Vi Bilägares forum

Köpa Elbil, ej från Kina = vilken?

Köpa Elbil, ej från Kina = vilken?

Volvo och Polestar går alltså bort.

Kinatillverkade Tesla likaså. Av samma skäl helst inte koreanska bilar.

Kan man anser Japanska elbilar ok? Demokrati och mänskliga rättigheter bra nog? Inte agressiva mot andra länder och hyfsat miljömedvetna?

Amerikanska känns heller inte klockrent, de krigar med andra regelbundet.

Bara EU återstår eller?

Era Tankar om detta och förslag på bilar

 

Uppdaterat: 2022-05-07 11:47
Gillar kurvor och rondeller

Kommentarer

Rimac Nevera är väl något som borde passa?
Annars kanske du kan nöja dig med en vanlig simpel Enyaq?
Båda är ju europeiska även om de innerst inne kanske har någon kinesiskt pryttel gömd, men ska du undvika sådant får du nog köpa en förkrigs-Volvo, men då blir det ju inte elektriskt förstås.
Men Asea gjorde en lätt ellastbil under 40-talet.

Uppdaterat: 2022-05-07 12:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tesla Model Y som kommet till Sverige just nu är tysktillverkade men lär ha Kinesiska batteriet.

Uppdaterat: 2022-05-07 12:01

Japanska elbilar?
Toyota samarbetar kraftigt med Kinesiska BYD eftersom de ligger så långt efter.
Hondas lilla möjligen men den är ju inte bra.
Mercedes och BMW finns ju liksom Stellantis alla märken samt Renault.

Uppdaterat: 2022-05-07 12:03

junkers, Honda inte bra?
Den hamnade ju på tredje plats i TopGears undersökning över de 20 vanligaste elbilarna!
Det är ju en liten fjutt med kort räckvidd, men allt beror ju på vad man behöver.

Uppdaterat: 2022-05-07 12:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Säkrast att du bygger en själv...

Uppdaterat: 2022-05-07 12:28

Om räckvidden på Hondan räcker så skulle jag personligen hellre satsa slantarna på en Mazda MX-30. Men gissningsvis finns det komponenter eller batterier ifrån Kina i den också liksom i alla (?) andra elbilar...

Uppdaterat: 2022-05-07 15:36
40-talisten skrev:

Säkrast att du bygger en själv...

Jojo, att vara bra på mjukvarautveckling räcker bara en liten bit.
Har det allra största respekt för biltillverkning, svårt på allvar. Logistik bara en sån sak!

Uppdaterat: 2022-05-07 16:11
Gillar kurvor och rondeller
Pi skrev:

Om räckvidden på Hondan räcker så skulle jag personligen hellre satsa slantarna på en Mazda MX-30. Men gissningsvis finns det komponenter eller batterier ifrån Kina i den också liksom i alla (?) andra elbilar...

Har kört båda.
Ja MX-30 är trevlig. Design i kupe’ samt förarmiljö som en ”riktig bil” är stora plus!!
Andra elbilar saknar ofta ergonomi.
Hade den gått längre bara…

Uppdaterat: 2022-05-08 08:20
Gillar kurvor och rondeller

BMW i4

Uppdaterat: 2022-05-08 08:29

MX-30 är ju ovanligt billig så räcker utrymme och räckvidd så är det nog ett av de trevligaste köpen. Ger nästan en "premium-känsla" - vad det nu är...:)

Uppdaterat: 2022-05-08 08:45
Pi skrev:

MX-30 är ju ovanligt billig så räcker utrymme och räckvidd så är det nog ett av de trevligaste köpen. Ger nästan en "premium-känsla" - vad det nu är...:)

Ja Mazda har lyft sig. Riktigt snygga både inne o ute. De har uppenbarligen haft ergonomer som de lyssnat på så knappar o handtag är behagliga och sitter där de borde utifrån människors anatomi.
Som gammal SAAB-diggare är det ”äntligen”-känsla.

Uppdaterat: 2022-05-08 09:37
Gillar kurvor och rondeller
Mr Snoid skrev:

BMW i4

Två saker som gör det svårt.
-grillen
- mätare som är fyrkantiga och går åt fel håll.
Synd på så rara ärtor!!
BMW är ett favvomärke som jag bara ägt motorcyklar av.
För dyra bilar då jag inte hade råd…nu när jag har råd…har de gått bort sig

Uppdaterat: 2022-05-08 10:04
Gillar kurvor och rondeller

Hade jag haft budgeten så skulle jag valt i4.
Valde Enayq men ett alternativ var Ioniq5. EV6?

