Vi Bilägares forum

Volkswagen hakar på Mercedes – bilköpet blir prutfritt

Volkswagen hakar på Mercedes – bilköpet blir prutfritt

Återförsäljarna blir agenter när Volkswagen och de övriga märkena i VW-koncernen gör om. Så här funkar den nya modellen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-08 12:32

Kommentarer

Vads säger saabnisse? Slutprutat, är det möjligt?

Uppdaterat: 2022-06-08 12:42

Alla bilmärken kommer att följa efter.. höjda priser utan möjlighet att pruta eller förhandla. Allt kommer mer eller mindre ske digitalt. Tesla's modell har varit att ta bort så mycket kund kontakt som möjligt med människor, och digitalisera hela kedjan. Denna trenden kommer inte bara att ske inom bilindustrin, utan inom alla sektorer. Egentligen innebär det att kunden gör jobbet själv via digitala redskap.

Uppdaterat: 2022-06-08 13:25

Det är ett totalt monopol som bildas.
Så länge det främjar skatteintäkterna och inte leder till liten eller stor revolution får det fortgå.

Uppdaterat: 2022-06-08 14:05

ja, detta kommer att bidra till högre priser och färre kampanjer och sämre konkurrens. Fri prissättning är bra för konkurrensen. Jag hoppas att några bilmärken vågar stå emot och att kunderna gynnar dem och undviker dem som ännu mer än förut bestämmer priset.

Uppdaterat: 2022-06-08 14:42
Stefan Eriksson skrev:

ja, detta kommer att bidra till högre priser och färre kampanjer och sämre konkurrens. Fri prissättning är bra för konkurrensen. Jag hoppas att några bilmärken vågar stå emot och att kunderna gynnar dem och undviker dem som ännu mer än förut bestämmer priset.

Och vad är det som säger att du måste kunna pruta på just en bil? Och vart går gränsen? Prutar du om du köper mjölk? Skor? Badkar? Gräsklippare? Vid vilken nivå bör det vara en självklarhet att man får pruta enligt dig?
Bilförsäljarna enligt gamla skolan har spelat ut sin roll......
Räcker med showrooms där man kan känna och klämma och provköra och prata med och ställa frågor till visningspersonal som sen hjälper dig med köpet om du vill eller låter dig göra det hemma sen i lugn och ro.

Uppdaterat: 2022-06-08 15:44

Idiotiskt!

Uppdaterat: 2022-06-08 16:04

Ford har nyligen också sagt att dom vill göra likadant som Mercedes & VW.

Desto fler lär göra likadant då vinst till företaget blir bättre

Uppdaterat: 2022-06-08 18:22
Elbilar

Perfekt, sänk priset ta bort ett onödigt led, som bilförsäljare.
Ta även bort servicekrav, men inför obligatorisk besiktning ist från år 1.

Prutning tillhör forntiden, betydligt rimligare att alla betalar samma för för samma produkt, fast mängdrabatt är rimligt. Så samköp kanske kan vara ett alternativ att "pruta", annars är detta ett steg i rätt och civiliserad riktning, bort från gatuhandelsfasoner i tvivelaktiga länder.

Uppdaterat: 2022-06-08 20:09

Härligt,ytterligare en tillverkare man aldrig kommer köpa en ny bil av. Har aldrig nånsin köpt en ny eller beggad bil utan att pruta. Nä bilen skall provköras och sen ta det därifrån. Men som någon skrev ovan. Dem som inte följer kommer tjäna på,detta. Men spelar,egentligen ingen roll. Då,köper,man. Bara beggat från blocket eller dylikt, med prutmån

Uppdaterat: 2022-06-08 23:34

Mercedes var först med detta konceptet. Med följden att jag aldrig kommer att köpa en helt ny Mercedes.

Uppdaterat: 2022-06-09 00:44
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

gaston, så du tycker inte om konkurrens och fri prissättning?

Uppdaterat: 2022-06-09 09:25

Stefan - Gaston köper inga nya, dyra bilar - har har s k förmånsbil. Kan kanske förklara hans ståndpunkt - vad vet jag.

