Vi Bilägares forum

Elon Musk öppnar för att säga upp 10 000 anställda

Elon Musk öppnar för att säga upp 10 000 anställda

Teslachefen Elon Musk har en ”superdålig” känsla för ekonomin och företaget kan säga upp tio procent av personalen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-03 12:35

Kommentarer

Driver han detta jätte-företag uteslutande på "känsla" ? Nog borde det finnas mera än "känsla" bakom eventuella stora nedskärningar av t ex personalstyrkan... Tesla kanske trots allt hade behövt sin aviserade Model 2 för att ta volymer i ett segment som övriga elbilstillverkare på det stora hela inte satsat på - hittills i alla fall.

Uppdaterat: 2022-06-03 12:46

Det kommer en jättekrash bakom hörnet nu, festen är över.. billiga pengar kommer snart inte finnas. Naturresurserna tryter och klimatet går under. Det blir inte en nådig framtid och vi har själva bokat den genom överbefolkning och uttag av naturresurser som inte är hållbart.

Uppdaterat: 2022-06-03 13:40
hx30 skrev:

Det kommer en jättekrash bakom hörnet nu, festen är över.. billiga pengar kommer snart inte finnas. Naturresurserna tryter och klimatet går under. Det blir inte en nådig framtid och vi har själva bokat den genom överbefolkning och uttag av naturresurser som inte är hållbart.

Du har tydligen lierat dig med de domedagsprofeter som funnits i alla tider och i alla tider har de haft fel.
Att företaget skulle gå under är nog ingen risk, de har ordentligt med pengar i pungen, men jag håller med Pi, att dra igång med Model 2 vore säkert ett lyckokast i en storleksklass där det inte finns så många konkurrenter.
Men som vanligt när det gäller Egons uttalanden, vad det än gäller, så ger det Tesla gratis reklam!

Uppdaterat: 2022-06-03 13:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Både Tyskland och Texas borde logiskt behöva anställa personal för att tillverka fler Elbilar. Väntetiden på bilarna till april-juni 2023 så att få ut med bilar ger mer intäkter

Uppdaterat: 2022-06-03 13:57
Elbilar
hx30 skrev:

Det kommer en jättekrash bakom hörnet nu, festen är över.. billiga pengar kommer snart inte finnas. Naturresurserna tryter och klimatet går under. Det blir inte en nådig framtid och vi har själva bokat den genom överbefolkning och uttag av naturresurser som inte är hållbart.

Här Vargen är en lämplig kurs att läsa.
https://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/kurser/?kKod=1GV173&typ=1

Att jorden skall gå under har man f.ö pratat om i alla tider - oftast i rent vidskepliga ordalag (fast ofta förtäckt i det som man då kallade för vetenskap). Historien går som bekant alltid igen, vilket Vargens påståenden här i trådarna med all tydlighet påvisar.

https://varldenshistoria.se/samhalle/mytologi/slutet-ar-alltid-nara

https://urplay.se/program/221431-ur-samtiden-riksantikvarieambetets-hostmote-apokalyps-nu-och-da-varldens-undergang-och-historiens-borjan

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-03 14:39
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Han tvingar även alla anställda att arbeta på plats efter distansarbete under pandemin. Inte särskilt uppskattat och det finns risk att de tappar en del kompetens.

Uppdaterat: 2022-06-03 15:42

Då kanske det blir 10 % frivillig "avgång" istället - och förmodligen av sådan kompetens han skulle vilja haft kvar.

Uppdaterat: 2022-06-03 18:12
Axa skrev:

Han tvingar även alla anställda att arbeta på plats efter distansarbete under pandemin. Inte särskilt uppskattat och det finns risk att de tappar en del kompetens.

Det där är inte endast ett problem för Tesla. Många kompetensföretag som sliter med att få tillbaka de anställda på jobbet.
Bra etter dåligt? Är väl.en olat. Kanske man kan sänka lönen och så får du jobba hemma?
För allt funkar inte så bra via Teams möten.

