Vi Bilägares forum

Stellantis varnar för batteribrist

Stellantis varnar för batteribrist

Det kommer bli brist på råmaterial och elbilsbatterier framöver, tror Carlos Tavares.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-05-12 06:30

Kommentarer

Varit kretsar senaste tiden och andra komponenter som gjort leverans tiderna. Finns möjligheter att få råmaterial i Europa men då måste vi ta tillvara på dessa och vet att Tesla också prata om att börja inom detta område. Vet att LFP börjat användas mer i Elbilar istället för NMC. Även att flera företag utvecklar nya batterier med andra råmaterial tex: Graphene, Silicon, Sodium m.m.
Flera av dessa finns redan idag i powerbanks, mobilbatterier m.m.
Byggs också mycket batteri fabriker nu men tar ett tag innan dessa har mer kapacitet.
Northvolt i Skellefteå ska leverera batterier till kunder i år och tillverka första batteriet i slutet av december 2021.

Uppdaterat: 2022-05-12 07:59
Elbilar

Stelantis ger intrycket av att inte vilja ställa om utan fortsätta vara oljekramare. Ingen vettig människa kan tycka att beroendet av olja och gynnande av bland annat Putin är bra för världen. Dessutom är det ett energislöseri av gigantiska mått med olja, då 60-70 % går bokstavligt talat upp i rök i form av förluster.

Uppdaterat: 2022-05-12 07:43

Nu bygger Stellantis flera batterifabriker i Europa i samarbete med franska energikoncernen Total.
Men om man inte förnekar problemen som finns så blir man anklagad för att vurma för olja.

Vi ser att Kinas policy mot covid har blockerat hamnar så råvaror inte kan skeppas.

Vi ser även att Rysslands krig mot Ukraina driver upp priserna på råvaror. Ryssland är en stor exportör av viktiga metaller som används vid batteritillverkning.

Sen har Stellantischefen rätt i att utbyggnaden av laddstationer går för långsamt. Och även omställningen till förnybar grön energi.

Sverige skulle behöva bygga 600 laddpunkter i veckan för att klara klimatmålet. Vi är långt efter det visar en ny rapport.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/en-ny-laddstation-var-tjugonde-minut-eu-s-krav-pa-sverige-for-att-klara-klimatmalen

Uppdaterat: 2022-05-12 08:20

J.L får gärna förklara hur man bygger batterier utan material, för om du klarar det så vet du något som Stellantischefen inte vet.

Uppdaterat: 2022-05-12 08:22

Såvitt jag känner till så är det LiIon, LiPo och s k LFP (LiFePO4)-kemier som används kommersiellt idag. Tror knappast att s k Powerbanks använder annat. Dessa är rätt beprövade kemier idag - sen finns det varianter på t ex LiPo med viss del graphen men detta är heller inget nytt. Man skall dock vara väldigt uppmärksam på att drivbatterier till bilar är den allra mest krävande applikationen och som dessutom skall tåla ett brett temperaturspektrum, vara tåligt för höga laddströmmar och höga effektuttag, klara ovanligt många laddcykler och många års användning och inte minst ha en hög säkerhet vs överbelastning i olika former och fysisk, yttre påverkan. Därför är jag övertygad om att alla nya kemier kommer att testas i mindre krävande applikationer under relativt lång tid innan dessa kommer till bilbranschen och detta tar som sagt tid.

Uppdaterat: 2022-05-12 09:55

Bygga batterier utan material går ju lika lite som att köra fossilbilar utan drivmedel. Dock har jag fått uppfattningen att Stelantis och för all del Toyota har en mer negativ syn än övriga koncerner på elbilar.

Uppdaterat: 2022-05-12 11:30

Kloka ord! Men vad få nämner i sammanhanget - eller ens verkar tänka på - är att råvarupriserna rusar i höjden - och då inte bara för material till batterier! Vissa metaller uppvisar smått perversa prisuppgångar, och alla (?) förstår väl vad det kommer att leda till? Och allt detta på grund av ett enda as borta i öster.