Uppdaterat: 2022-06-09 10:01

Undrar varför en del menar att man SKA pruta vid bilköp. Varför just på denna vara? Är det arv som fortlevt sedan hästhandlartiden?

Uppdaterat: 2022-06-09 11:51

Konkurrensen mellan märkena kommer ju bestå ändå, hur detta skulle ta bort konkurrensen ser jag inte. Titta på andra branscher/produkter m.m.
Pi, jag har köpt en hel del nya bilar även privat, både innan jag gick på förmånsbilståget och som andrabilar.
Men ja, jag anser det är effektivare och även rättvisare såhär och man slipper säljarna.

Uppdaterat: 2022-06-09 12:11

Kan inte riktigt se varför möjligheten att pruta skulle gynna konsumenten. Finns det sådana möjligheter inbyggda i systemet så är ju bilarna felprisade från första början.

Det som kännetecknar en marknad som är perfekt konkurrensutsatt är att köparna har möjlighet att jämföra produkter, utbud, versioner och erbjudande med varandra och då i relation till varans pris. Lösningen som nu föreslås torde därför snarare skärpa konkurrensen än motarbeta den. Informationen blir ju bättre när köparna kan göra jämförelser direkt över nätet, inte sämre. Informationsasymmetrierna minskar på så vis, vilket pressar ner priserna mot självkostnadsnivå.

Därutöver innebär en försäljning över nätet en strukturomvandling, som per definition kapar ett kostnadsled i transaktionen. Minskade transaktionskostnader (eller helst obefintliga sådana) är också en faktor som man brukar peka på skärper konkurrens. Att ta bort bilnasaren ger därför knappast en sämre konkurrens eller högre priser utan motsatsen.

För den som vill lära sig mer om perfekt konkurrens kan med fördel läsa på wikipedia, alternativt låna en lärobok i mikroekonomi på närmaste bibliotek. https://sv.wikipedia.org/wiki/Perfekt_konkurrens

Avslutningsvis: Är bilmarknaden fullt konkurrensutsatt?. Nej. Men med denna lösning kommer man i alla fall något närmare en sådan situation.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-09 13:08
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
40-talisten skrev:

Undrar varför en del menar att man SKA pruta vid bilköp. Varför just på denna vara? Är det arv som fortlevt sedan hästhandlartiden?

+100

Uppdaterat: 2022-06-09 13:09

Det skrämmer mig att en del tycker att vi ska ha en handel där tillverkaren bestämmer priset. vad och var du än handlar andra varor är priserna oftast olika på allt från livsmedel till kapitalvaror och det gynnar oss konsumenter med fri prissättning och konkurrens. Jag syftar inte på prutning i första hand utan prissättning. Har köpt 4 nya bilar i mitt liv och alla gånger har priserna varit olika hos handlarna innan ens prisförhandlingen börjat.

Uppdaterat: 2022-06-09 14:15

Jag är inte så mycket för att pruta men problemet med den här lösningen är att återförsäljarna inte får konkurrera på egna villkor. Priset sätts av tillverkaren och ”agenten” får förhålla sig till detta eller får inte sälja alls.
Jag kan inte komma på att denna lösning förekommer i någon större utsträckning inom andra branscher med försäljning av konsumentprodukter. Oftast uppstår en gråhandel där ”agenter” säljer ut lagerförda varor till andra återförsäljare där man kan pruta eller har kampanjpriser.

Uppdaterat: 2022-06-09 15:32

Det är bilköparen som bestämmer priset genom sin efterfrågan. Biltillverkaren tar fram en lösning som ryms inom denna budget. Vilket pris och hur dyr varan skall vara fastställs när bilen konstrueras och ritas. Respektive tillverkare gör sedan olika prioriteringar (de som ryms inom budget och tillverkningskostnad), och en hel del saker prioriteras bort eftersom man inte bedömer att marknad efterfrågar dem.

Ett system som är lika gammalt som Taylorism, men som renodlats av företag som Toyota.

