Vi Bilägares forum

Tesla höjer priserna – för fjärde gången i år

Tesla höjer priserna – för fjärde gången i år

Tesla höjer återigen priserna på Model 3 och Model Y. Sedan förra året ligger prishöjningen i vissa fall på över 80 000 kronor.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-17 10:03

Kommentarer

Jag tror detta kan gynna andra märken.

Uppdaterat: 2022-06-17 10:11

Ojojoj, detta kommer bli en rysare.. inflation, brist på råvaror och dyrare produkter .. en härlig spiral nedåt.. "down the drain".

Uppdaterat: 2022-06-17 10:12

Tesla har snart ingen bil som får Miljöpremien.

Detta borde göra så att andra får sälja mer elbilar.

Uppdaterat: 2022-06-17 10:22
Elbilar

Kollade häromdagen. Inte ens Tesla kan leverera förrän Q1 2023 eller möjligen Q4 2022. De hade 1(!) begagnad modell 3 long range inne. Den var 1 år gammal, hade gått 4000 mil och kostade 679 000 kr, vilket då var i princip samma pris som för en ny (fast den fick man ju bonus för då....)

Uppdaterat: 2022-06-17 10:51

Priserna är helt galna.
Tittar man på andra exempel också, så ser man att beg.priserna på 1-2 år gamla bilar kostar lika eller mer än när de var nya.
Då har de ändå rullat ett par tusen mil och tidigare ägare har caschat in bonusen.

Uppdaterat: 2022-06-17 11:05
McTar skrev:

Priserna är helt galna.
Tittar man på andra exempel också, så ser man att beg.priserna på 1-2 år gamla bilar kostar lika eller mer än när de var nya.
Då har de ändå rullat ett par tusen mil och tidigare ägare har caschat in bonusen.

Jag var sugen på att köpa en e-up! 2020 som kostade ca 200k efter bonusen. Hade jag haft någonstans att ladda hade jag köpt den direkt.

Nu, två år senare, är den billigaste begagnade(facelift med större batteri) ute för 229kkr.

Uppdaterat: 2022-06-17 12:23
Apex skrev:

McTar skrev:
Priserna är helt galna.
Tittar man på andra exempel också, så ser man att beg.priserna på 1-2 år gamla bilar kostar lika eller mer än när de var nya.
Då har de ändå rullat ett par tusen mil och tidigare ägare har caschat in bonusen.

Jag var sugen på att köpa en e-up! 2020 som kostade ca 200k efter bonusen. Hade jag haft någonstans att ladda hade jag köpt den direkt.
Nu, två år senare, är den billigaste begagnade(facelift med större batteri) ute för 229kkr.

Exakt. Noterade den också. 204tkr efter bonus ny för ett par år sedan.
Det gäller i princip alla "nyare" beg-elbilar.

Uppdaterat: 2022-06-17 19:04

Känns som att man ska vänta ett tag med elbilsköpet. Marknaden är fortfarande vildvuxen, och till slut lär väl tillgång och efterfrågan komma ifatt. Som allting annat...

Uppdaterat: 2022-06-17 19:23

Varför köper folk och företag Tesla? Märket uppvisar alla kriterier för en sekt.

Uppdaterat: 2022-06-17 20:00
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Varför köper folk och företag Tesla? Märket uppvisar alla kriterier för en sekt.

För att det är en väldigt bra elbil. Att sedan vissa blir så begeistrade över sin bil så det framställs som herrens gåva till ägaren, tja är väl ungefär det samma som med Skoda Octavia där man hört predikanter tala i tungor över dess enorma förträfflighet.

Uppdaterat: 2022-06-17 20:05
SnookerPro skrev:

Varför köper folk och företag Tesla? Märket uppvisar alla kriterier för en sekt.

