Vi Bilägares forum

Volkswagen hakar på Mercedes – bilköpet blir prutfritt

Volkswagen hakar på Mercedes – bilköpet blir prutfritt

Återförsäljarna blir agenter när Volkswagen och de övriga märkena i VW-koncernen gör om. Så här funkar den nya modellen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-08 12:32

Kommentarer

Ja antagandet att en lokal bilnasare med en helt egen godtycklig prissättning (där en massa extrakostnader dessutom adderas ovanpå producentpriset) skulle bidra till en sundare och mer transparant prissättning än där köparen själv kan få priset direkt via hemsidan får nog bokföras på fantasikontot. Det faller på sin egen orimlighet.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-12 09:31
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Ja antagandet att en lokal bilnasare med en helt egen godtycklig prissättning (där en massa extrakostnader dessutom adderas ovanpå producentpriset) skulle bidra till en sundare och mer transparant prissättning än där köparen själv kan få priset direkt via hemsidan får nog bokföras på fantasikontot. Det faller på sin egen orimlighet.
MVH AL

Nog brukar handlarna hålla sig till generalagentens prislistor.
Det man prutar på är vinstmarginalen på hela affären. Men framförallt så är inbytesbilen, om man har en sådan, en bricka i spelet.
A.L, vilka extrakostnader är det som skall adderas på bilpriser?
Handlaren skall väl, oavsett modell, få en förtjänst som täcker lönekostnader, lokaler Mm.
Jag tror du inte har speciellt god koll på bilsäljarbranschen.

Uppdaterat: 2022-06-12 09:50

Ja du A.L - tror man att man alltid är den som har det rätta svaret på alla frågor så blir diskussionen på detta sätt... Det finns ingen som är specialist på allt här i livet - så enkelt är det. Men tydligen svårt att förstå även för någon som är högutbildad. Men kanske på nåt sätt part i målet - vad vet jag...
Annars brukar utsagorna vara att fri konkurrens är det bästa för konsumenten - men tydligen inte inom denna bransch. Och på en marknad där det finns flera försäljningskanaler för samma produkt får man såvitt jag förstått inte sätta ett "riktpris" (däremot märkligt nog ett ca-pris) men det kommer man förbi om man är den enda distributören. Och dessutom kan man ta hela marginalen själv och slipper dela med sig av den. Men ser man det hela strikt teoretiskt så kan man absolut tro att detta är det bästa för konsumenten - alltså att tillverkarens marginal är statisk oavsett vilken försäljningsmodell som används och att slutpriset till konsumenten därmed skulle bli lägre. Men tillverkarna är nog mera intresserade av att göra det bästa valet för sin egen räkning - där en ökning av sin marginal inte är nån högoddsare om man får "kill-gissa". Känns som att vi nått vägs ände i denna diskussion och som vanligt bara kan konstatera att vi är en aning oeniga. Och att ingen av oss faktiskt har det "rätta" svaret - vilket dessutom kan vara olika beroende på tillverkare. Men att nån till slut ändå vill ha "sista ordet" eftersom man har just det enda "rätta" svaret.:)
OK - jag har varit lite ironisk i detta inlägg men som jag skrev på slutet - ingen av oss har faktisk det "rätta" svaret eftersom det inte finns ett enda "rätt" svar.

Uppdaterat: 2022-06-12 10:06
GF skrev:

Enyaq iv60 är borta på Skoda hemsdian för den fanns bara från Enyaq iv80 med 4X4 för 648.300 kr.
Enyaq Sportline iv80X med 4X4 för 665.900 kr.
Ioniq 5 Essential med AWD för 594.900 kr.
Ioniq 5 Advanced med AWD för 634.900 kr.
Skoda med 4x4 är dyrare 53.400 kr för medel utrusning och 13.400 kr för full utrustning.
Enyaq Coupe RS iv utan 4X4 för 691.700 kr.
Skoda Enyaq RS Coupe iv utan 4X4 är dyrare 56.800 kr.

De som köper dessa bilar kommer ångra sig då räntan sticker iväg.
Skitmycket pengar, och så mycket billigare är inte milkostnaden för en elbil så det väger upp skillnaden i pris (dubbla kostnaden)

Uppdaterat: 2022-06-12 11:01
Gillar kurvor och rondeller
Pi skrev:

