Vi Bilägares forum

Porsche 911 är en evigt ung 58-åring

Porsche 911 är en evigt ung 58-åring

Efter ett drygt halvsekel är formen alltjämt på topp och lätt att känna igen – Porsche 911.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-08-22 05:20

Kommentarer

Jag har nyligen köpt en 911/997 MY 2005 Carrera S - mint condition.

Jag är - i stort - nöjd, men, bilen är inte riktigt "bra" som långfärdsvagn- passar bättre på bana:
-onödigt högt ljud i kupe`n - exteriört mycket bra.
- lågt växlad (6vxl, man)

Bakänden "vandrar" (något) i kurvor - trots avancerad bakhjulsupphängning - det gör inte min MY-97 9000 Turbo.

Uppdaterat: 2021-08-22 07:34

Tjalle,
Du får väl feedback via ratten om att bilen rör sig baktill? De få 911 jag kört har haft extremt bra känsla i styrningen så att man vet vad bilen håller på med.
Just den detaljen saknar jag i nästan alla moderna bilar.

Uppdaterat: 2021-08-22 10:47

Mäkinen,
jag avser inte det faktum att bilen är överstyrd - och att bakvagnen driver ut om pressad.

Jag avser egenheten att bakvagnen vandrar något "fram och tillbaka", vid måttlig sidoacceleration vid körning på asfalt-speciellt om höjdskillnad.

9-5 har - framförallt de första årsmodellerna - samma egenhet. 9000 är klippstabil.

Styrningen i övrigt - i likhet med det mesta på bilen- är mycket bra.

Uppdaterat: 2021-08-22 11:07

Det jag tänkte på är att en vanlig bil också kan vandra en del, men att man inte märker det på annat sätt än att man hamnar fel på vägen. I Porsche brukar även små kursändringar kännas i rumpan och händerna. Just det gör mig mer bekväm bakom ratten än klippstabila bilar där allt är bortfiltrerat. I såna får jag ingen känsla av kontroll.

Uppdaterat: 2021-08-22 14:31

De flesta bilar har "mindre bra"/bakaxel/handling/styrprecision. Porschen har "bra" - men med en mindre defekt.

Om man "hamnar fel på vägen", är man "inte så bra förare"-eller har en dålig bil.

Porschen går dit jag pekar, men bakvagnen "rör sig något"/vaggar - fram och tillbaka. Inte direkt störande - men märkbart i vissa situationer.
Jag har inte sagt att "något" är filtrerat i 9000- den går dit jag pekar - utan åthävor. Styrprecisionen är mycket bra.
Porschen har ännu bättre styrprecision - bl.a. pga av däcken: 19" Michelin Sport 4s.

Min tolkning av F1 bilar är att dom - också - är klippstabila - fast på ett högre plan.

Uppdaterat: 2021-08-22 18:04
L. Mäkinen skrev:

Tjalle,
Du får väl feedback via ratten om att bilen rör sig baktill? De få 911 jag kört har haft extremt bra känsla i styrningen så att man vet vad bilen håller på med.
Just den detaljen saknar jag i nästan alla moderna bilar.

Tycker i princip att alla äldre bilar gör detta. Det är vägkänsla ofiltrerat i kombiantion där allt är helt mekansikt. Är rätt kul att se de med nytagna körkort idag ge sig i kast med en äldre bil. Rattväxel, choke, ingen varvräknare och osynkad första växel och back med rakskruna drev.

Uppdaterat: 2021-08-24 11:45
lsoderlund skrev:

L.
Tycker i princip att alla äldre bilar gör detta. Det är vägkänsla ofiltrerat i kombiantion där allt är helt mekansikt. Är rätt kul att se de med nytagna körkort idag ge sig i kast med en äldre bil. Rattväxel, choke, ingen varvräknare och osynkad första växel och back med rakskruna drev.

Det är ändå roligare med ännu äldre bilar helt utan synkroniserade växellådor, men det gör lite ont när man märker att det man försöker lära ut inte gått in.
Men de med lite hörsel och uppfattningsförmåga brukar lära sig snabbt.
Det är alldeles för enkelt att köra moderna bilar ;-) !

Uppdaterat: 2021-08-24 12:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Körglädje!!! Jag var inte helt nöjd med 911 - lyckades köpa tillbaka "min" Alfa Stelvio Quadrifoglio - som har ännu mer körglädje, baserat på:
-Ferrari V6 2.9, dubbelturbo, 510 hk. Ingen antydan till turbolag.
-super bra Alfa chassi med bl.a. SLA-framhjulsupphängning, Torque Vectoring/Advanced Chassis Control
-AWD =klippstabil. Kränger mindre än annan SUV, pga TV, som utnyttjar längskraften i däcken= mindre krängande moment.
-20" Pirelli, anpassade av Alfa/Pirelli
-av ZF och Alfa, perfekt samtrimmad ZF8 - den växlar - i Dynamic - som jag vill.
-4 inställningar: ECO, Normal, Dynamic, RACE. I RACE: hjälpsystem bortkopplade, ljuddämpare by-passad.
I Dynamic, uppväxling under fullgas: mellangas med "öppna spjäll".
-tack och lov: enbart en - liten- skärm.
-kevlar, mocca, läder.
- röd start/stopp knapp i ratteker= Ferrari. Patent?
-väger c:a 1800 kg: kardan i kevlar, huv, dörrar baklucka i aluminium.

Jag måste erkänna: något stötig, även i normal stötdämparinställning - stötigare (bättre väghållning) i firm.

Uppdaterat: 2022-06-19 10:05

Har alltid velat haft Alfa men det spricker varje gång på kvaliteten.
Tex då jag skulle testa din SUV, och demobilen inte startade…
Varje ny modell = jag är där och tokdräglar.
4C tex, men det sprack givetvis. Taffligt gjord kolfiber, elfel och DESSUTOM oharmonisk att köra.
Jag som vill ha en Alfa !

Uppdaterat: 2022-06-27 11:43
Gillar kurvor och rondeller

Vill även ha en Ducce då de är snyggast o låter bäst…

Uppdaterat: 2022-06-27 11:45
Gillar kurvor och rondeller