Vi Bilägares forum

Däcksmäll för elbilister: 50 procent dyrare

Däcksmäll för elbilister: 50 procent dyrare

Den som ska köpa nya däck till sin elbil får betala betydligt mer än för däck till vanliga förbränningsbilar, visar en ny genomgång.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-05-18 12:40

Kommentarer

Ja, detta har jag sett länge. Dels handlar det om att elbilsdäcken har dyrare produktutveckling och mer avancerade material (lättare och starkare material för att få ner vikten och därmed rullmotståndet, samtidigt som de ska klara högre belastning och vara mer slitstarka).

EV-däcken prioriterar lågt rullmotstånd, hög slitstyrka och belastningstålighet samt låg ljudnivå.
Och detta sker på bekostnad av vattenplaning, köregenskaper i väta och bromsgrepp i väta. Men olika tillverkare har lite olika kompromisser bland EV-däcken.

Men man kan absolut misstänka att tillverkarna även passar på att ta ut extra marginaler på sina EV-däck.
I dag är det främst Michelin, Continental, Pirelli och Hankook som levererar specialanpassade EV-däck samt Nokian som har Hakka 10 EV, R5 EV och Green. Och Kumho har sin Wattrun i mindre dimensioner. Plus Nexen som har två EV-däckserier (de är ju huvudleverantör till Kia och Hyundai).

Good Year satsar däremot inte på specifika EV-däck, de menar att "vanliga" däck fungerar bra för elbilar och de kvaliteter som EV-däck ska ha - lågt rullmotstånd, hög slitstyrka, låg ljudnivå - är kvaliteter som gynnar vanliga bilar också. Tittar vi på senaste däcktester så har GoodYears senaste däck relativt lågt rullmotstånd och låg ljudnivå, samt förbättrad slitstyrka - om än är inte lika bra här som de specifika EV-däcken men GoodYears däck har å andra sidan bättre grepp och hantering i vått väglag än typiska EV-däck så de är en bra kompromiss.

Bridgestone verkar ha liknande inställning som Good Year.
Yokohama har inte lanserat några specifika EV-däck, men de rekommenderar Advan dB V552, som har fokus på låg ljudnivå, till elbilar. Fast rullmotståndet är bara C-klassat.

Falken kommer lansera sina EV-däck under 2023. Det ska bli spännande, just rullmotstånd har ju varit en svår nöt för Falken att knäcka. Deras däck har utmärkt grepp i vått och torrt, men rullmotståndet är högre än konkurrenterna. Vi får väl se hur greppet i vått blir när de nu fokuserar mer på lågt rullmotstånd i EV-däck.

Toyo verkar inte ha någon speciell policy om EV-däck vad jag vet.

Kineserna har jag ingen aning om, de verkar inte satsa på det. Men det kommer säkert.

Uppdaterat: 2022-05-18 13:38

Känns ju tryggt då att Volvo (i ett av sina privatleasing-paket för XC40-Recharge) även inkluderar att slitagedelar - typ däck - ingår i leasingkostnaden. Med "året-runt-däck" och 4500mil, så är ju sannolikheten ganska stor att behöva utnyttja den leasing-förmånen.

Uppdaterat: 2022-05-18 14:17

EV-däck eller vanliga, spelar ju ingen roll. Är ju enbart vissa på bilmärken som har speciella däck. Tex Bmw I3. Men där är inte däcken dyrare än andra skulle jag säga. Letar man på olika hemsidor som säljer däck, så kan man göra riktiga fynd, ofta långt under normlapriset.

Sett till vad många däckknasare tar för däck och däckkrängning så lönar det sig nästan att köra egna däckmaskiner och göra jobbet själv. Snacket om att deras däckmaskiner kostar så pass mycket att de måste ta över 300kr/däcket i tex Stockholm för att kränga på nya däck på en 18" fälg är bara töntigt.

Uppdaterat: 2022-05-18 15:04

Köper man däck online så tjänar inte däckverkstan på att sälja däck, då behöver de tjäna på monteringen istället och då kan totalsumman bli högre än om man köper både däck och montering från däckverkstan.

EV-däcken är i regel dyrare än andra. T ex Michelin Premacy E (EV däck) är dyrare än Premacy 4.

Sen gällande dimensioner, det skiljer sig mellan olika EV. Ja BMW i3 har en ovanlig dimension, men även Citroën e-C4 har det (195/60 R18) och flera andra. Samtidigt som det även finns elbilar som har vanligare dimensioner.

Men sen finns det elbilar som har olika dimensioner fram och bak. T ex VW:s.

Uppdaterat: 2022-05-18 15:35

Fast det går ju utmärkt med vanliga XL däck också. När det gäller slitage beror det väldigt mkt på körstilen skulle jag nog säga. Gäller ju alla motorstarka bilar.