Ja du A.L - tror man att man alltid är den som har det rätta svaret på alla frågor så blir diskussionen på detta sätt... Det finns ingen som är specialist på allt här i livet - så enkelt är det. Men tydligen svårt att förstå även för någon som är högutbildad. Men kanske på nåt sätt part i målet - vad vet jag...
Annars brukar utsagorna vara att fri konkurrens är det bästa för konsumenten - men tydligen inte inom denna bransch. Och på en marknad där det finns flera försäljningskanaler för samma produkt får man såvitt jag förstått inte sätta ett "riktpris" (däremot märkligt nog ett ca-pris) men det kommer man förbi om man är den enda distributören. Och dessutom kan man ta hela marginalen själv och slipper dela med sig av den. Men ser man det hela strikt teoretiskt så kan man absolut tro att detta är det bästa för konsumenten - alltså att tillverkarens marginal är statisk oavsett vilken försäljningsmodell som används och att slutpriset till konsumenten därmed skulle bli lägre. Men tillverkarna är nog mera intresserade av att göra det bästa valet för sin egen räkning - där en ökning av sin marginal inte är nån högoddsare om man får "kill-gissa". Känns som att vi nått vägs ände i denna diskussion och som vanligt bara kan konstatera att vi är en aning oeniga. Och att ingen av oss faktiskt har det "rätta" svaret - vilket dessutom kan vara olika beroende på tillverkare. Men att nån till slut ändå vill ha "sista ordet" eftersom man har just det enda "rätta" svaret.:)
OK - jag har varit lite ironisk i detta inlägg men som jag skrev på slutet - ingen av oss har faktisk det "rätta" svaret eftersom det inte finns ett enda "rätt" svar.

Jo det rätta svaret är att mellanled adderar kostnader.
Varför är det så svårt att förstå?

Uppdaterat: 2022-06-12 11:05
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

GF skrev:
Enyaq iv60 är borta på Skoda hemsdian för den fanns bara från Enyaq iv80 med 4X4 för 648.300 kr.
Enyaq Sportline iv80X med 4X4 för 665.900 kr.
Ioniq 5 Essential med AWD för 594.900 kr.
Ioniq 5 Advanced med AWD för 634.900 kr.
Skoda med 4x4 är dyrare 53.400 kr för medel utrusning och 13.400 kr för full utrustning.
Enyaq Coupe RS iv utan 4X4 för 691.700 kr.
Skoda Enyaq RS Coupe iv utan 4X4 är dyrare 56.800 kr.

De som köper dessa bilar kommer ångra sig då räntan sticker iväg.
Skitmycket pengar, och så mycket billigare är inte milkostnaden för en elbil så det väger upp skillnaden i pris (dubbla kostnaden)

Okej.
Du får gärna utveckla det lite mer.
Jag själv är övertygad om att det är betydligt billigare.
Själv har jag sparat 16.000kr i drivmedel på 5 månader.
Bilen jag köpte har ökat i värde, håller såklart inte i sig i all oändlighet. Men skulle jag sälja bilen om en dryg månad så skulle det bli en bra affär med ca 10% vinst.

Uppdaterat: 2022-06-12 11:16

MC - uppenbarligen är det svårt att förstå även motsatsen. Vad är det som säger att tillverkaren själv kommer att sälja bilen med samma marginaler till slutkunden som han säljer till återförsäljaren ? Jag har svårt att tro att priserna till slutkund kommer att sjunka i o m att man kapar ett mellanled - istället ökar man med stor sannolikhet sina egna marginaler. Om jag får "kill-gissa" baserat på hur hungriga de flesta är efter mera pengar till sin egen kassakista. Om inte annat så för att blidka sina aktieägare via större vinster och högre marginaler. Men som sagt - ingen av oss här har det enda enda och riktiga svaret - eftersom detta helt säkert varierar.
F ö tror jag inte att återförsäljarna haft några jättemarginaler utan att de i huvudsak lever på andra saker relaterade till nybilsköpet - t ex försäljning av inbytesbilen och efterkommande service av de bilar han säljer.

Uppdaterat: 2022-06-12 11:30
Mr Snoid skrev:

Okej.
Du får gärna utveckla det lite mer.
Jag själv är övertygad om att det är betydligt billigare.
Själv har jag sparat 16.000kr i drivmedel på 5 månader.
Bilen jag köpte har ökat i värde, håller såklart inte i sig i all oändlighet. Men skulle jag sälja bilen om en dryg månad så skulle det bli en bra affär med ca 10% vinst.

