Vi Bilägares forum

”Friktionsdäck är skrämmande dåliga på sommaren”

”Friktionsdäck är skrämmande dåliga på sommaren”

Oavsett om du föredrar vinterdäck med eller utan dubbar är det dags att se över din uppsättning och köpa nya om det behövs.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-09-29 15:30

Kommentarer

Ja, vinterdäck vid vinterväglag. Sommardäck vid sommarväglag.
Det är inte svårare än så.

Uppdaterat: 2021-09-30 11:59
Raphael skrev:

Ja, vinterdäck vid vinterväglag. Sommardäck vid sommarväglag.
Det är inte svårare än så.

+100

Uppdaterat: 2021-09-30 13:14

en självklarhet..men verkligheten ser annorlunda ut tyvärr

Uppdaterat: 2022-06-09 19:51

Handlar om pengar och att folk inte orkar byta hjulen så att alltid rätt däck är på bilen. Känner en del folk som alltid kör runt med "året-om-däck".. och som alltid är det pengar eller att man orkar hålla på med det som styr detta. Skall vi öka säkerheten måste reglerna ändras, och polisen följa upp och kontrollera mycket mer än vad som sker idag.

Uppdaterat: 2022-06-10 11:07

Hx
Fast om man utgår från att däckslitaget är lika oavsett så blir kostnaden för en som bara använder allvädersdäck lika för den som använder sommar- och vinterdäck.

Uppdaterat: 2022-06-10 11:28

För många är däcken bara något svart som skyddar fälgen. Åretruntdäck blir då en perfekt lösning, billigare och slipper byta hjul två gånger om året. Längre bromssträcka, äh vadå, jag kör ju försiktigt...

Uppdaterat: 2022-06-10 11:44

Mjuka friktionsdäck med suddgummiblandning ska man absolut undvika vid högre temperatur och torrt väglag ja, såvida man inte kör med LGF-skylt.

Uppdaterat: 2022-06-10 15:28
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Mjuka friktionsdäck med suddgummiblandning ska man absolut undvika vid högre temperatur och torrt väglag ja, såvida man inte kör med LGF-skylt.

Om någon minns den tragiska olyckan som inträffade för snart ett år sedan på E45 mellan Sunne och Torsby, där tre personer fick sätta livet till, så var en trolig orsak ”friktionsdäck” kombinerat med allt för hög fart och lite vatten på vägen.

Uppdaterat: 2022-06-10 20:06
Mr Snoid skrev:

pinjong skrev:
Om någon minns den tragiska olyckan som inträffade för snart ett år sedan på E45 mellan Sunne och Torsby, där tre personer fick sätta livet till, så var en trolig orsak ”friktionsdäck” kombinerat med allt för hög fart och lite vatten på vägen.

Jag minns inte specifikt den olyckan men vet att människor generellt är otroligt hjärntvättade när det kommer till val av däck. Man tror att det går att kika i en kalender och där bestämma vad som är mest trafiksäkert. Så är det inte. Det finns ganska många fler parametrar att fundera över.

Uppdaterat: 2022-06-10 20:58
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Fast den olyckan var väl primärt orsakad av rattonykterhet i kombination med mycket hög fart på den vållande bilen.

Uppdaterat: 2022-06-10 22:52
Pi skrev:

Fast den olyckan var väl primärt orsakad av rattonykterhet i kombination med mycket hög fart på den vållande bilen.

Nej då, dagen efter och troligen kvarvarande alkohol i kroppen. Två Torsbytjejer som skulle till jobbet på hemtjänsten i Sunne. Körde troligen lite väl fort i sin MB som dom säkert gjort många gånger förut.
Jag åker på den vägen varje vecka vintertid och det körs fort då vägen är spikrak. Nån tiondels promille efter kvällens fest tror jag inte var det som var avgörande. Såg faktiskt däcken på den kraschade bilen på Lokalblaskan och drog slutsatsen att dom förorsakat vattenplaning, men trodde det var föraren från Sunne som kört MB:n i hög hastighet.

Uppdaterat: 2022-06-10 23:42

"Guran"- är du helt säker ? Har sett andra orsaker - alltså de jag nämnde. Alkohol i kroppen kan också ge effekten av oövervinnerlighet och det kan resultera i höga hastigheter och allmänt trafik-osäkert beteende. Och knappast bara "lite väl fort" om man ser till konsekvenserna. I så fall inte de enmda som festat på kvällen och kört bil påverkade på morgonen...

Uppdaterat: 2022-06-11 10:00
Pi skrev:

"Guran"- är du helt säker ? Har sett andra orsaker - alltså de jag nämnde. Alkohol i kroppen kan också ge effekten av oövervinnerlighet och det kan resultera i höga hastigheter och allmänt trafik-osäkert beteende. Och knappast bara "lite väl fort" om man ser till konsekvenserna. I så fall inte de enmda som festat på kvällen och kört bil påverkade på morgonen...

Här kan du läsa olycksutredningens slutsats.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/utredning-kring-dodsolyckan-pa-e45-klar

Uppdaterat: 2022-06-11 10:09

OK - och var finns motsägelsen till det jag skrivit, "Guran" ? "Alkohol och hög hastighet" anses uppenbarligen vara huvudorsak. Och med dessa orsaker som grund kan mycket otrevligt inträffa - t ex vattenplaning om man p g a dåligt omdöme (alkohol-påverkan t ex) håller alldeles för hög hastighet relativt de yttre omständigheterna. Och det kan lika väl inträffa med halvslitna (eller för den delen också nya) sommardäck om det är mycket regn på vägbanan i kombination med mycket hög hastighet.

Uppdaterat: 2022-06-11 10:20

Du håller envist fast vid "Guran" Pi... :)

Uppdaterat: 2022-06-11 14:57

Veckans spaning är att på ”min” lilla gata i byn så finns en liten äldre bil med Yokohama IG60 samt en relativt ny VW Tiguan med GoodYear Ultra Grip Ice.

Detta är dubbfria vinterdäck av nordisk typ.

Värsta jag sett var för någon månad sen då jag såg en hantverkarbil med dubbdäck på bakhjulen och sommardäck på framhjulen.

Skrämmande att man kan köra omkring med sådan däckuppsättning.

Uppdaterat: 2022-06-12 08:31

Dubbdäck bak och sommardäck fram... Det var standarduppsättningen på många bilar på 60-talet. Därmed absolut inte sagt att det är nåt att ta efter.

Uppdaterat: 2022-06-12 08:42