Vi Bilägares forum

Norska momsrabatten på elbilar kan fasas ut: ”Värdelöst”

Norska momsrabatten på elbilar kan fasas ut: ”Värdelöst”

Norska bilköpare kan snart få betala betydligt mer för att byta till en elbil. Momsrabatten kan fasas ut och ersättas med ett annat system.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-05-13 05:50

Kommentarer

Moms och Tullfria Elbilar är det som gjort att dom säljer bäst. Hade gärna sett att Sverige hade samma system och att Ice har Co2 skatt och viktskatt.

Då skulle Elbilar bli dom billigare bilarna och Ice dyrare och likadant på begagnade bilar.

Vi skulle även få fri handel utan att behöva tänka på moms och tull vid import av Elbilar

Uppdaterat: 2022-05-13 06:30
Elbilar

Så här blir förslaget med beloppet på 500K och premie på 125K moms.
https://elbil.no/sa-mye-dyrere-blir-norges-mest-solgte-elbil/

Uppdaterat: 2022-05-13 07:34
Elbilar

Fullkomligt löjligt att erbjuda ekonomiska rabatter för folk som har råd att köpa bilar i halvmiljonklassen och upp mot en miljon.

Man pladdrar bara om att en bil är elektrisk och bortser helt från att de också är rena lyxbilar med prestigevärde i dessa prisklasser, med blixtrande prestanda, massor av hk och många andra helt onödiga tekniska överdrifter.

Om elbilar varit likadana som helt vanliga bensinbilar med "olyxigt" utförande och 150 hk i stället för 250 eller 350, skulle de aldrig ha sålt i tillnärmelsevis samma volymer.

Hade bilarna dessutom varit minder och normala i stället för enorma SUV skulle bara det ha sänkt priset rejält, men då hade också vinstmarginalen för alla inblandade minskat.

Här ligger betydligt andra önskemål och prioriteringar bakom än att öka andelen elbilar, man utnyttjar systemet för att sko sig själva

Man subventionerar människors lyxkonsumtion och biltillverkarnas jakt på höga vinster per såld bil, istället för att subventionera elbilar.

Uppdaterat: 2022-05-13 10:12
N-iklas skrev:

Fullkomligt löjligt att erbjuda ekonomiska rabatter för folk som har råd att köpa bilar i halvmiljonklassen och upp mot en miljon.
Man pladdrar bara om att en bil är elektrisk och bortser helt från att de också är rena lyxbilar med prestigevärde i dessa prisklasser, med blixtrande prestanda, massor av hk och många andra helt onödiga tekniska överdrifter.
Om elbilar varit likadana som helt vanliga bensinbilar med "olyxigt" utförande och 150 hk i stället för 250 eller 350, skulle de aldrig ha sålt i tillnärmelsevis samma volymer.
Hade bilarna dessutom varit minder och normala i stället för enorma SUV skulle bara det ha sänkt priset rejält, men då hade också vinstmarginalen för alla inblandade minskat.
Här ligger betydligt andra önskemål och prioriteringar bakom än att öka andelen elbilar, man utnyttjar systemet för att sko sig själva
Man subventionerar människors lyxkonsumtion och biltillverkarnas jakt på höga vinster per såld bil, istället för att subventionera elbilar.

Märker att du missat i Norge har dom Co2 skatt och viktskatt på Ice bilar och detta är på inköpspriset. Oftast är Elbilar betydligt billigare en liknande Ice bil. Detta har gjort att dom säljer betydligt mer Elbilar och även fått inkomster från Ice bilar men nu när dom säljer 80-85% så har dessa minskat såklart. Så väldigt tydligt att köparen väljer de billigaste bilarna och i Norge är det Elbilar

Uppdaterat: 2022-05-13 10:52
Elbilar
N-iklas skrev:

Fullkomligt löjligt att erbjuda ekonomiska rabatter för folk som har råd att köpa bilar i halvmiljonklassen och upp mot en miljon.

Det är exakt därför som dom tar bort momsfriheten på delen som överstiger en halv miljon.
Så här säger Norges finansminister:
” – Det har blitt så veldig mange gode elbiler du kan få fra 500.000 kroner og nedover. Du kan få en solid og god elbil for det, sier Vedum til VG.

