Kia har stort försprång mot konkurrenterna när privatköparna får välja. Volkswagen backar över 40 procent, visar nya siffror.
Privatköparnas favoriter: Kia ökar – Volkswagen dyker
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-05-05 10:30
Kommentarer
Hela VAG-gruppen har ju problem att leverera elbilarna så det är ju inte förvånande.
Jag jag fattar inte Vi bilägare, inte kommer Dacia vara en folkbil inte.
Kia säljer snart dubbelt så mycket som tvåan på listan till privatpersoner.
Kia är sedan ett bra tag Svenskens folkbil för den som betalar själv.
Har personligen svårt för aseaternas röriga, fula och orgonomiska instrumentering.
Men ID-serien är nästan värre iof.
Fast t ex Kia upplever jag inte som att de har "röriga, fula och oergonomiska instrumenteringar". Och inte heller Mazda. Det finns säkert andra exempel också.
Id-serien är ett totalt nytänk ifrån VW som tidigare haft en väldigt "lättarbetad" förarmiljö. Värst är väl frånvaron av bakbelysta knappar samt touch-knapparna på ratten men där är det nog mest att man måste vänja sig att hantera dom lite annorlunda - tror jag.
Onödig sista mening, debatera vuxet tack.
Jag har provat i princip alla elbilar, och därmed mängder av aseater.
Du kan testa själv genom att prova Ioniq 5 och försöka slå på sätesvärmaren.
Jag satt flera minuter och letade knapppar = fail. Sedan kollade på menyerna = fail.
När jag kom hem googlade jag några minuter innan jag hittade en video.
Ergonomi = TOK-dålig.
Håller med om att överlag har aseaterna blivit bättre men bra är de inte.
Mazda är numera riktigt bra, med Toyota en bit efter.
Hondas elbil är trevlig att ratta, men ergonomin var utmanande.
När jag testar bilar gör jag lite grundinställningar som jag gör i alla bilar jag äger dagligen. (vi är många i familjen och alla har sina preferenser)
Justera tempen till 22 grader och automatläge, slå på radion på bra musikkanal, slå på sätesvärmaren.
Dessa tre kan gå på 15 sek.
Be en "icke bilnörd" (tex hustrun) göra detta i bilar från olika världsdelar/länder - ett avslöjande test.
Motorcykelentusiasten.
Jag har kört Ioniq5 i snart fem månader och dryga 1000mil.
Sätesvärmen slår man på med två tryckningar. Men den slår på sig automatiskt om man ställer in det. Det finns en ”direktknapp” att trycka på för att direkt komma till menyn för att slå på värme eller ventilation i sätena.
Men som du säger så bör/måste man ägna instruktionsboken lite tid på nya bilar.
Men Kia/Hyundai har faktiskt många funktioner man kan ställa in genom direktknappar utan att behöva gå igenom hela menyn.
Men finns det någon helt ny bil som har den enkelhet du beskriver?
Ja de flesta tyska o svenska bilarna
Nya generation SG2 med Kia Niro är så fult bakifrån och c-stolpe efter snygga den gamla SG1. Jag köper aldrig Kia i framtiden.
Det var då inre det enklaste att justera värmen i den V60 jag hade som hyrbil några dagar. Ingenting var speciellt enkelt att justera då jag var van MB GLC.
Det handlar mer om vana vill jag påstå.
Var länge sedan jag körde volvo, men kan tänka mig att Kina-influenserna kan påverka.
Ja MB har knappar för värme/kyla i stol på dörren. Omöjligt att missa eller missförstå.
För den vante MB föraren är det omöjligt att missa. För den ovane MB föraren kan det vara omöjligt att finna då det inte är den mest vanliga och logiska placeringen.
Varför skall man sitta och leta efter knappar till stolsvärmen, när man med rösten kan säga till bilen att sätta på stolsvärmen?
Det kan jag nog, men har inte prövat. Den slår på sig automatiskt när det är kallt och ventilationen i stolen när det är varmt.
Det är ju fantastiskt att man har automatisk stolsvärme som fanns på SAAB för femtio år sedan!
"omöjligt att finna"???
Har du sett dom så inser du att ingen missar reglagen
Jo då. Jag har haft passagerare chaufförer som inte funnit reglagen.
Om du bommat det så har jag kört MB i 3,5 år och även solen kan ha fläckar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.