Vi Bilägares forum

Siffror för 31 elbilar: Så lång blir räckvidden

Siffror för 31 elbilar: Så lång blir räckvidden

Mercedes EQS kommer överlägset längst i det senaste räckviddstestet från Norsk Automobilforbund. Men avvikelsen från normen är mer än åtta mil. Här är resultatet bil för bil.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-01 19:51

Kommentarer

Summering, bilar måste se ut mer som BMW i4, dvs som vanliga bilar såg ut för ca 10-15 år sedan. Vikten måste hållas låg. Tesla har unik design som är effektiv (flygplansvinge), dock med nackdelen att takhöjden i baksätet blir lidande. Behöver folk sitta högre som i en SUV, borde tillverkarna snegla mer på hur en MPV är uppbyggd, låg front (vilket är bra för aerodynamiken och säkerheten för oskyddade trafikanter) för att hålla nere förbrukningen och på samma gång göra bilen effektiv invändigt (mer lastvänlig och rymmer mer last). Så, nu jag "lanserat" konceptet och lösningen för bilar som kommer längre, har lägre förbrukning och som samtidigt är effektiva mer flest fördelar.

Uppdaterat: 2022-06-01 20:44

Räckviddstest är väl egentligen helt missvisande i fråga om en bils effektivitet.
Mer intressant att se snittförbrukningen under testen.

All data finns här:
https://www.motor.no/aktuelt/motors-rekkeviddetest-av-elbiler-sommeren-2022/225305

Uppdaterat: 2022-06-01 20:58

Håller med Snoid. I det här fallet är förbrukningen det mest intressanta.
Och som en passning till HX så visar detta test att det är mer än fordonets storlek och form som avgör förbrukningen.

Uppdaterat: 2022-06-01 21:37
hx30 skrev:

Tesla har unik design som är effektiv (flygplansvinge), dock med nackdelen att takhöjden i baksätet blir lidande.

Hur mycket har du åkt i baksätet på Model Y? Anser du att det är dålig takhöjd där kontra andra bilar i samma segment så är du troligtvis väldigt lång eller har glömt att ta av dig kockhatten......

Uppdaterat: 2022-06-01 21:51

Men kul att se hur sjukt effektiva Teslorna är, att de kan få Model Y att gå så snålt. Och extra kul då Vargen fortsätter skrika om lågbyggda bilar och se, Model Y är snålare än BMW i4 som han precis ovan anser att bilar bör se ut som i form....hmm, hur går det ihop? ;)

Uppdaterat: 2022-06-01 21:55
Gaston skrev:

Men kul att se hur sjukt effektiva Teslorna är, att de kan få Model Y att gå så snålt. Och extra kul då Vargen fortsätter skrika om lågbyggda bilar och se, Model Y är snålare än BMW i4 som han precis ovan anser att bilar bör se ut som i form....hmm, hur går det ihop? ;)

Ja Tesla y är hal som en ål.
Ser ut lite som det där Superguppy transportplanet och det kan bevisligen flyga.

Uppdaterat: 2022-06-02 07:07

Min bil kommer cirka 100 mil på en "laddning" och därefter kan jag "ladda" den full på cirka tre minuter.
Bäst av allt är att jag faktiskt kan använda den såsom jag bor utan att hyra husvagnsplats vid någon möjligen fungerande laddare.
Batteribilar - jovisst - men inte innan de kan ersätta riktiga bilar.

Uppdaterat: 2022-06-02 08:50

Visst är Tesla Y snål men nog är väl Tesla 3 ännu snålare under motsvarande betingelser - eller ?

Uppdaterat: 2022-06-02 08:54

@Pi, ja Model 3 kom ju typ 10 mil längre än Y, med ungefär lika stort batteri, i samma test förra året.

Uppdaterat: 2022-06-02 09:06

Dunder
Men vad kostar det att ”ladda” din bil? Alla handlar inte om räckvidd.

Uppdaterat: 2022-06-02 11:24
Dunderkommentatorn skrev:

Min bil kommer cirka 100 mil på en "laddning" och därefter kan jag "ladda" den full på cirka tre minuter.
Bäst av allt är att jag faktiskt kan använda den såsom jag bor utan att hyra husvagnsplats vid någon möjligen fungerande laddare.
Batteribilar - jovisst - men inte innan de kan ersätta riktiga bilar.

själv fyllde jag tanken på min riktiga bil i går, samtidigt som jag åt middag (hann precis klart då tanken var full), kostade dryg hundralapp för 25 mils drivmedel.