Ibland har underleverantörer innovationer som inte heller är med i biltillverkarens kalkyl. I 99% av fallen tas de då bort. Det finns dock undantag. Saab är ett sådant (när de tillverkare bilar). De kunde mitt i utvecklingen bestämma sig för att göra ändringar som det egentligen inte fanns efterfrågan på ute på marknaden, men som de lokala ingenjörerna på någon avdelning tyckte var förträffliga (detta var perioden före GM). Som bekant gick också Saab med förlust. Ett annat känt exempel är Autobromsen. Den fanns som prototyp långt före den hamnade i storskalig produktion. De allra flesta tillverkare tackade också nej till att köpa in den (Renault exempelvis). Åter på grund av att den inte gick att prissätta i slutprodukten och av kunderna.

Så poängen med resonemanget är att en bilhandlare ö.h.t inte kan påverka marknaden och konkurrensen annat än yttest marginellt. Per definition är deras verksamhet dessutom onödig, då de egentligen bara utgör en mellanhand som skall ha täckning för sina kostnader och eventuella vinster. Därför har jag svårt att se deras bidrag till en bättre produkt, konkurrens eller marknadssituation.

Inom andra branscher försvinner också mellanleden bort. Vem besöker exempelvis en resebyrå idag? Eller går in till en manuell station för att köpa en tåg- eller flygbiljett? Samma situation ser vi detaljhandeln där klädkedjor slåss mot de effektivare nätkedjorna, och där musik numera förmedlas via Spotify istället för skivbutiken. Ja, ni fattar poängen. Bilar kan man köpa via nätet på precis samma sätt som andra varor, ofta ger det pressade priser och en bättre marknadssituation än alternativet där man skall förhandla med den lokala nasaren (vi är nog många som kan vittna om deras bedrägliga metoder).

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-09 16:09
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Fast skall jag t ex köpa en vitvara så finns det ju en klar konkurrens-situation mellan de olika distributörerna - trots att det kan vara samma vara. Detta kommer att upphöra inom bilbranschen när biltillverkarna själva sätter t ex det svenska priset på sin produkt. Vilket det finns få andra exempel på. Så - även om man inte själv är en "prutare" så har man ofta olika priserbjudanden att ta ställning till på samma produkt. I alla fall i alla andra branscher (i stort sett) utom bilbranschen.

Uppdaterat: 2022-06-09 17:24

Precis som Pi skriver. Om man tittar på elektronikbranschen så har återförsäljarna tävlat om köparna och pressat priserna ordentligt. Å andra sidan kan det vara goda marginaler på elektronikprodukter och vitvaror.
Detsamma sker inom klädförsäljning även om detta flyttat till nätet. Men även där är det goda marginaler.
Det finns en anledning till att Prisjakt är populärt.

Uppdaterat: 2022-06-09 18:30
Pi skrev:

Fast skall jag t ex köpa en vitvara så finns det ju en klar konkurrens-situation mellan de olika distributörerna - trots att det kan vara samma vara. Detta kommer att upphöra inom bilbranschen när biltillverkarna själva sätter t ex det svenska priset på sin produkt. Vilket det finns få andra exempel på. Så - även om man inte själv är en "prutare" så har man ofta olika priserbjudanden att ta ställning till på samma produkt. I alla fall i alla andra branscher (i stort sett) utom bilbranschen.

Vad säger att det inte då kan byggas upp en parallellimport av försigkomna jag bilhandlare, dvs inte agenterna.
Där kan den som önskar åka och pruta på sin bilaffär.
Nej jag föredrar nog fasta priser, du kan oavsett alltid pruta/förhandla dig till eftermonterade tillbehör.
KW Bruun gör det samma, men är inte så omskrivet. Peugeothandlarna förmedlar bara affären.

Uppdaterat: 2022-06-09 19:09

Fasta priser är en sak men samma fasta priser oavsett var man köper bilen är nåt annat. Du har fast pris även på t ex Elgiganten men deras fasta pris kan likväl vara klart fördelaktigare än t ex det fasta priset på Elon. Så "fast pris"kan betyda olika saker.