700k är 400k mer än en motsvarande fossilbil (min E-klass) och 5% ränta på 400k är 20/år i räntekostnad.
Och till slut kommer värdeminskningen!
Och då är den större på en 700k bil.
Nu kan man chansa på att elbilar håller värdet...jag skulle inte räkna med det.
Så tänker jag

Uppdaterat: 2022-06-12 13:50
Gillar kurvor och rondeller
Pi skrev:

MC - uppenbarligen är det svårt att förstå även motsatsen. Vad är det som säger att tillverkaren själv kommer att sälja bilen med samma marginaler till slutkunden som han säljer till återförsäljaren ? Jag har svårt att tro att priserna till slutkund kommer att sjunka i o m att man kapar ett mellanled - istället ökar man med stor sannolikhet sina egna marginaler. Om jag får "kill-gissa" baserat på hur hungriga de flesta är efter mera pengar till sin egen kassakista. Om inte annat så för att blidka sina aktieägare via större vinster och högre marginaler. Men som sagt - ingen av oss här har det enda enda och riktiga svaret - eftersom detta helt säkert varierar.
F ö tror jag inte att återförsäljarna haft några jättemarginaler utan att de i huvudsak lever på andra saker relaterade till nybilsköpet - t ex försäljning av inbytesbilen och efterkommande service av de bilar han säljer.

ok, är vi överens om att mellanled kostar elller inte?
Låt oss börja där, innan vi går vidare i diskussionen

Uppdaterat: 2022-06-12 13:51
Gillar kurvor och rondeller

Bilförsäljarna blir överflödiga då. Man kan ju lika gärna köpa bilen digitalt på hemsidan om man inte kan pruta eller få andra förmåner vid bilköp.

Uppdaterat: 2022-06-12 13:52
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Eller, finns det exempel på att konkurrensen främjats av att man kapat återförsäljarledet, eller som i det här fallet att tillverkaren har fasta priser för återförsäljarna?

Uppdaterat: 2022-06-12 14:00
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
Okej.
Du får gärna utveckla det lite mer.
Jag själv är övertygad om att det är betydligt billigare.
Själv har jag sparat 16.000kr i drivmedel på 5 månader.
Bilen jag köpte har ökat i värde, håller såklart inte i sig i all oändlighet. Men skulle jag sälja bilen om en dryg månad så skulle det bli en bra affär med ca 10% vinst.

700k är 400k mer än en motsvarande fossilbil (min E-klass) och 5% ränta på 400k är 20/år i räntekostnad.
Och till slut kommer värdeminskningen!
Och då är den större på en 700k bil.
Nu kan man chansa på att elbilar håller värdet...jag skulle inte räkna med det.
Så tänker jag

Nu får du väl ändå jämföra med en ny likvärdig fossildriven bil. Lycka till att hitta en ny E-klass för 300kkr, du får inte ens en VW Golf för den summan.
Du jämför äpplen och kameler.

Uppdaterat: 2022-06-12 14:04

Helt rätt, "Guran" (gillar ditt gamla nick mycket mera)...:)
Och som sagt - finns det ö h t några exempel på där priset gynnat kunden när tillverkaren skippat ÅF-ledet ?
Teoretisk absolut - men då får inte tillverkaren öka sina marginaler i den manövern. Vilket jag har en aning svårt att tro. Samt att man som köpare av den dyraste konsumtionsvaran inte har nån direktkanal till säljaren vilket säkert många kan tänka sig att betala några kronor för.

Uppdaterat: 2022-06-12 14:13
Mr Snoid skrev:

A.L skrev:
Ja antagandet att en lokal bilnasare med en helt egen godtycklig prissättning (där en massa extrakostnader dessutom adderas ovanpå producentpriset) skulle bidra till en sundare och mer transparant prissättning än där köparen själv kan få priset direkt via hemsidan får nog bokföras på fantasikontot. Det faller på sin egen orimlighet.
MVH AL

Nog brukar handlarna hålla sig till generalagentens prislistor.
Det man prutar på är vinstmarginalen på hela affären. Men framförallt så är inbytesbilen, om man har en sådan, en bricka i spelet.
A.L, vilka extrakostnader är det som skall adderas på bilpriser?
Handlaren skall väl, oavsett modell, få en förtjänst som täcker lönekostnader, lokaler Mm.
Jag tror du inte har speciellt god koll på bilsäljarbranschen.

Ser ingen anledning att betala personal som inte adderar något värde i transaktionen. Med detta nya system kan sådana onödiga kostnader elimineras.

Det fixerade priset spelar mindre roll i sammanhanget, eftersom "förmedlaren" behöver täcka sina kostnader och dessutom adderar sina marginaler högt godtyckligt. Det ger dyrare bilar och sämre konkurrens.

