Vi Bilägares forum

Bilfrågan: Från likström till växelström?

Bilfrågan: Från likström till växelström?

"Hur kan en bil som får kraften från ett batteri som ger likström ha växelströmsmotorer?" Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-08 07:00

Kommentarer

Äntligen!!!!! Jag har väntat på att få en "bra" beskrivning av för- och nackdelar med olika varianter av elmotorer.
Synkron/ asynkron är bara förstavelsen på skilda varianter - med olika för- och nackdelar. Vad skiljer exempelvis tävlingsmotorer från "normalmotorer". För- och nackdelar.

Bästa källan är sannolikt ABB - ni hittar dom i Västerås.

Uppdaterat: 2022-06-08 19:13

Här är Teslas induktionsmotor:
https://teslaclubsweden.se/motorn-i-model-s/

Uppdaterat: 2022-06-08 20:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nisse, och ???. Partsinlaga. Det vore intressant med en "fullständig" genomgång av elmotorer för bilar. Det är nog inte många som kan det: högskola - eller ABB.
Några av de stora biltillverkarna kan - självklart - men dom vill inte dela med sig, utan "trycker ut" INFO, som passar dom.
Om synkron och asynkron, skulle jag lägga den med bästa lågvarvsmoment baktill. Sannolikt har man gjort så i frågeställarens exempel.

PS Jag kommer - fortfarande - inte att någonsin köpa elbil, men tekniken är intressant - när man halverat batterivikten. DS

Uppdaterat: 2022-06-09 06:58

Jag håller med, jag skulle också vilja ha en artikel med en enkel genomgång av de olika motortyperna med begriplig funktion samt fördelar och nackdelar.
Anledningen till att jag la in länken till Teslas lösning var att de som är intresserade av hur det går att använda likström till växelströmsmotorer, likt frågeställaren till ViB, skulle få ett svar.

Uppdaterat: 2022-06-09 09:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

För elbilar diskuteras bara olika batterier, kapacitet etc. Men motorn är bara en eller flera elmotorer, helt ointressanta. Vi behöver mer information!

Uppdaterat: 2022-06-09 20:12

Finns det mer än två elmotortyper?
Synkron eller Asynkron/Induktion.
Permanentmagneter eller elktromagnetism.
Fördelen med Asynkron som Tesla använder är väl att sällsynta jordartsmetaller inte behövs till permanentmagneter. Kanske även verkningsgrad i drivlinan, med tanke på Teslas energieffektivitet, kan inte bara vara karossen. Troligen även annan motorstyrning.

Uppdaterat: 2022-06-09 20:23

Mr Snoid
Visst finns det andra motortypen, förr var ju likströmsmotorer vanliga, men jag vet inte om någon använder dem nu som drivmotor.
Men det finns ju flera typer av växelströmsmotorer t.ex. Quark
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220201/koenigsegg-berattar-mer-om-gemeras-elmotor-och-visar-egen-elektrisk-drivenhet/

Uppdaterat: 2022-06-09 20:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Mr Snoid
Visst finns det andra motortypen, förr var ju likströmsmotorer vanliga, men jag vet inte om någon använder dem nu som drivmotor.
Men det finns ju flera typer av växelströmsmotorer t.ex. Quark
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20220201/koenigsegg-berattar-mer-om-gemeras-elmotor-och-visar-egen-elektrisk-drivenhet/

Nu handlade det om elbilsmotorer, dom är växelström och varvtalet regleras via frekvensstyrning. En likströmsmotor ändras väl varvtalet via spänningen , om jag inte missminner mig. Blir massa energi förluster i en reostat. Som en gammal spårvagn.
Så frekvensstyrning är väl det som fungerar bäst.
Men jag är ingen elktroingeniör.

Uppdaterat: 2022-06-09 21:04

Det är väl ett tag sen elbilar gick att få med WC-motor. Golf Citystromer är den som dyker upp i mitt huvud.

Uppdaterat: 2022-06-09 21:23

Mr Snoid
Det var ju vad jag skrev också, att man inte använder DC-motorer, men även en sådan går att varvtalsreglera elektroniskt med små energiförluster och till det har det funnits utrustning i femtio år nu, det kallas tyristorstyrning, men används mest vid låga effekter.
Och Koenigseggs Quark sitter i Gemera som är en hybrid, men inget hindrar att den enbart kan placeras i en ren elbil.
Just den motorn är ett bra exempel på nytänkande av elmotorer.