Uppdaterat: 2022-06-09 20:11

Just vitvaror (Och även sportartiklar) är ju ett distributionskrig snarare än en tillverkarfråga. Mig veterligen kan man inte beställa sin kyl direkt från producenten, utan man är hänvisad till ÅF. Eftersom utbudet i princip är helt homogent är prisnivåerna i stort sett identiska. Köparen står för transaktionskostnaden enbart. Övervinsterna ärnoll.

Att notera är att dessa ÅF i allt större grad har sin försäljning och beställning via nätet, antingen för hemleverans eller upphämtning i butik.

Kopplingen till vitvaror ger därför inget stöd för att bilfabrikanterna skall bibehålla sina ÅF, i alla fall inte utifrån en konkurrenssituation.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-09 21:27
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Nåja, tillverkare av sportartiklar har ofta försäljning på sina egna sidor. Även inom elektronik är det vanlig. Men det stämmer, ovanligt vad gäller vitvaror.

Jag skulle vilja påstå att prisnivåerna på elektronik är långt ifrån homogent.

Apple är väl en tillverkare som redan gör det som biltillverkarna nu pratar om. Men även vissa av Apples produkter kan sälja via butik som inte är officiell ÅF. Och priserna är lägre där. Och kunderna väljer troligen det alternativet. De som drabbas är ”agenterna”.

Uppdaterat: 2022-06-09 21:44

Man kan konstatera att vi tror och tycker lite olika. Vid mitt senaste vitvaru-inköp sparade jag en ansenlig summa (typ 8000 kr för ny kyl och frys och identiska produkter) på att välja "rätt" leverantör - och jag köpte inte på nätet. Bara som ett exempel där det defacto finns konkurrens. Dock ingen direktförsäljning ifrån tillverkaren men vad är det som garanterar att det alltid skulle bli billigare ? Inom elektronikbranschen existerar detta men väldigt sällan är det förmånligast för kunden. Vilket jag inte heller tror kommer att hända inom bilbranschen - om det är tillåtet att tro så. Ingen av oss vet trots allt.

Uppdaterat: 2022-06-10 07:30

Pi. Det där låter mycket märkligt.

Vad jag erfar har samtliga av de stora kedjorna en prisgaranti där man får mellanskillnaden tillbaka om man hittar samma vara billigare hos någon annan leverantör.

Jämför man via hemsidorna ser man också att priserna ligger mycket nära varandra.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-10 08:34
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Angående elektronik är det nog däremot sant att där fortfarande förekommer stora övervinster.

Men det är nog mer kopplat till patent och varumärkesskydd än variationer i distributörsled.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-10 08:36
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A. L - icke desto mindre är det precis så det var. När det diffar mycket på hemelektronik av samma fabrikat och modell kan det inte ha med t ex patent att göra.

Uppdaterat: 2022-06-10 09:34

Köpte en diskmaskin för bara ett par veckor sedan. Det skiljer nästan 3000 mellan högsta och lägsta pris bland återförsäljarna. Det fanns andra diskmaskiner och där kan det skilja 100% mellan lägsta och högsta.
Tittar även på robotgräsklippare. Även där kan det skilja flera tusenlappar mellan butikerna på samma gräsklippare.

Med prisjämföringstjänster så tillspetsas konkurrensen ytterligare och konsumenter kan snabbare idag än tidigare välja den butik som har det bästa priset.

Uppdaterat: 2022-06-10 09:50
Pi skrev:

A. L - icke desto mindre är det precis så det var. När det diffar mycket på hemelektronik av samma fabrikat och modell kan det inte ha med t ex patent att göra.

Nej om det är kyl och frys vi pratar om av ordinär modell och från de största tillverkarna så är det något som inte stämmer.

En snabb titt på hemsidorna ger ju stöd för det. Priserna är mycket lika.

Så ditt exempel kan jag inte finna stöd för tesen att ett extra ÅF -led ökar konkurrensen eller ens pressar priserna och driver ner transaktionskostnaderna. Det borde rimligtvis vara ett rakt motsatt förhållande som råder.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-10 17:59
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Generellt sett kvarstår mina synpunkter, d.v.s att extra mellanled adderar kostnader som konsumenterna får betala snarare än att det stärker konkurrensen. Jag kan inte se det på annat sätt.

