Vi Bilägares forum

Opel GT var en sportig blixt från klar himmel

Opel GT var en sportig blixt från klar himmel

Plötsligt var Opel väldigt långt från skokartongsbilarna från 1960-talets början. Opel GT var en riktig »mini-Covette«, men visades faktiskt före sin amerikanske sportsläkting.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-05-29 06:40

Kommentarer

Tveklöst den snyggaste Opeln någonsin.

Uppdaterat: 2022-05-29 07:52
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ja, den bilen dreglade man efter på Fröberg & Sjöbergs bilaffär i Sundsvall under tidigt 70-tal...:)
Så småningom köpte min lillasyster en begagnad sådan och ägde den ett antal år. Körde den nån gång men imponerades inte av körställningen men det var som sagt många år senare och man hade nog fått lite högre krav. Men visst var den "frän" som vi sa på den tiden...:)

Uppdaterat: 2022-05-29 08:04

Javisst är den snygg.
Märkligt att det är så sällan någon syns på bilträffarna, det borde ju finnas några kvar bland entusiasterna.
Och eftersom den är uppbyggd av många standardkomponenter kan den ju inte kosta skjortan att hålla igång som många andra specialmodeller.

Uppdaterat: 2022-05-29 10:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den färdiga bilen som man ser designades av Erhard Schnell som arbetade för Opel sedan 1952 och som också skapade Calibra och hade ledande inblandning i Manta, conceptbilen GT 2 från 1975 och ritade också första 3-d Corsa med skärmbreddarna.

Den amerikanska kopplingen nämns alltid men mindre känt är att den färdiga GT hämtade inspiration från Ferrari och Lamborghini, Ferrari GTO går att känna igen i iden med luftintagen i fronten och akterns linjer som skiljer sig från Corvette.
Opel har ofta hämtat inspiration från italiensk design, fast det är obefintligt uppmärksammat.
Erhard Schnell Anses vara den främsta Opeldesignern genom tiderna.

GT hade den tvärställda bladfjädern som blivit känd från Corvette, men den kom faktiskt på Opel först, i Kadett 1962, Corvette fick den inte fören 63.

Dörrarnas gångjärn är av ovanlig typ som (utöver att vara några av de största och massivaste gångjärn som suttit på en vanlig personbil…) också vrider ut dörren ur karossen och låter den vridas runt utanpå framskärmen istället för inuti själva dörröppningen som vanligt är.

Orsaken är dels den starkt rundade karossidan, men också att detta innebär att dörren glider ut åt sidan och försvinner helt ur vägen vilket betydligt förbättrar insteget, dörrens öppningsvinkel är också större än normalt med ca 85 graders vinkel och dörrarna går också upp en bit upp i taket för att göra dörröppningen rymligare.
Den är lättare att ta sig i och ur än den lilla storleken normalt skulle tillåta.
Lösningen återkom i konceptbilen GT från 2016.

De manuellt vridbara strålkastarna tänds automatiskt respektive släcks när man drar i spaken och om de inte står i helt rätt läge tänds en vit varningslampa.
Vindrutetorkarna är motgående eftersom rutan är starkt rundad

Differentialbroms fanns som extrautrustning.

Opels Italienska generalagent lätt tillverka en liten serie trimmade versioner för biltävlingar, Conrero GT, en slags ”Lotus Omega” fast den inte såldes till vanliga kunder
Motorn med ökad volym till 2.0 levererade 190 hk, modifierat chassi,
0-100 km/t på 6.0 sekunder och en toppfart på 242 km/t.
Första tävlingen den ställde upp i var Targa Florio 1971 där den slutade på nionde plats av 118 startande.

Och så fanns den ju som GT rekord Elbil också körd av George Von Opel, alltså gamla Opelfamiljen, slog den en serie världsrekord som det sista inte blev slaget fören 2010...

Den hade en del ny teknik, Elsystemet och motorerna kontrollerades av en omfattande mängd specialutvecklad elektronik från Bosch
Bromsarna drevs av en elektrisk servobroms, elmotorerna kyldes av en elektrisk kylfläkt.
Däcken var specialutvecklade högtrycksdäck för lägsta möjliga rullmotstånd.

Vad som är speciellt med denna GT är att elmotorerna ersätter den vanliga bensinmotorn rakt av och driver bilen via samma kardanaxel och bakaxel som vanligt, ovanligt arrangemang, men nödvändigt då motorerna är så stora att de inte kan monteras vid drivhjulen.
Effekten var i normalläge 120 hk men kunde kortvarigt via en ”overboost” funktion leverera 160 hk.

Uppdaterat: 2022-05-29 15:05

Intressant info N-iklas

Uppdaterat: 2022-05-29 14:18
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Vet var det står 2 st. De är under renovering sen 30 år tillbaka.
Vet oxå var det står en fin Mantal A, lackad o klar, väntar bara på att monteras ihop sen 20 år.
Även 1 Ascona A och 2st B väntar på samma sak.
Alla åkte Opel i min ungdom, nästan bara jag som blev klar med mina bilar och sålde de.
Vem vet, plötsligt händer det.

Uppdaterat: 2022-05-29 14:30

Och Elbilen glömde jag i hastigheten...
Fanns i och för sig en Diesel Turbo rekordbil från 1972 också som toppade 198 km/t, fast karossen är mycket ombyggd.

Uppdaterat: 2022-05-29 14:52

Saabnisse. Finns ganska många kvar ändå även i Sverige. Har en -70 Monzablå med vit inredning. I Mint skick.

Uppdaterat: 2022-05-31 10:30

Grattis!
Visar du upp den på några träffar?

Uppdaterat: 2022-05-31 20:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Javisst. Ny för i år men blir säkert några träffar. Lade in bild på min profil.

Uppdaterat: 2022-06-01 08:44