Uppdaterat: 2022-05-18 16:06

Man kan givetvis ha vilka däck man vill, men EV-däck har ett särskilt fokus på lågt rullmotstånd och att vara så tysta som möjligt. För att få längre räckvidd med elbilar och lägre ljudnivå eftersom elbilars motorer är väldigt tysta så det hörs mest från vägen, så därför är vägljud mer störande i elbilar.
Sen är vanliga XL-däck tyngre och har ofta högre rullmotstånd än icke förstärkta däck.
EV-däck med högre belastningsindex är lättare pga specialmaterial - som är dyrare.

Uppdaterat: 2022-05-18 16:41

Varför skulle någon som kör runt med en 2+ ton tung bil med hjul på ca 20 tum bry sig om rullmotståndet???.. snacka om att sila mygg och svälja kameler..
"EV däck"...hahahaha...
Om någon tycker jag är sarkastisk, kolla in snubben på Youtube som bytte 20 tum mot 18 tum på en Tesla M3 och sparade ca 15% räckvidd (eller rättare sagt 15% energi.. rullmotståndet skiljer nog inte ens 1,5%.. och är inte speciellt förvånad om det skiljer MINDRE ÄN 1%).

Uppdaterat: 2022-05-18 21:53

Det är klart att det blir dyrare med 20-21" fälg och ett 40 profilsdäck som är 250 mm brett. Men måste man ? nej man kan välja en mindre fälg och annan profil, åtminstone till TM3.

Uppdaterat: 2022-05-18 22:39

Det här har jag sagt många gånger nu: Dels sliter elbilarna mer på däcken på grund av det högre momentet redan vid start, dels kräver elbilar däck som är uppbyggda på ett annat sätt än vanliga däck. Och som lök på laxen är elbilar väldigt tunga. Välkomna till verkligheten!

Uppdaterat: 2022-05-19 00:26
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Unchartered territory. Jag har gett de personer som - ibland - lyssnar på mig, rådet att inte köpa elbil förrän - tidigast - 2023. Då bör det mesta vara avlusat.
Ju mer INFO som kommer ut om elbilar - desto klokare tycks rådet vara. Själv kommer jag aldrig att köpa elbil.
På ena bilen har jag 20" Michelin Pilot Sport 4+ - helt suveräna.

Uppdaterat: 2022-05-19 06:45

Jo du kommer köpa elbil Tjalle. Om du möjligen är 80+ kan jag förstå att du behåller din bil men det kommer snart vara omöjligt att köpa en bensin/dieselbil inom en ganska snar framtid. Det tar bara energi att kämpa emot och fördelarna med elbil är såpass stora att man inte vill gå tillbaka.

Uppdaterat: 2022-05-19 07:47

Eftersom det fortfarande och ett antal år framöver fortfarande säljs s k ICE-bilar och livslängden på dessa i snitt säkert är 15 år så kan man säkert köpa en för köparen "ny" sådan bil åtskilliga år framöver. Om man absolut vill.

Uppdaterat: 2022-05-19 09:15

Angående däcksslitage kan man ju använda chill läget och följa trafikrytmen = sparar däck.

Uppdaterat: 2022-05-19 11:01
J.L skrev:

Angående däcksslitage kan man ju använda chill läget och följa trafikrytmen = sparar däck.

Det behövs inte ens ett extra körläge för att kunna köra lugnt och följsamt.
Men så klart har man Tesla så måste alla hittepågrejer framhävas 🤣

Uppdaterat: 2022-05-19 11:40

Tjalle
Ehm, så fossilbilar är utan problem?

Uppdaterat: 2022-05-19 11:44

Många glömmer bort att vikten på bilen spelar stor roll för hur mycket det sliter på däck och vägbanor..

Uppdaterat: 2022-05-19 11:44

Mr Snoid om man har så mycket "pulver" så är det bra med ett lite lugnare körmode med en annan mappning/response, som påminner om konkurrenternas som inte har så mycket kraft. De flesta elbilar har
olika körprogram dessutom. Angående vikten är ju Tesla bland de lättare elbilarna trots allt.

Uppdaterat: 2022-05-19 11:53
J.L skrev:

Mr Snoid om man har så mycket "pulver" så är det bra med ett lite lugnare körmode med en annan mappning/response, som påminner om konkurrenternas som inte har så mycket kraft. De flesta elbilar har
olika körprogram dessutom. Angående vikten är ju Tesla bland de lättare elbilarna trots allt.

På min bil heter det Eco mode, tråkigt körläge jag aldrig använder. Går fint att chilla med farthållaren.

Uppdaterat: 2022-05-19 12:12

Okej Mr Snoid :-)

Uppdaterat: 2022-05-19 12:56

Fossilbilarna har ökat i vikt under många år tacka höjda säkerhetskrav och högre förväntningar på utrustning för det. Elbilar väger i genomsnitt 300 - 600 kg mer mot jämförande fossilbil pga batteriet. Men elbilar har ofta ännu mer utrustning - fler kameror, radars, sensorer osv osv. Allt detta ökar vikten.
Men tror inte många vill vara utan den utrustningen.
Och däcktillverkarna anpassar sin produktutveckling.

Uppdaterat: 2022-05-19 14:42