Vi Bilägares forum

Bilfrågan: Högre bränsleförbrukning med farthållare?

Bilfrågan: Högre bränsleförbrukning med farthållare?

"Min upplevelse är att bilen drar mer bensin med farthållaren aktiverad. Hur är er erfarenhet?" Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-05-24 09:59

Kommentarer

Under väldigt gynnsamma förhållanden och med en medveten förare så kan det säkert vara mera ekonomiskt utan farthållaren aktiverad men för de flesta tror jag faktiskt att det är åt andra hållet istället - i alla fall med adaptiv farthållare.

Uppdaterat: 2022-05-24 10:55

Ja, en smart förare utnyttjar ju lägesenegin och låter vilken rulla fritt utför, då går det ju åt mindre energi uppför. Farthållaren bromsar ju för att hålla rätt fart.
Som jag skrev i en annan tråd, ibland måste man vara olaglig för att vara smidig, i detta fall ekonomisk.

Uppdaterat: 2022-05-24 11:14

Den adaptiva farthållaren är guld värd när man hamnar bakom en "pendlare" som troligtvis omedvetet ibland kör 10 km/h underhastighet och ibland 10 km/h överhastighet. Vad det betyder för förbrukningen låter jag vara osagt men jag ser till att köra om asap. Jämn fart är en fröjd...

Uppdaterat: 2022-05-24 12:31
Rikard skrev:

Ja, en smart förare utnyttjar ju lägesenegin och låter vilken rulla fritt utför, då går det ju åt mindre energi uppför. Farthållaren bromsar ju för att hålla rätt fart.
Som jag skrev i en annan tråd, ibland måste man vara olaglig för att vara smidig, i detta fall ekonomisk.

Jag håller helt med dig. En farthållare lämpar sig mindre bra på vägar som är mycket kuperade: Bromsar utför - det vill säga kastar den naturliga rörelseenergin i soptunnan - och gasar maximalt uppför. På sådana här sträckor kör man bäst utan farthållare, även om man kan aktivera farthållaren "här och där" mellan nedförs- respektive uppförsbackarna. En farthållare kommer till bäst nytta på platta vägavsnitt och lätt kuperade vägsträckor.

Så visst är det så att man ibland måste vara olaglig för att vara smidig/ekonomisk på så sätt att man låter bilen "segla fritt" i nedförsbackar. Dels kommer man att ha energi över när vägen antingen planar ut eller stiger, dels har man ju sparat bränsle under "friseglingen". Man måste som förare mycket riktigt tänka till lite!

Uppdaterat: 2022-05-24 12:55
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Samma som de som bromsar vid en hastighetsåkning.
Kommer man på en 70 väg och släpper gasen en bit före 50 skylten kanske man passerar den i 60 men är gott o väl nere i 50 innan man når själva anledningen till sänkningen, skyltarna sitter ju vanligtvis långt före än som vore nödvändigt.
Hur en adaptiv funkar på den punkten vet jag inte.

Uppdaterat: 2022-05-24 13:46
Rikard skrev:

Samma som de som bromsar vid en hastighetsåkning.
Kommer man på en 70 väg och släpper gasen en bit före 50 skylten kanske man passerar den i 60 men är gott o väl nere i 50 innan man når själva anledningen till sänkningen, skyltarna sitter ju vanligtvis långt före än som vore nödvändigt.
Hur en adaptiv funkar på den punkten vet jag inte.

Så är det, och samma sak gäller vid korsningar och trafikljus. Och vid just trafikljus gäller att om man är riktigt vass och förutseende, kan man många gånger klara sig undan att behöva stanna. Det gäller att "bara" läsa av trafiksituationen och tajma in tidpunkten när man tror att det blir grönt igen - vilket givetvis bygger på principen att man långt i förväg iakttar trafikljusen och trafiksituationen, och tidigt släpper upp gasen. Den här strategin fungerar förbluffande bra om man går in för uppgiften. Kan man undvika att helt behöva stanna är mycket vunnet!

Uppdaterat: 2022-05-24 14:46
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Gör inget om det kostar lite mer, jag kör oftast på landsvägar och använder farthållaren så ofta jag kan.