Uppdaterat: 2022-06-03 19:14

Snoid
Det finns studier som visar att produktiviteten ökat vid hemarbete. Vet en del ingenjörer där företagen inte vill ha dem tillbaka till arbetsplatsen på heltid på grund av detta.

Uppdaterat: 2022-06-03 19:39
Axa skrev:

Snoid
Det finns studier som visar att produktiviteten ökat vid hemarbete. Vet en del ingenjörer där företagen inte vill ha dem tillbaka till arbetsplatsen på heltid på grund av detta.

Och det finns det omvända. Jag jobbar i branschen och troligen varierar det med arbetsuppgifterna. En riktig nörd inom sitt område fungerar helt säker lika bra eller bättre hemma då hen oavsett ”låser in sig” på sitt kontor och knappt går ut och dricker kaffe. Finns många enormt duktiga ingenjörer med Aspergers och dom fungerar garanterat bättre utan störningsmoment som att behöva vara social. I andra branscher där man jobbar som ett lag så mister man mycket av kreativiteten genom att interagera med andra både under arbetsdagen och på fysiska möten.
Men så klart en flexibilitet är nog det bästa. Där har jag märket en stor förändring, tisdag - torsdag är oftast mycket folk på kontoret och så väljer man att göra en oval helg och sitter hemma måndag och fredag. Troligen en bra medelväg.

Uppdaterat: 2022-06-03 19:55

Snoid
Jo, på min arbetsplats har vi möjlighet till flexibilitet. Men har jag mycket skrivjobb en dag sitter jag hellre hemma. Blir mer gjort.

Uppdaterat: 2022-06-03 20:16

Jag håller med Mr Snoid, som konstruktör inom produktutveckling jobbar man jämt när det är skarpt läge, det spelar ingen roll om man är på jobbet, hemma med familjen eller på krogen, det ligger alltid och nöter.
Fördelen med att vara på jobbet är att det ofta finns några att bolla ide’er med och man kan få andra infallsvinklar och ta del av andras erfarenheter.
Nackdelen kan vara svårigheter med att jobba ostört.
Men jag tycker det är obekvämt med hemarbete och Team, det passar inte mig även om jag ibland blir tvungen att ställa upp.

Men nu gällde det ju Elon och jag vidhåller vad jag skrev tidigare och han kan ju i princip påstå vad som helst, det blir genast fett stoff för journalisterna och gratis reklam för Tesla.

Uppdaterat: 2022-06-03 20:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Köp era tesla och tänk på klimatet som vi inte rår på oavsett agenda.

https://arbetet.se/2022/05/24/elon-musk-hyllar-kinesiska-arbetare-som-inte-far-lamna-tesla-och-sover-pa-fabriksgolvet/

Uppdaterat: 2022-06-03 22:35

Det här med "digitalt hemarbete" verkar vara för nytt - och för utmärkt! - för vissa (äldre rävar) att förstå fördelarna med! Folk som sitter fast i gamla förstelnade hjulspår behöver väl hänga i kollegornas dörröppning med en kaffekopp i handen. Och tänk vilket motstånd och skepsis vårt kära "nät" mötte en gång i tiden ...

Uppdaterat: 2022-06-04 00:12
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Sicken clown han är. Oseriös. Han vill säga upp en massa personal för att sedan kunna återanställa en del av dem till lägre löner. Men värst är ju att han leker med pengarna genom att hålla på med helt ovidkommande saker som rymdskepp. Men visst, jag kan förstå om om han vill spara pengar för att finansiera sin lekstuga. Och Tesla-köparna är blinda och förstår ingenting.

Uppdaterat: 2022-06-04 02:19
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Sicken clown han är. Oseriös. Han vill säga upp en massa personal för att sedan kunna återanställa en del av dem till lägre löner. Men värst är ju att han leker med pengarna genom att hålla på med helt ovidkommande saker som rymdskepp. Men visst, jag kan förstå om om han vill spara pengar för att finansiera sin lekstuga. Och Tesla-köparna är blinda och förstår ingenting.