Uppdaterat: 2022-06-02 11:27
Dunderkommentatorn skrev:

Min bil kommer cirka 100 mil på en "laddning" och därefter kan jag "ladda" den full på cirka tre minuter.
Bäst av allt är att jag faktiskt kan använda den såsom jag bor utan att hyra husvagnsplats vid någon möjligen fungerande laddare.
Batteribilar - jovisst - men inte innan de kan ersätta riktiga bilar.

Jag vet att man inte ska mata trollen men det där är ju bara en kommentar från en antingen okunnig eller nån som lyssnar på myterna....
Jag har kört elbil i över 15 000 mil nu, använder både i jobb och som familjebil och går utmärkt som endabil i hushållet.

Uppdaterat: 2022-06-02 11:34
Pi skrev:

Visst är Tesla Y snål men nog är väl Tesla 3 ännu snålare under motsvarande betingelser - eller ?

Självklart är det så, men nu var den ju inte med i detta testet. Men ja, Model 3 är nog en av de effektivaste elbilarna på marknaden.

Uppdaterat: 2022-06-02 12:00
Gaston skrev:

Dunderkommentatorn skrev:
Min bil kommer cirka 100 mil på en "laddning" och därefter kan jag "ladda" den full på cirka tre minuter.
Bäst av allt är att jag faktiskt kan använda den såsom jag bor utan att hyra husvagnsplats vid någon möjligen fungerande laddare.
Batteribilar - jovisst - men inte innan de kan ersätta riktiga bilar.

Jag vet att man inte ska mata trollen men det där är ju bara en kommentar från en antingen okunnig eller nån som lyssnar på myterna....
Jag har kört elbil i över 15 000 mil nu, använder både i jobb och som familjebil och går utmärkt som endabil i hushållet.

Jag är medveten om att jag inte är direkt representativ, men jag kan varken ladda hemma eller på jobb som det ser ut nu. BRF är ointresserad av att bygga laddplatser och den vi hyr företagslokaler av likaså.
Jag är seriöst trött av att sönderskattas för saker som jag inte själv kan styra över.

Uppdaterat: 2022-06-02 12:29
Dunderkommentatorn skrev:

Jag är medveten om att jag inte är direkt representativ, men jag kan varken ladda hemma eller på jobb som det ser ut nu. BRF är ointresserad av att bygga laddplatser och den vi hyr företagslokaler av likaså.
Jag är seriöst trött av att sönderskattas för saker som jag inte själv kan styra över.

Och inga Supercharges utmed eller i närheten av där du har det ordinarie körmönster? Inga kommunala laddare i hyfsad närhet av boende?
När jag bodde i lägenhet laddade jag ofta på kommunal laddplats en bit från lägenheten. Eller vid köpcenter medans man handlar etc....
Det mesta handlar om vilja, utan den går inget. Sen kan det vara mer eller mindre smidigt såklart. BRF:er och hyresvärdar som inte vill bygga kommer nog få tänka om ganska snart.......

Uppdaterat: 2022-06-02 12:36

Modell 3 är för låg (sportbil), modell Y lite för "klumpig".. hade Tesla gjort en helt vanlig bilmodell på ca 1,5 meter höjd hade den varit perfekt, både snål och praktisk.
Gaston, Modell Y klarar sig bra.. men modell 3 kan jag inte ens sitta i baksätet (slår i huvudet). Jag säger inte att en högre bil kan bli snål, jag bara säger att väldigt mycket energi krävs för en sådan modell. Jag vill nog påstå att folk kanske egentligen vill ha en MPV, utan att veta om det? eller varför köper man en SUV som bevisligen är så väldigt mycket sämre på allt? (utom då att man sitter högre upp).

Uppdaterat: 2022-06-02 13:42
hx30 skrev:

Modell 3 är för låg (sportbil), modell Y lite för "klumpig".. hade Tesla gjort en helt vanlig bilmodell på ca 1,5 meter höjd hade den varit perfekt, både snål och praktisk.
Gaston, Modell Y klarar sig bra.. men modell 3 kan jag inte ens sitta i baksätet (slår i huvudet). Jag säger inte att en högre bil kan bli snål, jag bara säger att väldigt mycket energi krävs för en sådan modell. Jag vill nog påstå att folk kanske egentligen vill ha en MPV, utan att veta om det? eller varför köper man en SUV som bevisligen är så väldigt mycket sämre på allt? (utom då att man sitter högre upp).

