Vi Bilägares forum

Hård kritik mot bilisternas tusenlapp: ”Ökar utsläppen”

Hård kritik mot bilisternas tusenlapp: ”Ökar utsläppen”

Att betala ut minst 1 000 kr till alla bilägare ökar utsläppen istället för att minska dem, enligt Naturvårdsverket.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-05-06 06:10

Kommentarer

"Tusenlappen” till bilisterna, sänkningen av bränsleskatten och beskedet att reduktionsplikten pausas under nästa år får skarp kritik från Naturvårdsverket.

– Förslagen minskar incitamentet att ställa om till fossilfritt eller köpa elbil. Utsläppsminskningarna går redan för långsamt. Nu kommer styrmedel som ökar utsläppen istället för att minska dem."

Här håller jag med att dessa åtgärder inte hjälper till att ställa om till fossilfritt och elektrifiering och likadant med 34.5m lastbilar precis när El lastbilar klarar 64T och dagens standard. Lär det ta bra tid att dom klarar den längden och nya maxvikten och vad blir den?

Ska vi ställa om ska man inte gynna fossila drivmedel utan Elektrifiering först och infrastrukturen och påskynda detta och även EU säger att utbyggnaden måste öka i fart rejält.

Regeringen har en egen enhet: "Klimat politiska rådet" som ska se till att vi ställer om och klarar Paris avtalet har inte dom några åsikter i detta?

Bara pausa reduktionsplikten nästa år.

"Beslutet ger enligt regeringens egna beräkningar ökade utsläpp på 880 000 ton koldioxid nästa år – mer än hela inrikesflyget."

Uppdaterat: 2022-05-06 07:04
Elbilar

En 1000-lapp minskar inte inciamenten att gå över till elbil, inte heller 10.000 och halvering av bränslepriset (kanppt elbilsbonusen på 70kkr gör det). Problemet är att elbilar i många fall inte funkar för vanligt folk, då många inte ens kan ladda sin elbil (typ bara småhusägare som kan det smidigt). Vidare är det generellt ganska dyra bilar att köpa och leasing funkar för långt i från alla.
Tycker det är farligt och framförallt olämpligt att en statlig myndighet bedriver populism och lobbyism på detta sätt. Bara se vilka galningar som sitter på ledande positioner där för att bli mörkrädd.

Den som på riktigt tror att en 1000 lapp i "bidrag" för att man betalat för mycket skatt (även staten erkänner detta i och med bidraget) så bör man ta sig en funderare på vad du faktiskt får för 1000-lappen. Den där tusenlappen kommer gå till vanlig konsumtion, täcka räntehöjningar, eller kanke täcka upp för ökande övriga kostnader, och inte att enkom tanka bilen. Tanka bilen behöver alla som behöver tanka göra ändå.

Vidare är det 1000kr tillbaka, och om man är så enkelspårig och så pass naiv att tro att alla som får bilbidraget (även elbilister som @Elbil_VW kommer få) kommer ta 1000-lappen och oavkortat till att tanka bilen "en extra gång och okynnseköra måste ta sig en funderare, det är nog endast en handfull som skulle göra det. Skulle det vara så som Naturvårdsverket och alla klimathysteriker tror, så har man bara fått tillbaka 500kr, då över 50% är skatter som går tillbaka in i systemet.

Vill man värna miljön och tror att bilar är värsta skurken, bör man ta sig en funderare. Mopeder, gräsklippare, röjsågar, grävmaskiner, motorbåtar, segelbåtar (med dieselinombordare) samt alla former av fartygstrafik släpper ut hiskeliga mängder orenade avgaser. 10 min med en gräsklippare på akylatbensin är väl 200 mil med en MK2 bil från 1989.

Samtidigt köper Region Kalmar in nya diesellok för 4 miljarer kr, 2022. Givetvis utan avgasrening.

Skärpning och lyft blicken.

Uppdaterat: 2022-05-06 10:44

Det här är galet slöseri med skattemedel-valfjäsk? Jag välkomnar att man nu(försent) sänkt skatten på bränsle, men att alla som är registrerade på en bil ska få 1000-1500kr. Bilen kanske inte körs eller väldigt lite och ägaren är därmed inte drabbad och det finns säkert fler orsaker att denna " gåva " inte är berättigad för många. Jag kör bil ca 2000 mil per år och drabbas av de höga bränslepriserna, men avstår gärna 1000lappen till förmån för andra behov t ex. upprustning av vägar, järnvägar, fler trafikpoliser.

Uppdaterat: 2022-05-06 11:56

Stefan
Vem är det som anses fjäska under här fallet? Oppositionen som krävde det eller regeringen som böjde sig för oppositionen?

