Vi Bilägares forum

EU väntas förbjuda nya förbränningsbilar 2035

EU väntas förbjuda nya förbränningsbilar 2035

Med liten marginal har EU-parlamentets miljöutskott röstat igenom ett förbud mot nya bilar med förbränningsmotorer från 2035. Nu ska det förhandlas vidare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-05-13 08:40

Kommentarer

Förbränningsbilarna ska alltså fasas ut om 13 år.

Ska de vara borta om 13 år eller börjar man fasa ut då? Hur blir det med hybrider?

Uppdaterat: 2022-05-13 09:28
Gunnar L

Varför förbjuda bilar som drivs med vätgas om nu någon vill köra en sådan?
Något skumt ligger som vanligt bakom dessa "politiska" beslut...

Uppdaterat: 2022-05-13 10:18

Hur blir det med traktorer, långtradare och alla arbetsfordon typ grävmaskiner m m?

Uppdaterat: 2022-05-13 10:32
Lås inga trådar.
Gunnar Lindberg skrev:

Förbränningsbilarna ska alltså fasas ut om 13 år.
Ska de vara borta om 13 år eller börjar man fasa ut då? Hur blir det med hybrider?

Enbart nybilsförsäljningen som Ice bilar inte går att köpa och vet att Sverige sagt 2030 tidigare men inget har beslutats.

Norge har 2025 som mål att sälja 100% Elbilar och då kan man enbart köpa Elbilar för detta beslut har dom redan tagit

Uppdaterat: 2022-05-13 11:39
Elbilar
N-iklas skrev:

Varför förbjuda bilar som drivs med vätgas om nu någon vill köra en sådan?
Något skumt ligger som vanligt bakom dessa "politiska" beslut...

Vätgas bilar är inte förbränningsmotor utan Bränslecell och blir vattenånga så bara skaffa dig en Toyota Mirai för 15900:-/mån på Leasing eller köpa en Hyundai Nexo som lär bli billigare men väldigt få stationer och dyrare driftskostnader en fossila drivmedel.

Uppdaterat: 2022-05-13 11:53
Elbilar

Hybrider med bensin/dieselmotorer blir inte tillåtna, en parantes i bilhistorien likt etanol.

Uppdaterat: 2022-05-13 11:48

Så man vill att det ska bli som på Kuba? Inga nya ännu mer effektiva förbränningsmotorer med förbättrad avgasrening utan bara ett prisrally på begagnade bensin/diesel bilar?
Gäller att man köper den nyaste av den sista som får säljas då för de lär bli hett eftertraktade hos de som behöver en bil som fungerar i alla väder över längre sträckor med tex en husvagn eller annat släp bakom.
Elbilar kommer utvecklas snabbt, men just nu finns ingen lösning på många av problemen. Hoppas det går snabbt framåt.

Uppdaterat: 2022-05-13 15:20
erito skrev:

Så man vill att det ska bli som på Kuba? Inga nya ännu mer effektiva förbränningsmotorer med förbättrad avgasrening utan bara ett prisrally på begagnade bensin/diesel bilar?
Gäller att man köper den nyaste av den sista som får säljas då för de lär bli hett eftertraktade hos de som behöver en bil som fungerar i alla väder över längre sträckor med tex en husvagn eller annat släp bakom.
Elbilar kommer utvecklas snabbt, men just nu finns ingen lösning på många av problemen. Hoppas det går snabbt framåt.

Tesla Model X har funnits länge och har bra räckvidd och väldigt bra dragvikt. Nätverket med DC stolpar är riktigt bra. Hyundai ioniq 5 & Kia Ev 6 klarar 1600Kg och lika med Tesla Model Y med fördelen av nätverket. Rivian har bättre dragvikt en någon fossil bil jag vet om och Ford F150 Lightning lär också bli en bra dragbil.

Uppdaterat: 2022-05-13 17:09
Elbilar

Långt innan 2035 kommer ingen vilja köpa bensin eller dieselbil i Sverige i alla fall.
Jag gissar att om 5 år kommer bara några få puckon som låter som Långben och som tycker det är så otroligt fränt med avgaser och höga varvtal att betala det mycket högre priset det kommer innebära.

Att köpa en ny bensin eller dieselbil år 2027 kommer nog vara så dyrt i totalkostnad, inte minst skatter, att ingen kommer vilja ha dom. Redan nu börjar det bli vansinnigt dyrt, men vissa har inte vågat ta steget än, men det kommer dom göra till nästa bilbyte.

