Även med nollutsläpp så fungerar det ju inte mer än några år framåt eftersom förbränningsmotorer ska bli olagliga oavsett utsläpp, väldigt konstig lag... undra om inte "el-teknik industrin" ligger bakom med framgångsrik lobbyism.
Westport Fuel Systems och AVL släppte nyligen den gemensamma studien Total Cost of Ownership (TCO) Analysis for Heavy Duty Hydrogen Fueled Powertrains. Den visar att co2 utsläpp från vätgasdrivna förbränningsmotorer är närmast noll. Under förutsättningen att vätgasen produceras med grön teknik. (T ex solpaneler). När vätgas förbränns med ren syrgas så bildas endast vattenånga, det innebär alltså att det inte finns några utsläpp av Co2.
Raphael, ska man driva motorn med väte och ren syre krävs två gasflaskor och då bildas enbart vatten plus försumbara partiklar från smörjning och materialsläpp.
Men det blir väldigt olönsamt, använder man istället syret i luft som oxidator till vätet bildas förutom vattnet även NOx och där kan det bli problem med att få godkända utsläpp.
Uppdaterat: 2022-05-19 18:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Artikeln gällde - huvudsakligen - bränslecellsbil. Författaren blandade - olyckligt- in ett annat projekt, som avser väte i IC-motor.
Bränslecellsbilen har ovanlig proportion mellan batteri och bränslecell. De som är i produktion, har högre effekt på bränslecellen.
Vi får "varje dag" nyheter om lägre produktionskostnad för vätgas - ofta producerad med sol-el. Lagring nära produktion eller i bergrum. Industriell applikation tycks ligga före fordon.
Kommentarer
Ska bli intressant att se om och hur man ska klara utsläppskraven från förbränningsmotorn.
För att inte tala om ekonomin.
Även med nollutsläpp så fungerar det ju inte mer än några år framåt eftersom förbränningsmotorer ska bli olagliga oavsett utsläpp, väldigt konstig lag... undra om inte "el-teknik industrin" ligger bakom med framgångsrik lobbyism.
Niklas
Det är väl snarare att bilindustrin har länge främst lobbat för snällare regler för fossilbilar.
Det är väldigt dyrt att få nollutsläpp ur en förbränningsmotor även om den drivs av vätgas.
Westport Fuel Systems och AVL släppte nyligen den gemensamma studien Total Cost of Ownership (TCO) Analysis for Heavy Duty Hydrogen Fueled Powertrains. Den visar att co2 utsläpp från vätgasdrivna förbränningsmotorer är närmast noll. Under förutsättningen att vätgasen produceras med grön teknik. (T ex solpaneler). När vätgas förbränns med ren syrgas så bildas endast vattenånga, det innebär alltså att det inte finns några utsläpp av Co2.
Tycker det är ett misstag av att kalla den studien för Scenic. Den har ju inget med Scenic att göra.
Bortkastade pengar
Raphael, ska man driva motorn med väte och ren syre krävs två gasflaskor och då bildas enbart vatten plus försumbara partiklar från smörjning och materialsläpp.
Men det blir väldigt olönsamt, använder man istället syret i luft som oxidator till vätet bildas förutom vattnet även NOx och där kan det bli problem med att få godkända utsläpp.
Artikeln gällde - huvudsakligen - bränslecellsbil. Författaren blandade - olyckligt- in ett annat projekt, som avser väte i IC-motor.
Bränslecellsbilen har ovanlig proportion mellan batteri och bränslecell. De som är i produktion, har högre effekt på bränslecellen.
Vi får "varje dag" nyheter om lägre produktionskostnad för vätgas - ofta producerad med sol-el. Lagring nära produktion eller i bergrum. Industriell applikation tycks ligga före fordon.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.