Vi Bilägares forum

Volvos försäljningsras fortsätter: Minus 28 procent

Volvos försäljningsras fortsätter: Minus 28 procent

Volvo Cars drabbas hårt av logistikproblemen och komponentbristen. Även nedstängningarna i Kina på grund av covid-19-utbrott påverkar tillverkningen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-02 10:23

Kommentarer

Märklig logik, börskursen ökar och VolvoCars volymer minskar allt mer, på väg mot 500 000 bilar per år som säljs till stora rabatter. Är placerare både blinda och döva som satsar på VolvoCars Lottot ?

Uppdaterat: 2022-06-02 21:28

I artikeln anges pandemin och komponentbrist som orsak. Men det gäller ju alla tillverkare.

Dock förefaller Volvo ha svårt med elektrifieringen och jag skulle tro att Volvo blir än mer ett marginalmärke.

Uppdaterat: 2022-06-02 21:50

Marknadsandelen i Norge är ett exempel på problemen där VolvoCars i brist på elbilar sjunker som en sten i försäljningsstatistiken. I Sverige tvingas till exempel Hertz franchisetagarna att beställa bilar för att hålla uppe siffrorna. Skulle inte förvåna mig om det blir en ny vända att mjölka de 20 %, som är de börsnoterade aktierna på mer pengar inom en inte allt för avlägsen framtid.

Uppdaterat: 2022-06-02 22:00
J.L skrev:

Marknadsandelen i Norge är ett exempel på problemen där VolvoCars i brist på elbilar sjunker som en sten i försäljningsstatistiken. I Sverige tvingas till exempel Hertz franchisetagarna att beställa bilar för att hålla uppe siffrorna. Skulle inte förvåna mig om det blir en ny vända att mjölka de 20 %, som är de börsnoterade aktierna på mer pengar inom en inte allt för avlägsen framtid.

Volvo har väl inte haft en stor marknadsandel i Norge på många år. Dom sålde en del laddhybrider men dom är ”döda”’i Norge och XC40 som är enda elbilen är törstig på ström och har haft många problem

Uppdaterat: 2022-06-02 22:23

Volvos problem är inte efterfrågan och lönsamhet utan tillgång på komponenter. J.L har ju dock som vanligt lite svårt att skilja på den egna uppfattningen och verkligheten (samt alla motsägelser som står som spön i backen), därav inläggen i denna och andra trådar.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-02 22:29
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Volvos problem är inte efterfrågan och lönsamhet utan tillgång på komponenter. J.L har ju dock som vanligt lite svårt att skilja på den egna uppfattningen och verkligheten (samt alla motsägelser som står som spön i backen), därav inläggen i denna och andra trådar.
MVH AL

Det tror jag du har helt rätt i. Men även Tesla har närmare ett års leveranstid nu. Så undrar hur det skall bortförklaras.

Uppdaterat: 2022-06-02 22:37
Mr Snoid skrev:

A.L skrev:
Volvos problem är inte efterfrågan och lönsamhet utan tillgång på komponenter. J.L har ju dock som vanligt lite svårt att skilja på den egna uppfattningen och verkligheten (samt alla motsägelser som står som spön i backen), därav inläggen i denna och andra trådar.
MVH AL

Det tror jag du har helt rätt i. Men även Tesla har närmare ett års leveranstid nu. Så undrar hur det skall bortförklaras.

6 månader är det just nu på de flesta Model Y samt Model 3 väl? Bara S och X som fortfarande inte har nån uppskattning alls. Har en reservation på en ny S men jag gissar den inte kommer alls.
Men ja, även de börjar få längre leveranstid, sen om det beror på komponentbrist eller försäljning som ökar snabbare än produktionskapaciteten ökar vet jag inte.
Enda som jag hört som fått elbil med snabb leverans var min granne som plockade ut en ny "fat e-tron" förra veckan. Såna fanns tydligen på lager för snabb leverans, han behövde bara vänta 2 veckor.

Uppdaterat: 2022-06-02 22:56

Volvos problem är efterfrågan, man har helt enkelt en svag produktportfölj, som storleksordningen 500-600 tusen kunder kan tänka sig att köpa. Det krävs en betydligt vassare portfölj och starkare varumärke för att komma över miljonen bilar. Nyemissionen rycker närmare och tyvärr går mina pensionspengar in i bubblan.