Uppdaterat: 2022-05-08 12:16
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
BMW i4

Två saker som gör det svårt.
-grillen
- mätare som är fyrkantiga och går åt fel håll.
Synd på så rara ärtor!!
BMW är ett favvomärke som jag bara ägt motorcyklar av.
För dyra bilar då jag inte hade råd…nu när jag har råd…har de gått bort sig

i4 grillen är inte så eländig. Med Shadowlime (så man slipper kromen) och nummerplåten på plats så ser den helt ok. Helst San Remo green metallic.
Återstår mätarna, eller rättare sagt bilen som visas på displayen, borde dom inte gå att ställa in så det visas något annat.

Uppdaterat: 2022-05-08 12:41

Fiskers Ocean Sport, en bil med ett schysst pris. Om Fiskers orkar hålla vad han har lovat vill säga.

Uppdaterat: 2022-05-08 22:09

Hade jag gillat BMW så hade jag allt slagit till på en i4 i San Remo green metallic, maken till snygg färg!

Uppdaterat: 2022-05-08 22:29
Power to the people

Volvo XC40 görs ju i belgien, men gissar batteriet är från kina..

Uppdaterat: 2022-05-11 16:51
Kalle_ skrev:

Volvo XC40 görs ju i belgien, men gissar batteriet är från kina..

ägarstrukturen ej att förglömma

Uppdaterat: 2022-05-22 11:10
Gillar kurvor och rondeller

Är ägarstrukturen viktig kan man väl snart inte köpa någonting eftersom kineserna är i mångt och mycket all produktion. Så för min del är det viktigaste VAR en vara är producerad. Tillverkad i Kina - big no no! Tillverkad i Sverige, Europa, Sydamerika, Australien - helt ok att köpa. Volvo XC40 tillverkas i Belgien, alltså ett mycket vettigt köp.

Uppdaterat: 2022-05-22 14:06
Swenssons skrev:

Är ägarstrukturen viktig kan man väl snart inte köpa någonting eftersom kineserna är i mångt och mycket all produktion. Så för min del är det viktigaste VAR en vara är producerad. Tillverkad i Kina - big no no! Tillverkad i Sverige, Europa, Sydamerika, Australien - helt ok att köpa. Volvo XC40 tillverkas i Belgien, alltså ett mycket vettigt köp.

Ja VAR är givetvis viktigt. Men även hur stor del av totala ägandet i procent som är kineskontrollerad samt hur stor andel av komponenterna som är kinesiska, speciellt de kritiska = de som är svåra att byta ut pga råvaror, teknologi, logistik mm som skapar beroende)
Beroende är dåligt, se på rysk olja/gas.

Om vi tittar på Bilgrupperna, har jag sammanfattat det korrekt nedan?

Nissan-Renault
- fransk-japansk koncern
- producerar bla bilar i England.

Stellantis
- huvudkontoret finns i Nederländerna
- Peugeot, Citroen, DS
- Opel, Vauxhall
- Alfa Romeo, Fiat, Lancia
- Jeep, Chrysler, Dodge
- Utvecklingscentrum finns i Frankrike, USA och Italien

MG ägs och utvecklar/bygger bilar i Kina. Ingår de i en koncern?

Geely Holding (Kina)
- Största enskilda ägaren av Mercedes
- äger 50% av Smart
- äger 100% av Volvo Cars (som äger Polestar: utvecklas i Göteborg, produceras i Kina)
- Geely Auto
- Polestar, Lotus och Lynk & Co
- Zeekr och deras tidigare kinesiska märken

BYD. Ingår de i en koncern?

VW-gruppen med VW, Skoda, Porsche, Seat mm
Någon som vill klargöra hur det hänger ihop?

Kan någon klargöra hur de amrekianska hänger ihop?
GM, Ford mm

Uppdaterat: 2022-05-22 15:32
Gillar kurvor och rondeller

Detta innebär att tyskarna ligger bättre till enl mig. Då de är mer oberoende med huvuddelelen av utvecklingcentra och bilbygggande ligger i EU. Samt inte 100% ägd av Kina

Uppdaterat: 2022-05-22 15:34
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
BMW i4

Två saker som gör det svårt.
-grillen
- mätare som är fyrkantiga och går åt fel håll.
Synd på så rara ärtor!!
BMW är ett favvomärke som jag bara ägt motorcyklar av.
För dyra bilar då jag inte hade råd…nu när jag har råd…har de gått bort sig

Ja, om BMW haft "Klassiska" mätare och grill i utrustningslistan skulle de sälja bra, BMW folket skulle nog gladligen betala 5-10" per styck extra för den saken.

Uppdaterat: 2022-05-22 18:46

Iallafall fler kunder, jag valde tex en E-klass istället

Uppdaterat: 2022-05-23 00:02
Gillar kurvor och rondeller

Om man ska vara petig äger Geely 82% av Volvo, resten är på börsen (AMF näst största ägare 3% +ett par 100 000 småsparare).

