Vi Bilägares forum

Nio ES7 officiell – ny elsuv med enormt batteri

Nio ES7 officiell – ny elsuv med enormt batteri

Ännu en eldriven suv-modell är på väg att lanseras. Den här gången är det kinesiska Nio som visar upp nya ES7 med stöd för batteribyte.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-16 11:23

Kommentarer

Här blir ju priset intressant. Kostar det lika mycket som en premiumtysk så varför skulle man välja en sån här?

Uppdaterat: 2022-06-16 18:13

Ny Elsuv med Enormt batteri.
Får hålla med Vargen, börjar bli lite tjatigt.
Jag väntar däremot med spänd förväntan på Ioniq 6.
En sedan med lågt luftmotstånd och ett ”lagomt” stort batteri.

Uppdaterat: 2022-06-16 18:21

Som Snoid säger, räckviddsångesten finns bara hos icke elbilsägare...

Uppdaterat: 2022-06-16 18:50

Mr Snoid, skall du bli lika förnuftig som mig? hahaha...vad är det jag hör? Jag säger bara att mina uttalanden är "neutrala".. jag tar ingens parti, utan återberättar i princip bara det jag ser. Dagens bilmodeller är nästan inga "bilar" längre, men som rullande "vardagsrum" fulla med teknik, som kostar pengar.. och olyckorna minskar inte i samma takt som tekniken stoppas in i våra bilar. Jag ifrågasätter allt jag tar in, och frågar mig själv om det är rimligt. Och jag kan säga dig.. mycket idag är inte längre rimligt, och det nya "normala" är att blunda för saker och låtsas som det regnar. Företagen lurar oss kunder på räckvidd osv, och bilarna kostar allt mer utan att något ifrågasätter mönstret?

Uppdaterat: 2022-06-16 19:34

Vargen, visst håller jag med om mycket men blir inte lika radikal som dig.
EuroNCAP är helt på trynet i fråga om attiraljer som inte har något med krocksäkerhet att göra.
Visst kan man vilja ha en hög bekväm bil, men den behöver inte vara gigantisk och ha 10000mils räckvidd.
Jag själv beställde en ganska förnuftig elbil (Ioniq5) det var helt ok pris och den är inte enormt stor. Men för mitt och frugans behov onödigt stor. Men diesel SUV:en skulle bort och ersättas av en toppmodern elbil. Inga halvdana konverterade ICE bilar, Tesla gillar jag inte, eller sladdhybrid.
Blir Ioniq 6 så som jag hoppas på och inte ohemult dyr så beställer jag kanske en sådan.
Sen att dom fylls med teknik må så vara, det är bekvämt och man är betydligt mer utvilad efter en 20-Mila tur. Trodde faktiskt inte fullt på Henriks alla uttalanden om det. Men har konstaterat att det faktiskt är så.

Uppdaterat: 2022-06-16 19:54

"Ny elsuv med enormt batteri" och en enorm tjänstevikt?? Ja, jag har hittat fyra olika viktuppgifter på 2 361 kg till 2 400 kg och detta som "curb weight" och för att få fram motsvarande tjänstevikt får man alltså lägga till 75 kg för förarens vikt.

Uppdaterat: 2022-06-16 21:52
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Axa

Det Nio har är batteribytes stationer så man får ett nytt batteri på 5 min.

Detta många klagat på att få ny energi inte tar samma tid som att tanka en fossil bil.

Priset börjar från 438 000¥ så är en premium bil.

Sedan tillkommer moms, tull och frakt.

Inklusive Vat borde priset vara men vet inte.

Uppdaterat: 2022-06-17 07:37
Elbilar

För att Nio ska få ekonomi i batteribytena behövs ett stort kundunderlag. Och det är tveksamt i Sverige.

Uppdaterat: 2022-06-17 14:53

Elbil
Problemet för Nio är att när man kommer upp i priser på runt 700 kkr och uppåt finns numera premiumbilar som levererar riktigt bra räckvidd och snabbladdning.

Jag tror inte på konceptet batteribyten, inte i Sverige iallafall.

Uppdaterat: 2022-06-17 20:42
Axa skrev:

Elbil
Problemet för Nio är att när man kommer upp i priser på runt 700 kkr och uppåt finns numera premiumbilar som levererar riktigt bra räckvidd och snabbladdning.
Jag tror inte på konceptet batteribyten, inte i Sverige iallafall.

Nja, premiumbilar kostar väl närmare en million och uppåt.
En VW, Skoda, Kia, Hyundai eller Ford elbil kostar 600-700kkr.

Uppdaterat: 2022-06-17 22:35
Mr Snoid skrev:

Vargen, visst håller jag med om mycket men blir inte lika radikal som dig.
EuroNCAP är helt på trynet i fråga om attiraljer som inte har något med krocksäkerhet att göra.
Visst kan man vilja ha en hög bekväm bil, men den behöver inte vara gigantisk och ha 10000mils räckvidd.
Jag själv beställde en ganska förnuftig elbil (Ioniq5) det var helt ok pris och den är inte enormt stor. Men för mitt och frugans behov onödigt stor. Men diesel SUV:en skulle bort och ersättas av en toppmodern elbil. Inga halvdana konverterade ICE bilar, Tesla gillar jag inte, eller sladdhybrid.
Blir Ioniq 6 så som jag hoppas på och inte ohemult dyr så beställer jag kanske en sådan.
Sen att dom fylls med teknik må så vara, det är bekvämt och man är betydligt mer utvilad efter en 20-Mila tur. Trodde faktiskt inte fullt på Henriks alla uttalanden om det. Men har konstaterat att det faktiskt är så.