Uppdaterat: 2022-05-13 19:06
- Peugeot e-208 GT 2022

... inte bara det. Det kommer nog finnas en stor skämsfaktor också om 5 år att köpa ny bensin eller dieselbil.

De som inte är underutvecklade mentalt kommer nog förstå hur folk kollar på dom om de köper bensin eller dieselbil. Här har de chansen att köpa elbilen för säg 500 000 kr, men valde att köpa bensinbilen för 500 000 kr trots att elbilen har nästan alla fördelar, smutsar inte ner, låter inte och alla andra köper elbilar.

Läste bara häromdagen hur någon i USA i ett fint villakvarter med mångmiljonärer och där många hade elbilar såg sin granne köpa en helt splitter ny bensinbil och han och grannarna tappade hakan över vilken idiot det är. Vi snackar om villakvarter där folk har gott ställt, det är fint och städat, alla kan ladda hemma, solpaneler på taken osv...

Uppdaterat: 2022-05-13 19:11
- Peugeot e-208 GT 2022

Erito vad är det som inte funkar med elbilar ? Egen erfarenhet ?

Uppdaterat: 2022-05-13 19:22

En del av mig funderar op om det verkligen behövs ett förbud, marknaden verkar faktiskt lösa det på egen hand. Dock är ett "förbud" en tydlig markering om en önskad inriktning.

Uppdaterat: 2022-05-13 19:37
Power to the people

Elbil_Vw
N-iklas fråga är berättigad, rent tekniskt är det inget som hindrar att man använder vätgas till en förbränningsmotor och det har gjorts många försök av flera tillverkare.
Problemet ligger främst i att minska kväveoxider och i vissa materialproblem.

Uppdaterat: 2022-05-13 19:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Grosser skrev:

En del av mig funderar op om det verkligen behövs ett förbud, marknaden verkar faktiskt lösa det på egen hand. Dock är ett "förbud" en tydlig markering om en önskad inriktning.

Det tror jag också som sagt med tanke på mina tidigare kommentarer, men ett förbud kanske snabbar på det en aning. Inte för att förbudet är just 2035 utan för att folk tänker, "jaha det blir ett förbud, kanske det är något dåligt då att köpa en utsläppande bil igen år 2025, bäst att jag inte skämmer ut mig utan följer med trenden"... typ så.

Uppdaterat: 2022-05-13 19:49
- Peugeot e-208 GT 2022

Mitt i ett krig i Europa kommer EU med denna galenskap.

Uppdaterat: 2022-05-13 19:55
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
SnookerPro skrev:

Mitt i ett krig i Europa kommer EU med denna galenskap.

Varför måste det finnas motsättningar? Europa som helhet är inte i krig, varför ska vi inte fortsätta omställningen?

Uppdaterat: 2022-05-13 20:04
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Det tror jag också som sagt med tanke på mina tidigare kommentarer, men ett förbud kanske snabbar på det en aning. Inte för att förbudet är just 2035 utan för att folk tänker, "jaha det blir ett förbud, kanske det är något dåligt då att köpa en utsläppande bil igen år 2025, bäst att jag inte skämmer ut mig utan följer med trenden"... typ så.

Jo, precis, det blir extra tydligt ju närmare vi kommer 2035 hur oattraktiva fossildrivna bilar blir.

Uppdaterat: 2022-05-13 20:10
Power to the people
SnookerPro skrev:

Mitt i ett krig i Europa kommer EU med denna galenskap.

Tillgång till fossil energi har väl ändå orsakat allt för många väpnade konflikter genom åren?

Uppdaterat: 2022-05-13 20:10
Power to the people
SnookerPro skrev:

Mitt i ett krig i Europa kommer EU med denna galenskap.

Vari ligger denna galenskap? Det är 13 år dit, reflektera över vad som skett dess 1999. Jag anser det är fullt möjligt och faktiskt tidigare.
2023 är jag 13 år äldre och pensionär med förhoppningsvis god vigör.
Får jag gissa behövs inget förbud, om fem år är 90% av sålda bilar elektriskt drivna.
När brukarna får klart för sig att det inte behövs >50 mils räckvidd för att bilen skall fungera i vardagen så ger det sig själv.