Du kalar då att se SUV i alla bilmodeller som inte faller dig på läppen
Vad är Kia EV6 för bilmodell? eller Hyundai Ioniq 5?
Skulle vara intressant att få en "dom".

Uppdaterat: 2022-06-02 14:19

hx30 - ja, Model 3 är väl typ 2 cm lägre än en Octavia.. Är även Octavian en sportbil då ?

Uppdaterat: 2022-06-02 14:34

Hade min Enyaq ståendes bredvid en XC70. De var lika höga…

Uppdaterat: 2022-06-02 15:16
Gaston skrev:

Dunderkommentatorn skrev:
Min bil kommer cirka 100 mil på en "laddning" och därefter kan jag "ladda" den full på cirka tre minuter.
Bäst av allt är att jag faktiskt kan använda den såsom jag bor utan att hyra husvagnsplats vid någon möjligen fungerande laddare.
Batteribilar - jovisst - men inte innan de kan ersätta riktiga bilar.

Jag vet att man inte ska mata trollen men det där är ju bara en kommentar från en antingen okunnig eller nån som lyssnar på myterna....
Jag har kört elbil i över 15 000 mil nu, använder både i jobb och som familjebil och går utmärkt som endabil i hushållet.

Ja du har väl kört både MS och MY ?

Uppdaterat: 2022-06-02 18:14

Märklig argumentation av Hx30 angående Teslas modell 3 och Y. Sitter du ofta i baksätet på din bil ? Sannolikt inte. I och med att Hx30 vurmar för energieffektiva fordon likt undertecknad är valet lätt, modell 3, alternativt Y om man har en större familj och lastbehov. Bara att klippa till Hx30 och jag lovar att du kommer vara lyrisk fortsättningsvis över din Tesla.

Uppdaterat: 2022-06-02 21:35

JL
Jag håller med om att Tesla är riktigt duktiga på energieffektiva bilar men det försprång de haft har knaprats in. De nästbästa är ju där och nosar med nästan lika låg förbrukning.

Uppdaterat: 2022-06-02 21:43

Det är sant Axa, men icke att förglömma laddnätverket, överlägsen mjukvara, som ständigt förbättras, parat med en mycket stor portion körglädje.

Uppdaterat: 2022-06-02 22:03
J.L skrev:

Det är sant Axa, men icke att förglömma laddnätverket, överlägsen mjukvara, som ständigt förbättras, parat med en mycket stor portion körglädje.

Tja, laddnätverket öppnas för andra. Laddade i går på IONITY, vid sidan stod en Tysk i en TM3, som tog bilder på SuC stationen med minst 20 platser :) hade tydligen bommat den som var 50 m bort. Han stod där när jag började ladda och stod kvar när jag åkte.
Kvarvarande är väl enkom energieffektiviteten och prestandan.
Själv väljer jag med ålderns rätt komfort framför stötigt chassi och hög ljudnivå, prestandan är fullt tillräcklig i min Ioniq5, 705Nm får rymdskeppet att röra på sig lika bra som en TMY.
Men onekligen är Tesla en bra bil för den som värdesätter en hightech bil med bra prestanda.

Uppdaterat: 2022-06-02 22:19

JL
Vet inte på vilket sätt mjukvaran skulle vara överlägsen. Massa funktioner?
Visst, är man mer prestandainriktad så är Tesla att föredra framför andra men vill man ha mer komfort finns det bättre alternativ.
Och som Snoid påpekar, fördelen med laddnätverket försvinner när de öppnar upp för andra.

Uppdaterat: 2022-06-02 22:24
Axa skrev:

JL
Vet inte på vilket sätt mjukvaran skulle vara överlägsen. Massa funktioner?
Visst, är man mer prestandainriktad så är Tesla att föredra framför andra men vill man ha mer komfort finns det bättre alternativ.
Och som Snoid påpekar, fördelen med laddnätverket försvinner när de öppnar upp för andra.