Uppdaterat: 2022-06-09 21:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Minnet är lite kort men en kamrat nämnde för nån vecka sen att det absolut finns en ny generation av DC-motorer med både hög effekt och hög verkningsgrad. Används tydligen i industriella sammanhang. Tyvärr har beteckningen på den motortypen fallit i glömska men jag skall kolla med honom igen. Han var lite förvånad att den typen inte börjat användas i bilsammanhang. Kan ju möjligen ha med kostnader att göra - men det är en ren spekulation.

Uppdaterat: 2022-06-10 07:19

Ja, det vore ju verkligen intressant och behövligt med en artikel om olika elmotorers konstruktion, funktion, fördelar och nackdelar som drivmotorer i fordon.
Vi får hoppas att ViB har möjlighet att göra detta.

Uppdaterat: 2022-06-10 08:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kollade: ABB gör -nästan- allting, men inte "små" elmotorer. Däremot är dom huvudsponsor till Formula E, där motorerna - inom vissa gränser - är fria. "Alla" - större - biltillverkare deltar. Så även leverantörer. Två av de största är Bosch och Siemens. Båda har därmed omfattande kunskap om alla/de flesta motortyperna.
Tips till ViB: kontakta dom för INFO.
Inom hobby-världen (även dammsugare :o) ) är borstlösa motorer kulan för dagen.

Uppdaterat: 2022-06-10 08:39

För många år sedan jobbade jag med skruvtransportörer för dosering av kemikalier och de var vanligtvis drivna av likströmsmotorer som varvtalsreglerades elektroniskt. Det här var innan man hade tillgång till integrerade kretsar och allt var uppbyggt av diskreta komponenter vilket medförde stora burkar och högt pris.
Det fanns en begränsning i effekten, blev kravet på effekt för stort var man tvungen att välja en annan lösning med asynkrona motorer och mekaniska variatorer och dessa reglerades i sin tur av styrda likströmsmotorer.
En omständlig och dyrbar lösning.
Något decennium senare kom övergången till asynkronmotorer med inverterstyrning och kostnader och utrymmesbehov krympte väsentligt.

Men det är intressant att se vilket focus som lagts direkt på batteriutvecklingen, givetvis med en viss rätt, men man har inte alls kollat lika mycket på drivsystemen.
Användningen av avancerad elektronik, som möjliggjorde att de tidigare mekaniska kontaktorerna med kontaktbleck för höga strömmar och släckkondensatorer kunde ersättas av statiska komponenter i mikroformat för styrning av motorerna, har ju inte alls fått lika stor uppmärksamhet utanför den nördkrets som är direkt berörda.

Uppdaterat: 2022-06-10 08:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mr Snoid skrev: "En likströmsmotor ändras väl varvtalet via spänningen , om jag inte missminner mig. Blir massa energi förluster i en reostat. Som en gammal spårvagn."
Inte nödvändigtvis, det här är andra sätt om man orkar nörda ner sig,
https://www.fs.isy.liu.se/Edu/Courses/TSFS04/Old_pages/2012/OH/oh6.pdf

Uppdaterat: 2022-06-10 16:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kontaktade min gamla skola, som hänvisade till artikel i Ny Teknik nr 20, 2021- 12 - 16 - och skickad den till mig. Mycket bra artikel. Artikeln är belagd med copyright, varför jag ber ViB att försöka "få loss" artikeln, för publicering. Innehåller den INFO jag sökte.
I artikeln påpekas att de flesta biltillverkarna valt att köpa motorer från leverantörer, men att trenden är att man "tar in" motorerna i huset, och gör bilspecifika motorer för att få sista procenten verkningsgrad/effekt.

På "något sätt", har jag kommit över denna INFO: Vanligaste elmotorerna för elbilar:
1 Induktionsmotor/asynkron växelströmsmotor (IM): 17%
2 Synkron permanentmagnetmotor (PMSM): 55%
3 Permanentmagnetassisterad synkron reluktansmotor: 22%
4 Rotorlindad synkronmotor: 6%

Jag är fortfarande intresserad av att få reda på vilka motorer som används i Formel E.

Uppdaterat: 2022-06-12 11:39

Jag glömde: artikeln har också en bild med uppgifter på vilka elmotorer de största tillverkarna använder sig av - mycket intressant!

Uppdaterat: 2022-06-12 11:49