Vi Bilägares forum

Så mycket tyngre blir nya bilar: ”Något har gått snett”

Så mycket tyngre blir nya bilar: ”Något har gått snett”

Nya bilar blir allt tyngre – och det gäller inte bara elbilar och laddhybrider, visar nya siffror.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-05-30 18:20

Kommentarer

Mer säkerhetsutrustning och ljuddämpade material och annan utrustning gör bilarna tyngre. Och det efterfrågas av konsumenterna, utrustningen alltså inte tyngden. Men tyngden är en konsekvens av det.

Uppdaterat: 2022-05-30 20:21

Dessa töntiga stadsjeepar är en stor orsak till att bilarna är tyngre, bara de enorma 20 tumshjulen som många har väger jättemycket.

Uppdaterat: 2022-05-30 20:29

Nja. Så en tabell över BMWs viktutveckling.
3 serien har ökat runt 100 kg per generation med ett avbrott när det knappt ökade alls, men på slutet hände det nått drastiskt.
Det var typ 1200, 1300, 1400,1400, 1800.
Och 3 serien är ju ingen SUV, och det var liknande ökning på alla modellserien.
Ljudisolering ?? Nja även där, senare modeller bullrar mer än tidigare.

Uppdaterat: 2022-05-31 00:20

Det finns mycket att säga om det här, men klart är ju att all utrustning tynger bilarna. Ta bara en sådan sak som framstolar med flera elmotorer per stol, mer och mer elektronik (som faktiskt väger mer än vad många tror), flera hundra meter mer kablage (!), större och tyngre fälgar, större karosser, fyrhjulsdrift, isolerglas med mera, med mera. Vem kan förvånas?

Uppdaterat: 2022-05-31 00:49
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

"– När man ser stridsvagnsliknande fordon på uppfarten till radhus där pensionärspar bor förstår man att något gått alldeles snett, säger Gröna Mobilisters generalsekreterare Stefan Andersson."

😅 👍

Uppdaterat: 2022-05-31 03:14
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Visst har det spårat ur fullständigt avseende fordonsvikten. Biltillverkarna har styrt in bilköparna mot större högre och tyngre bilar under förevändning STATUS. I ocjh med att vi alla är människor "spelas" det på våra känslor där det i flera fall handlar om att vara åtminstone på samma nivå som grannskapet eller helst lite "bättre" bil. Utmaningen biltillverkarna står inför nu är hur man ska komma ner i storlek och vikt för att få användbara batterifordon räckviddsmässigt. Vad ska man hitta på nu trend?

Uppdaterat: 2022-05-31 07:42

Min första BMW hade en tjänstevikt på 1140 kg, den första sexcylindriga 1240 kg och första 5-seriebil jag hade stannade vågen på 1440 kg med 2,8-l motor. Där nånstans tycker jag att det är lagom med vikt för en bil.

Uppdaterat: 2022-05-31 19:06

Kontentan är glasklar: köp en bensinbil!
Mina bensinare väger 1500 resp. 1800 (AWD, mååånga hästar).
Båda har mycket goda utrymmen för passagerare OCH bagage.

"Vän av ordning", frågar sig: borde det inte införas straffskatt på bilar för att reparera wireräcken - i stigande från 1500kg? Den skatten skulle även drabba vissa miljöpartister. :o)
Skatten på min 1800kg bil, betraktar jag som ren nöjesskatt- och betalar gärna.

Uppdaterat: 2023-12-14 08:02

Ett stort fel ligger ju i den vansinnigt påhittade skatten, hur ska man kunna försvara att en mekanisk flodhäst som Volvo XC90 eller Kia EV9 som med sina nära tre ton har en skatt på lite drygt 2000:-/6 år medan en Suzuki Swift med sina 960 kg får betala drygt 18000:- under samma tid!
Vilken av dessa ger det största slitaget på väg och miljö under denna tid?
Tänker man sedan på att den lilla Swiften ofta körs betydligt färre mil under denna tid blir skattesystemet ännu tokigare.
Det enda vettiga är ju att bestämma skatt efter vikt och antal körda km/år!

Uppdaterat: 2023-12-14 09:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Ett stort fel ligger ju i den vansinnigt påhittade skatten, hur ska man kunna försvara att en mekanisk flodhäst som Volvo XC90 eller Kia EV9 som med sina nära tre ton har en skatt på lite drygt 2000:-/6 år medan en Suzuki Swift med sina 960 kg får betala drygt 18000:- under samma tid!
Vilken av dessa ger det största slitaget på väg och miljö under denna tid?
Tänker man sedan på att den lilla Swiften ofta körs betydligt färre mil under denna tid blir skattesystemet ännu tokigare.
Det enda vettiga är ju att bestämma skatt efter vikt och antal körda km/år!

Håller med dig saabnisse, som systemet är nu är det verkligen åt helvete.

Uppdaterat: 2023-12-14 13:36
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Fast indirekt betalar vi ju redan skatt per körsträcka under året via drivmedelsbeskattningen.

Uppdaterat: 2023-12-14 18:18
Pi skrev:

Fast indirekt betalar vi ju redan skatt per körsträcka under året via drivmedelsbeskattningen.

Men den beskattningen tar ingen hänsyn till tjänstevikt!
Tunga klumpar bör beskattas som de gjorde tidigare, efter vikt och det oavsett drivmedel!

Uppdaterat: 2023-12-16 14:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - absolut att en viktbeskattning borde tillkomma igen men den rörliga beskattningen baserad på körsträcka finns ju redan i princip via drivmedels-skatterna.

Uppdaterat: 2023-12-16 15:11