Uppdaterat: 2022-05-13 20:22

Ja jag var en av dom, som trodde att man måste ha 50+ mils räckvidd, men inser att jag stannar ju långt innan dess av olika anledningar. Pisspaus, visst, det kan göras längst vägen om man vill, i alla fall som man, men man kanske också vill äta eller röra på sig lite. Jag kör aldrig 50 mil i sträck utan att äta något. Visst, det har skett förr, men dom gångerna är väldigt få.

Nu för tiden även innan elbilen så har jag stannat säkert var 20e mil av olika anledningar varav dom flesta inte har med tankning att göra.

Min mening nu när jag har elbil är att man helt enkelt gör sånt när man ändå ska ladda, som att äta, pissa, sträcka på benen lite osv.

Ibland laddar man mycket, andra gånger mindre. Kom ihåg att det går snabbt att ladda lite om du har lite ström kvar.

Så om vi tar matpaus så hinner man ladda mycket. Tar man en pisspaus, sträcker på benen osv som jag gjorde i Oskarshamn när jag var på väg tillbaka från en resa och stannade på Iionity, då laddade jag bara 8 minuter och det var nog för att ta mig vidare hem. Var ingen förlängning av resan heller eftersom både jag och frun skulle pissa oavsett.

Uppdaterat: 2022-05-13 20:42
- Peugeot e-208 GT 2022

Det kommer automatiskt att gå mycket fortare än så, hade tillverkarna kunnat leverera hade vi redan haft över 50% rent eldrivna här i nyförsäljningen.
Har för mig att även England satt 2030 liksom Kalifornien i USA

Uppdaterat: 2022-05-13 20:42

De skulle kunna välja att successivt förbjuda fossilbilar tex genom att börja med att förbjuda fossilbilar över 1700 kg och sätta rejält låg maxgräns för utsläpp.

Sedan så spelar nog utformningen av eventuella subventioner och skatter stor roll. Var det inte i Norge som det såldes 100% elbilar en viss månad?

Men jag håller med ovanstående. Vem vill köpa en ny fossil-SUV om några år?

Uppdaterat: 2022-05-13 20:49
junkers skrev:

Det kommer automatiskt att gå mycket fortare än så, hade tillverkarna kunnat leverera hade vi redan haft över 50% rent eldrivna här i nyförsäljningen.
Har för mig att även England satt 2030 liksom Kalifornien i USA

Enligt vad jag har läst i forum så är utbyggnaden in England ännu värre än i Sverige. Svårt att hitta någon snabbare laddare än 50 kW.

Uppdaterat: 2022-05-13 20:50
- Peugeot e-208 GT 2022
Axa skrev:

De skulle kunna välja att successivt förbjuda fossilbilar tex genom att börja med att förbjuda fossilbilar över 1700 kg och sätta rejält låg maxgräns för utsläpp.
Sedan så spelar nog utformningen av eventuella subventioner och skatter stor roll. Var det inte i Norge som det såldes 100% elbilar en viss månad?
Men jag håller med ovanstående. Vem vill köpa en ny fossil-SUV om några år?

Bra förslag! Att döda SUVarna t.ex, genom viktförbud på tyngre bilar. Kan så klart inte gälla andra fordonsklasser än B.

Uppdaterat: 2022-05-13 20:51
- Peugeot e-208 GT 2022

Bejje
Jag utgår från att EU menar att förbudet ska gälla personbilar, inte lastbilar, bussar, etc.

Uppdaterat: 2022-05-13 21:01
SnookerPro skrev:

Mitt i ett krig i Europa kommer EU med denna galenskap.

Att minska beroendet av fossila energikällor från tvivelaktiga stater och regimer som t ex Ryssland och Putin är ju mer aktuellt än någonsin tidigare!

Uppdaterat: 2022-05-13 23:49
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

SnookerPro skrev:
Mitt i ett krig i Europa kommer EU med denna galenskap.

Att minska beroendet av fossila energikällor från tvivelaktiga stater och regimer som t ex Ryssland och Putin är ju mer aktuellt än någonsin tidigare!

Det var INTE det som jag menade.

Uppdaterat: 2022-05-14 00:25
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
bejje skrev:

junkers skrev:
Det kommer automatiskt att gå mycket fortare än så, hade tillverkarna kunnat leverera hade vi redan haft över 50% rent eldrivna här i nyförsäljningen.
Har för mig att även England satt 2030 liksom Kalifornien i USA

Enligt vad jag har läst i forum så är utbyggnaden in England ännu värre än i Sverige. Svårt att hitta någon snabbare laddare än 50 kW.