Spotify, resesiter, hotellbokningar, kläder till rena tjänster i form av städning, hantverk eller juridiska tjänster. Även konsultuppdrag eller transporttjänster. Samtliga av dessa kan man idag köpa eller få till sig via nätsidor, och man är inte tvingad att besöka en specifik handlare.

Och i min värld så ökar konkurrensen av en sådan situation, inte tvärtom.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-10 18:03
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - tror att du är en aning över-teoretisk. Marknaden fungerar inte jämt 100 % som teorierna säger för det är inga robotar som köper och emellanåt heller inga robotar som säljer. Och jag talade också om elektronik - t ex PCs och mobiltelefoner. Även Axa bekräftar ju detta i inlägget ovan om sitt senaste köp. Ibland kan t o m den bästa dra lite felaktiga slutsatser...:) Och alla köp/sälj-processer är långt ifrån alltid rationella.

Uppdaterat: 2022-06-10 18:42

Tror snarare det handlar om att vi pratar om olika saker. Tesen från början gav att ett kapat mellanled ger sämre konkurrens, vilket jag tror är en helt felaktig slutsats. Det mesta visar ju på att motsatsen är det som råder.

Vad gäller elektronik är jag dock inte lika säker som i fallet vitvaror. Men där ligger måhända era angivna anekdotiska upplevelser i andra mekanismer än att konkurrensen fungerar dåligt. Exempelvis kan ju samma vara tillhöra helt olika leveranser eller produktionsbatcher.

Men att konkurrensen är hård inom segmentet bekräftas ju också av att flertalet stora kedjor har fått lägga ner, trots att marknaden är större idag än för tjugo år sedan. Orsaken är dålig lönsamhet.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-10 18:53
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Anekdoter får du själv pyssla med A.L - mina uppgifter är synnerligen verkliga. Oavsett om de inte stämmer med dina teser. Som inte jämt behöver vara de enda sanna.

Uppdaterat: 2022-06-10 20:08

AL
Ladda ner Prisjakt så kan du själv göra undersökning.

Uppdaterat: 2022-06-10 21:27

Är ju inte jättesvårt att jämföra samma vara på Elgiganten och hos Media markt för att se att priserna är mycket nära varandra. Sedan har man dessutom prisgaranti. Därutöver vet jag att deras marginaler är mycket nära noll. Jag råkar nämligen ha bott granne med grundaren till en av Sveriges största distributörer (ni vet han vars son blev kidnappad) och där man fortfarande är inblandade i verksamhet inom marknaden.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-10 21:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Är ju inte jättesvårt att jämföra samma vara på Elgiganten och hos Media markt för att se att priserna är mycket nära varandra. Sedan har man dessutom prisgaranti. Därutöver vet jag att deras marginaler är mycket nära noll. Jag råkar nämligen ha bott granne med grundaren till en av Sveriges största distributörer (ni vet han vars son blev kidnappad) och där man fortfarande är inblandade i verksamhet inom marknaden.
MVH AL

Min syster har jobbat som HR chef på samma företag. Som du säger är marginalerna i hemeltronikbranchen minimala. Blev väl Netonnet av hela klabbet med i stort sett ren lagerförsäljning och minimalt med personal för att kunna överleva på dom små marginalerna.

Uppdaterat: 2022-06-10 21:57

Det finns mängder av nätbutiker som säljer hemelektronik utöver de stora kända drakarna.

Snacket om små marginaler har pågår sedan MediaMarkt öppnade i Sverige och priskriget inom hemelektronik startade. De som slagit igen har ersatts av andra.

Jag kan fortfarande inte se hur några få biltillverkare med fastslagna priser ska kunna gynna konkurrensen. Tvärtom, det lär snarare bli ett ett oligopol liknande bensinbolagens mackar.

Uppdaterat: 2022-06-10 22:19
Axa skrev:

Det finns mängder av nätbutiker som säljer hemelektronik utöver de stora kända drakarna.
Snacket om små marginaler har pågår sedan MediaMarkt öppnade i Sverige och priskriget inom hemelektronik startade. De som slagit igen har ersatts av andra.
Jag kan fortfarande inte se hur några få biltillverkare med fastslagna priser ska kunna gynna konkurrensen. Tvärtom, det lär snarare bli ett ett oligopol liknande bensinbolagens mackar.