Kan ju vara för att det är en av de absolut bästa elbilarna på marknaden, för att de ger den troligtvis bästa totalekonomin för företagen kontra likvärdiga konkurrenter, för att de tills nyss var det enda märket med en riktigt välutbyggt smidigt lättillgängligt laddnätverk, eller nån av de andra fördelarna märket ger.
Hur ett märke kan uppvisa kriterier för en sekt förstår jag inte, tror du har blandat ihop det med hur en minoritet av ägarna uttrycker sig och sluter upp kring märket. En stor skillnad.....
Men man ska väl inte kunna begära nån större förmåga att se saker ur olika perspektiv från någon som utger sig för att vara nämndeman och haft stora anspråk på att få moderera ett forum, självklart är då fördomar och skygglappar och trångsynthet stora fördelar. Eller inte....;)

Uppdaterat: 2022-06-17 22:43

Tesla är ett problematiskt företag på många sätt. De är inte bättre och billigare än andra.
De har arbetsmiljöproblem och Elon Musk avskedar anställda som kritiserar honom på Twitter.
Dessutom stödjer han en abortmotståndare, klimatförnekare och konspirationsteoretiker i valet till kongressen som har uttryckt stöd för Trump och de falska idéerna om valfusk som ledde till Trumps försök av statskupp.
Varför en CEO på ett elbilsföretag stödjer klimatförnekare som sprider påhitt om att IPCC’s klimatpanel är ”vänsterkommunister” styrda av en hemlig kabal som dricker barnblod och dyrkar satan, att co2 skatter är ”kommunism” och klimatförändringar ”ett påhitt för att införa kommunism” - det förstår jag inte.
Det verkar onekligen kontraproduktivt.
Varje person som köper en Tesla finansierar Elon Musks pengagåvor till sådana knasiga och antidemokratiska idéer.
Dessutom var det inte Elon Musk som grundade Tesla.
Tesla grundades av ingenjörerna Martin Eberhard och Marc Tarpenning, och de är inte kvar i företaget pga diverse konflikter med Elon Musk.
Det finns andra och billigare elbilar.

Uppdaterat: 2022-06-17 23:34

Raphael: Att Teslor skulle vara billigare på prislappen än andra elbilar är nog aldrig någon som påstått och inte heller varit deras mål. Däremot ger de en ganska svårslagen totalekonomi för företag att ha dem i sin flotta kontra jämförbar konkurrent då de dels är servicebefriade, har ett otroligt högt andrahandsvärde, (vilket de flesta elbilar har nu), samt att deras flygande servicetekniker sparar in mycket pengar för företagen då det är väldigt fördelaktigt för ett företag att en anställd kan vara produktiv på site medans bilen servas eller fixas istället för att den anställde ska ta bilen till verkstad, kanske på annan ort. Sen är de ju snålare på elektroner än de flesta i storlek och prestanda jämförbara konkurrenter.
Att Elon precis som de allra flesta stora företagsledare har vissa mindre fördelaktiga sidor kan vi nog vara överens om. Men läser du lite om detta med stora företagsledare så ser du snabbt en hel del återkommande drag av olika diagnoser och ofördelaktiga sidor. Det finns en anledning att vissa fixar den rollen och de allra flesta inte gör det...
Sen tror jag inte du ska tro på riktigt allt du läser i Se och Hör.... ;)

Uppdaterat: 2022-06-17 23:52

Intressant terminologi Raphael.

Jag visste inte att det finns klimatförnekare.

För hur förnekar man att det finns ett klimat?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-18 09:10
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Angående Tesla så har de flera tusen anställda. Bilarna som presenteras är inte konstruerade, ritade och producerade av Elon. De är tvärtom ett resultat av ett gediget ingenjörsarbete.

Att företaget sedan må ha en (på ytan - jag har aldrig träffat honom personligen) excentrisk representant och aktieägare är inte relevant för bilarnas innehåll.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-18 09:16
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Angående Tesla så har de flera tusen anställda. Bilarna som presenteras är inte konstruerade, ritade och producerade av Elon. De är tvärtom ett resultat av ett gediget ingenjörsarbete.
Att företaget sedan må ha en (på ytan - jag har aldrig träffat honom personligen) excentrisk representant och aktieägare är inte relevant för bilarnas innehåll.
MVH AL

Men vad tycker du om Teslas sätt att agera mot myndigheter, kritisk personal och klagande kunder? Som när Tesla vägrar att svara NTFS? Eller när Tesla lägger locket på om fel, återkallelser och så vidare? Hur Tesla vägrar all form av transparens? Hur Tesla struntar i Konsumentverk? Tesla är ett företagskulturellt problem rakt igenom.