En av de mest kjøpte elbilene i fjor, Tesla Y, koster nesten 550.000 kroner. Nå vil prislappen stige med over 12.000 kroner etter årsskiftet.

– Hvis du har råd til å bruke mer enn en 500.000 kroner og kanskje kjøpe en elbil til en million, så mener jeg det er riktig at du betaler moms på det som er fra 500.000 kroner og oppover, sier han.”

Uppdaterat: 2022-05-13 11:52

Tycker det är rimligt. Norge har haft momsfritt så länge nu och ställt om rejält!
Att Norge trots allt har så billiga elbilar jämfört med Sverige som gör att man kan få en Tesla model Y för drygt 500 000 kr, ja då finns det inget att klaga på. Lite skatt på de resterade 50 000 kr kommer ingen grina över.

Sverige däremot har vansinnigt dyra elbilar. Vad kostar en model Y här, jo instegspriset är 744 000 kronor. Det är vansinnigt att det ska vara så dyrt här när Norge som i allmänhet har mycket högre priser på det mesta än oss, kan ge samma bil för 200 000 kr mindre.

Uppdaterat: 2022-05-13 19:00
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Tycker det är rimligt. Norge har haft momsfritt så länge nu och ställt om rejält!
Att Norge trots allt har så billiga elbilar jämfört med Sverige som gör att man kan få en Tesla model Y för drygt 500 000 kr, ja då finns det inget att klaga på. Lite skatt på de resterade 50 000 kr kommer ingen grina över.
Sverige däremot har vansinnigt dyra elbilar. Vad kostar en model Y här, jo instegspriset är 744 000 kronor. Det är vansinnigt att det ska vara så dyrt här när Norge som i allmänhet har mycket högre priser på det mesta än oss, kan ge samma bil för 200 000 kr mindre.

Nu bommade du lite i beräkningen.
Tesla Y kostar från 560kkr i Norge + moms blir det 700.00kr dvs 44.000kr lägre än de priser du nämner.
Hittills har alla elbilar och alla tillbehör du köper med bien varit monsbefriade i Norge.
Så skillnaden är
Inte alls enorm, bara olika system.

Uppdaterat: 2022-05-13 20:50

Jag vet inte hur norge räknar sina priser, men om det står ett pris i sverige så inkluderar det så klart moms eftersom ingen jävel vill hålla på att stå och räkna vad man ska betala utöver vad "skylten" säger.

Menar du att om en bil sägs kosta 550 000 i norge enligt annonser eller skyltning så kostar den inte det utan mer?

Uppdaterat: 2022-05-13 20:56
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Jag vet inte hur norge räknar sina priser, men om det står ett pris i sverige så inkluderar det så klart moms eftersom ingen jävel vill hålla på att stå och räkna vad man ska betala utöver vad "skylten" säger.
Menar du att om en bil sägs kosta 550 000 i norge enligt annonser eller skyltning så kostar den inte det utan mer?

I Norge anges priserna på elbilar utan moms då det inte är moms på elbilar. Det trodde jag faktiskt du visste.

Uppdaterat: 2022-05-13 21:06
Mr Snoid skrev:

bejje skrev:
Jag vet inte hur norge räknar sina priser, men om det står ett pris i sverige så inkluderar det så klart moms eftersom ingen jävel vill hålla på att stå och räkna vad man ska betala utöver vad "skylten" säger.
Menar du att om en bil sägs kosta 550 000 i norge enligt annonser eller skyltning så kostar den inte det utan mer?

I Norge anges priserna på elbilar utan moms då det inte är moms på elbilar. Det trodde jag faktiskt du visste.

Ja de visste jag så klart, så vad är det du vill få fram med att priserna är högre än de verkar?

Uppdaterat: 2022-05-13 22:00
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Mr Snoid skrev:
bejje skrev:
Jag vet inte hur norge räknar sina priser, men om det står ett pris i sverige så inkluderar det så klart moms eftersom ingen jävel vill hålla på att stå och räkna vad man ska betala utöver vad "skylten" säger.
Menar du att om en bil sägs kosta 550 000 i norge enligt annonser eller skyltning så kostar den inte det utan mer?
I Norge anges priserna på elbilar utan moms då det inte är moms på elbilar. Det trodde jag faktiskt du visste.

