Vi Bilägares forum

Kinesiska Maxus ska lansera två nya elbilsmodeller

Kinesiska Maxus ska lansera två nya elbilsmodeller

Maxus ska börja sälja två nya elbilar framöver. Bland annat är en eldriven pickup på ingång.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-05-30 07:10

Kommentarer

Maxus Euniq gjordes känd av Aftonbladet som levererade en rejäl sågning där de menar att Maxus var den sämsta elbil som de provat. Sämsta elbilen på marknaden.

Uppdaterat: 2022-05-31 20:22

Sämsta elbil jag provat var en iOn.

Uppdaterat: 2022-06-02 19:26
Raphael skrev:

Maxus Euniq gjordes känd av Aftonbladet som levererade en rejäl sågning där de menar att Maxus var den sämsta elbil som de provat. Sämsta elbilen på marknaden.

Är det någon Kinabil som är bra?
Ge dom några år till så...

Uppdaterat: 2022-06-03 19:58
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Raphael skrev:
Maxus Euniq gjordes känd av Aftonbladet som levererade en rejäl sågning där de menar att Maxus var den sämsta elbil som de provat. Sämsta elbilen på marknaden.

Är det någon Kinabil som är bra?
Ge dom några år till så...

Men om du tar med priset i ekvationen så blir dom inte helt erbarmliga.
Visst har både MB, BMW, Audi och Porsche bra elbilar.
Men dom kostar minst en million när man kryssat för de mest basala kraven.
Det är åthelvete för dyrt.

Uppdaterat: 2022-06-03 20:08
motorcykelentusiasten skrev:

Raphael skrev:
Maxus Euniq gjordes känd av Aftonbladet som levererade en rejäl sågning där de menar att Maxus var den sämsta elbil som de provat. Sämsta elbilen på marknaden.

Är det någon Kinabil som är bra?
Ge dom några år till så...

Nåja Polestar har ju fått ganska bra erkännanden från testlagen, men den kanske du inte anser vara kinesisk?
Jag tycker man ska se till vad man får för pengarna och även om vissa Kinabilar inte är direkt billiga så skiljer det som Mr Snoid skriver avsevärt mot en lika rustad MB eller BMW och jag tror ändå de senare ligger efter i mycket.
Det finns ju Kinabilar, t.ex. MG, som har ganska svårslagna leasingpriser.
Jag tror att kinabilarna blir otäcka konkurrenter till europeisk industri inom några år.

Uppdaterat: 2022-06-03 21:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Aftonbladet gav Maxxus minus. Inte ens något plusbetyg, utan ett minusbetyg.

Maxxus kostar 499 900 kr, och det kan framstå som billigt. Men vad får man för dessa knappt 500 000 kr?

- Ingen röststyrning.
- Ingen navigator.
- Man får visserligen Apple Carplay men ingen Android. Så den som har Android-mobiler har inget att hämta.
- Ingen uppkoppling alls, finns inte, och inga app:ar. Går inte att förinställa värmen med en app som i andra elbilar.
- Rattvärme saknas.
- Ratten kan bara justeras i höjdled, inte längsled. Väldigt vanligt problem med kinesiska bilar.
- Stolarna är i plast.
- Högt vindbrus och många oljud i bilen i vanlig landsvägsfart.
- Svampigt, vingligt och gungigt chassi. Aftonbladet liknar upplevelsen som att köra i en ”rullande simbassäng”.
- Enkelt luftkylt batteri, inte vätsketempererat som moderna elbilar.
- Ingen värmepump.
- Hög förbrukning på 2,2 kWh per mil.
- Bara 60 kW laddning som mest.
- Den inbyggda laddaren klarar bara enfasladdning. Att ladda fullt i ett hemmauttag tar 40 timmar från tomt, 20 timmar från 45% till 100%.

Och nej, man behöver inte en Mb, Porsche, BMW eller Audi.

Peugeot, Citroën, Opel, Renault m fl gör utmärkta elbilar med bra chassin, värmepumpar, bra körställning, navigator, både Carplay och Android auto, app:ar som förinställer värmen och styr bilens system, uppkoppling i bilen, och högre laddeffekter.

En Citroën e-C4 drar 1,5 kWh per mil, klarar upp till 100 kW laddning, klarar 3-fas laddning AC, har värmepump, navigator, uppvärmd ratt, Carplay och Android Auto, fjärrinställning genom app, höjd OCH längdjusterbar ratt, mjuk fjädring men trygg och säker på vägen, synnerligen låg ljudnivå även på motorväg.

Redan i Shine för 484 900 kr. Shine Exclusive för 504 000 kr adderar elsoltak, maffigt ljudsystem och är delvis självkörande.

Varför ska man betala mer för en kines och få en sämre bil?

Uppdaterat: 2022-06-04 11:50

Pickupen ser ut att vara en kopia av Mitsubishi L200. Bara lite små design justeringar fram och bak

Uppdaterat: 2022-06-06 15:09

Maxus borde istället heta minus!

Uppdaterat: 2022-06-06 17:44

En bil med en ratt som inte kan justeras i längsled och kostar halv miljonen? Så dåligt år 2022.

