Vi Bilägares forum

Provkörning: Alfa Romeo Tonale (2022)

Provkörning: Alfa Romeo Tonale (2022)

Långt efter konkurrenterna lanserar Alfa Romeo en ny suv i mellanklassen. Tonale erbjuder italiensk design och ett personligt anslag men har flera missar som köparna bör känna till.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-05-23 15:10

Kommentarer

Tråkigt. Efter att ha utvecklat Stelvio Quadrifoglio för 5 år sedan, som har ALLT, inklusive:
-Torque Vectoring (Advanced Chassis Control) med dubbla planetväxlar i diffen.
-2.9l version (V6, 510hk) av Ferraris berömda dubbelturbo (4.0, V8, 680hk)
-perfekt anpassad ZF 8.
- kardan i kevlar, dörrar och luckor i aluminium. Tomvikt 1800 kg.
-inte minst: spjäll som by-pass:ar ljuddämparna vid "lämpliga" tillfällen.
borde man ha åstadkommit något bättre.

Uppdaterat: 2022-05-23 19:00

Tonale ersätter inte Stelvio, utan är en mindre modell. Det kommer en ny Stelvio.
Men den Tonale man ska ha är laddhybriden.
En ”mildhybrid” är varken hackat eller malet, även om < 0,7 l/mil får anses som bra i storleksklassen.

Uppdaterat: 2022-05-24 12:45

Stelvio var - för Alfa - ett jättelyft. Tonale "drar ner dom i skiten igen".
Mildhybrid är trams. Dessutom tycks man behålla - i stort -det amerikansk chassit, som är o-bra.
Jag är rädd att ingen av versionerna lever upp till varumärkets historia/ambitioner.

Nya Stelvio Quadrifoglio får USA- V6 på c:a 500 hk - men kan ändå inte jämföras med dagens Ferrari V6.

Uppdaterat: 2022-05-24 14:22

V6 är stenålder idag.
Sen är det inget amerikanskt chassi eller plattform.
Plattformen är FCA Small Wide 4x4. Det är en förlängd version av Small Common Components and Systems platform, som utvecklades av Fiat för Grande Punto när Fiat var i allians med GM.
Den version av plattformen som sitter i Alfa Tonale är samma version som sitter i Jeep Compass. Som i sin tur är en uppskalning av den version som sitter under Jeep Renegade och Fiat 500X.
Men den härstammar från Fiat Grande Punto.
Och ja, det är en plattform som börjar komma till åren.
Den ger bra vägegenskaper och vridstyvhet. Dess största nackdel är att dem väger för mycket.
Kommande Alfor kommer byggas på Stellantis plattformar som utvecklats ur PSA’s EMP2.
Det är en lättare och mer energieffektiv plattform.

Uppdaterat: 2022-05-25 23:02

Stellantis kommer inte lyckas. De är för dåliga

Uppdaterat: 2022-05-28 19:56
Gillar kurvor och rondeller

Stellantis gör alldeles utmärkta plattformar. Lätta och vridstyva. Se vad som hände med Opel efter att Stellantis tog över. Sänkt vikt och snittsigare design.

Sen detta med kraft och hästkrafter. Alfa har alltid haft versioner med lagoma motorer.

Alfasud och efterföljaren 33 hade 80-85 hk i Golf-klassen. Sportversionen QV hade hela 105 hk ur en 1,7 l motor.

Det var helt i linje med vardagskonkurrenterna. Varken mer eller mindre.

En Alfa måste inte vara supersnabb. Men den ska vara bekväm samt rolig att köra. Och det kan en bil vara utan 1 000 hk.

Uppdaterat: 2022-05-29 08:49

Stelvio Quadrifoglio har inte 1000 - men väl 510 hk. Dessutom chassi (inkl. Torque Vectoring) och AUTO, som är "perfekta". Har viktbesparande åtgärder, som gör att den väger c:a 200 kg under konkurrenterna: Porsche, Audi och AMG.
Blir ett ganska trevligt paket.

Uppdaterat: 2022-05-29 09:19