MVH aL

Uppdaterat: 2022-06-12 14:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Pi skrev:

MC - uppenbarligen är det svårt att förstå även motsatsen. Vad är det som säger att tillverkaren själv kommer att sälja bilen med samma marginaler till slutkunden som han säljer till återförsäljaren ? Jag har svårt att tro att priserna till slutkund kommer att sjunka i o m att man kapar ett mellanled - istället ökar man med stor sannolikhet sina egna marginaler. Om jag får "kill-gissa" baserat på hur hungriga de flesta är efter mera pengar till sin egen kassakista. Om inte annat så för att blidka sina aktieägare via större vinster och högre marginaler. Men som sagt - ingen av oss här har det enda enda och riktiga svaret - eftersom detta helt säkert varierar.
F ö tror jag inte att återförsäljarna haft några jättemarginaler utan att de i huvudsak lever på andra saker relaterade till nybilsköpet - t ex försäljning av inbytesbilen och efterkommande service av de bilar han säljer.

Pi tror nog mindre på konkurrensen än vad jag gör, eller han tycks i alla fall tro mer på konkurrens mellan olika bilnasare än när konsumenterna själva kan jämföra olika alternativ via biltillverkarnas nätsidor.

Och det är förstås fullt möjligt att biltillverkarna ökar sina marginaler för att täcka sina nya kostnader. Men att slutpriset skulle öka ter sig högst osannolikt, då det i slutändan i så fall finns andra alternativ för köparna att välja.

Så i själva verket tror jag nog mer att biltillverkarnas marginaler kvarstår, och att vi får en generell sänkning av totalpriset för kunderna att förhålla sig till. I annat fall fungerar inte konkurrensen.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-12 15:17
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - hoppas du har rätt men är mycket tveksam, tyvärr. Om tillverkarna tillämpar samma ca-prislistor som hittills (inkl tillval) så lär bilköpet bli klart dyrare framledes - då är det bara att stå och tacka för att man får köpa en bil av den tillverkaren. Så bara i o m att prislistan är oförändrad och icke förhandlingsbar så har prisnivån ökat. Och tillverkarens marginaler också, givetvis. Vilket säkert är den huvudsakliga orsaken till byte av affärsmodell. Tror m a o inte att man behåller sina nuvarande marginaler och sänker priserna till den nivå som dagens bilhandlare köper in dom för. Men som sagt - ingen av oss vet resultatet - vi kan bara spekulera oavsett vad vi tror och tycker.

Uppdaterat: 2022-06-12 15:48
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Mr Snoid skrev:
Okej.
Du får gärna utveckla det lite mer.
Jag själv är övertygad om att det är betydligt billigare.
Själv har jag sparat 16.000kr i drivmedel på 5 månader.
Bilen jag köpte har ökat i värde, håller såklart inte i sig i all oändlighet. Men skulle jag sälja bilen om en dryg månad så skulle det bli en bra affär med ca 10% vinst.
700k är 400k mer än en motsvarande fossilbil (min E-klass) och 5% ränta på 400k är 20/år i räntekostnad.
Och till slut kommer värdeminskningen!
Och då är den större på en 700k bil.
Nu kan man chansa på att elbilar håller värdet...jag skulle inte räkna med det.
Så tänker jag

Nu får du väl ändå jämföra med en ny likvärdig fossildriven bil. Lycka till att hitta en ny E-klass för 300kkr, du får inte ens en VW Golf för den summan.
Du jämför äpplen och kameler.

Du missade tydligen "(min E-klass) "

Valet är ju för det flesta inte en ny elbil vs en ny fossilbil utan åka vidare med fossilbilen vs köpa ny elbil.

Uppdaterat: 2022-06-12 19:18
Gillar kurvor och rondeller

Jodå MC, valet för oss som faktiskt köper nya bilar kan absolut vara mellan en ny "fossilbil" eller en ny elbil. Att jämföra sin "gamla fossilare" men en nyköpt elbil känns ju inte som en riktigt rättvis jämförelse rent ekonomiskt.

Uppdaterat: 2022-06-12 19:28
Pi skrev:

A.L - hoppas du har rätt men är mycket tveksam, tyvärr. Om tillverkarna tillämpar samma ca-prislistor som hittills (inkl tillval) så lär bilköpet bli klart dyrare framledes - då är det bara att stå och tacka för att man får köpa en bil av den tillverkaren. Så bara i o m att prislistan är oförändrad och icke förhandlingsbar så har prisnivån ökat. Och tillverkarens marginaler också, givetvis. Vilket säkert är den huvudsakliga orsaken till byte av affärsmodell. Tror m a o inte att man behåller sina nuvarande marginaler och sänker priserna till den nivå som dagens bilhandlare köper in dom för. Men som sagt - ingen av oss vet resultatet - vi kan bara spekulera oavsett vad vi tror och tycker.

På vilka grunder skulle det ligga i biltillverkarens intresse att höja sina priser? Då tappar man ju sin volym till de som inte genomför en sådan ökning.

