Ni har tydligen aldrig haft någon!
Jag har haft minst en Saab samtidigt sedan femtio år just i år!
Men det har varit flera andra märken också parallellt med Saabarna.
1972 köpte jag den första Saaben med för mycket engelsk påverkan, faktiskt en riktig skitbil som krävde mycket handpåläggning, men de har blivit bättre genom åren.
Och jag tror att mycket som fascinerar är konstruktionslösningarna, en del geniala andra helt korkade och som det verkar bara för att vara annorlunda.
Något speciellt är det annars skulle det inte förklara priserna, kolla t.ex. på en körbar 96:a från 70-talet, eller en ännu äldre tvåtakt, sannerligen inga tekniska mirakel, men verkligen efterfrågade!
Uppdaterat: 2022-06-19 11:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse - inte så säker på att det är hela förklaringen. Har kört många varianter av dessa och har kompisar som ägt dom men de har aldrig lyckats övertyga.
Att påstå att Saab 900 var en perfekt bil som av den anledningen nu betingar högt värde på fina exemplar är nog lite fel. Däremot hade de ju en charm som saknades av många bilar från samma tid. Enbart haft ett exemplar av denna 900-modell, och det var en 900s med lättrycksturbon av 92 års modell. En mörkblå med den snygga lilla vingen. Minns fortfarande det speciella ljudet.....
Hade gärna haft en av de sista 900-cabarna av den generationen.
saabnisse - inte så säker på att det är hela förklaringen. Har kört många varianter av dessa och har kompisar som ägt dom men de har aldrig lyckats övertyga.
Men har du någon förklaring till varför det är så höga priser på de kvarvarande som är körbara?
Nu menar jag inte de senare årgångarna, där är mera normala priser.
Och tvåtaktarna håller ju uppe priserna även om de inte är körbara, det räcker om de är möjliga renoveringsobjekt och där handlar det inte om några tekniska underverk!
Uppdaterat: 2022-06-19 20:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Så är det utan tvekan! Jag hade den helt klart förr, haft de flesta olika modeller från 99 och framåt förutom den sista 9-5:an. Men en 99:a, en 900 OG, en 900 NG, två 9000, två 9-3 OG varav en Aero cab, två 9-3 NG, fyra 9-5 OG varav en facelift.
En del var inget att ha, en del gränsade till bästa bilarna jag haft, och en av dem saknas och hade gärna fått vart kvar i det framtida lilla samlargaraget man drömmer lite om.
Kommentarer
Ja som gammal Saabåkare är man givetvis inte förvånad!
Supertrevliga bilar!
Varför konkade Saab, när nu bilarna var så överlägsna allt annat? Förstod bilköparna inte sitt eget bästa?
..eller så är det som man brukar säga - "det var bättre förr" (även om det inte stämmer). Har aldrig insett storheten i dessa bilar.
Då är vi åtminstone två.
Ni har tydligen aldrig haft någon!
Jag har haft minst en Saab samtidigt sedan femtio år just i år!
Men det har varit flera andra märken också parallellt med Saabarna.
1972 köpte jag den första Saaben med för mycket engelsk påverkan, faktiskt en riktig skitbil som krävde mycket handpåläggning, men de har blivit bättre genom åren.
Och jag tror att mycket som fascinerar är konstruktionslösningarna, en del geniala andra helt korkade och som det verkar bara för att vara annorlunda.
Något speciellt är det annars skulle det inte förklara priserna, kolla t.ex. på en körbar 96:a från 70-talet, eller en ännu äldre tvåtakt, sannerligen inga tekniska mirakel, men verkligen efterfrågade!
saabnisse - inte så säker på att det är hela förklaringen. Har kört många varianter av dessa och har kompisar som ägt dom men de har aldrig lyckats övertyga.
Att påstå att Saab 900 var en perfekt bil som av den anledningen nu betingar högt värde på fina exemplar är nog lite fel. Däremot hade de ju en charm som saknades av många bilar från samma tid. Enbart haft ett exemplar av denna 900-modell, och det var en 900s med lättrycksturbon av 92 års modell. En mörkblå med den snygga lilla vingen. Minns fortfarande det speciella ljudet.....
Hade gärna haft en av de sista 900-cabarna av den generationen.
Men har du någon förklaring till varför det är så höga priser på de kvarvarande som är körbara?
Nu menar jag inte de senare årgångarna, där är mera normala priser.
Och tvåtaktarna håller ju uppe priserna även om de inte är körbara, det räcker om de är möjliga renoveringsobjekt och där handlar det inte om några tekniska underverk!
"Saab-andan, en del har den!"
Så är det utan tvekan! Jag hade den helt klart förr, haft de flesta olika modeller från 99 och framåt förutom den sista 9-5:an. Men en 99:a, en 900 OG, en 900 NG, två 9000, två 9-3 OG varav en Aero cab, två 9-3 NG, fyra 9-5 OG varav en facelift.
En del var inget att ha, en del gränsade till bästa bilarna jag haft, och en av dem saknas och hade gärna fått vart kvar i det framtida lilla samlargaraget man drömmer lite om.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.