Uppdaterat: 2022-06-02 23:04
Gaston skrev:

Mr Snoid skrev:
A.L skrev:
Volvos problem är inte efterfrågan och lönsamhet utan tillgång på komponenter. J.L har ju dock som vanligt lite svårt att skilja på den egna uppfattningen och verkligheten (samt alla motsägelser som står som spön i backen), därav inläggen i denna och andra trådar.
MVH AL
Det tror jag du har helt rätt i. Men även Tesla har närmare ett års leveranstid nu. Så undrar hur det skall bortförklaras.

6 månader är det just nu på de flesta Model Y samt Model 3 väl? Bara S och X som fortfarande inte har nån uppskattning alls. Har en reservation på en ny S men jag gissar den inte kommer alls.
Men ja, även de börjar få längre leveranstid, sen om det beror på komponentbrist eller försäljning som ökar snabbare än produktionskapaciteten ökar vet jag inte.
Enda som jag hört som fått elbil med snabb leverans var min granne som plockade ut en ny "fat e-tron" förra veckan. Såna fanns tydligen på lager för snabb leverans, han behövde bara vänta 2 veckor.

Nej då
TM3 Jan-mars 2023
TMY nov-Januari
Skulle gissa på minst det senaste.
Så 7-9 månader är nog det minst du måste vänta även på en Tesla.

Uppdaterat: 2022-06-02 23:07

Problemet är att de som kan tänka sig en Volvo överväger annat när andra tillverkare kan leverera eller har kortare leveranstider. Det gäller nog särskilt på elbilssidan.

Uppdaterat: 2022-06-03 00:08

AL börjar som vanligt med sina påhopp om "fantiserande", "verklighetsfrånvänd" etcetera. När undertecknad var lika färgad "Volvofantast", som AL fanns det bara ett märke som i min värld var bäst på allt. Vidgar man sina vyer finns många alternativ som i vissa fall är mycket bättre eller lika bra. Problemet för Volvo Cars är fortfarande att man för få globalt, som köper bilarna där konkurrensen är hög och man köper hellre Mercedes, Audi och BMW med starkare varumärken. I den verklighet vi lever i nu, bortsett från krig o elände, har Tesla vunnit terräng från alla segment genom att skapa ett eget segment och identitet och inte bitit sig fast till att konkurrera med Audi Bmw och Mercedes. Om jag är verklighetsfrånvänd så tar jag det epitet

Uppdaterat: 2022-06-03 07:59

Utan att på nåt vis ha några specifika Volvo-kunskaper kan man ju inte blunda för det faktum att elektrifieringen lite vänt upp-och-ner på bilmarknaden och att t ex Tesla helt klart tagit köpare ifrån både s k premium-märken och "semi-premium" - speciellt när dessa som Volvo har ett väldigt smalt utbud av elbils-modeller. Det har hänt väldigt mycket på kort tid så vad som var ett attraktivt erbjudande 2020 behöver inte alls vara det idag. Vilket jag tyvärr tror att Volvo lider av - även om dom som alla andra också lider av bl a komponentbristen.

Uppdaterat: 2022-06-03 09:40

Ja, omställningen till och efterfrågan av elbilar i Europa och i synnerhet Sverige är hög. Volvo har inte riktigt hängt med och deras elbilar säljer inte bra.
Frågan är om det kommer vara någon högre efterfrågan av Volvo med det nya normala. Jag tror inte det. Dock verkar det som att Polestar kommer klara sig bättre.

Uppdaterat: 2022-06-03 09:54

Ja om man ser till att försäljningen slog alla rekord år 2021 (första halvåret) och att lönsamheten var bättre än någonsin så inser man att det saknas grund för påståenden om att Volvo tappar på grund av brister i efterfrågan.

Låg efterfrågan ger knappast årslånga väntetider på en ny bil. Det är en motsägelse.

Komponentbristen är den förklarande faktorn bakom volymtappen både hos Volvo som hos andra tillverkare, något vi ser inom fler branscher.

Så det finns ingen grund för påståendet som lagts fram.

Angående elbilarna är det däremot en del, men det är inte elbilar som står för huvuddelen av dagens globala försäljning utan fossildriften är fortfarande i majoritet. Så det argumentet håller inte heller.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-03 09:56
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Volvo har ingen bra elbilsmodell, den enda som jag kan tänka mig köpa är eventuellt P2. Hade Volvo varit lite smarta, hade de lanserat en elbil som V60/S60.. en sådan tror jag hade sålt som smör i solsken. Dagens V90/V60 är väldigt låga.. ta samma kaross, behåll 17-18 tums hjulen och gör karossen aningen högre (ca 1,5 meter). Se till att göra den nya modellen väldigt aerodynamisk, och försök hålla nere vikten eftersom Volvo måste få upp effektiviteten på sina modeller (de drar alltid mest energi av alla märken).