Prisförändringar som inte föregås av någon produktförändring eller modelluppdatering kommer ofrånkomligen inte resultera i något annat än att man tapar köpare. Så den synpunkten förstår jag inte riktigt alls. Konkurrensen sätts ju inte ur spel för att transaktionen genomförs ute på nätet istället för via handlarens hemsida, eller i bilhallen. Tvärtom får ju köparna här ett och samma pris att förhålla sig till, och kan på så vis lättare jämföra de alternativ som finns att tillgå på marknaden. Det brukar resultera i sänka priser snarare än ett motsatt förhållande.

Kan det vara så Pi att du missbedömer konkurrensvillkoren i och med att tillverkaren står för sluttransaktionen istället för att man låter en handlare göra det?

Blir maten billigare av att ICA säljer köttet istället för producenten? Eller verktygen via butiken?

MVH AL

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-12 19:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - ingen av oss vet med säkerhet hur detta kommer att påverka prisbilden utan både du och jag spekulerar. Och om man t ex behåller nuvarande ca-priser och gör dessa till fasta priser så är detta i de flesta fall en dold prishöjning - i alla fall som jag ser det. För jag har nog aldrig betalat det ca-pris som biltillverkaren annonserar i sina prislistor. Om man lägger beställningen via nätet eller hos nån form av "agent" är egalt - det är de fasta priserna som tillverkaren sätter som kan medföra prishöjningar i praktiken (utan att höja ca-priserna). Men som sagt - inte heller du har svaret idag. Är hyggligt insatt inom många produktområden och prissättning till konsument men mina förutsägelser är i detta fall lika mycket gissningar som dina. Och din ICA-jämförelse är helt irrelevant - det är helt olika produktområden med olika möjligheter och förutsättningar att distribuera varorna. Lite skillnad att handla 1 kg bananer för 24 kr jämfört med en bil för 600.000 kr. Och även inom ICA så kan prisskillnaden faktiskt vara betydande på samma vara men t ex i olika geografiska områden och olika typer av ICA-affärer.

Uppdaterat: 2022-06-12 19:59

Pi: Fast det vi med säkerhet kan veta är att om nu biltillverkarna som säljer via nätet höjer priserna så kommer de att förlora marknadsandelar. Att både bibehålla andelarna och (utan några produktinnovationer) höja priserna ser jag som mer eller mindre en omöjlighet. Och om jag tolkat dig rätt här menar du att de aktuella tillverkarnas syfte med åtgärden är att höja priserna. Och det ligger knappast i deras intresse - såvida man inte har som strategi att tappa volym.

Om jag skall ge mig på att spekulera så kommer åtgärden medföra att ett mellanled kan kapas i transaktionen. Det skapar i så fall utrymme för att en eller flera tillverkare kan vinna andelar genom att sänka sina priser. Och då får köparna billigare produkter, ungefär som när du åker till Willys och handlar dina bananer istället för ICA.

Och det var också vad parallellen till ICA avsåg som jag tror att du missade, d.v.s att mellanhänder för det mesta inte skapar något annat än merkostnader, men utan att addera något värde i transaktionen. Det är ungefär lika onödigt som att ha en person som öppnar ytterdörren för dig när du går in i en byggnad (när det finns teknik som gör det). Eller varför inte skicka vanliga brev istället för e-post, betala räkningar inne på banken istället för över nätet och att handa med kontanter i butiken? CD-skivor istället för Spotify? Jag menar att ditt resonemang i denna tråd känns både gammaldags och föråldrat, och lite som att fäktas mot den tekniska utvecklingen. Det har mig veterligen aldrig lyckats.

Därmed inte sagt att det inte kan finnas fällor i nya lösningar som man både kan behöva förutse som analysera. Men att kämpa mot utvecklingen tror jag är dömt att misslyckas.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-12 20:16
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
motorcykelentusiasten skrev:
Mr Snoid skrev:
Okej.
Du får gärna utveckla det lite mer.
Jag själv är övertygad om att det är betydligt billigare.
Själv har jag sparat 16.000kr i drivmedel på 5 månader.
Bilen jag köpte har ökat i värde, håller såklart inte i sig i all oändlighet. Men skulle jag sälja bilen om en dryg månad så skulle det bli en bra affär med ca 10% vinst.
700k är 400k mer än en motsvarande fossilbil (min E-klass) och 5% ränta på 400k är 20/år i räntekostnad.
Och till slut kommer värdeminskningen!
Och då är den större på en 700k bil.
Nu kan man chansa på att elbilar håller värdet...jag skulle inte räkna med det.
Så tänker jag
Nu får du väl ändå jämföra med en ny likvärdig fossildriven bil. Lycka till att hitta en ny E-klass för 300kkr, du får inte ens en VW Golf för den summan.
Du jämför äpplen och kameler.