UK har en strategi där regeringen nu investerar enorma belopp i infrastrukturen och inte sett att Sverige gör likadant.
Dom har dedikerade hus kallade Charging hubs där man kan fika få information och köpa alt leasing på Elbilar med väldigt många DC stolpar. BP har installerat många DC stolpar på mackarna och desto fler ska det bli. London har Ac stolpar i gatubelysning och även i nedsänkta stolpar i gatan och trådlös laddning till taxibilar sedan flera år tillbaka. Du kan hyra olika Elbilar via en app direkt och låsa upp bilen via appen. London har även Zero emission zoner i staden där enbart zero emission fordon får köra. Men försäljningen i Sverige är bättre på Elbilar medans Phev knappt säljs i UK då dom ej räknas som Miljöbilar pga få laddar dom enligt en undersökning dom gjorde om hur många mil på El bilarna körs med

Uppdaterat: 2022-05-14 06:18
Elbilar

PHEV är skit, varför satsa på något som ingen laddar?
Jag tänkte redan för många år sedan på vad jag skulle skaffa. Skulle det vara en hybrid eller ren elbil. Valet var enkelt. Varför skaffa något halvt? Ren skit som inte kan ta en mer än 5 mil kanske?

Uppdaterat: 2022-05-14 06:44
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

PHEV är skit, varför satsa på något som ingen laddar?
Jag tänkte redan för många år sedan på vad jag skulle skaffa. Skulle det vara en hybrid eller ren elbil. Valet var enkelt. Varför skaffa något halvt? Ren skit som inte kan ta en mer än 5 mil kanske?

Hade de gått att ladda lika snabbt så kanske, men de laddar ju väldigt långsamt vilket lockar till att inte använda elen på resan. Varför skulle man vilja ladda en hybrid på resan om det tar ett par timmar medans det tar 20 minuter att få den el man behöver med elbilen?

Uppdaterat: 2022-05-14 06:47
- Peugeot e-208 GT 2022

För att påskynda elbilsförsäljningen måste laddinfrastrukturen byggas ut ännu fortare än försäljningen av elbilar annars leder det bara till ökad trängsel vid elstolparna vilket ofelbart leder till missnöje bland elbilskollektivet som sedan riskerar leda till dåligt rykte hos nybilsköparna som i sin tur gör att de hellre köper en traditionell förbränningsmotor istället.

Till detta måste också priset på el vid de offentliga laddstolparna sänkas radikalt.

Uppdaterat: 2022-05-14 06:49

Om flera laddhybrider var byggda som senaste Mercedes C-klass men 10 mils räckvidd, 11kW AC-laddning och 50 kW DC-laddning så skulle det ju faktiskt fungera - även om det för många är lite överflödigt med 2 drivlinor. Men det skulle nog samtidigt lösa en hel del problem för andra.

Uppdaterat: 2022-05-14 08:37

Jag har numera 7,2 kW på min laddhybrid och kommer 6-7 mil.
Har hittills kört 85% av körsträckan på el.

Tyvärr är ju laddinfrastrukturen usel ännu så jag tycker laddhybrid fungerar bra men nästa blir el om bara laddarna kommer upp.

Uppdaterat: 2022-05-14 09:28
junkers skrev:

Jag har numera 7,2 kW på min laddhybrid och kommer 6-7 mil.
Har hittills kört 85% av körsträckan på el.
Tyvärr är ju laddinfrastrukturen usel ännu så jag tycker laddhybrid fungerar bra men nästa blir el om bara laddarna kommer upp.

Aha du har blivit lurad att köpa hybrid... så tråkigt, men välkommen till elsidan när du väl kommer dit.

Uppdaterat: 2022-05-14 21:38
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag försökte beställa en Polestar 2 men de stängde sidan och flyttade leveranserna så det blev en plug-in och det funkar utmärkt för mitt körmönster, det är tredje plug-in jag har.

Uppdaterat: 2022-05-14 21:40
junkers skrev:

Jag försökte beställa en Polestar 2 men de stängde sidan och flyttade leveranserna så det blev en plug-in och det funkar utmärkt för mitt körmönster, det är tredje plug-in jag har.

vilken modell köpte du?