Uppdaterat: 2022-05-24 15:27
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Men Hacken ... Du tänker bara på den "lilla kostnaden"? Klimatet då, i dessa klimattider??? Det struntar du i då, eller?

Uppdaterat: 2022-05-24 16:53
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Jag har en Corolla TS 1,8. Den går oftare på el om man kör utan farthållaren, så förbrukningen borde öka något om man kör mycket med farthållare. Har kört ca 1000 mil med min nu. Snitt 0,49 per mil. Långturer 0,39-0,43, även med takbox på. Ganska imponerande. Är egentligen väldigt nöjd med det mesta förutom vägljudet med 17"-hjulen om man kör snabbare än 80 km/h...

Uppdaterat: 2022-05-24 16:55

Åkte kuperat i ca 15 mil för någon vecka sedan och jobbade aktivt med att släppa adaptiva farthållaren nerför. Den körde snålare enligt min mätning.

Uppdaterat: 2022-05-24 17:02

Ingen klarar att köra med gaspedalen i ett läge utan att röra foten det minsta. Man sitter hela tiden och småpumpar upp och ner på pedalen hela tiden och det kostar bränsle.
Det är inte ofta som vägar går upp och ner så i täta intervaller att man i någon större utsträckning kan nyttja utrullningen från en nerförsbacke i en kommande uppförsbacke. Och framförallt inte utan att överskrida fartgränsen.
Att farthållaren bromsar i nerförsbacke innebär ju dessutom bara att bränsletillförseln till motorn stryps.

Uppdaterat: 2022-05-24 20:43

Uffeeh,
Åker du med gamla förgasarbilar?
Det lilla man rör gasfoten ofrivilligt filtrerar styrburkarna bort utan att motorn påverkas.

Uppdaterat: 2022-05-24 20:53
Uffeeh skrev:

Ingen klarar att köra med gaspedalen i ett läge utan att röra foten det minsta. Man sitter hela tiden och småpumpar upp och ner på pedalen hela tiden och det kostar bränsle.
Det är inte ofta som vägar går upp och ner så i täta intervaller att man i någon större utsträckning kan nyttja utrullningen från en nerförsbacke i en kommande uppförsbacke. Och framförallt inte utan att överskrida fartgränsen.
Att farthållaren bromsar i nerförsbacke innebär ju dessutom bara att bränsletillförseln till motorn stryps.

Ett obegripligt resonemang. Även om motorn "går på noll med växeln i" i nedförsbacke, är den rörelseenergi som den bromsar större än bränslebesparingen.

Uppdaterat: 2022-05-24 21:01
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Uffeeh skrev:

Att farthållaren bromsar i nerförsbacke innebär ju dessutom bara att bränsletillförseln till motorn stryps.

Det verkar vara olika. På min Skoda Fabia är det så. På pappas Volkswagen Golf, d.v.s. nästan samma bil från samma koncern, men med adaptiv farthållare, så bromsar bilen när det behövs för att hålla den inställda hastigheten i nedförsbacke.

Uppdaterat: 2022-05-24 23:50
SnookerPro skrev:

Så är det, och samma sak gäller vid korsningar och trafikljus. Och vid just trafikljus gäller att om man är riktigt vass och förutseende, kan man många gånger klara sig undan att behöva stanna. Det gäller att "bara" läsa av trafiksituationen och tajma in tidpunkten när man tror att det blir grönt igen - vilket givetvis bygger på principen att man långt i förväg iakttar trafikljusen och trafiksituationen, och tidigt släpper upp gasen. Den här strategin fungerar förbluffande bra om man går in för uppgiften. Kan man undvika att helt behöva stanna är mycket vunnet!

Klokt! Många som klagar på bensinpriserna skulle spara en hel del dyra droppar bara genom att släppa på gasen i god tid, vid trafikljus där du kör ofta och vet hur de brukar bete sig.
Det du vill göra är förstås att behöva bromsa bort så lite rörelseenergi som möjligt. Det betyder att det inte alltid är rätt att bara släppa på gasen och rulla, om du då kommer alldeles för snabbt fram till korsningen och i alla fall behöver bromsa ner nästan till stopp. Tvärtom kan det bästa vara att bromsa ner farten lite direkt när du ser att trafikljuset är på väg att slå om till stopp, om det innebär att trafikljuset sedan hinner slå om till grönt igen innan du är framme.

