Vi Bilägares forum

Så smutsiga är laddhybriderna – tjänstebilister får bakläxa

Så smutsiga är laddhybriderna – tjänstebilister får bakläxa

Var tionde ny bil som rullar ut på europeiska vägar är en laddhybrid. Men de kan vara betydligt smutsigare i verkligheten än i testlabbet, visar nya siffror.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-13 13:30

Kommentarer

Därför UK har tagit bort Phev som Miljöbil och Tyskland gör det från 2023 så får man ingen bonus.

2027 kan Phev från 50g Co2 bli 125g Co2.

Men med 300-500% mer förbrukning så är inte förbrukningen det som avgör köpet utan bilskatten.

Uppdaterat: 2022-06-13 16:24
Elbilar

En del av problemet ligger nog i att företagen bestämmer bil åt tjänstebilförare. Det är ju faktiskt inte alla, långt ifrån faktiskt som har möjlighet att ladda hemma.

Uppdaterat: 2022-06-13 17:25

Då var det klart.

Guds gåva till den lättlurade är det nu dags att göra om till en miljöbov.

Näst på tur står dagens batterifordon som i ett nafs kommer att bli miljövidriga om cirka 2-3 år.

De naiva och lättlurade går alltid på detta i "miljöns" namn verkar det som.

Uppdaterat: 2022-06-13 17:47

Nja Dunderkommentatorn laddhybriderna var ett bra mellansteg till elbilarna men att gissa att elbilarna blir utsläppsvidriga om några år är att ta i. Det kommer kosta naturtillgångar i början av livscykeln för batteribilar men med återvinning kommer situationen snabbt förbättras. En oljedriven bil tär långt mycket mer under hela sin livscykel än elbilarna på naturtillgångarna, dessutom stinker dom inte.

Uppdaterat: 2022-06-13 19:08

Om jag räknar rätt har jag ungefär dubbelt så höga koldioxidutsläpp som bilens specifikation säger, dvs cirka 70 gram mot 35.

Uppdaterat: 2022-06-13 20:29

Sannolikt är det priserna på bensin och diesel som inte varit tillräckligt höga i förhållande till elpriset.

Uppdaterat: 2022-06-13 23:18
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Resultatet av den här studien var ju ingen överraskning. Oavsett bokstavskombibation på mätmetoden har man förstått att den löjligt låga förbrukningen gäller under idealförhållanden men knappast i ett verkligt genomsnitt.

Uppdaterat: 2022-06-14 10:33

Om jag som privatperson köpt en laddhybrid så skulle jag nog kunnat nå WLTP-värdena. Men en förmånsbils-förare som verkligen använder sin bil mycket i jobbet har nog inga som helst möjligheter att nå dessa förbrukningssiffror.

Uppdaterat: 2022-06-14 10:48

Högst troligt alldeles för lite påtryckningar på tjänstebilsföraren att ladda sin bil...Ingen vits även om många eg borde kunna tjuvladda hemma och sen kvittera ut ok milersättning istället . Själva mkt nöjda med vår privata ford kuga laddhybrid. Snitt 0.39 sedan köp och ca 0.45 i körning med tomt batteri tack vare hypereffektiv hybridlösni g. Det är ju oslagbart jämfört med andra hybrider med högst katastrofala fossila? Lösningar a 0.85 i snitt osv....det är ju hedenhös siffror. Direkt oansvarigt att ens överväga en sådan laddhybrid. Nä, folk behöver läsa in dig bättre och relatera till riktiga underlag fr verkligheten innan man köper ngt.

Uppdaterat: 2022-06-15 17:06