Uppdaterat: 2022-05-28 19:23
Gillar kurvor och rondeller

Kia Sportage

Uppdaterat: 2022-05-28 19:43
junkers skrev:

Jag försökte beställa en Polestar 2 men de stängde sidan och flyttade leveranserna så det blev en plug-in och det funkar utmärkt för mitt körmönster, det är tredje plug-in jag har.

Så tråkigt. Jag hade gärna haft en Polestar 2 själv, men det börjar bli galet med nybeställningar på elbilar nu. På tok för långa väntetider.

Men har blivit positivt överaskad över mina egna elbil och räckvidden nu när det börjat bli varmare ute. Jämfört med Polestar, Mercedes, Tesla och andra dyra bilar har den kort räckvidd, men det duger fint för mig.

Började idag köra med 90% fullt batteri. Körde ca 19 mil och när jag kom hem så visade mätaren att beräknad räckvidd kvar var 8 mil.

Det skulle innebära en räckvidd på 27 mil med 90% batteri. Mer än halva resan regnade det dock, så hade det varit torrt och fint så hade det blivit ännu mer. Tror nog att jag skulle kunna köra en bit över 30 mil utan att ladda på sommaren. Det sägs att bilen ska gå 34-36 mil WLTP och jag tror nog att jag skulle kunna nå i alla fall 34 under sommaren med bra väder om man inte kör för snabbt.

Det är som sagt ingenting jämfört med dyrare större bilar, men jag är väldigt nöjd med det. Skulle inte köra så långt utan att stanna och ta en paus ändå.

Hoppas att ni som inte har "rena" elbilar, men vill ha det kan få tag i någon.

När jag kom hem pluggade jag in bilen på min gratis laddning. Det enda jag betalar för laddningen är vad hyresvärden tar ut för att ha satt upp boxen vilket är 200 kr per månad, men ingen kostnad för förbrukningen.

Uppdaterat: 2022-05-28 19:49
- Peugeot e-208 GT 2022

infrastrukturen för elbilsladdning är än så länge bara i sin linda.
Hur skall det lösas för de 2.4 miljoner som bor i hyres och bostadsrätter? De får vara utan bil då verkar det som.
Kommer man att fylla alla gator med laddstolpar?

Uppdaterat: 2022-05-29 07:58
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

infrastrukturen för elbilsladdning är än så länge bara i sin linda.
Hur skall det lösas för de 2.4 miljoner som bor i hyres och bostadsrätter? De får vara utan bil då verkar det som.
Kommer man att fylla alla gator med laddstolpar?

Åk på en studieresa till Oslo så får du se exempel på hur det är löst

Uppdaterat: 2022-05-29 08:07

Sen som vanligt - detta är inget som sker över en natt. Varken att "alla" kör elbil eller därmed följande behov av olika former av ladd-möjligheter.

Uppdaterat: 2022-05-29 08:16
Mr Snoid skrev:

Hackenbush skrev:
infrastrukturen för elbilsladdning är än så länge bara i sin linda.
Hur skall det lösas för de 2.4 miljoner som bor i hyres och bostadsrätter? De får vara utan bil då verkar det som.
Kommer man att fylla alla gator med laddstolpar?

Åk på en studieresa till Oslo så får du se exempel på hur det är löst

Inte en chans att jag åker till Oslo bara för att kolla detta.

Uppdaterat: 2022-05-29 08:18
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Inte jag heller. Det blir vänta och se för oss.

Uppdaterat: 2022-05-29 08:57
Gunnar L
Hackenbush skrev:

infrastrukturen för elbilsladdning är än så länge bara i sin linda.
Hur skall det lösas för de 2.4 miljoner som bor i hyres och bostadsrätter? De får vara utan bil då verkar det som.
Kommer man att fylla alla gator med laddstolpar?

Som väl är bor jag på vischan och bestämmer själv över både parkering och laddning, men i Staden, som vuxit förskräckligt de senaste fem åren, det har hänt att jag haft svårt att hitta ibland med alla förändringar, har man löst bilproblemet på ett ur politikernas synvinkel elegant sätt, man har helt enkelt tagit bort i princip alla parkeringsplatser vid nyproduktion.
Givetvis behövs då inga laddplatser, all förflyttning ska ske med cykel eller med kollektiv busstrafik.
Det märkliga är att inte heller cyklar har man plats för utanför bostaden utan det krävs ofta en avsevärd promenad till den djupt förankrade stålställningen där cyklar kan låsas fast i väntan på nästa stöld.
Givetvis förekommer en hel del kritik mot detta vansinne, men det har försvarats av berörda politiker som "Bostadsutveckling i modern miljöanpassad anda!".