Du missade tydligen "(min E-klass) "
Valet är ju för det flesta inte en ny elbil vs en ny fossilbil utan åka vidare med fossilbilen vs köpa ny elbil.

Nej då, jag jag svarade på ditt inlägg kl 11:01 i dag.
” De som köper dessa bilar kommer ångra sig då räntan sticker iväg.
Skitmycket pengar, och så mycket billigare är inte milkostnaden för en elbil så det väger upp skillnaden i pris (dubbla kostnaden)”

Din E-klass förstod jag att du i senare inlägg jämförde med då du skrev det.
Men nu var det väl frågan om att köpa en ny elbil kontra en ny rökbil.
En ny MB E-klass kostar väl närmare 600kkr + malus, en EQE ca 800kkr - bonus.

Uppdaterat: 2022-06-12 20:26
A.L skrev:

Pi skrev:
A.L - hoppas du har rätt men är mycket tveksam, tyvärr. Om tillverkarna tillämpar samma ca-prislistor som hittills (inkl tillval) så lär bilköpet bli klart dyrare framledes - då är det bara att stå och tacka för att man får köpa en bil av den tillverkaren. Så bara i o m att prislistan är oförändrad och icke förhandlingsbar så har prisnivån ökat. Och tillverkarens marginaler också, givetvis. Vilket säkert är den huvudsakliga orsaken till byte av affärsmodell. Tror m a o inte att man behåller sina nuvarande marginaler och sänker priserna till den nivå som dagens bilhandlare köper in dom för. Men som sagt - ingen av oss vet resultatet - vi kan bara spekulera oavsett vad vi tror och tycker.

På vilka grunder skulle det ligga i biltillverkarens intresse att höja sina priser? Då tappar man ju sin volym till de som inte genomför en sådan ökning.
Prisförändringar som inte föregås av någon produktförändring eller modelluppdatering kommer ofrånkomligen inte resultera i något annat än att man tapar köpare. Så den synpunkten förstår jag inte riktigt alls. Konkurrensen sätts ju inte ur spel för att transaktionen genomförs ute på nätet istället för via handlarens hemsida, eller i bilhallen. Tvärtom får ju köparna här ett och samma pris att förhålla sig till, och kan på så vis lättare jämföra de alternativ som finns att tillgå på marknaden. Det brukar resultera i sänka priser snarare än ett motsatt förhållande.
Kan det vara så Pi att du missbedömer konkurrensvillkoren i och med att tillverkaren står för sluttransaktionen istället för att man låter en handlare göra det?
Blir maten billigare av att ICA säljer köttet istället för producenten? Eller verktygen via butiken?
MVH AL
MVH AL

Nu har ju Mercedes använt lösningen med ”Agenter” i flera års tid. Har bilarna blivit billigare, det kan jag nog svara nej på.
Har handlarna förvunnit? Nej det har dom inte, mercedeshandlaren i byn har renoverat och fräschat upp lokalerna, säljarna är de samma.
Samma per Peugeot, samma säljare, samma lokaler.
Säljarna visar bilarna, tecknar kontrakten och levererar till kund.
Priserna är fasta, avansen för handlaren per såld bil är fast likaså bonusen till säljaren.
Ingen skillnad mot förut, förutom att du får samma pris på nyfiken oavsett ”agent”

Uppdaterat: 2022-06-12 20:32

A. L - jag har nog inte missat mera än vad du gjort eftersom vi båda spekulerar. Och vem som är mest gammeldags är nog inte heller kristallklart. Fasta priser ifrån en enda leverantör av en produkt känns inte så nydanande - snarare lite åt det kommunistiska hållet om man får säga det. Tror som sagt inte att vi kommer längre i denna fråga eftersom svaret inte finns ännu.

Uppdaterat: 2022-06-12 22:16

Pi. Vad jag vet finns det bara en leverantör av Mercedes bilar och det är MB själva. Det är inget kommunistiskt system (kommunism handlar om äganderätt). Att använda mellanled som förhindrar att nya aktörer etablerar sig på marknaden torde f.ö ligga närmare ett sådant system än när en ny tillverkare kan bjuda ut sina alternativ via en nätsida.

MB erbjuder sina produkter till ett pris som speglar deras produktionskostnader plus vinst. Det sker via Internet och i konkurrens med andra biltillverkare som gör samma sak. Det är i detta led som vi har konkurrensen om köparna. Både BMW, Audi,Volvo och Lexus har också sina bilar som kunderna kan välja mellan. Och då till ett fast pris. Transparensen blir ju då tydlig.