Är man märkestrogen så blir det så klart en utmaning. Jag har bytt fabrikat efter en lång period med Saab bilar. Så när jag bytte senast så var det vad fabrikaten hade att erbjuda som avgjorde. Utseende, utrustning och pris. Nu blev det en Hyundai, om ett par år blir det kanske något annat. Vem erbjuder bästa bilen utifrån mina preferenser. Jag vet att marginalen för handlaren var 35kkr på den bil jag köpte. Ingen prutmån och den bil jag ville ha sålde slut på under en timme, hela tilldelningen till Sverige.

Uppdaterat: 2022-06-10 22:31

Snoid
Jag har heller inte varit särskilt märkestrogen. Har haft en hel del olika märken, dock bara europeiskt. Det är inte säkert att det blir Skoda nästa gång. Det kanske blir Hyundai. :-)
För min del är det nog snarare att jag håller mig borta från vissa märken av olika skäl.

För konsumenten är marginalerna skitsamma. Och nu var jag inte egentligen ute efter bibehålla prutningen utan fri prissättning.

Jag fick ordentlig rabatt på min utan att ens nämna något om saken. På en elbil med hög efterfrågan.

Uppdaterat: 2022-06-10 23:00
Axa skrev:

Snoid
Jag har heller inte varit särskilt märkestrogen. Har haft en hel del olika märken, dock bara europeiskt. Det är inte säkert att det blir Skoda nästa gång. Det kanske blir Hyundai. :-)
För min del är det nog snarare att jag håller mig borta från vissa märken av olika skäl.
För konsumenten är marginalerna skitsamma. Och nu var jag inte egentligen ute efter bibehålla prutningen utan fri prissättning.
Jag fick ordentlig rabatt på min utan att ens nämna något om saken. På en elbil med hög efterfrågan.

Jag fick 40.000kr i rabatt, det var standar för alla på den tiden jag köpte bilen, Hyundais affärsidé om att ha introduktionspris eller kampanjpris gent emot ordinarie prislista. Till det så tillkom en rabatt på metallic färgen, fixades av bilsäljarsonen.
Bilen kostade drygt 580 kkr, jämför med en Enyaq iV80x som i dag kostar ca 100kkr mer.

Uppdaterat: 2022-06-10 23:34

Enyaq iv60 är borta på Skoda hemsdian för den fanns bara från Enyaq iv80 med 4X4 för 648.300 kr.
Enyaq Sportline iv80X med 4X4 för 665.900 kr.
Ioniq 5 Essential med AWD för 594.900 kr.
Ioniq 5 Advanced med AWD för 634.900 kr.
Skoda med 4x4 är dyrare 53.400 kr för medel utrusning och 13.400 kr för full utrustning.
Enyaq Coupe RS iv utan 4X4 för 691.700 kr.
Skoda Enyaq RS Coupe iv utan 4X4 är dyrare 56.800 kr.

Uppdaterat: 2022-06-11 00:47
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

När jag handlar saker brukar det vara fler parametrar än bara priset som avgör vem som får sälja. Nuvarande tjänstebil köptes av Hedin Bil för att jag fick ett bra bemötande av säljaren. Tyvärr har alla kontakter därefter hållit normal Hedinnivå där man måste betala dyrt för att få en bil när den egna är på service. Det gör att jag så långt det är möjligt kommer undvika att handla av dem.
Deras policy att ta betalt för vinterhjul som de fått med vid inbyte av en begagnad bil känns inte heller seriöst.

Uppdaterat: 2022-06-11 09:56
Axa skrev:

För konsumenten är marginalerna skitsamma. Och nu var jag inte egentligen ute efter bibehålla prutningen utan fri prissättning.

Håller med till 100 % - och för mig är det detta som denna diskussion gått ut på - precis som för Axa uppenbarligen. Och som också borde vara grunden för det "marknadstänk" som förs fram i andra sammanhang men tydligen är ointressant för de dyraste konsumtionsprodukter vi köper. Där skall istället bilindustrin och dess ensidiga prissättning prioriteras enligt en del skribenter. Märkligt i mina ögon... Men alla tycker vi uppenbarligen olika.

Uppdaterat: 2022-06-11 10:12

Det vi diskuterar är att skippa en mellanhand i transaktionen. Mellanhänder som både bygger in osäkerheter, merkostnader och dolda förhandlingsmöjligheter i transaktionen (Det som omnämnts som att "pruta"). De adderar således inget värde i processen.

I vissa skribenter värld bidrar dessa mellanhänder till ökad prispress och fri prissättning. Något som både strider mot det sunda förnuftet som all tillgänglig kunskap inom området.

Men det finns förutom i bilvärlden fler sådan här exempel i samhället. Titta bara på grossister inom byggsvängen. Där adderar man heller inga värden, utan lägger ogenerat på både 50 och 60% ovanpå producentens pris innan man skickar varan vidare till installatör. Och det gör att vi har osedvanligt höga priser för byggprodukter i Sverige. Samma sak med matpriserna. Samtliga av dessa exempel minskar konkurrensen, den fria prissättningen och etableringen av nya aktörer (som är en förutsättning för att pressa priserna).

Att bilproducenterna tar kontroll över processen ökar således transparensen och minskar på barriärerna för att komma in på marknaden. Priserna (som f.ö inte bestäms av den lokala bilnasaren heller idag - individens förhandligsutrymme speglar grossistens pålägg som man med hjälp av nätet helt kan ta bort för alla köpare) sjunker därigenom. De ökar inte.

Så hur ett extra mellanled skulle kunna gynna prissättningen återstår för er att visa. De allra flesta exempel innebär motsatsen.

Men kanske att detta är en generationsfråga? Framtidens bilköpare lär i allt större grad föredra att köpa våran direkt från tillverkaren istället för att göda ett mellanled. Och det är nog den utvecklingen som biltillverkarna vill möta.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-11 11:19
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Kanske lättare om vi sätter upp lite siffror på det här?

Köper bilnasaren in x antal fordon från Japan för 200 000 kr/st så behöver han också få igen dessa pengar plus sina egna kostnader. Om vi säger att priset då är 300 000 kr till kund.

Om biltillverkaren istället säljer direkt till kund, men med ett extra pålägg om 10-20% (lager,transporter, nätsidan etc) så blir priset istället 240 000 kr. Utbudsannonsering, anställda etc (den lokala nasaren gör) försvinner.

Det blir således billigare för köparen, och med en högre transparens än om en handlare köper in och sedan förmedlar samma vara vidare via en skojare ute i bilaffären (en process där köparen helt saknar insyn).

Så frågan jag fortfarande ställer mig är hur den fria prissättningen påverkas negativt av det här? Med färre aktörer inblandade och med en klar och tydlig prissättning via nätet borde den ju rimligtvis istället öka.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-11 10:59
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Fast de kapar ju inte mellanledet. I det här fallet måste agenten förhålla sig till av tillverkaren bestämt pris oavsett lokala utgifter och förutsättningar.

Uppdaterat: 2022-06-11 15:03
Axa skrev:

AL
Fast de kapar ju inte mellanledet. I det här fallet måste agenten förhålla sig till av tillverkaren bestämt pris oavsett lokala utgifter och förutsättningar.

Jo de kapar den delen i transaktionen som ger utrymme för prutande. Rätt pris direkt, inte en massa egna pålägg som beslutas helt godtyckligt av den lokala nasaren. Bilhandlaren blir en upphämtningscentral. Inte en avgörande del i transaktionen med allt vad det innebär i form av merkostnader, otillbörliga affärsmetoder, finansiella kostnader och gud vet allt som adderas på tillverkningspriset under det något märkliga begreppet "fri prissättning"...;-)

Inga onödiga grossister eller andra mellanhänder som försöker sko sig på bilköparnas bekostnad.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-12 07:53
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tja, vissa tror på tomten också - har jag hört...:) Stenhårt !

Uppdaterat: 2022-06-12 08:38