Uppdaterat: 2022-05-12 11:49
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Inte bara kommer leda till Snooker. Det har redan lett till rejäla prisökningar på elbilar. Läste någon stans om att VAG varslade om ytterligare knappt 40.000kr i prisökning på elbilarna.

Uppdaterat: 2022-05-12 12:25

Ja, ni som köpte (ej leasade) elbilar förra året har nog gjort en ovanligt bra bilaffär. Min bil var tyvärr lite för ny/för få mil för att jag skulle slå till då. Så nu får man väl slita på den ett tag till - vilket jag i o f s inte har nåt emot för den rullar på utan problem och med rimligt låg bensinförbrukning...:) Men visst vore det kul med nåt eldrivet.

Uppdaterat: 2022-05-12 12:31
Pi skrev:

Ja, ni som köpte (ej leasade) elbilar förra året har nog gjort en ovanligt bra bilaffär. Min bil var tyvärr lite för ny/för få mil för att jag skulle slå till då. Så nu får man väl slita på den ett tag till - vilket jag i o f s inte har nåt emot för den rullar på utan problem och med rimligt låg bensinförbrukning...:) Men visst vore det kul med nåt eldrivet.

Likvärdig bil jämfört med den jag beställde föret drygt år sedan kostar nu drygt 50.000kr mer. Det blev precis som jag trodde, en våldsam ketchupeffekt och beg. priser på elbilar som är högre än inköpspriset.

Uppdaterat: 2022-05-12 12:40
Mr Snoid skrev:

Inte bara kommer leda till Snooker. Det har redan lett till rejäla prisökningar på elbilar. Läste någon stans om att VAG varslade om ytterligare knappt 40.000kr i prisökning på elbilarna.

Jag var tydlig med att jag syftade på annat än just elbilar när jag nämnde smått perversa prisuppgångar på metaller som INTE behövs bara till elbilsbatterier! Och när jag frågade om alla (?) förstår vad det kommer att leda till, var inte elbilarna dem som jag i första hand syftade på. Priserna på alla bilar kommer att öka markant. Och följdeffekterna av de sjuka prisökningarna på metaller slår mot alla produkter, som i sin tur får inflationen att rusa, som i sin tur får räntorna att stiga, som i sin tur gör våra boendekostnader dyrare. Och så vidare.

Uppdaterat: 2022-05-12 13:23
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Stellantis var först på marknaden med elbilar i lilla SUV-klassen och har idag 3 mini-SUVar och en crossover-coupé samt två ytterligare mini-SUV på gång, eventuellt tre.
Till skillnad från andra så har de inte satsat på elbilar i lyxsegmentet, utan elbilar inom populäraste bilsegmenten i Europa. För att kunna göra en så snabb omställning som möjligt.
Och alla Stellantis elbilar som de tagit fram i egen regi - förutom de som gjordes i samarbete med Mitsubishi - har 100 kW DC och värmepump.
De är seriösa konstruktioner.
Stellantis satsar på att bli marknadsledare på elbilar med ett heltäckande sortiment från A till D-segment och även transportfordon.
De har många nya produkter i pipen att rulla ut.

Men det innebär inte att de blundar för de problem som finns, som t ex:
- Ökande råvarupriser framförallt på de metaller som används i batteriteknik.
- För låga marginaler på elbilar vilket gör att det tar längre tid att hämta hem investeringskostnaderna.
- Brister i ladd-infrastruktur vilket hämmar försäljningsutvecklingen för elbilar. Stellantis har köpt ett italienskt laddnätverk för att öka på utbyggnaden, men behövs kraftfull statlig insats också för att öka takten.
- Beroendet av Kina och Ryssland för råvaror samt Kina för mycket av batteritekniken, är problem pga geopolitiska spänningar och krig. Stellantis köper idag batterier från kinesiska CLA, men bygger egna fabriker för att minska beroendet av kinesiska batterileverantörer.

Uppdaterat: 2022-05-13 13:48