Ja de visste jag så klart, så vad är det du vill få fram med att priserna är högre än de verkar?

Att du nte priserna skiljer så mycket som du tro/skriver.
Skall du jämföra svensk priser mot norska så måste du ta bort 20% på de svensk priserna för att jämför emot de norska som anges utan moms. En elbil som har ett skyltat pris på 550.000NOK Exkl. moms
motsvarar i Sverige 688.000SEK inkl moms.
Elbilar är momsfria i Norge, det har varit deras motsvarighet till svensk Bonus/Malus. Nu har regeringen ändrat på det så att det endast skall vara momsfritt upp till en halv million och moms på resterande del.

Uppdaterat: 2022-05-13 22:16

Men i alla fall. Elbilar har fram tills nu varit MYCKET och ja jag skriver med stora bokstäver för att jag menar det, billigare än Sverige. Sverige har ASDYRA elbilar, vi har sjukt höga priser, man tappar nästan hakan över hur dyra priser vi har jämfört med andra länder. Hur kommer det sig att vi har sådana vansinniga priser i Sverige?

Siktar försäljarna bara in sig på miljonärerna numera eller?

Alla andra får köpa begagnat?

Uppdaterat: 2022-05-13 22:54
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Tycker det är rimligt. Norge har haft momsfritt så länge nu och ställt om rejält!
Att Norge trots allt har så billiga elbilar jämfört med Sverige som gör att man kan få en Tesla model Y för drygt 500 000 kr, ja då finns det inget att klaga på. Lite skatt på de resterade 50 000 kr kommer ingen grina över.
Sverige däremot har vansinnigt dyra elbilar. Vad kostar en model Y här, jo instegspriset är 744 000 kronor. Det är vansinnigt att det ska vara så dyrt här när Norge som i allmänhet har mycket högre priser på det mesta än oss, kan ge samma bil för 200 000 kr mindre.

Tesla Model Y
ex moms 599,187
moms 149,797
Inklusive moms 748,984
belopp från staten 125,000
nytt pris 623,984

men vi har lagt på 15.000 kroner for vinterdekk=inklusive vinterdäck.

Dock 24900 Nok enligt hemsidan och då stämmer priset bättre.

Pris skillnaden+24 800.
https://elbil.no/sa-mye-dyrere-blir-norges-mest-solgte-elbil/

Norge har haft momsfria Elbilar alltså ex moms priset.

Uppdaterat: 2022-05-14 07:04
Elbilar

Det är inte bara bilarna som varit/är monsfria.
Även alla tillbehör som bakas in i affären. dragkrok, vinterdäck, mattor, takräcken Mm. Allt detta är momsfritt.

Uppdaterat: 2022-05-14 09:22

Eftersom de svenska priserna är med moms och de norska är utan moms, så är det ju inte så konstigt att det är dyrare i Sverige.

Jämför vi med andra EU länder så har Sverige näst högst moms. Bara Ungern har högre.

Lägst moms i EU har Luxemburg, Malta, Rumänien, Cypern och Tyskland.

Det är därför som elbilar är mycket billigare i Tyskland än i Sverige, för de har lägre mons där och vi har högre.

Trots detta enkla faktum så tror en del i detta forum att svenska generalagenter lägger på extra kostnader för att straffa svenska kunder.

Nej, bilarna kostar samma det är momsen som skiljer.

Uppdaterat: 2022-05-14 19:28
Raphael skrev:

Eftersom de svenska priserna är med moms och de norska är utan moms, så är det ju inte så konstigt att det är dyrare i Sverige.
Jämför vi med andra EU länder så har Sverige näst högst moms. Bara Ungern har högre.
Lägst moms i EU har Luxemburg, Malta, Rumänien, Cypern och Tyskland.
Det är därför som elbilar är mycket billigare i Tyskland än i Sverige, för de har lägre mons där och vi har högre.
Trots detta enkla faktum så tror en del i detta forum att svenska generalagenter lägger på extra kostnader för att straffa svenska kunder.
Nej, bilarna kostar samma det är momsen som skiljer.

Även om man lägger på moms skillnaden så är Tesla betydligt billigare i Tyskland vs Sverige. Vw ID3-ID4 är liknande pris som Tyskland.

Uppdaterat: 2022-05-16 06:23
Elbilar