För första gången har elbilarna kört om förbränningsbilarna i den svenska nybilsstatistiken.
Milstolpen: Elbilar vanligast bland nyregistreringarna
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-05-17 07:30
För första gången har elbilarna kört om förbränningsbilarna i den svenska nybilsstatistiken.
Kommentarer
Såklart det säljs mest Elbilar i Stockholm pga befolkningsmängden.
Ännu mer hade kunnat säljas om man valt att inte subventionera fossila bränslen till flyget m.m. Skippa skattesänkningar på 1.80:-/litern, 1000-1500:-/bil och ej pausa reduktionsplikten.
Dessa pengar hade räckt till mycket infrastruktur och även bättre premier till Elbilar och hade man ändra Malus skatten så den följer Bonus Co2 utsläppet tex 0-50g Bonus, 51g> Malus och nyår 0-30g Bonus, 31g> Malus så hade ännu fler Elbilar sålts.
Tänk det ror jag inte alls, det finns snarare inga elbilar att köpa. Allt är slutsålt och väntetiderna överstiger i många fall ett år.
Och betänk att statistiken redovisar bilar som registrerats, såldes gjorde dom i många fall redan för ett år sedan.
Då var varken skattesänkningen på 1,8 kr eller ”bilstödet” planerat.
Och hur flyget skulle kunna påverka köpet av personbilar får du gärna förklara lite mer.
Eller ramsar du upp alla MP argument på en gång?
Fortfarande är elbil-beståndet, alltså ren elbil, cirka 2 % av bilbeståndet. Laddhybrider köps ofta av skälet att de ger rätt till bonus men körs sedan på bensin eller diesel. Ett fåtal, oftast privatägda, används på "rätt" sätt. Alltså att man företrädesvis kör så korta sträckor att batteriet räcker för transporten. Av rubriken kan nog många dra slutsatsen att det "dräller" av rena elbilar men så är det ju inte!
Man är inlåst nu, kan inte byta upp sig begagnade fossil bil.. inga bilar i hallarna man vill ha. Elbilarna är för dyra. Överlag dyra priser. Enklare sagt, det är brist.. och problem med tillgång på bilar.
UK gjorde en undersökning och Phev kördes väldigt lite på el.
Efter detta så räknas dom inte som miljöbil och får ingen bonus. Vet att T&E också gjorde någon undersökning och att dom var 300-400% över Co2 utsläppet som tillverkaren sagt i sin deklaration. Efter detta var det diskussion om dessa ska tas bort som miljöbil i EU men inget har hänt ännu.
Nu börjar Sverige med 0-50g den 1 Juli & 0-30g Co2 från 1 Januari 2023 och även minska premien på dessa.
Malus skatten borde starta vid Bonus taket på Co2.
Antar att detta har med att ge tid till Biltillverkare att få ut Elbilar.
Hade hellre sett som UK att man direkt tog bort dom som Miljöbil och då hade ännu mer Elbilar sålts.
Håller med Elbil_Vw om att det borde vara som i UK. Jag har en Kia E-Niro och laddar hemma mest. På 2000 mil har jag laddat 5 gånger utanför hemmet. Håller noga koll på förbrukning och har på 2021 mil förbrukat 3052 kWh vilket ger en förbrukning på 1.51 kWh/mil. Det är jag nöjd med! Hemmaladdningen kostar mig 1.52 kronor/kWh, skatter och moms och nätavgift inräknade, vilket ger en bränslekostnad på 2.30 Kr/mil!
Jämtland sålde 40% Elbilar i Q1 och fortfarande byggs väldigt lite nya DC stolpar.
https://elbilen.se/nyheter/eldrift-pa-forsta-plats-bland-nya-bilar-i-ar/
Behövs verkligen mycket mer 150-350Kw stationer och fjällvärlden har mycket turister.
De bilarna såldes troligen första halvåret 2021. Vad som säljs nu kör inte påverka statistiken förrän Q1 2023
Nåja, bilen blir väl ändå såld vid leverans. Och registrering av ny bil sker ju i samband med detta. Beställning och förhandsavtal är en annan sak. Därefter kan ju första beställaren dra sig ur.
Därtill har ju leveranstiderna det väldigt olika ut under 2021 för att numera vara lång för i princip alla.
Vill man ha många DC-laddare så misstänker jag också att man får nöja sig med laddare upp till 100 kW. Det finns liksom en hel del begränsningar innan strömmen når bilen - om man säger så.
Du skall då alltid var tvärt emot. En vara säljs väl ändå den dag du signerar köpekontraktet. Däremot erlägger du köpeskillingen strax innan du hämtar bilen. Förr kom du med en bankväxel eller kontanter.
För nog står det väl köpeavtal på det pappret du signerade då du köpte din bil. Är grunden för att du har avtalat ett givet pris för bilen.
Beställer du bara utan att kontraktera det hela via ett köpeavtal så kan handlaren justera priset och du får betala rådande listpris då du efter ett år betalar och hämtar din bil. Du hade ju bara beställt att få en bil som handlaren beställt hem.
"Guran" - men även du kan väl ibland vara lite tvärt emot så det är nog inte bara Axa...:)
Och det är väl registreringsdatum som all bilförsäljnings-statistik grundar sig på trots allt. Och det är ju nyregistreringar som artikeln handlar om trots allt. Oavsett när köparen beställde bilen.
Ja det var ju det jag skrev i mitt andra inlägg. Inte när bilen såldes/beställdes och avtal om en affär med avtalat pris ingicks.
Snoid
Ehm, nej jag är inte tvärt emot. Satt idag hos bilsäljaren för att förbereda köpeavtal.
Även om jag skrev papper vid beställning för 6 månader sedan så var inte det ett köpeavtal i juridisk mening. Jag hade inte lagt någon förskottsbetalning och jag hade kunnat dra mig ur.
Poängen är att säljstatistiken är på registreringsdatum. Vad som hänt dessförinnan är tämligen ointressant.
Det var väl ändå det jag skrev?
Inte sålda bilar utan registrerade.
Jag signerade ett köpekontrakt i april i fjol. Det innehåller så klar en klausul att kunna dra sig ur, men det kostar vanligen. I dagens situation så är oftast handlarna glada att kunna erbjuda en annan presumtiv kund en nu bil med kortare leveranstid och bjuder på den annars avtalade kostnaden för att dra sig ur avtalet.
Nu är det dock ganska ovanliga förutsättningar så under ”normala” förutsättningar så kostar det ganska dyrt att dra sig ur ett köpeavtal.
Men tror oavsett denna diskussion att du kommer bli mycket nöjd med din nya bil. Det är nått helt annat att köra elbil.
Denna gång tycker jag faktiskt att det är du "Guran" som strulat till diskussionen lite. Och såld är bilen först när man på nåt sätt betalat den och den registrerats på dig som köpare. Inte så svårt och komplicerat..:)
Snoid
Konsumentköplagen och de riktlinjer MRF tagit fram är ”klausulen”.
Du har rätt i att det normalt kostar att dra sig ur beställd nybil, om nu handlaren jävlas och åberopar klausulen.
Nu tänkte jag närmast på aktuell situation med leveranstider som handlarna inte kan garantera och då är det betydligt lättare (och gratis) att dra sig ur beställningen.
Japp, snart är det leverans. :-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.