Uppdaterat: 2022-06-03 10:30

A.L - vi har ju några historiska exempel där befintlig teknik störtdök efter att ny kommit och snabbt accepterats av marknaden och den risken finns ju även för Volvo och deras nuvarande produktutbud. Säger inte att det kommer att bli så men ett utbud som var attraktivt för 1--2 år sedan kan snabbt minska sin dragningskraft vid teknikskiften.

Uppdaterat: 2022-06-03 11:05

Pi: Ja det finns sådana exempel. Inom bilbranschen är det dock mer tveksamt - av många olika anledningar.

Att det skulle vara ett faktum i Volvos fall bedömer jag som mycket osannolikt - och mer någon form av önsketänkande från de som av någon högst obskyr anledning inte gillar företaget Volvo och som också behöver bekräfta storheten i det egna bilvalet (och då på bekostnad av andras). Den psykologin finns f.ö utredd sedan länge tillbaka och har också utnyttjats friskt inte minst i just USA..:-)

Det är bara ett år sedan man taktade upp över 800 000 fordon, vilket är en fördubbling om man jämför med de år före SUV-tiden.

Lönsamheten per såld bil är dessutom på rekordnivåer. Men det gäller ju inte bara för Volvo:-)

Och det är ganska orimligt att det är årslång väntetid på bilarna samtidigt som efterfrågan har sjunkit. Det går liksom inte riktigt ihop.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-03 11:57
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - visst kan du ha rätt men om det är årslång leveranstid så är det ju ett tag sen dessa bilar beställdes och elbilsmarknaden i EU har ju nästan exploderat senaste året och där har Volvo ett synnerligen magert utbud - även i jämförelse med andra "gamla" märken i det s k premium-segmentet. Det är svårt att förneka. Vad det sen får för betydelse får väl framtiden utvisa.

Uppdaterat: 2022-06-03 12:22

Pi: Det är årslång väntetid idag om du beställer en ny bil. Att man sackat efter beror helt på komponentbrist. Volvo har till och med ställt in arbetspass för de anställda (vilket ju även har hänt med Volkswagen och Toyota). Dessutom har man bantat bort funktioner i bilarna för att ö.h.t ha möjlighet att leverera. Problemen är mer än ett år gamla, och påverkade både 2021 som nu 2022-års resultat (de började egentligen redan när den första pandemi vågen slog till).

Vad gäller elbilar tror jag däremot att du har rätt. Men det potentiella tappet ligger nog i alla fall ett par år fram i tiden, och kommer främst slå hårdast mot företag som Toyota. Volvo kommer nog hinna hoppa på tåget med den nya uppdaterade SPA-plattan som kommer inom något år på bred front. XC90 blir först ut. Därefter kommer samtliga SUV:ar att bli helelektriska, och så även ersättarna till V och S-serierna.

Vad jag har hört skall denna nya modellserie också vara leveranssäkrad, i alla fall med det som saknas idag. Stålbrist är ju en annan sak som påverkar industrin just nu.

Men mycket beror som sagt på omvärlden.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-03 13:31
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Toyota har BZ4X, det är i alla fall en från grunden utvecklad elbil. Det är mer än Volvo klarat av att få fram

Uppdaterat: 2022-06-03 14:40

Toyota är en världsledande tillverkare - eller rättare sagt - man var en världsledande tillverkare. Att man som volymtillverkare inte har mer att erbjuda inom elbilar idag tror jag är ett av deras stora misstag.

Jag tror därför att Hyundai/Kia kommer att köra om Toyota, jag tror dessutom att de kommer att förlora stora delar av sina marknadsandelar - framförallt i EU.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-03 14:45
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nu ska man inte blanda ihop hög efterfrågan med lång leveranstid. Det är inte alltid det ska likställas.

Uppdaterat: 2022-06-03 15:40

Axa: Om man inte kan producera i takt med efterfrågan så uppstår det en kösituation.

Det upplever du själv varje dag i trafiken.

I Volvos fall har man ett antal köpare som väntar på sina bilar eftersom man inte kan leverera dem. Och det är där förklaringen ligger till att man tappar sin försäljning i numerära tal.

Samma förhållande har vi även hos Volkswagen och en rad andra biltillverkare och på bilmarknaden i sin helhet.

Att det skulle vara frågan om något annat förhållande är det ingen som har kunnat visa, annat än i då möjligen rent spekulativa ordalag.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-03 15:45
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nja, utöver att komponenter kan saknas kan leveranstiden även bero på ineffektiv/lågintensiv produktionstakt.
Det närmaste som kan berätta sanningen är orderböckerna, eller i normala fall antal nyregistreringar.

Uppdaterat: 2022-06-03 15:54

Axa. Det du förmodligen tänker på är produktionskapacitet. Och där behöver man vanligen ligga över 90 procent för att göra de vinster som man gjorde under 2021 (första halvan).

Omvänt råder att när man producerar under 70 procent så går man med rejäl förlust.

Måtten brukar stämma på de flesta bilproducerande företag och är någon form av tumregel inom bilbranschen och industriell tillverkning generellt.

I Volvos fall beror inte takten på ineffektivitet utan på att man inte har material. Och då ligger man långt under sin kapacitet och går med förlust.

Kan man inte bygga bilarna så är det klart att de heller inte blir registrerade. Så det måttet ger knappast stöd för tesen att efterfrågan helt plötsligt sjunkit.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-03 16:38
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag tror att Volvo levt och byggt bilar för tjänstebilsförarna under många år nu och som tråden ”Fortsatt trögt för tjänstebilar” tar upp så kommer nu verkligheten ifatt. Om man inte ”tvingas” välja en Volvo eller väljer bort tjänstebil så tycker inte många personer Volvo är värt de dyra pengarna i förhållande till vad man får. Dessutom är verklig kvalitet för dålig.

Uppdaterat: 2022-06-03 17:33

Jag har hört mycket om all den dåliga byggkvaliteten och jag var själv inte överförtjust när SPA presenterades eftersom den stressades fram.

Men hos min V90 har jag hittills inte haft ett enda fel under den 13000 mil som den nu rullat. Inte ens bromsarna har behövt bytas.

Men det finns saker som irriterar. App:en är exempelvis en total katastrof. I övrigt är jag helnöjd.

Men nu går den på sitt tredje år och en elbil skall beställas. Och det blir inte en Volvo.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-03 17:52
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Vilket år var Volvo Cars över 800 000 bilar ? bästa noteringen är lite drygt 700 000 bilar 2019, vilket i och för sig en fördubbling från förra krisen.

Uppdaterat: 2022-06-03 21:44

Tänk så fåniga diskussioner det blir om försäljningsstatistik hit och dit. Bara konstatera att Volvo bygger de säkrats bilarna på marknaden och Tesla dom bästa elbilarna. Däremellan finns en uppsjö av alternativ att välj på. Sen kan man så klart välja sin egen favorit ingen av dessa två är dock något jag väljer.

Uppdaterat: 2022-06-03 22:06
J.L skrev:

Vilket år var Volvo Cars över 800 000 bilar ? bästa noteringen är lite drygt 700 000 bilar 2019, vilket i och för sig en fördubbling från förra krisen.

År 2021 taktade man 800 000 fordon innan man fick problem med komponentbristen. Därför nådde man inte volymen som speglade efterfrågan. Ja, man kan bestämma volymen om man har efterfrågan klar för sig, och det har biltillverkarna.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-03 23:27
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Mr Snoid skrev:

Tänk så fåniga diskussioner det blir om försäljningsstatistik hit och dit. Bara konstatera att Volvo bygger de säkrats bilarna på marknaden och Tesla dom bästa elbilarna. Däremellan finns en uppsjö av alternativ att välj på. Sen kan man så klart välja sin egen favorit ingen av dessa två är dock något jag väljer.

Ja det är urbota fånigt, barnsligt och synnerligen ytligt att attackera andras bilval med utgångspunkt i det man åker själv. Dessutom är det okunnigt.

Att Volvo gör de säkraste bilarna är däremot sant. Det finns det gott om belägg som påvisar. Om Tesla sedan gör de bästa elbilarna kan jag inte bedöma, men jag inbillar mig att de gör de elbilar som passar mina transportbehov på bästa sätt.

Men det kan ju ändras.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-03 23:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Hur var det med fakta AL?

Uppdaterat: 2022-06-03 23:48

Fast det verkar snarare vara att AL tar åt sig personligen för att man kritiserar Volvo, deras bilar eller i det här fallet gissar på framtida utfall av försäljning.
Vill man åka Volvo så får man göra det. Jag tror de flesta skiter i vilken bil andra åker i.

Uppdaterat: 2022-06-03 23:53
J.L skrev:

Hur var det med fakta AL?

Fakta är ju precis vad jag skrev. Man taktade 800 000 bilar år 2021.

Förstår du inte vad det betyder?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-03 23:54
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Fast det verkar snarare vara att AL tar åt sig personligen för att man kritiserar Volvo, deras bilar eller i det här fallet gissar på framtida utfall av försäljning.
Vill man åka Volvo så får man göra det. Jag tror de flesta skiter i vilken bil andra åker i.

Jag bryr mig inte ett dugg om vilka bilar folk vill åka i.

Vad jag däremot har svårt för är ogrundade påståenden eller motsägelser.

Typ som att kalla USA för en demokrati, eller att kritisera folks bilval utifrån den egna nästippen eller att hävda att bilar kan byggas utan komponenter osv.

Sedan har vi ju klassikern med de där prognoserna Axa. Jag antar att du minns dem;-)?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-04 00:00
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nu tillverkar Volvo Cars inte bara mot kundorder utan en stor andel lagerbilar. Att Tesla är den bästa elbilen är inte sant, den är bland de bästa. Att Volvo är säkraste personbilen är inte heller sant, men bland de bästa. Men nu trampade jag ytterligare en gång på ALs ultrakänsliga tå, vilket undertecknad finner ett nöje med.

Uppdaterat: 2022-06-04 23:20

Förr var pålitliga. 2000 talet var ganska pålitliga och svårast åtkompligt trångt exempel byta lampor för strålakastare. 2010 talet lite sämre kvalitet. 2020 talet blev dålig rostkvalitet, dörrlås och några andra problem. Volvo är inte kul att köra, lätt att somna och trist interiör som nya. Volvo är bara krocksäker är enda och ingen annan. Smaken som baken.

Uppdaterat: 2022-06-04 23:38
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Nej då JL. Du trampar inte på några tår hos mig.

Men säkerheten tror jag du skall hålla dig borta från, då det är ett område som jag har stor erfarenhet inom.

Och är olyckan där - så kan jag inte komma på något bättre än en SPA-Volvo, trots att den har några år på nacken. Men det är inte helt självklart eftersom nya bilar (generellt) egentligen är för hårda (för att skydda mot inträngande våld). Tesla är ett bra exempel på det.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-04 23:42
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Men nu går den på sitt tredje år och en elbil skall beställas. Och det blir inte en Volvo.
MVH AL

Vilken elbil?

Uppdaterat: 2022-06-05 08:44
Gillar kurvor och rondeller
A.L skrev:

Och är olyckan där - så kan jag inte komma på något bättre än en SPA-Volvo, trots att den har några år på nacken. Men det är inte helt självklart eftersom nya bilar (generellt) egentligen är för hårda (för att skydda mot inträngande våld). Tesla är ett bra exempel på det.
MVH AL

Kan du utveckla detta tack.
Har kollat runt (IIHS, Folksam mm) på statistik från verkliga olyckor men inte hittat statistik hur Tesla klarar att skydda.
De rapporter jag läst genom åren är det svenskar och tyskar (numera Volvo och MB) som oftast legat bäst till.
Sydeuropeer, aseater och amerikanare är generellt rätt dåliga.

Uppdaterat: 2022-06-05 09:16
Gillar kurvor och rondeller

MC: Ja Tesla är hårda som sten, vilket förstås är bra mot inträngande våld. Men det är inte bra mot de åkande, som istället exponeras för höga g-krafter. Stoppet dödar som bekant.

Jag vet inte något om skadeföljd hos Tesla ännu. Amerikanska uppföljande studier speglar ju mest den amerikanska körmiljön, och behöver alltså inte vara representativa för olyckor i Sverige.

Angående tyska eller svenska bilar är de i regel större än de från asien. Och i fallet olyckor skyddar en stor bil bättre än en liten. Det gäller oavsett man kolliderar med en annan bil eller kör av vägen eller hos vilt.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-06 20:24
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
motorcykelentusiasten skrev:

A.L skrev:
Men nu går den på sitt tredje år och en elbil skall beställas. Och det blir inte en Volvo.
MVH AL

Vilken elbil?

Vet inte ännu. Antingen en Tesla eller en Kia EV6. Men jag har inte bestämt mig ännu

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-06 20:25
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
A.L skrev:
Men nu går den på sitt tredje år och en elbil skall beställas. Och det blir inte en Volvo.
MVH AL
Vilken elbil?

Vet inte ännu. Antingen en Tesla eller en Kia EV6. Men jag har inte bestämt mig ännu
MVH AL

Har du ännu inte varesig bestämt dig eller beställt så kan du vänta någon månad på att Ioniq 6, förhoppningsvis, presenteras.

Uppdaterat: 2022-06-06 21:19
A.L skrev:

Kia EV6.

Vänta på Ioniq 6 kanske?
Den kan bli hur fin som helst.

Uppdaterat: 2022-06-06 21:22
Gillar kurvor och rondeller