För övrigt vet jag flera vanliga människor som har elbil.

Uppdaterat: 2022-05-06 14:55

En vän flyttade till USA för ett år sedan med allt inkl. sin svenskskyltade bil och han har tänkt att avregistera den först när han fått 1000-lappen från Sverige.

Uppdaterat: 2022-05-06 19:31
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

När man räknar utsläpp på papper, blir det så.

Uppdaterat: 2022-05-07 09:58

Vad är syftet med denna tusenlapp?
Att kompensera för höga bränslepriser, icke.
Varför skall någon i Nässjö (glesbygd???) få 1500kr för att denna äger en entusiastbil som rullar 100mil på sommaren, men hantverkaren som kör bil i jobbet får 0kr.
Och varför skall bara bil-ägare kompenseras? Varför inte MC-ägare också?
Detta är nog ett av de dummaste förslag på länge.
Justera priset på bränsle i stället.

Uppdaterat: 2022-05-09 10:08

Tankade igår och jämförde kostnaden med föregående tankningar. Såvitt jag kunde se så kostade soppan igår (efter skattesänkning på 1,80 kr/l) ungefär samma som den när jag tankade den 10/4. Man blir lite konspiratoriskt lagd och kan fråga sig om bensinbolagen "tecknat in" skattesänkningen via kraftigt höjda priser månaden före...

Uppdaterat: 2022-05-09 10:36

Pi
Instämmer efter att ha observerat detsamma. Den där skattesänkningen är bara bensinbolagen till nytta.

Uppdaterat: 2022-05-09 19:28

Självklart är det oljebolagen som skor sig, den normala kommentaren på detta forum, eller så är det MP:s fel.
Pi när du tankade i April kostade ett fat Brentoljan ca 100$/fat när du tankande i går kostade samma olja ca 110$/fat. Dvs 10% ökning.
Sedan kan du själv räkna % och se att det motsvara ungefär dom 1,8 kr/l i skattesänkning och sedan en 10% kostnadsökning på råoljan. Och som grädde på moset har kronan försvagats ca 10% mot dollarn under samma tid. Så du tankade nog billig bensin och jag tror inte på sin och Axas konspirationsteorier om att oljebolagen lägger beslag på hela kakan.

Uppdaterat: 2022-05-09 20:43

Snoid
Nåja, priset på Brent-olja har fluktuerat runt $100 fatet med några dippar neråt $95 och någon enstaka topp uppemot $120 sedan mars.
Så enligt dig beror dagspriset bensin helt och hållet på dagspris brentolja? Lustigt ifall man skulle ha tankat just när priset dippade till $95.

Att oljebolagen sedan krigsutbrottet i Ukraina vägrar att höja produktionen nämns inte.

För egen del spelar bensinpriset inte så stor roll. Bränslekostnaden per km är densamma för mig som i november. Men nog tror jag det finns ett visst fog att skattesänkningen mer gagnar olje- och bensinbolagen.

Uppdaterat: 2022-05-09 22:46
Axa skrev:

Snoid
Nåja, priset på Brent-olja har fluktuerat runt $100 fatet med några dippar neråt $95 och någon enstaka topp uppemot $120 sedan mars.
Så enligt dig beror dagspriset bensin helt och hållet på dagspris brentolja? Lustigt ifall man skulle ha tankat just när priset dippade till $95.
Att oljebolagen sedan krigsutbrottet i Ukraina vägrar att höja produktionen nämns inte.
För egen del spelar bensinpriset inte så stor roll. Bränslekostnaden per km är densamma för mig som i november. Men nog tror jag det finns ett visst fog att skattesänkningen mer gagnar olje- och bensinbolagen.

Du glömde kommentera att kronan har försvagats ca 10% gent emot Dollarn. Är det också helt oväsentligt?
Nej jag tror inte oljebolagen kammar hem vinsten, det är rådande världsläget som helt har påverkat detta.

Uppdaterat: 2022-05-10 07:39

Lägre priser på drivmedel försenar övergången till omställningen till elektrifiering. Åkerier med lastbilar som använder mycket drivmedel går efter priset och desto dyrare drivmedel. Så blir El lastbilar mer lönsamma pga inköpspriset på fordon är betydligt mer. Så först när man ser att det är lönsamt så byter man ut fordons parken. Sänka drivmedel kostnader ger lägre inkomster till statskassan också och beräknas kosta 4 miljarder. Likadant med privat personer desto dyrare fossila drivmedel desto mer Elbilar säljs. Så detta försenar omställningen och med våra klimatmål borde inget av detta göras. Använd pengarna istället till mer infrastruktur till Elbilar och Ellastbilar och förläng 70 000 SEK premien till 2025 och ta bort Phev från bonus/malus och Etanolbilar ska inte ha rätt till lägre bilskatt. Etanol bilar kan tankas med bensin och många lär göra det med dagens priser på drivmedel pga mer lönsamt

Uppdaterat: 2022-05-10 11:34
Elbilar

Snoid
Kronan har försvagats mot USD? När? Vilken tidsperiod?
Går man tre månader bakåt har det varit upp och ner.