Nu har jag ingen Tesla, men att vilja säga upp personal och återanställa dem billigare är knappast oseriöst eller clownaktigt av en företagare, snarare ren standard, inget märkligt, snarare vore det motsatta märkligt.
Du tror inte han får reklam genom att bygga raketer? Spektakulära saker hjäper företaget att synas och höras, något alla vill som driver ett säljande företag, om det är värt det? Det återstår att se, men nog verkar han tämligen framgångsrik i att synas. Själv tycker jag det är betydligt mer av clownfasoner att gnälla, hur många förser du med jobb själv?

Uppdaterat: 2022-06-04 08:58

Skarj
Du vet att det går att driva företag framgångsrikt utan att vara en clown och att behandla personal på det här sättet?

Uppdaterat: 2022-06-04 09:52

I ett läge med arbetskraftsbrist i den branschen så tackar nog GM och Ford samt alla Kinesiska företag som är på väg att etablera anläggningar i USA!

Det går an att säga att han själv sover i en friggebod vid fabriken och jobbar 16 timmar om dagen, dvs ungefär detsamma som han hyllat sina Kinesiska arbetare för att göra, när han tjänar miljardbelopp och lever ett hyfsat lyxliv också.
I vilken verklighet lever hans anställda som i Kina har låga löner och knappast kan ha nannys osv…

Dock har han så klart rätt i sak att de anställda ska vara på kontoret, men framförandet är uselt och diktatoriskt på många sätt.

Han är en dåre som snart kommer falla oavsett hur genial han är i många avseenden.
Tesla kan inte leva på gamla meriter med modeller som ser likadana ut i över 10 år, om än ständigt uppdaterade, när många konkurrenter numera är billigare och snyggare, design och varumärke säljer.

En tillfällig ekonomisk lösning är att öppna superchargers för alla och få en inkomstkälla till.

BYD kommer snart gå om Tesla, de köpte nyligen ganska många lithiumgruvor och tillverkar nästan allt själva. Min gissning är att BYD redan nästa år eller åtminstone till 2025 kommer vara världens största elbilstillverkare och de är snabbt på väg förbi CATL som världens största batteritillverkare.

Warren Buffet vet vad han gör…

Uppdaterat: 2022-06-04 09:59
A.L skrev:

hx30 skrev:
Det kommer en jättekrash bakom hörnet nu, festen är över.. billiga pengar kommer snart inte finnas. Naturresurserna tryter och klimatet går under. Det blir inte en nådig framtid och vi har själva bokat den genom överbefolkning och uttag av naturresurser som inte är hållbart.

Här Vargen är en lämplig kurs att läsa.
https://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/kurser/?kKod=1GV173&typ=1
Att jorden skall gå under har man f.ö pratat om i alla tider - oftast i rent vidskepliga ordalag (fast ofta förtäckt i det som man då kallade för vetenskap). Historien går som bekant alltid igen, vilket Vargens påståenden här i trådarna med all tydlighet påvisar.
https://varldenshistoria.se/samhalle/mytologi/slutet-ar-alltid-nara
https://urplay.se/program/221431-ur-samtiden-riksantikvarieambetets-hostmote-apokalyps-nu-och-da-varldens-undergang-och-historiens-borjan
MVH AL

Ja i alla tider har de som orsakat katastroferna försökt sprida lögner om att de aldrig inträffat och att de heller aldrig kommer att inträffa.
Hela världen är ett enda stort bevis för deras konstanta ljugande

Och sådana lögner går hem eftersom 95 % av mänskligheten är otalt okunnig om allting.

Ett av de mest väldokumenterade exemplen på samhällets kollaps med konsekvenser som fortfarande är helt avgörande för dagens samhälles sätt att fungera - och som påstås aldrig ha inträffat.

https://en.wikipedia.org/wiki/1177_B.C.:_The_Year_Civilization_Collapsed

Uppdaterat: 2022-06-04 10:53
Mr Snoid skrev:

Och det finns det omvända. Jag jobbar i branschen och troligen varierar det med arbetsuppgifterna. En riktig nörd inom sitt område fungerar helt säker lika bra eller bättre hemma då hen oavsett ”låser in sig” på sitt kontor och knappt går ut och dricker kaffe. Finns många enormt duktiga ingenjörer med Aspergers och dom fungerar garanterat bättre utan störningsmoment som att behöva vara social. I andra branscher där man jobbar som ett lag så mister man mycket av kreativiteten genom att interagera med andra både under arbetsdagen och på fysiska möten.