Uppdaterat: 2022-05-29 09:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Hackenbush skrev:

Mr Snoid skrev:
Hackenbush skrev:
infrastrukturen för elbilsladdning är än så länge bara i sin linda.
Hur skall det lösas för de 2.4 miljoner som bor i hyres och bostadsrätter? De får vara utan bil då verkar det som.
Kommer man att fylla alla gator med laddstolpar?
Åk på en studieresa till Oslo så får du se exempel på hur det är löst

Inte en chans att jag åker till Oslo bara för att kolla detta.

Finns så mycket annat du kan göra i Oslo medans du studerar laddinfrastrukturen.

Uppdaterat: 2022-05-29 09:58
Mr Snoid skrev:

Hackenbush skrev:
Mr Snoid skrev:
Hackenbush skrev:
infrastrukturen för elbilsladdning är än så länge bara i sin linda.
Hur skall det lösas för de 2.4 miljoner som bor i hyres och bostadsrätter? De får vara utan bil då verkar det som.
Kommer man att fylla alla gator med laddstolpar?
Åk på en studieresa till Oslo så får du se exempel på hur det är löst
Inte en chans att jag åker till Oslo bara för att kolla detta.

Finns så mycket annat du kan göra i Oslo medans du studerar laddinfrastrukturen.

Har varit i Oslo för många år sedan men känner ingen som helst lust att besöka staden igen. Finns tusen andra ställen jag hellre besöker.

Uppdaterat: 2022-05-29 10:12
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Finns fina museum att besöka där, liksom fin natur.
Trevliga människor med.
Rekommenderas.

Uppdaterat: 2022-05-29 11:47
Gillar kurvor och rondeller

Problemet med Oslo och övriga ställen i Norge är väl att det är hutlöst dyrt. Inget ställe man gärna åker till som Svensk eftersom det lämnar ett stort jävla hål i plånboken.

Var länge sedan jag var där nu, men när jag senast var där med jobbet för flera år sedan så var lönetillägget per natt 960 kr eller nåt sånt för att täcka mat. Skulle inte förvåna mig om det idag är en bit över tusen kronor.

Minns att jag var ute och köpte pizza som kostade 160 kr. Det var när pizzorna här kostade kanske 70 kr.
En öl kostade väl 130 kr när dom kostade 80 kr här.

Så nej, Norge är ett sjukt dyrt land att besöka och man vill vara där så kort tid som möjligt innan alla pengar brinner inne.

Uppdaterat: 2022-05-29 12:36
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Problemet med Oslo och övriga ställen i Norge är väl att det är hutlöst dyrt. Inget ställe man gärna åker till som Svensk eftersom det lämnar ett stort jävla hål i plånboken.
Var länge sedan jag var där nu, men när jag senast var där med jobbet för flera år sedan så var lönetillägget per natt 960 kr eller nåt sånt för att täcka mat. Skulle inte förvåna mig om det idag är en bit över tusen kronor.
Minns att jag var ute och köpte pizza som kostade 160 kr. Det var när pizzorna här kostade kanske 70 kr.
En öl kostade väl 130 kr när dom kostade 80 kr här.
Så nej, Norge är ett sjukt dyrt land att besöka och man vill vara där så kort tid som möjligt innan alla pengar brinner inne.

Så klart skall du dra till med skräckexemplen.
Förvisso har priserna ökat de sista två åren, men du får:
Hyfsat hotell med centralt läge för under 900kr
En öl kostar fortfarande under 100kr om du inte skall inmundiga den på Akers brygge.
Middag äter man för omkring 200kr.
En pizza eller kebab kostar runt en hundring.
Åka kollektivt kostar 39kr inom Oslo. Men staden är såpass liten att man kan gå till allt inom centrum.

Och Bejje utlandstraktamentet är 953kr för 2022.

Nej att Oslo skulle vara svindyrt är mer baserat på att man lever och bor i de dyra turiststråken när man är där.

Uppdaterat: 2022-05-29 13:32