Vi Bilägares forum

Laddhybrider kan bli utsläppsbovar med nya regler

Laddhybrider kan bli utsläppsbovar med nya regler

Tuffare utsläppskrav som EU kan införa skulle kunna bli laddhybridernas död. De går från bonusbilar till att få förhöjd fordonsskatt.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-09 07:10

Kommentarer

Är rimligt!

Uppdaterat: 2022-06-09 07:36

Att fler inte satsat på lösningen som BMW i3 Rex har tycker jag är märkligt.
Motorn skulle dock kunna vara mindre och effektivare.

Uppdaterat: 2022-06-09 08:21

Då säkert endel inte har box hemma och bor i flerbostadshus och köper Phev för 360:-/år bilskatt.

Hur mycket går dessa på el vs fossila drivmedel.

Uppdaterat: 2022-06-09 09:09
Elbilar

Laddhybrid med stor batteri ökar vikten och därmed förbrukningen när batteriet är tomt, inte en helt genomtänkt lösning.

Uppdaterat: 2022-06-09 11:01

Laddhybrid som ett mellansteg med rimlig batteristorlek avseende viktökning kan vara ok en period för övergången till helelbilar. Men att dopa med "jättebatterier" är mycket tveksamt, bättre att gå fullt ut med elbil i det fallet.

Uppdaterat: 2022-06-09 11:49

N-iklas, Laddhybrider "blir" hybrider när batteriet är tomt.
Min Passat GTE drar 0,45-0,55/mil när batteriet är tomt.
Körde från Gränna till norra Stocholm med tomt batteri, medelförbrukning 0,56 med en medelhastighet på 89km/h, tycker det är hyfsat.

Uppdaterat: 2022-06-09 15:24

Mr.Wheeler jag betvivlar att de flesta laddhybrider blir hybrider när batteriet är tomt. Tester brukar visa en förbrukning på 0,6 - 0,7, vilket bekräftas av ett par närstående som kör Peugeot resp Mitsubishi laddhybrider. Den otroligt låga förbrukningen för laddhybrider som brukar anges enl, WLTP bygger på ett önsketänkande där man ladda varje natt och har max ett par mil till jobbet.

Uppdaterat: 2022-06-09 17:21
McTar skrev:

Att fler inte satsat på lösningen som BMW i3 Rex har tycker jag är märkligt.
Motorn skulle dock kunna vara mindre och effektivare.

Håller med, känns som en mycket rimligare lösning att ha en "nödmotor" för onbordladdning, än att ha en bensin/diesel med en påhängselmotor att släpa på.

Uppdaterat: 2022-06-09 19:27

Sixten, skillnaden mellan 0,45-0,55 på Passaten och 0,6-0,7 handlar nog mest om karossform så jag tvivlar på att de inte blir hybrider med tomt batteri.
Jag håller med om att WLTP är en mätmetod utan verklighetsförankring men enligt den standardiserade körcykeln för laddhybrider så är det inte helt taget ur luften men ska användas som jämförelse mellan olika laddhybrider. Det finns nog väldigt få som har ett liknande körmönster som testcykeln.
Med mitt körmönster som mest är turer i och kring Stockholm så räcker batteriet till för det mesta. På långturer är det en annan sak. Av den totala körsträckan jag har med Passat GTE så går den ungefär lika mycket på el som bensin. Efter det första året. c:a 2000mil, gjorde jag "bokslut" och snittförbrukningen av bensin under året låg på 0,26l/mil.

Uppdaterat: 2022-06-09 19:55