Jag uppfattar att du blandar ihop begreppen lite här. En bilhandlare är nämligen ingen producent utan en grossist. Nasaren kan på intet sätt påverka biltillverkarens priser på annat sätt än att addera sin egen kostnadsmassa och eventuella egna godtyckliga pålägg. Det blir fortfarande inte billigare och ännu mindre ökar det konkurrensen (bortsett från den delen som motsvarar grossistledets kostnader)

Vi kan nog inte komma längre så länge du inte bemöter det jag skriver utan argumenterar baserat på vad du tror att jag skriver. Men låt oss enas om att vi är oense och i alla fall nå en gemensam ståndpunkt att framtiden är det som ger oss facit.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-12 22:37
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Mr Snoid skrev:

A.L skrev:
Pi skrev:
A.L - hoppas du har rätt men är mycket tveksam, tyvärr. Om tillverkarna tillämpar samma ca-prislistor som hittills (inkl tillval) så lär bilköpet bli klart dyrare framledes - då är det bara att stå och tacka för att man får köpa en bil av den tillverkaren. Så bara i o m att prislistan är oförändrad och icke förhandlingsbar så har prisnivån ökat. Och tillverkarens marginaler också, givetvis. Vilket säkert är den huvudsakliga orsaken till byte av affärsmodell. Tror m a o inte att man behåller sina nuvarande marginaler och sänker priserna till den nivå som dagens bilhandlare köper in dom för. Men som sagt - ingen av oss vet resultatet - vi kan bara spekulera oavsett vad vi tror och tycker.
På vilka grunder skulle det ligga i biltillverkarens intresse att höja sina priser? Då tappar man ju sin volym till de som inte genomför en sådan ökning.
Prisförändringar som inte föregås av någon produktförändring eller modelluppdatering kommer ofrånkomligen inte resultera i något annat än att man tapar köpare. Så den synpunkten förstår jag inte riktigt alls. Konkurrensen sätts ju inte ur spel för att transaktionen genomförs ute på nätet istället för via handlarens hemsida, eller i bilhallen. Tvärtom får ju köparna här ett och samma pris att förhålla sig till, och kan på så vis lättare jämföra de alternativ som finns att tillgå på marknaden. Det brukar resultera i sänka priser snarare än ett motsatt förhållande.
Kan det vara så Pi att du missbedömer konkurrensvillkoren i och med att tillverkaren står för sluttransaktionen istället för att man låter en handlare göra det?
Blir maten billigare av att ICA säljer köttet istället för producenten? Eller verktygen via butiken?
MVH AL
MVH AL

Nu har ju Mercedes använt lösningen med ”Agenter” i flera års tid. Har bilarna blivit billigare, det kan jag nog svara nej på.
Har handlarna förvunnit? Nej det har dom inte, mercedeshandlaren i byn har renoverat och fräschat upp lokalerna, säljarna är de samma.
Samma per Peugeot, samma säljare, samma lokaler.
Säljarna visar bilarna, tecknar kontrakten och levererar till kund.
Priserna är fasta, avansen för handlaren per såld bil är fast likaså bonusen till säljaren.
Ingen skillnad mot förut, förutom att du får samma pris på nyfiken oavsett ”agent”

Jag har också noterat att det finns sådana här saker i systemet. Inte bara hos MB. Även Opel kan man beställa på samma sätt. Handlaren gör istället sina pengar på annat som hör till transaktionen.

Dock är det här en kontinuerlig process. Jag tror att det inom fem eller tio år dessutom blir den normgivande. BilhandlarLager elimineras, och bilhallen likaså (Med några få visningshallar i storstäderna).

Och ju mer mellanled som klipps bort desto billigare blir det för konsumenterna. De där orimliga övervinsterna som Pi är orolig över tror jag inte kommer att uppstå. Det kommer konkurrensen se till.

MVH AL

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-12 22:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det kommer finnas kriterier för agenterna att få sälja tillverkarnas bilar. Det kommer försvåra nyetableringar.

Uppdaterat: 2022-06-12 22:50
A.L skrev:

Jag har också noterat att det finns sådana här saker i systemet. Inte bara hos MB. Även Opel kan man beställa på samma sätt. Handlaren gör istället sina pengar på annat som hör till transaktionen.
Dock är det här en kontinuerlig process. Jag tror att det inom fem eller tio år dessutom blir den normgivande. BilhandlarLager elimineras, och bilhallen likaså (Med några få visningshallar i storstäderna).
Och ju mer mellanled som klipps bort desto billigare blir det för konsumenterna. De där orimliga övervinsterna som Pi är orolig över tror jag inte kommer att uppstå. Det kommer konkurrensen se till.
MVH AL
MVH AL

Några övervinster lär det nog inte bli, ”transaktionskostnaden” KW Bruun betalar ut till sina ”agenter” är inte vidare stor.
Men det ger mat till serviceverkstäderna.
På MB skickar du din på nätet konfigurerade bil till din närmaste ”agent” som får igenom och genomför affären med dig. Personligen på plats.
MB har även ”färdiga” bilar du kan beställa vi deras webshop och hämta hos din närmaste agent.