Uppdaterat: 2022-06-06 20:41
Raphael skrev:

Aftonbladet gav Maxxus minus. Inte ens något plusbetyg, utan ett minusbetyg.
Maxxus kostar 499 900 kr, och det kan framstå som billigt. Men vad får man för dessa knappt 500 000 kr?
- Ingen röststyrning.
- Ingen navigator.
- Man får visserligen Apple Carplay men ingen Android. Så den som har Android-mobiler har inget att hämta.
- Ingen uppkoppling alls, finns inte, och inga app:ar. Går inte att förinställa värmen med en app som i andra elbilar.
- Rattvärme saknas.
- Ratten kan bara justeras i höjdled, inte längsled. Väldigt vanligt problem med kinesiska bilar.
- Stolarna är i plast.
- Högt vindbrus och många oljud i bilen i vanlig landsvägsfart.
- Svampigt, vingligt och gungigt chassi. Aftonbladet liknar upplevelsen som att köra i en ”rullande simbassäng”.
- Enkelt luftkylt batteri, inte vätsketempererat som moderna elbilar.
- Ingen värmepump.
- Hög förbrukning på 2,2 kWh per mil.
- Bara 60 kW laddning som mest.
- Den inbyggda laddaren klarar bara enfasladdning. Att ladda fullt i ett hemmauttag tar 40 timmar från tomt, 20 timmar från 45% till 100%.
Och nej, man behöver inte en Mb, Porsche, BMW eller Audi.
Peugeot, Citroën, Opel, Renault m fl gör utmärkta elbilar med bra chassin, värmepumpar, bra körställning, navigator, både Carplay och Android auto, app:ar som förinställer värmen och styr bilens system, uppkoppling i bilen, och högre laddeffekter.
En Citroën e-C4 drar 1,5 kWh per mil, klarar upp till 100 kW laddning, klarar 3-fas laddning AC, har värmepump, navigator, uppvärmd ratt, Carplay och Android Auto, fjärrinställning genom app, höjd OCH längdjusterbar ratt, mjuk fjädring men trygg och säker på vägen, synnerligen låg ljudnivå även på motorväg.
Redan i Shine för 484 900 kr. Shine Exclusive för 504 000 kr adderar elsoltak, maffigt ljudsystem och är delvis självkörande.
Varför ska man betala mer för en kines och få en sämre bil?

Allt du skriver stämmer nog, utom Citroens förbrukning. Vid test (TVs teststräcka) drog den 1,95 och kom 25 mil tills batteriet var slut, fick minus för just kort räckvidd och långsam snabbladdning.
Vid samma test drog familjebussen Maxus Euniq 5 1,78, den kom t.o.m längre är uppgiven räckvidd. Men annars var den som sagt inget att hänga i granen.

Uppdaterat: 2022-06-06 23:35

Nio med batteri byte och även kvalité verkar bra på dessa.

Zeekr 001 från Geely koncernen verkar riktigt bra med 350Kw DC och 11Kw AC byggd från grunden som elbil med Sea plattformen.

Xpeng G9 ska också byggas från grunden som elbil och 800V system som Hyundai ioniq 5 och Porsche Taycan.

BYD har och bra DC kurva liknande Audi Etron 55 och deras Byd dolphin med 800v verkar riktigt bra.

Så visst finns det bra elbilar och bara frågan när dessa säljs i Europa och pris.

MG säljer på prisvärda Elbilar med bättre räckvidd detta året och detta många frågat efter istället för premium segmentet

Uppdaterat: 2022-06-08 06:30
Elbilar
saabnisse skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Raphael skrev:
Maxus Euniq gjordes känd av Aftonbladet som levererade en rejäl sågning där de menar att Maxus var den sämsta elbil som de provat. Sämsta elbilen på marknaden.
Är det någon Kinabil som är bra?
Ge dom några år till så...

Nåja Polestar har ju fått ganska bra erkännanden från testlagen, men den kanske du inte anser vara kinesisk?
Jag tycker man ska se till vad man får för pengarna och även om vissa Kinabilar inte är direkt billiga så skiljer det som Mr Snoid skriver avsevärt mot en lika rustad MB eller BMW och jag tror ändå de senare ligger efter i mycket.
Det finns ju Kinabilar, t.ex. MG, som har ganska svårslagna leasingpriser.
Jag tror att kinabilarna blir otäcka konkurrenter till europeisk industri inom några år.

tänkte på dom som är konstruerade i Kina.
Polestar är i princip en el-Volvo

Uppdaterat: 2022-06-12 11:29
Gillar kurvor och rondeller

Men det behöver ju inte bli sämre konstruktioner för att det är gjort i Kina, man har ju köpt över en mängd första klass ingenjörer från väst (om de nu är bättre?).
Mycket är fördomar, kineserna har producerat mycket skit med låg kvalitet, men de har ju faktiskt också placerat en flagga på månen!
Vi tycker de har ett obehagligt statsskick som ju är så långt från demokrati man kan komma, men jag undrar hur man ska hantera miljarder om man nu ska det.
Men jag tycker inte man ska döma ut deras teknik av den anledningen, att man däremot kan avstå från att köpa den, om det är möjligt, är en annan sak.

Uppdaterat: 2022-06-12 19:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Men det behöver ju inte bli sämre konstruktioner för att det är gjort i Kina, man har ju köpt över en mängd första klass ingenjörer från väst (om de nu är bättre?).
Mycket är fördomar, kineserna har producerat mycket skit med låg kvalitet, men de har ju faktiskt också placerat en flagga på månen!
Vi tycker de har ett obehagligt statsskick som ju är så långt från demokrati man kan komma, men jag undrar hur man ska hantera miljarder om man nu ska det.
Men jag tycker inte man ska döma ut deras teknik av den anledningen, att man däremot kan avstå från att köpa den, om det är möjligt, är en annan sak.

Är absolut INTE tekniken jag vänder mig mot (tvärt om) - det är att det är en diktatur!
Har öppnat företag där och det är inget trevligt styrelseskick.

Uppdaterat: 2022-06-12 22:35
Gillar kurvor och rondeller