Laddnätverket är sant att det öppnats upp till viss del, så ja, där minskar den fördelen. Sen får vi se hur de ska lösa tanken om att det fortfarande på nåt sätt ska prioritera Teslor. Vad jag förstått är det bara V2-laddare som fungerar för andra med, inte V3.
Sen vad gäller infotainment så ja, där är ju Tesla överlägsen de övriga jag testat iaf, då ska jag dock erkänna jag inte Testat de senaste som EQS med Hyperscreen m.m. Men snabbheten i systemet är ju som natt och dag mot VAG:s system till exempel. Sen är det ju en smaksak men den moderna känslan inuti Teslorna är ju så otroligt snygg, vilsam och fräsch enligt mig som får lätt panik när man ser nya BMW/Audi etc med 1000 och en knapp som nån skum hyllning till Ylva-Maria....

Uppdaterat: 2022-06-02 22:52

Det är så enkelt att mjukvaran fungerar på riktigt och dessutom stöttar föraren med en mycket bra navigation, filhållningsassistent, röststyrning som tolkar rätt, underhållning etc.

Uppdaterat: 2022-06-02 22:59

Jo, jag håller med om att Tesla har stabil mjukvara. Vad gäller förarhjälpmedel har flera kommit ifatt.
Jag å andra sidan får panik i Teslans minimalism fast jag är minimalistisk i hemmet.
Men Tesla gör bra bilar, det håller jag med om. Dock menar jag att försprånget inte är lika stort som tidigare.

Uppdaterat: 2022-06-03 00:15
J.L skrev:

Det är så enkelt att mjukvaran fungerar på riktigt och dessutom stöttar föraren med en mycket bra navigation, filhållningsassistent, röststyrning som tolkar rätt, underhållning etc.

Så du menar att spökbromsningarna många Teslaägare vittnar om endast är fake news ?

Uppdaterat: 2022-06-03 08:24

Tyvärr så ger såna fanatiker som inte kan erkänna några bister på sitt märke övriga ägare av samma märke lite dåligt rykte.....
Spökbromsningar var utan tvekan att ganska stort problem för Tesla tidigare, sen är det ju ett mjukvaruproblem samt bakgrundsdataproblem mer än hårdvara/bilrelaterat men ändå var det sjukt irriterande. Nu inte haft en spökinbromsning på snart ett år tror jag. Däremot kan den ibland fortfarande tveka hastighetsmässigt när man passerar vissa av eller påfarter men det beror på att de går på kartdata och inte skyltarna vilket jag tycker är lite dumt för går man in och tittar i databaserna så är det slarvigt "ritat" ibland med att på eller avfartens lägre hastighet är utritad en bit ut på motorvägen och den fångar upp det för nån millisekund och tvekar till.

Uppdaterat: 2022-06-03 09:43

Har haft ”spökinbromsning” med min Enyaq så det är nog inte förbehållet Tesla. Dock annan typ av spökinbromsning.

Uppdaterat: 2022-06-03 09:56

Min är lika dan, kör jag med HDA2 ( motorvägskörassistent) så anpassar bilen hastigheten automatiskt och kan för sig att det kan vara 70 när man t.ex korsar en väg. Fungerar förövrigt endast på motorvägar och bilen byter även fil själv om man duttar till på blinkersspaken.
Men ställer jag farthållaren bara 1km/tim över eller under skyltad hastighet så ändrar den inte hastighet automatiskt. Då blinkar de hastighetsbegränsningar den hittar och jag måste bekräfta med en dutt upp eller ner på farthållaren. Bra och smidigt och ger inga oplanerade fartändringar.

Uppdaterat: 2022-06-03 10:08

J.L, Modell Y är säkert en jättebra modell.. men inget för mig. Jag gillar inte stora hjul, buller och alla nackdelar som medföljer stora hjul dimensioner. Att sitta högre upp, är mest en relativ faktor.. folk gillar det just nu för att de kan se över de flesta bilarna framför dem, men hur länge kommer de att ha denna sikten? Skulle jag få problem att ta mig ur en vanlig bil på ca 1,5 meter, så hade jag köpt en MPV... det är det mest logiska och löser lätt ett "sådant problem".

Uppdaterat: 2022-06-03 10:12

Att kullkasta orimliga påståenden och allehanda fantasier jämställs måhända med personangrepp hos vissa, något vi tidigare fått erfara hos allehanda märkesfanatiker (inte minst Toyota där kritik togs helt personligt). För mig är det en del av en normal debatt och en vuxen diskussion.

Men både Henrik och Guran är välkomna tillbaka in i hetluften igen så klart

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-03 12:08
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Ja jag hälsar dem också välkomna efter ledigheten.
De som hängt länge på forumet känner dem väl och nya som kommit till blir säkert inte besvikna.

Uppdaterat: 2022-06-03 21:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre