Vi Bilägares forum

Toyota sämst i ny elbilsrapport – Mercedes bäst

Toyota sämst i ny elbilsrapport – Mercedes bäst

Mercedes och Volkswagen kommer klara omställningen till eldrift betydligt bättre än japanska märken, enligt en ny rapport.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-05-19 13:04

Kommentarer

Ja om vi bortser från att källan är vad den är så är detta en helt väntad utveckling, även om det har funnits en del herrar här i trådarna som förnekat det. Toyota har missat elbilståget fullkomligt och kommer inom några år inte längre kunna försvara sin position som världsledande bilmärke längre.

Har man hängt med i bilindustrin i några år så vet man att det alltid är någon koncern som är "dominerande" och omöjliga att ro på, både i fråga om muskler, framtidsutsikter, marknadsdominans som lösningar. Det har varit GM, Ford (massproduktion), Volkswagen (plattformstänk och skalfördelar), BMW/MB(prestige och lönsamhet), Toyota (effektivitetsfokus) och nu Tesla (med sina tekniktunga elbilar).

Av någon märklig anledning fastnar den typen av företag i sin egen dominans och när de leder och inte följer marknaden glömmer de av att utvecklas, och så kommer det en uppstickare och tar över.

När blir ett kinesiskt märke helt dominerande och "ohotad" etta i bilvärlden?

MVH AL

Uppdaterat: 2022-05-19 14:06
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tror ändå det är en skiljelinje mellan vilka aktörer som kommer vara starka på marknaden med fossilbilar och den som avser elbilar. Det lär nog bli tufft att dominera båda marknaderna.

Det verkar dock gå allmänt trögt för en del i japanska företagslandskapet. Läste att anrika Onkyo säljer av och slår igen.

Möjligen kommer Toyota klara sig bättre på de marknader som domineras av fossilbilar och magiska hybrider.

Kinesiska bilföretag kommer säkert ta andelar på vissa elbilsmarknader. Fråga är ifall det blir ett magplask på lång sikt.

Det är lite av en spännande tid vi lever i vad gäller bilföretagens omställning.

Uppdaterat: 2022-05-19 17:20

Ford, GM, VW kommer klara sig bra, Toyota kan bli riktigt illa för om de inte snabbar på nu.

Uppdaterat: 2022-05-19 17:34

Toyota kommer säkert att klara sig, de har tillräckligt med muskler, men visst är det märkligt att de verkar ligga så långt efter när det gäller batteribilar.
Men de har nog något på gång och det måste ju bli bättre än det mediokra försöket de tagit fram med Subaru.

Uppdaterat: 2022-05-19 18:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Toyota kommer säkert att klara sig, de har tillräckligt med muskler, men visst är det märkligt att de verkar ligga så långt efter när det gäller batteribilar.
Men de har nog något på gång och det måste ju bli bättre än det mediokra försöket de tagit fram med Subaru.

Toyota har utvecklat deras Fcev länge med Mirai och pratat emot Elbilar. Japan skulle även bygga någon vätgas stad tidigare och vet inte hur de projektet gick.

Vet att Toyota har ett samarbete med BYD med Elbilar.

Uppdaterat: 2022-05-19 20:01
Elbilar

Denna statistik är till 2029 och ingen kan vet hur försäljningen är då.

När man går över till ny teknik som när smartphones lanserades så vet man att kunderna väljer nya märken och lika kommer hända med Elbilar.

Tesla har en fördel att varit tidig med utvecklingen av mjukvaran och bra räckvidd.

Vw har verkligen strukturera om till Elbilar, fabriker & mjukvaran.

GM har fått dåligt rykte med Bolt Ev så dom behöver verkligen få ut nya bilar med ultium batterier.

Ford med F150 Lightning har verkligen många förbokningar och ok försäljning med Mach-E. Deras Transport bil borde sälja bra pga räckvidden.

Men Volvo/Polestar finns inte ens med i listan och 2030 enbart Elbilar.

Kia finns inte med vet inte om det beror på Hyundai är samma koncern och dom säljer riktigt bra med Elbilar och säljer med lägst Co2 redan idag.

Helt säker att vi kommer få se flera nya märken som kommer sälja mycket Elbilar

Uppdaterat: 2022-05-19 20:16
Elbilar

Euro 7 standarden har verkligen bilindustrin försökt ändra så den gynnar dom. När Ice bilar ändå ska sluta tillverkas så kan man låta det vara som det var tänkt från början. Likadant med Phev som borde tas bort från Bonus/Malus men man sänker Co2 värdet i trappsteg och bilskatten lär inte bli dyrare även när bonus uteblir om man inte ändrar Malus skatten att börja där Bonus värdet slutar. Detta borde vara en självklarhet.
Antar att det är bilindustrin som också varit med i dessa beslut. Även Volvo som säger att dom enbart ska sälja Elbilar från 2030 men mest har Phev idag.

Uppdaterat: 2022-05-19 20:55
Elbilar