Men tycker personligen att ägandet är sekundärt utvecklingen och tillverkningen (om det öht är meningsfullt att säga att något är "svenskt" eller "kinesiskt"). Ägandet kan skifta över en natt, tillverkning och utveckling är iaf lite jobbigare.

Uppdaterat: 2022-05-23 16:03
Kalle_ skrev:

Om man ska vara petig äger Geely 82% av Volvo, resten är på börsen (AMF näst största ägare 3% +ett par 100 000 småsparare).
Men tycker personligen att ägandet är sekundärt utvecklingen och tillverkningen (om det öht är meningsfullt att säga att något är "svenskt" eller "kinesiskt"). Ägandet kan skifta över en natt, tillverkning och utveckling är iaf lite jobbigare.

Tack, ja tillverkning och utveckling är jobbigare att ändra

Uppdaterat: 2022-05-28 21:44
Gillar kurvor och rondeller

MG är ett märke i kinesiska SAIC. SAICs märken är Maxus, MG, Roewe, Baojun, Wuling, Feifan, IM.

I Kina har de även joint-venture med flera utländska biltillverkare, då det är en förutsättning för att sälja bilar i Kina. T ex SAIC-Volkswagen och SAIC-GM. Men de modellerna säljs inte i Europa. De är för Kina-marknaden.

BYD Auto ingår i BYD industries som tillverkar bussar, lastfordon, truckar, solpaneler och batterier.

Renault-Nissan Alliance är Renault, Nissan, Mitsubishi, Dacia. De har ett korsvist ägande, dvs de äger varandra. Renault har aktier i Nissan. Nissan har aktier i Renault. Störste ägaren i Renault är franska staten.

Renault har fabriker i Europa, Sydamerika och Asien. Utvecklingscenter i alla dessa plus Silicon Valley USA.

Nissan har fabriker och utvecklingscentran i Japan, USA. Mexiko, Europa, Mellanöstern, Sydafrika, Kina och Sydöstra asien.
Nissan har joint-venture Zhengzhou Nissan Auto Co i Kina.

Stellantis har utvecklingscentran och fabriker i Europa, Turkiet, USA, Sydamerika. De har
ett joint-venture i Kina med Dongfeng och Chenschen.
Där tillverkar de flera modeller för den kinesiska marknaden. Dongfeng äger även 4,8% av Stellantis. Största ägarna i Stellantis är Exor (Agnelli-familjen, grundarna av Fiat), Peugeot familjen samt den franska investeringsbanken Bpi.

Uppdaterat: 2022-06-06 12:39

De flesta batterier som biltillverkarna köper kommer från Kina. Levereras i moduler. CATL är en stor tillverkare som levererar till bl a Stellantis.
Men Stellantis och flera andra jobbar på europeisk produktion av batterier.
Stellantis bygger batterifabriker i både Frankrike och Tyskland i ett samarbete med franska energigiganten Total.
Så om ett par år kommer batterierna från europeisk produktion.
Men, även om produktionen kommer ske i Europa så kommer mycket av råmaterialet - metallerna i batterierna - från Kina.

Och flera komponenter som halvledare osv görs i Kina.

Så det är rätt omöjligt hitta en elbil helt utan några delar eller bitar tillverkade i Kina.

Uppdaterat: 2022-06-06 13:49

MYCKET bra info här Raphael , tackar o bugar !!

Uppdaterat: 2022-06-06 17:22
Gillar kurvor och rondeller
Raphael skrev:

Så det är rätt omöjligt hitta en elbil helt utan några delar eller bitar tillverkade i Kina.

Ja men ägandet är det viktigaste, som jag tidigare skrivit.
Det som är bra med kriget är dock att företag inser vad ett beroende ställer till med och tar hem batteritillverkning och andra komponenter.
Kina är en diktatur, som Ryssland.

Uppdaterat: 2022-06-06 17:37
Gillar kurvor och rondeller

Kollar runt bland Tyska elbilar, då det troligen blir en sådan.
Har alltid gillat Cupra Born, skitsnygg enl mig men menyer och skärmar är utmanande. Kommer nog intre trivas med dom.
Mini E däremot skapar trivsel i kupén. Är som en vanlig bil. Och lågbyggd är trevligt.

Uppdaterat: 2022-06-06 21:11
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Kollar runt bland Tyska elbilar, då det troligen blir en sådan.
Har alltid gillat Cupra Born, skitsnygg enl mig men menyer och skärmar är utmanande. Kommer nog intre trivas med dom.
Mini E däremot skapar trivsel i kupén. Är som en vanlig bil. Och lågbyggd är trevligt.