Uppdaterat: 2022-05-10 09:50
Axa skrev:

Snoid
Kronan har försvagats mot USD? När? Vilken tidsperiod?
Går man tre månader bakåt har det varit upp och ner.

SEK har aldrig varit svagare mot USD och Brent oljan var på 111-112$ igår.

10.09 SEK vs 1 USD.

Självklart blir priset mer när man tankar men inte varit 24 SEK för 95 och 28 SEK för Diesel så billigare med 1.80 SEK som regeringen sänkte skatten med.

Bättre att dom tar tillbaka detta direkt när du ändå klagar.

Så får du betala mer direkt

Uppdaterat: 2022-05-10 11:38
Elbilar
Axa skrev:

Snoid
Kronan har försvagats mot USD? När? Vilken tidsperiod?
Går man tre månader bakåt har det varit upp och ner.

Ser du inte detta så är du enkom motvalls eller klarar inte att läsa ett diagram.
Jag skrev även att priset för en dollar har ökat med 10% jämfört med 10 april. Det har då Pi tankade gången innan och det diskussionen rörde sig om.

Uppdaterat: 2022-05-10 12:21

Snoid
Men poängen är att priset vid pump inte koordineras sekund för sekund mot oljepris eller dollarkurs.
Tänk om man jämför med en tankning den 8 mars?

Uppdaterat: 2022-05-10 12:56
Axa skrev:

Snoid
Men poängen är att priset vid pump inte koordineras sekund för sekund mot oljepris eller dollarkurs.
Tänk om man jämför med en tankning den 8 mars?

Okej du har rätt.
Varken ökande råoljepris, raffineringskostnaden eller kronans försvagning gent emot dollar har något att göra med priset du betalar vid pumpen. Det är endast oljebolagen som sätter det pris dom för dagen tycker passar dom så att dom kan tjäna maximalt med pengar.

Uppdaterat: 2022-05-10 14:34
Mr Snoid skrev:

Axa skrev:
Snoid
Men poängen är att priset vid pump inte koordineras sekund för sekund mot oljepris eller dollarkurs.
Tänk om man jämför med en tankning den 8 mars?

Okej du har rätt.
Varken ökande råoljepris, raffineringskostnaden eller kronans försvagning gent emot dollar har något att göra med priset du betalar vid pumpen. Det är endast oljebolagen som sätter det pris dom för dagen tycker passar dom så att dom kan tjäna maximalt med pengar.

Gapskratt!

Uppdaterat: 2022-05-10 15:23

Snoid
Antingen fånar du dig eller helt enkelt fattar inte min poäng.
Jag skrev inte att bensinbolagen agerar självständigt utan hänsyn till omvärldsfaktorer.

Som sagt, både oljepris och dollarkurs har fluktuerat senaste 3 månaderna. Tittar man på snitten så kan man konstatera att skattesänkningen knappast kommit till godo för den som tankar.

Uppdaterat: 2022-05-10 15:36
Axa skrev:

Snoid
Antingen fånar du dig eller helt enkelt fattar inte min poäng.
Jag skrev inte att bensinbolagen agerar självständigt utan hänsyn till omvärldsfaktorer.
Som sagt, både oljepris och dollarkurs har fluktuerat senaste 3 månaderna. Tittar man på snitten så kan man konstatera att skattesänkningen knappast kommit till godo för den som tankar.

Jag fånar mig inte alls.
Men klarar du inte att läsa snittet av en graf så börjar jag fundera på om inte du endast trollar
https://www.di.se/valutor/usdsek-4615907/
Välj gärna i år, tre månader eller ett år. Se på grafen och kom gärna med ett estimerade på hur lite du tycker kronan har försvagats de senaste tre månaderna och en längre trend.
Och som du tidigare påpekat så justeras inte priset dagligen beroende på dollarkursen

Uppdaterat: 2022-05-10 16:12

Snoid
Jag använder ett annat instrument. Där kan man se vad snittet mot dollarn är beroende på vilken period man väljer. Om kursen gått upp eller ner i procent beror på ingångs- och utgångsvärde utan att ta hänsyn till vad som händer där emellan.
Snittet för dollar senaste tre månader är 9,59 kr. Snittet för Brentoljan var ca 103 USD/fat för perioden februari till och med april.

Uppdaterat: 2022-05-10 17:41