Vi Bilägares forum

Allt du behöver veta om elbilar: Laddning, batteri och teknik

Allt du behöver veta om elbilar: Laddning, batteri och teknik

Skenande bränslepriser, klimatförändringar och allt bättre bilar. Kanske är det ändå dags att skaffa elbil? Men hur är det med livslängden på batterierna, hur gör man egentligen när man laddar och kan man ta bilen på Europa-semester? Häng med i Vi Bilägares elbilsskola!

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-05-31 14:50

Kommentarer

Tesla SC nätverket kan alla använda idag på utvalda platser och finns i Tesla appen.

Uppdaterat: 2022-05-31 15:23
Elbilar

Generellt tycker jag som "el-gubbe" att det var en helt OK och informativ artikel. Sen står det faktiskt på ett ställe att Tesla öppnat sitt laddnätverk även för andra märken men på slutet av artikeln hade man nog missat den sena ändringen.

Uppdaterat: 2022-05-31 17:40

Det där med självurladdning undrar jag kring. En del elbilsägare vittnar om att de haft sina bilar ståendes 1-2 veckor utan någon som helst urladdning.

Uppdaterat: 2022-05-31 18:35
Axa skrev:

Det där med självurladdning undrar jag kring. En del elbilsägare vittnar om att de haft sina bilar ståendes 1-2 veckor utan någon som helst urladdning.

Det stämmer bra det. Min bil tappade inget alls på 12dagar.
Parkerade bilen, lät den stå i ro och fred utan att kolla i appen, startade och körde iväg efter 12 dagar.
Det man inte bör göra är att hålla på och ”väcka” bilen genom att kolla status via appen titt som tätt. Det har visat sig dra ur 12V batteriet.

Uppdaterat: 2022-05-31 21:48

Bra artikel. Obs dock att den enhet i bilen som omvandlar AC till DC är en likriktare. En växelriktare gör tvärtom, omvandlar DC till AC.

Uppdaterat: 2022-05-31 22:01

Självurladdningen är nog väldigt beroende på tillverkare/modell. I grunden är denna batterityp tämligen förskonad ifrån självurladdning men bilen i sig kan ju ha elektronik som suger musten ur batteriet. Vilket inte minst kan drabba sk ICE-bilar och dessa har ju ett jämförelsevis väldigt mycket mindre batteri.

Uppdaterat: 2022-05-31 22:02
Pi skrev:

Självurladdningen är nog väldigt beroende på tillverkare/modell. I grunden är denna batterityp tämligen förskonad ifrån självurladdning men bilen i sig kan ju ha elektronik som suger musten ur batteriet. Vilket inte minst kan drabba sk ICE-bilar och dessa har ju ett jämförelsevis väldigt mycket mindre batteri.

Elbilar har en förmåga att ladda ur 12V batteriet, och det är betydligt mindre än på en ICE bil.
Det är säkert 90% av behovet för vägassistans som beror på för låg spänning i 12V batteriet. Oftast handhavandefel, men även fel på bilen med nån komponent som brister. Hyundai har haft problem med laddluckan på Ioniq 5 som tömt 12V batteriet
Även tredjepartsappar som skall ladda då strömmen är billig har enerverat bilen med ständiga anrop så den tömt 12V batteriet då den inte får sluta in i dvala.

Uppdaterat: 2022-05-31 22:14

Snoid
Ah, tack för tipset.

Uppdaterat: 2022-05-31 23:15

Jag avsåg givetvis högspänningsbatteriet i den första delen av mitt inlägg men precis som ICE-bilar har ju även elbilar ett vanligt 12V-batteri och det kan givetvis laddas ur - även om man borde kunnat lösa det problemet eftersom man har en rejäl elkälla att ta till för att kunna hålla 12V-batteriet full-laddat.

Uppdaterat: 2022-06-01 10:20

Spontant känns det ganska mycket att tänka på när det gäller elbilsägande. Ladda inte för mycket, helst hamna mellan 20-70%. Beteende vid kyla och på mackar, lappskrivning. Risk för batteriurladdninng, räckvidd m.m.
Mycket planerande. Inte särskilt lockande, men troligen bra för miljön.

Uppdaterat: 2022-10-13 19:41

...och till detta kommer när elen är billigast - och om man skall anpassa sina elavtal till billaddningen eller till livet i övrigt, Bertillo...

Uppdaterat: 2022-10-13 19:48
Bertilio skrev:

Spontant känns det ganska mycket att tänka på när det gäller elbilsägande. Ladda inte för mycket, helst hamna mellan 20-70%. Beteende vid kyla och på mackar, lappskrivning. Risk för batteriurladdninng, räckvidd m.m.
Mycket planerande. Inte särskilt lockande, men troligen bra för miljön.

Det var enklare än jag trodde. Laddar alltid fullt hemma. Kör som tidigare.
Enda är att bilen förbrukar 20% mer ström på vintern.
Men så klart, läser man allt som är kul att skriv om på nätet, dvs problem och elände. Ja då kan det fort bli ett gigantiskt berg med problem.

Uppdaterat: 2022-10-13 19:54

Noterade bara vad redaktören skrev, lite omständigt. Har timavtal och är anpassad till livet i övrigt.
Tyvärr är det ändå inte lågpris på elen.
Spotpris+ elöverföringsavgift+ elskatt + nätavgift + moms på det.

Uppdaterat: 2022-10-13 20:11