Är ingen slump att företag erbjuder anställda som vill jobba hemma lägre lön, det är helt enkelt mindre effektivt.
Samarbete är det som bäst ökar allas kunskap.
Destå mer man jobbar med nyutveckling, destå mindre effektivt är det att jobba "i silos".

Vi har öppna ytor på jobbet och MASSA smårum (ett per två anställda), dit man kan snacka ihop sig framför en whiteboard eller jobba enskillt då man behöver fokusera. Mycket effektivt.
Jobba hemma görs numera ganska ofta ändå, då vi har superstrikta regler avsende sjukdomssymptom.
Då vi utvecklar mjukvara kan jag följa allt via de verktyg vi använder (Git mm) och det är supertydligt att vi inte blir lika effektiva i vår produktutveklingsprocess remote.

Uppdaterat: 2022-06-04 13:41
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Det ser olika ut i olika branscher. Är det så att arbetsgivaren erbjuder hemarbete men till lägre lön skulle jag vilja påstå att det inte är en attraktiv arbetsgivare.
Som sagt, det ser olika ut beroende på bransch och i vilken del i landet man är.

Uppdaterat: 2022-06-04 16:19

Redan för +15 år sedan erbjöds jag att välja den arbetsplats jag själv föredrog (alltså hemma eller på kontoret) och jag kan säga att det var väldigt få tillfällen jag valde hemmaarbete. Min personliga åsikt är att "kors-befruktningen" man får på kontoret är oerhört värdefull.

Uppdaterat: 2022-06-04 19:11
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
Och det finns det omvända. Jag jobbar i branschen och troligen varierar det med arbetsuppgifterna. En riktig nörd inom sitt område fungerar helt säker lika bra eller bättre hemma då hen oavsett ”låser in sig” på sitt kontor och knappt går ut och dricker kaffe. Finns många enormt duktiga ingenjörer med Aspergers och dom fungerar garanterat bättre utan störningsmoment som att behöva vara social. I andra branscher där man jobbar som ett lag så mister man mycket av kreativiteten genom att interagera med andra både under arbetsdagen och på fysiska möten.

Är ingen slump att företag erbjuder anställda som vill jobba hemma lägre lön, det är helt enkelt mindre effektivt.
Samarbete är det som bäst ökar allas kunskap.
Destå mer man jobbar med nyutveckling, destå mindre effektivt är det att jobba "i silos".
Vi har öppna ytor på jobbet och MASSA smårum (ett per två anställda), dit man kan snacka ihop sig framför en whiteboard eller jobba enskillt då man behöver fokusera. Mycket effektivt.
Jobba hemma görs numera ganska ofta ändå, då vi har superstrikta regler avsende sjukdomssymptom.
Då vi utvecklar mjukvara kan jag följa allt via de verktyg vi använder (Git mm) och det är supertydligt att vi inte blir lika effektiva i vår produktutveklingsprocess remote.

Det ser olika ut i olika branscher. Jag känner folk som har bevisat för arbetsgivaren att de är effektivare vid hemarbete än på jobbet. Men fru är en av dem. Hennes "avdelning" får nu jobba hemma 50 procent av tiden. Och det där med att hemarbetare skulle ha/få lägre lön, vad är det för trams? Det har det då aldrig varit tal om på fruns företag. Men så är det företaget seriöst ut i tånaglarna. Och hur i hela friden skulle det se ut som hemarbetare skulle få lägre lön när de ändå gör samma jobb?

Uppdaterat: 2022-06-04 22:59
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Axa skrev:

Mc
Det ser olika ut i olika branscher. Är det så att arbetsgivaren erbjuder hemarbete men till lägre lön skulle jag vilja påstå att det inte är en attraktiv arbetsgivare.
Som sagt, det ser olika ut beroende på bransch och i vilken del i landet man är.