Är du nere på sådana små bilar och kort räckvidd som Mini E så kan du väl även titta på den japanska Mazda MX 30. Den ser ut som en vanlig bil och är även komfortabel och har en hög kvalitetskänsla och bra material i kupén.

Uppdaterat: 2022-06-06 21:24

Ja har kört en sådan, finfin bil som är som en BIL och inte förvirrat rymdskepp.

Uppdaterat: 2022-06-07 00:04
Gillar kurvor och rondeller

Ukraina var en stor leverantör av bilkomponenter, Ukraina var inte en diktatur även om Ryssland är det. I Ukraina tillverkades kablar, kopplingar, olika elkomponenter till bilfabriker i Europa.
Fanns bl a en stor fabrik i Lviv Ukraina för detta.

Uppdaterat: 2022-06-08 21:43
motorcykelentusiasten skrev:

VW-gruppen med VW, Skoda, Porsche, Seat mm
Någon som vill klargöra hur det hänger ihop?

hittade detta
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group

Volkswagen Group owns 100% of the below brands
31.4% Porsche Automobil Holding SE.
27% Foreign institutional investors.
10.5% Qatar Holding LLC.
11.8% State of Lower Saxony.
16% Private shareholders/Others.
3.3% German institutional investors.
- VW
- Skoda
- Porsche
- Seat
- Scania

Någon som vet vad "Foreign institutional investors" är?

Uppdaterat: 2022-06-12 11:26
Gillar kurvor och rondeller

BMW Group
- Stefan Quandt, a German industrialist and engineer, owns 29%
- Susanne Klatten, a successful investor and sister to Stefan Quandt, owns 21%
- Public investors own the other 50%

Uppdaterat: 2022-06-12 11:27
Gillar kurvor och rondeller

Foreign Institutional Investors = hedgefonder, försäkringsbolag, pensionsfonder, investeringsbanker och andra fonder som investerar i ett annat land än det land där de är registrerade med sitt huvudkontor.

Uppdaterat: 2022-06-15 18:18

BMW tillverkar elbilar i Kina som skeppas till Europa. Som BMW iX3.
Den tillverkas av joint-venture mellan BMW och kinesiska Brilliance Auto.
Brilliance var den förste kinesen som satsade på Europa, men efter floppar i säkerhetstester lämnade de Europa 2010.

Uppdaterat: 2022-06-15 18:22

Så en BMW iX3 är mer kinesisk än en Volvo XC40?

Uppdaterat: 2022-06-17 12:56
Raphael skrev:

Foreign Institutional Investors = hedgefonder, försäkringsbolag, pensionsfonder, investeringsbanker och andra fonder som investerar i ett annat land än det land där de är registrerade med sitt huvudkontor.

Stämmer men det intressanta är var dessa finns, är de Kina eller Ryss-kontrollerade?

Uppdaterat: 2022-06-17 20:47
Gillar kurvor och rondeller

Kalle, XC40 tillverkas i Belgien, Kina och Malaysia. Gissningsvis kommer merparten av de svensksålda bilarna från Belgien, men hur många av delarna är kinesiska det vet jag inte.

Uppdaterat: 2022-06-17 23:11

Motorcykelentusiasten, det vet jag inte. Har inte hittat någon uppgift om det. Och när man inte hittar någon uppgift så är det små ägare. Det är de större ägarna man listar.

Uppdaterat: 2022-06-17 23:15

Ja, det har varit uppe i tråden tidigare. Det var mest en kommentar till någon i tråden som skulle köpa "tyskt" för att Volvo var för kinesiskt.

Uppdaterat: 2022-06-20 11:45

Men vill man ha en elbil som cab så är ju Fiat 500 det självklara valet. En liten bil ja, men rolig och snabb och ändå ok räckvidd. Ingen bil för långresa genom Sverige.

Uppdaterat: 2022-06-25 11:20

Har kört den runt julas. Gillade Mini-e klart bättre. De brukar göras som cabbe...

Uppdaterat: 2022-06-26 19:57
Gillar kurvor och rondeller

Det kommer en Abarth 500 Electric, troligen premiär nästa år. Och så en Fiat e-600. En förstorad 500 med bakdörrar. Ersätter Punton.
Stellantis-Totals batterifabrik i Frankrike börjar leverera snart, nu kommer det väl ta lite tid innan det är full produktion, men nya generationen av e-208/Corsa-e och DS3 samt nya 308 och Astra electric får de batterierna. Sen kommer fler modeller.
Och Fiat/Jeep kommer också köra med de batterierna i en nära framtid.

Uppdaterat: 2022-10-08 17:51