjuka priser för laddningen.

Men jag förstår på sätt och vis. De vill ju helst att Tesla ägare laddar hos dom. Så de skrämmer bort resten genom sjukt höga priser.

Uppdaterat: 2022-06-21 14:10
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Ja som sagt, snordyrt hos Tesla.Det måste nästan vara en nödsituatiuon för att man skulle vilja ladda där.
De är väl dyrast i hela Sverige va? Pinsamt att någon sådan som Tesla tar sådana överpriser. De var ju först och störst, men tar sådana sinnessjuka priser för laddningen.
Men jag förstår på sätt och vis. De vill ju helst att Tesla ägare laddar hos dom. Så de skrämmer bort resten genom sjukt höga priser.

Nej dom är inte dyrast i Sverige. Som har ett pris som varierar med efterfrågan och om du har avtal eller inte. Finessen med Tesla är väl att du kan teckna avtal månadsvis, t.ex då du skall på semestertur.
Kollar jag på den jag har ett par kilometer bort kostar det 7,60kr/kWh utan medlemskap eller 5,40kr/kWh med. 129kr/månad kostar medlemskapet.
Tänker du ladda mer än 59kWh på en månad så blir det billigare om du betalar en månads medlemsskap.

Uppdaterat: 2022-06-21 20:38

Detta tror jag att Tesla gjorde för att åter få gratisreklam - och samtidigt trots allt få lite extra inflöde i kassan. Sen att dom satt relativt högt pris innebär ju antagligen att denna öppna attityd till andra bilmärken ändå inte får nån nämnvärd påverkan på Tesla-ägarnas möjligheter att hitta en plats på sina Super Chargers.
Gratis reklam, liten påverkan för Tesla-ägarna och trots allt lite extra intäkter - ingen dålig ekvation...:)

Uppdaterat: 2022-06-21 22:10

Pi. Priset är inte relativt högt, kolla här.
https://alltomelbil.se/elbilsladdare-i-sverige-lista-med-operatorer/
Och Många Teslaägare gnäller rejält på sina forum.

Uppdaterat: 2022-06-21 22:59

Men hur ofta använder man snabbladdare som privatperson med elbil? Jag tror de flesta har laddbox hemma och det lilla man använder tex Teslas nätverk är ju inga stora kostnader på det stora hela.

Uppdaterat: 2022-06-21 23:21

Jo det är dyrt. Visst, tidigare hade jag sagt att ionity är dyrare och det är dom fortfarande om man använder deras app, tror det ksotar 8,70 eller nåt sånt, men använder man Bonnet appen så blir det halva priset, 4,3 kr eller nåt sånt.

Laddade själv i helgen med Bonnet på Ionity och det funkar fint och som sagt halva priset.
Men man undrar ju hur Ionity kan ta de priser de gör? Jag menar, om Bonnet tjänar pengar på att jag betalar 4,3 kr per kilowatttimme hos Ionity, hur grovt överpris har inte då Ionity?

Uppdaterat: 2022-06-22 07:23
- Peugeot e-208 GT 2022

Marknadens principer! Lösningen är enkel om man tycker att det är för dyrt och krångligt med andra märken hos Tesla => köp Tesla.

Uppdaterat: 2022-06-22 07:35
J.L skrev:

Marknadens principer! Lösningen är enkel om man tycker att det är för dyrt och krångligt med andra märken hos Tesla => köp Tesla.

Ja för varför inte betala minst 700 000 kr för att få ner laddkostnaden en aning? :)

Uppdaterat: 2022-06-22 07:37
- Peugeot e-208 GT 2022
Axa skrev:

Men hur ofta använder man snabbladdare som privatperson med elbil? Jag tror de flesta har laddbox hemma och det lilla man använder tex Teslas nätverk är ju inga stora kostnader på det stora hela.

På snart 1500 körda mil har jag snabbladdare på IONITY för ca 600kr och 1020kr på publik AC laddning. Ungefär vad det skulle kosta att fylla en tank diesel i min förra bil.
Ser jag på DC laddning har jag nu på sex månader fyllt upp el på snabbladdare knappt en gång per månad. Men två av tillfällena gjorde jag bara för att testa.
Så mitt behov har varit en gång varannan månad. Resten hemma eller på 11kW destinationsladdare från gratis till 3kr/kWh.

Uppdaterat: 2022-06-22 08:14

Samma för mig. Sedan jag hämtade bilen i början av April så har jag hunnit snabbladda vid 3 tillfällen.
Med tre tillfällen menar jag 3 olika dagar, men fler antal laddtillfällen p.g.a. långa resor.

Annars har all körning varit tillräckligt "kort" för att jag kunnat klara mig på att ladda hemma.

Uppdaterat: 2022-06-22 08:32
- Peugeot e-208 GT 2022

Oavsett vad man anser om prisnivån så tror jag ändå att det är för all gratisreklam man fått som man gjort på detta sätt. Och med lagom avvägd prissättning så kommer nog inte heller köerna på dessa laddare att bli nåt problem för Tesla-ägarna själva. Men man har ändå fått massor av press-plats utan kostnad.

Uppdaterat: 2022-06-22 09:27

Snoid
Precis. Även med långtur varannan månad så blir det betydligt billigare än med fossilbil.

Uppdaterat: 2022-06-22 10:36