Uppdaterat: 2022-06-19 00:52
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

A.L skrev:
Angående Tesla så har de flera tusen anställda. Bilarna som presenteras är inte konstruerade, ritade och producerade av Elon. De är tvärtom ett resultat av ett gediget ingenjörsarbete.
Att företaget sedan må ha en (på ytan - jag har aldrig träffat honom personligen) excentrisk representant och aktieägare är inte relevant för bilarnas innehåll.
MVH AL

Men vad tycker du om Teslas sätt att agera mot myndigheter, kritisk personal och klagande kunder? Som när Tesla vägrar att svara NTFS? Eller när Tesla lägger locket på om fel, återkallelser och så vidare? Hur Tesla vägrar all form av transparens? Hur Tesla struntar i Konsumentverk? Tesla är ett företagskulturellt problem rakt igenom.

Det är givetvis inte ok att ignorera förfrågningar från myndigheter, kritik från konsumenter eller att bryta mot arbetsrättsliga regler. Precis som du är inne på kan det säkert hänga ihop med kulturen i bolaget, kanske i kombination med en tydligt hierarkisk ordning och toppstyrning.

Och sådana bolag (Eller stater) brukar före eller senare gå omkull, eller i alla fall tappa rejält I dominans. Jag tror inte att Tesla är ett undantag där.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-19 07:25
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Man måste förstå att den breda uppfattningen bland gemene man är att Elon är Tesla och Tesla är Elon. Hur företaget defacto styrs är ointressant.
Elon har spelat en hel del pajas och nyligen tydligt gått ut med sitt stöd för republikanerna. Det jag läst mig till är att många amerikaner nu avser att bojkotta Tesla. Huruvida det faktiskt blir så återstår att se.

Elon har ju haft för avsikt att köpa upp Twitter då han ”värnar” om yttrandefrihet. Det blir motsägelsefullt när det sparkas flera chefer från SpaceX när de skrivit ett brev till ledningen om dålig styrning och missförhållanden.

Jag tror att det kommer gå sämre för Tesla framöver. På grund av Elons pajasbeteende men kanske framförallt för att det nu finns en annan konkurrens med fler bra elbilar.

Uppdaterat: 2022-06-19 08:18

Att Tesla kommer tappa sin dominans tror jag helt säkert, men jag tror inte de kommer tappa i försäljning, den kommer nog helt klart fortsätta öka men i en lägre takt än marknaden i stort så även om de fortsätter öka i volymer så kommer de att tappa marknadsandelar.
Tror inte vi ska överdriva hur mycket folk bryr sig om företaget i stort, ganska övertygad om att de allra flesta ser till produkten i sig och hur den är mer än att de köper bil efter hur företagets ledning beter sig.
Sen hoppas jag väl verkligen inte kritikerna här är så naiva att de tror att alla andra företag beter sig snäll och laglydigt och aldrig nyttjar kryphål i lagar och regler eller gör sig av med obekväm personal?
Däremot har det ju ett bra tag vart så att artiklar om Tesla genererar mer klick än en en artikel om Ford eller Nissan eller liknande så därför läser vi mer om vad som händer på tesla än andra företag som kanske med har liknande problem.
Med det sagt försvarar jag inte Tesla, utan pekar mer på att fenomenet hur de hamnat i blickfånget av media på ett lite annat sätt.

Uppdaterat: 2022-06-19 14:43

Elon Musk har det kämpigt nu…
Twitter, undrar om han ens ville köpa det från början egentligen, nu kan han snart inte betala det.

Han är stämd i en grupptalan för att ha lurat in investerare i Dogecoin, summan är 2600 miljoner!

Cybertruck dröjer och dröjer

Nya roadstern likaså

Leveranstiderna extremt långa pga lockdown i Kina bland annat

Högre priser än konkurrenterna numera så jag undrar hur det går om ett par år

Gamla modeller i programmet numera

Tur att han kan tjäna pengar på att öppna upp superchargers för alla, knappast välgörenhet utan kommer bli stor inkomstkälla.

Uppdaterat: 2022-06-19 15:43