Undrar vad kostar Ionig 6 mer pris jämför Ioniq 5 med samma utrustning och el effekt?

Uppdaterat: 2022-06-18 16:27
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Snoid
…och uppåt. Tesla kostar inte en miljon och den räknar jag som premium inom elbilar.

Uppdaterat: 2022-06-18 16:58
Axa skrev:

Snoid
…och uppåt. Tesla kostar inte en miljon och den räknar jag som premium inom elbilar.

Nja, Tesla har både premium och icke premium i sitt utbud. Model 3 och Model Y är fina bilar som helt klart håller bra klass, finish och materialval idag men skulle nog inte säga premium om dem, medans Model S och Model X helt klart är premium.
Ungefär som hos BMW och Mercedes, premiummärken i folkmun men en 3-serie eller C-klass är inte premium, däremot från lite bättre rustade E-klass, 5-serie och uppåt är dem det...

Uppdaterat: 2022-06-18 17:12
Mr Snoid skrev:

Jag själv beställde en ganska förnuftig elbil (Ioniq5) det var helt ok pris och den är inte enormt stor. Men för mitt och frugans behov onödigt stor. Men diesel SUV:en skulle bort och ersättas av en toppmodern elbil. Inga halvdana konverterade ICE bilar, Tesla gillar jag inte, eller sladdhybrid.
Blir Ioniq 6 så som jag hoppas på och inte ohemult dyr så beställer jag kanske en sådan.
Sen att dom fylls med teknik må så vara, det är bekvämt och man är betydligt mer utvilad efter en 20-Mila tur. Trodde faktiskt inte fullt på Henriks alla uttalanden om det. Men har konstaterat att det faktiskt är så.

Kul läsa att du med känner så efter lite mer nyttjande av det. Du ser, man kan lita på mig....för det mesta, ibland åtminstone, eller iaf då och då...;)

Uppdaterat: 2022-06-18 17:13

Gaston, vore intressant att höra lite erfarenheter från din Y.
Nu har du väl hunnit köra ganska många mil?
Öppna gärna en ny tråd.

Uppdaterat: 2022-06-18 19:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nio är definitivt inte en bil som kommer vara billig, det är en lyxig bil med stort teknikinnehåll så jag gissar ca 800-900000:-

Uppdaterat: 2022-06-18 19:34

Gaston
Du har en poäng men jag tänker att hur Tesla paketerat bilarna med hänsyn till den snåla drivlinan, räckvidd och laddnätverk så ser jag dem som premium i elbilssammanhang.
Men sett som vilken bil som helst, då har du rätt.

Uppdaterat: 2022-06-18 21:12
Gaston skrev:

Nja, Tesla har både premium och icke premium i sitt utbud. Model 3 och Model Y är fina bilar som helt klart håller bra klass, finish och materialval idag men skulle nog inte säga premium om dem, medans Model S och Model X helt klart är premium.
Ungefär som hos BMW och Mercedes, premiummärken i folkmun men en 3-serie eller C-klass är inte premium, däremot från lite bättre rustade E-klass, 5-serie och uppåt är dem det...

Vad är premium? Det finns inga definitioner på premium, det är upp till betraktaren. Gastons klassificerande av vissa av Tesla/BMW/Mercedes-modeller som varade premium eller ickepremium är hans eget tyckande. Andra kanske har skiljande åsikter om premium, och de är lika "rätt." Bästa vore om detta vaga statusbegrepp premium sorterades bort från bilsammanhang.

Uppdaterat: 2022-06-18 21:22
saabnisse skrev:

Gaston, vore intressant att höra lite erfarenheter från din Y.
Nu har du väl hunnit köra ganska många mil?
Öppna gärna en ny tråd.

Ja, det har hunnit bli några mil.... :) 4750 mil sen 27:e september.
Men frågan är om ny tråd behövs, finns väl redan en.....se om jag hittar den så kan jag fylla på.

Uppdaterat: 2022-06-18 22:41

Visst är det så 40-talisten att premium är en väldigt flytande definition beroende på vem man pratar med. Till och med sett vissa kalla Toyota premium..... ;)
Men ja, det jag skrev ovan var mina åsikter och ingen fakta, sen tror jag väl dock det finns en hel del som har nåt liknande tänk kring det och vart nivåerna börjar.
I min värld är premium teknik i framkant kombinerat med en viss känsla som kan vara svår att ta på, en viss "tyngd" i kvalitet, elegant eller lite tidlös design och såklart en viss statustouch över det med.
Men som sagt, min åsikt och ingen fakta.

Uppdaterat: 2022-06-18 22:46