Uppdaterat: 2022-06-12 23:05
Axa skrev:

Det kommer finnas kriterier för agenterna att få sälja tillverkarnas bilar. Det kommer försvåra nyetableringar.

Det är väl ändå en bra sak, att det kanske kvalitetssäkras mer än idag. Man har ju under åren stött på väldigt blandat i sina bilaffärer, både högt och lågt....

Uppdaterat: 2022-06-12 23:15

A.L - jag har aldrig talat om begreppet "övervinster" - bara om att tillverkaren/landsrepresentanten kan ta en större del av de påslag/"vinster" som resp led gör idag och på det sättet öka sin vinstmarginal - även om ca-priserna till kund inte förändras. Det medför dock att de hittillsvarande "prutmånerna" på ca-priserna försvinner vilket kan missgynna köparen. Jag har personligen svårt att se nån annan orsak till denna "nya" försäljningsmodell än att behålla en större del av försäljningsvärdet "in house". Sen kan man absolut kritisera tankarna om att man bara skulle kunna se bilen i "show rooms" i de större städerna - det tror jag att många bilmärken kommer att förlora på i vårt stora och avlånga land. Alla bilar som säljs är ju trots allt inte förmånsbilar där behovet att se och känna på sin kommande bil kanske inte är lika stort. Och där effekten av ett felval inte heller är så betungande eftersom det kommer en ny chans inom typ 3 år. Det är nog privatköparna utanför de större städerna som kommer att missgynnas. Sen kanske det trots allt blir som "Guran" beskriver och i det fallet är ju i praktiken den enda skillnaden att det är fasta priser som gäller - dock med lite flexibilitet om man har ett inbyte som "agenten/handlaren" gärna vill ha. Så länge dagens leveranssituation pågår så kommer detta nya system med fasta säkert att fungera men den dag vi får konkurrens på riktigt igen så vete f-n... Då får nog tillverkarna vara mera lyhörda med behovet att anpassa sina prislistor snabbt efter konkurrenssituationen. Nåja - den som lever får se..:)

Uppdaterat: 2022-06-13 09:19

Gaston
Förvisso. Men inom andra branscher och marknader så uppstår en gråhandel.

Uppdaterat: 2022-06-13 19:10

Fastpris innebär ytterst att tillverkaren måste tillverka minst så många bilar som kunder är beredda att betala det fasta priset för. Gör hen färre bilar blir vinsten mindre men andrahandsvärdet högre, gör han fler måste de överblivna skotas i st.f. reas och vinsten minskar. även då. I båda fallen blir någon annan än tillverkaren vinnare
Att låsa en marknad till en fast volym utan prisflexibilitet kan ge andra konsekvenser.
Överför tankesättet till en annan marknad som omsättning av begagnade enfamiljshus.
Fast pris utan möjlighet till prutning eller budgivning, vad skulle hända då?

Uppdaterat: 2023-08-04 08:27
bgl skrev:

Fastpris innebär ytterst att tillverkaren måste tillverka minst så många bilar som kunder är beredda att betala det fasta priset för. Gör hen färre bilar blir vinsten mindre men andrahandsvärdet högre, gör han fler måste de överblivna skotas i st.f. reas och vinsten minskar. även då. I båda fallen blir någon annan än tillverkaren vinnare
Att låsa en marknad till en fast volym utan prisflexibilitet kan ge andra konsekvenser.
Överför tankesättet till en annan marknad som omsättning av begagnade enfamiljshus.
Fast pris utan möjlighet till prutning eller budgivning, vad skulle hända då?

Ytterst märkligt resonemang.
Fastpris betyder inte samma pris i all evighet.

Uppdaterat: 2023-08-04 10:27
Gillar kurvor och rondeller

Jag håller med dig MC. Om tillverkaren sätter sitt pris fel så är det klart att man tappar i volym. Då finns det utrymme för någon annan producent att ta de marknadsandelarna istället.

Producenten brukar ju vanligen sälja sina bilar för produktionspris+transaktion+vinst. Tar vi bort någon av dessa sjunker priset och man vinner volym.

Med ett kapat ÅF-led är det transaktionerna som minskar samtidigt som tillverkaren kan vinna volym.

Förstår inte hur det skulle vara dåligt.

Men kanske vi skall börja slå sönder fönsterrutor för att glasmästaren skall få jobb också?

MVH AL

Uppdaterat: 2023-08-04 12:59
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”