Jag håller med dig! (Och se mitt inlägg precis ovan.)

I övrigt märker jag tydligt att vissa personer inte vill se fördelarna med hemarbete. Tekniken finns, men viljan verkar saknas på vissa håll. Det här är framtiden i de branscher/i de företag som det är möjligt. Det måste ändå ses som en "fördel" med Covid19 att en ny typ av arbetsform såg dagens ljus. Fördelarna med hemarbete är många.

* Den anställde som har kanske tio mil till jobbet tur och retur och som måste ha bilen, sparar in en massa pengar på bränsle, däckslitage, service och så vidare.
* Den anställde som har kanske tio mil till jobbet tur och retur och som måste ha bilen, sparar in en massa tid som kan läggas på annat.
* Den anställde som har kanske tio mil till jobbet tur och retur och som måste ha bilen, gör klimatet en jättetjänst genom att arbeta hemifrån.
* Företag som kan ha personal arbetande hemifrån kan utnyttja detta när de vill marknadsföra sig som klimatsmarta!
* Mindre åkande innebär också lägre försäkringspremier och minskad risk för att råka ut för en olycka.
* För många som måste ha bilen till jobbet kommer den här möjligheten som en räddare i nöden när bränslepriserna ligger runt ofattbara 25 kronor per liter och reseavdragen inte har höjts sedan 2009.
* Och så vidare.
* Och inget av allt detta ska vara en anledning att sänka lönen!!!

Jag har verkligen svårt för alla bakåtsträvare! Tänk så många det var som motsatte sig Internet när det kom. Och tänk så många det var som motsatte sig mobiltelefoner när de kom. Jag minns en person som runt 1997 sa att "jag ska då aldrig skaffa en sådan där (telefon)"! Det tog bara till 1999 så hade hon en ...

Nytänkande och flexibilitet är ledorden på 2000-talet!

Skrivet av en "gammal räv" runt 60 år, men som hugger på allt som är nytt och modernt - och användbart!

Uppdaterat: 2022-06-04 23:16
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

På mitt jobb hade vi två Nokia 5110 som tjänstetelefoner (!). Jag hade ansvaret för dem, och vid tjänsteresa fick vederbörande kvittera ut en lur av mig, att återlämnas efteråt. Ingen hade dessa GSM-mobiler privat då.

Uppdaterat: 2022-06-05 09:51
Axa skrev:

Mc
Det ser olika ut i olika branscher. Är det så att arbetsgivaren erbjuder hemarbete men till lägre lön skulle jag vilja påstå att det inte är en attraktiv arbetsgivare.
Som sagt, det ser olika ut beroende på bransch och i vilken del i landet man är.

Att jobba på distans är inget nytt. Tex outsourcade call centers till norrland och estland.
Vilka löner har de?

Uppdaterat: 2022-06-05 10:24
Gillar kurvor och rondeller
SnookerPro skrev:

Det ser olika ut i olika branscher. Jag känner folk som har bevisat för arbetsgivaren att de är effektivare vid hemarbete än på jobbet. Men fru är en av dem. Hennes "avdelning" får nu jobba hemma 50 procent av tiden. Och det där med att hemarbetare skulle ha/få lägre lön, vad är det för trams? Det har det då aldrig varit tal om på fruns företag. Men så är det företaget seriöst ut i tånaglarna. Och hur i hela friden skulle det se ut som hemarbetare skulle få lägre lön när de ändå gör samma jobb?

Vilket företag är det och vilket jobb?

Uppdaterat: 2022-06-05 10:25
Gillar kurvor och rondeller

Tror att flexibiliteten att ha möjlighet till att arbeta från hemmakontor är mycket bra, verktygen finns. Dock ska man inte underskatta vikten att möta människor/kollegor för att interagera, vilket skapar utveckling av företaget och organisationen. Även ur ett hälsoperspektiv är det viktig att närvara med en regelbundenhet och träffa kollegor fysiskt. Att ha en lång rad av månader med hemmakontorsarbete har sina risker, kanske inte primärt produktivitet utan en smygande psykosocial problematik vilket naturligtvis varierar mellan olika individer.