Det bästa för både energiförbrukning och vägkapacitet vore förstås att trafikljuset kommunicerade med bilen, så att farthållaren automatiskt höll optimal hastighet.

Uppdaterat: 2022-05-24 23:59

Min sambo tog körkort för ett år sedan, och då var rätt svar på övningsfrågorna för teoriprovet att farthållare sänker bränsleförbrukningen.

Uppdaterat: 2022-05-24 23:59
SnookerPro skrev:

Men Hacken ... Du tänker bara på den "lilla kostnaden"? Klimatet då, i dessa klimattider??? Det struntar du i då, eller?

Så länge folk kör omkring i tunga suvar som släpper ut mycket mer än min lilla bil så tycker jag inte att min farthållare gör någon skillnad.

Uppdaterat: 2022-05-25 06:08
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Sen är vi ju trots allt några som klarar av att kombinera två saker - nämligen farthållare på när det passar och snabbt koppla ur den när man ser att man ändå måste minska farten - precis som man skulle hantera gaspedalen. Men så länge det rullar hyggligt jämnt så är min adaptiva mycket ofta inkopplad - även i stadstrafik. Känns som en extra säkerhet för den är snabbare att reagera för inbromsning framför min bil när jag själv t ex kollar i backspegeln eller omgivande trafik. Även om det skulle kosta några milliliter extra ibland så anser jag det värt den pengen. Och eftersom jag inte kör en tung SUV så är ändå förbrukningen klart rimlig - med eller utan farthållare.

Uppdaterat: 2022-05-25 09:13

Alltså, här verkar det vara så att man tror det skiljer mycket i förbrukning. Jag har då inte märkt någon skillnad som man ens tänker på.. kanske 0,05 liter/mil (MAX). Då är det nog viktigare att man håller sina däck med rätt däcktryck för att på så sätt öka säkerheten och hålla nere förbrukningen. Väldigt många kollar inte lufttrycket i sina däck alls.

Uppdaterat: 2022-05-25 09:59

Jag har haft någon bil där man kunde välja i tre lägen hur hårt ingrepp farthållaren skulle göra i kombination med nivån på tillåten avvikelse från önskad hastighet. Minns inte vilken bil det var.

Uppdaterat: 2022-05-25 21:31

Hx
För min del har den största skillnaden visat sig när man kör kraftigt kuperat. På slät motorväg gör det ingen skillnad.

Uppdaterat: 2022-05-25 21:46
Axa skrev:

Hx
För min del har den största skillnaden visat sig när man kör kraftigt kuperat. På slät motorväg gör det ingen skillnad.

När du får din Enyaq så är det en ickefråga. Den lilla energiförlust du får via återladdningen är försumbar jämfört med en rökbil som omvandlar all rörelseenergi till värme.

Uppdaterat: 2022-05-25 21:54

Snoid
Jepp, det har du rätt i. Och nu är den uthämtad. 👍

Uppdaterat: 2022-05-25 22:01

Jag är övertygad om att om folk lärde sig att köra med farthållare skulle 90% sänka sin medelförbrukning en hel del och dessutom skulle medtrafikanterna också spara bränsle på en jämnare körning.

Så många som kör omedvetet i fablernas värld och var och var annan minut i minsta uppförslut på 77 på 90 vägen och 100 i utförskörningen.

Har just avslutat en 250 mils tripp med hb och herregud vad stolpskott det är på vägen nuförtiden.

Så otroligt många som pendlar plus/minus 10 på landsvägen och skiter fullständigt i en 70 korsning där man passerar i 85.

Uppdaterat: 2022-05-28 10:42
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Håller helt med mso 1000, massor av bilister som struntar i det mesta på våra vägar nuförtiden.

Uppdaterat: 2022-05-30 16:48