Uppdaterat: 2022-06-05 13:20

För att kommentera artikeln är det en effekt av kraftig tillväxt att Tesla måste konsolidera sig och rensa bort "dökött", som alltid uppstår i företag. Sen är herr Musk inte den mest diplomatiska typen och har lite "vilda västern" utspel. Leif Östling är en annan mycket duktig företagsledare som på en annan nivå gjorde lite frispråkiga uttalanden, som inte var PK.

Uppdaterat: 2022-06-05 13:26

Junkers förutsägelser har hittills inte slagit in om att marknaden skulle översvämmas av fantastiska och billiga premiumbilar från Kina till lågpris som skulle ta över marknaden och driva alla europeiska konkurrenter i konkurs.

Journalisterna har ju varit väldigt ljumma om MG, Aiways, Xpeng m m. Och har inte alls tyckt att de varit så fantastiska och överlägsna som Junkers påstått i flera månader.

Och tittar vi på grannlandet Norge där nästan 65% av försäljningen 2021 utgjordes av elbilar, så finns inget kinesiskt bilmärke med bland de 10 största märkena. Inte ens BYD som finns i Norge sedan 2021.

Det är Tesla, Hyundai/Kia samt en drös europeiska märken som dominerar.

Så jag ser faktiskt inte den kinesiska elbilsrevolutionen riktigt.

Uppdaterat: 2022-06-05 16:47
Raphael skrev:

Så jag ser faktiskt inte den kinesiska elbilsrevolutionen riktigt.

Nej, inte ännu. Men den kommer. Ser stora likheter mot japanernas intåg på bilmarknaden. Samma underskattning då de första bilarna inte var så bra.
Spår att BYD kommer bli stora

Uppdaterat: 2022-06-05 17:40
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Jag jobbar inte på ett callcenter och har möjlighet att jobba hemifrån upp till 50% på årsbasis.
Det är många småbarnsfamiljer som uppskattar det då det blir mindre stress samtidigt som man får mer gjort i arbete och mer tid till privatliv och familj.
Jag vet en del som inte tar kvalificerade jobb på annan ort om de inte har möjlighet att vissa dagar ha möjlighet att jobba hemifrån.
Jag håller med om att man tappar den gruppdynamik som kan uppstå när alla är samlade fysiskt.
Men den som tror att det efter pandemin kommer bli en återgång till det gamla sättet att jobba på kommer vara fel ute.

Uppdaterat: 2022-06-05 18:53
J.L skrev:

För att kommentera artikeln är det en effekt av kraftig tillväxt att Tesla måste konsolidera sig och rensa bort "dökött", som alltid uppstår i företag. Sen är herr Musk inte den mest diplomatiska typen och har lite "vilda västern" utspel. Leif Östling är en annan mycket duktig företagsledare som på en annan nivå gjorde lite frispråkiga uttalanden, som inte var PK.

Det har inte gått upp för dig att det just är hans sätt att uttala sig som ger Tesla så mycket gratisreklam?
För länge sedan fanns en chef för EPA, som var ett lågprisföretag, han hette Josefsson och hade gjort ett berömt uttalande, ”Det spelar ingen roll om folk pratar illa om EPA, huvudsaken är att de pratar om det!”.
Här har du parallellen.

Uppdaterat: 2022-06-05 19:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Alla europeiska tillverkare satsar stort på elbilar och kommer löpande ut med nya modeller. Som idag är bättre än kineserna. Och när kineserna har blivit bättre, ja då har européerna blivit ännu bättre. Det är ju inte så att de europeiska märkena inte har någon produktutveckling…

Och vi kan se att kineserna inte erbjuder premium till lågpris. De billiga kineserna är billiga i egenskaper också. Och Xpeng som väl är den bästa kinesen hittills kostar som en Polestar utan att matcha i egenskaper.

Frågan är hur många märken en marknad klarar.

Uppdaterat: 2022-06-05 19:22

Ja, jag som anser mig som expert på marknadsanalys är helt övertygad om att Stellantis kommer att få det svårt redan om ett par år.
Ta Tesla t.ex., jag var helt övertygad att de skulle kursa snabbt, jag gav dem tre år.
Och hur ser det ut idag?
Även självutnämnda experter kan ha fel!
Men jag tror att kineserna kommer att ta marknadsandelar och de kommer att utgöra ett stort hot för de europeiska tillverkarna, det vore idiotiskt att bortse från de resurser de har och var säker på att de kommer att nyttja dem.

Uppdaterat: 2022-06-05 20:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En rätt stor andel av elbilarnas topp 20 i Sverige i år är tillverkade i Kina. Bara fakta.

Uppdaterat: 2022-06-05 21:11

Junkers
Vilka menar du då? Jag sitter och tittar på listan och det är en liten andel kinesiska märken.
Du behöver fortfarande göra skillnad på tillverkat i Kina och bilmärke från Kina.

Uppdaterat: 2022-06-05 21:54

Nej varför då?
Volvo, Polestar, MG är Kinabilar och nästan alla Tesla tillverkas där.
Sedan har väl sisådär 80% av samtliga Kinesiska batteripack som är den dyraste komponenten, det ser mörkt ut för de traditionella tillverkarna. Och detta har bara börjat…

Uppdaterat: 2022-06-05 23:36

Nu tycker jag att du slingrar dig en aning, junkers.
Att en tillverkare har t ex kinesiska komponenter i sin bil gör ju inte bilen eller märket Kinesiskt - det har i alla fall jag svårt att se.
MG är helt klart en "Kina-bil" men Volvo och Polestar - nja, inte i mina ögon. Och Tesla är ju ett amerikanskt märke med tillverkningsenheter i flera länder - precis som för många andra tillverkare. Är t ex Toyota ett Turkiskt bilmärke bara för att en hel del av deras fordon på Europa-marknaden tillverkas där?

Uppdaterat: 2022-06-06 08:16

MG, Volvo och Polestar är så klart Kinabilar med Kinesiska ägare och elbilarna tillverkas i Kina dessutom med ett undantag Volvo C40.
Mercedes största ägare är numera samma ägare som Volvo och Polestar har så de börjar närma sig gränsen.
Tesla är inte en Kinabil men mer än hälften av produktionen sker där vilket få andra kan stoltsera med, de ska även bygga ytterligare en fabrik i Kina så det kommer även fortsättningsvis vara ca hälften produktion där.

Batteriutvecklingen i Kina sker i en rasande fart och jag kan inte se att någon annan kan hänga med där, frågan är om Northvolt redan kanske har en föråldrad fabrik i Sverige.
Redan nu är LFP-batterier mer än 50% av produktionen i Kina och allt fler vill gå över till det.
De Kinesiska traditionella batterierna kommer dessutom redan i år med energidensiteter som ingen annan har lyckats få fram. Kanske så mycket som 50% högre än den teknik Northvolt använder.

Uppdaterat: 2022-06-06 08:25

Ja Kina är på G.
Påminner: Håll ögonen på BYD, de har allt för att lyckas. Egen RD&tillverning av batteri, effektiv tillverkning, överköpta ingenjörer från väst!

Uppdaterat: 2022-06-06 10:07
Gillar kurvor och rondeller

Seriöst? Mest trams från Junkers. Nog sjutton är det skillnad på kinatillverkat och kinatillverkat. Skillnaden mellan ett kinesiskt märke och ett västerländskt företag som förlagt tillverkning i Kina stavas produktutveckling, kvalitetskrav och kontroll, mjukvaruutveckling, etc.

Det är därför de kinesiska bilarna är mest gimmicks men kvalitetsmässigt skit.

Och var man tillverkar batteriet är ju totalt nonsens. Blir flera elbilar svensktillverkade när Northvolt börjar leverera?

Uppdaterat: 2022-06-06 09:37

Axa,
Det var så här det lät på 1950-60-talet när allt japantillverkat ansågs vara skräp.
Det dröjde inte många år förrän det visade sig att deras precision och kvalitet många gånger överträffade den europeiska och man tog fram märken som idag är väl respekterade.
Det finns inget som talar mot att den kinesiska produktutvecklingen går åt samma håll och om man tänker på de väldiga resurser de har och den internationella satsning de gör är det farligt att nervärdera dem på något sätt.
Jag tror att de kinesiska bilarna inom en ganska snar framtid kommer att vara ett allvarligt hot mot de redan etablerade märken vi känner nu.

Uppdaterat: 2022-06-06 09:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ford och VW:s VD:ar liksom Elon Musk anser att Kinesiska biltillverkare är deras med marginal största hot.

Det var inte länge sedan vi skrattade åt Kia och Hyundai. Hur ser det ut nu?

Och som sagt Volvo, MG och Polestar ÄR Kinesiska märken.

Uppdaterat: 2022-06-06 10:26

Ja, kinesiska bilmärken KAN komma bli ett hot i framtiden. Men just NU är dem inte det. Långt ifrån.

Och som jag påtalat tidigare. Kinesiska biltillverkare får säkert framgångar i Asien och kanske globalt men det blir tuffare i Europa.

Även om Hyundai och Kia tuffar på i Europa så är marknadsandelen runt 8%.

Nej, i Europa kommer tyskarna och Tesla dominera närmaste åren. Och jag skulle tro att det kommer bli så även på sikt.

Uppdaterat: 2022-06-06 10:39

Ja, MG är kinesiskt märke numera. Håller inte med om Volvo och Polestar. Inte än så länge.

Och även ifall man räknar Volvo och Polestar som kinesiskt så är det inga framgångar på elbilssidan i Europa där de säljer mediokert.

Elon är en pajas och vad en Ford VD säger kan man stoppa där katten skiter.

Uppdaterat: 2022-06-06 10:42

Axa
"Elon är en pajas och vad en Ford VD säger kan man stoppa där katten skiter."

En pajas som sålt mest elbilar i världen och som är en av de absolut rikaste.
Pajasyrket måste vara lönande ?
Och tror du verkligen att man blir VD för Ford om man inte har något vettigt att säga?
Då ryker man snabbt!

Uppdaterat: 2022-06-06 11:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Alla här vet vem pajasen är…
Nä skämt och sido den som lever får se.
Jag har spenderat många timmar med att titta på vad Kina gör och hade jag varit ansvarig för en traditionell tillverkare hade jag varit enormt rädd för framtiden.

Uppdaterat: 2022-06-06 11:39

Saabnisse
Elon var tillräckligt smart att köpa upp Tesla i rätt tid och lansera en elbil i rätt tid. Att man är rik är inget skydd mot att vara en pajas. Han är fortfarande en pajas.
Det lustiga är isåfall att man ska lyssna på en Ford VDs uttalanden men när andra företagsledare uttalar sig så är det skit och trams. Jag menar att det är mycket trams samt att man ska se sådana uttalanden i sin kontext. Amerikanare har en annan syn på hotet från Kina och mot den amerikanska marknaden. Därtill har Ford amerikanarna att övertyga och då behöver man ett yttre hot för att sälja in sig. Så som det vanligt är i USA.

Men jag pratar om Europa. Det är annorlunda här. Därtill är ju inte Ford någon storspelare med marknadsandelar i Europa.

Uppdaterat: 2022-06-06 11:41

Junkers
Mm. Och jag kan sitta och titta på timmar hur man spelar piano. Jag har ännu inte hållit konsert.

Ja, det är svårt att sia om kineserna. Min poäng är att det är olika marknader och framgångarna kan se olika ut. Och som jag påpekat tidigare så har inte kineserna gjort någon större succé i Europa, oavsett produktkategori. Det mesta är skit och jag tror att det kommer vara så även på elbilssidan.

Uppdaterat: 2022-06-06 11:45