Att folk känner sig stressade eller "har bråttom" kan jag förstå om man ska långt. Säg att man ska så pass långt inklusive laddtid som i säg 9 timmar, då tycker man kanske att redan det börjar vara länge, om något då fördröjer den tiden rätt märkbart så förstår jag om folk blir irriterade.
Jag har ännu inte upplevt någon laddkö tack och lov, men det måste vara ett helvete. Först tar själva laddningen ett bra tag och ska man dessutom köa på det så kan mycket tid försvinna, om någon då skulle försöka smita före i kön t.ex. så skulle jag nog bli irriterad. Skulle aldrig använda våld dock.
NY Trend...! Blir allt vanligare... det inser man är en oundviklig följd när man ser statistiken över hur många laddbara bilar det går på varje laddare.
Den som inte vill åka på en "propp"... gör nog klokt i att byta till den nya tekniken som kommer de närmaste 3 åren som kan ladda mycket på bara en minut.
Jaså N-iklas - du är numera också specialist på batterier och batteri-kemier...intressant. Då kan du väl berätta för oss okunniga "om detta som kommer de närmaste 3 åren".
Får väl tillägga att det är "proppen ur" i att bygga nya snabbladdare. Mycket är på gång, tyvärr tar det ofta 1-2 år innan vi ser resultatet att det som byggs.
en kö är en kö.. står någon före är det bara att vänta.. hur svårt ska det vara. tyvärr finns det många labila personer som söker strid om allt med alla
Jag blir inte förvånad.
Dels alla stolpskott ute i trafiken och dessutom så finns det sällan något vettigt kösystem till tex fyra laddare på rad.
Det står bilar från alla håll och kanter och väntar.
Ja den dagen man sitter i en elbil får man köra långresorna på natten. 😂
Uppdaterat: 2022-05-09 18:28
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Ska man åka långt, så finns det bara en elbil. Tesla...
Det finns många bekväma elbilar man kan färdas långt i som har lång räckvidd. I Norge öppnar Tesla drygt 800 av sina tusen snabbladdare för samtliga bilmärken. Lär snart även komma i Sverige
Konstigt att inte ViB uppmärksammat detta
Det står i texten att "ingen ville vänta", så vi får nog utgå från att alla ville ladda samtidigt - alltså att ingen upptog laddplatsen "för ingenting". Skönt att åka fossilt, gott om "laddmöjligheter"! =)
Ställde på min gamla "pjäs" idag. Extra stor tank på 80 liter, vilket ger mig runt 125 mil!
Uppdaterat: 2022-05-09 22:34
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Snoid
VIB rapporterade om Teslas laddare för alla i januari.
I några utvalda europeiska länder så har Tesla öppnat upp en del av sina laddare till andra märken på pilot. Det finns inget skriver om att det kommer lanseras i andra länder inklusive Sverige.
Snoid
VIB rapporterade om Teslas laddare för alla i januari.
I några utvalda europeiska länder så har Tesla öppnat upp en del av sina laddare till andra märken på pilot. Det finns inget skriver om att det kommer lanseras i andra länder inklusive Sverige.
Tesla öppnar sina laddare i Sverige till hösten. Minns inte var jag läste det, men troligen i någon artikel här.
Borde vara enkelt med ett system så man med kort el app ställer sig i kö till stationen/laddaren. Laddarna är väl uppkopplade ??
När det är min tur kommer en notis och laddaren startar bara för mig. Lämnar jag platsen, loggas jag ut från kön.
Snoid
VIB rapporterade om Teslas laddare för alla i januari.
I några utvalda europeiska länder så har Tesla öppnat upp en del av sina laddare till andra märken på pilot. Det finns inget skriver om att det kommer lanseras i andra länder inklusive Sverige.
Här kan du läsa, piloten har landat och drygt 80% av hela Teslas laddnätverk är öppnat i Norge.
Borde vara enkelt med ett system så man med kort el app ställer sig i kö till stationen/laddaren. Laddarna är väl uppkopplade ??
När det är min tur kommer en notis och laddaren startar bara för mig. Lämnar jag platsen, loggas jag ut från kön.
Låter som en bra idé, undrar varför ingen infört det. Sedan bör man få ett mindre straff också om man bokar, men inte dyker upp, just för att man inte ska boka upp sig på flera olika ställen/orter som kan vara längst ens väg.
Enklast är ju att man bara kan boka plats i kön när man är på plats - som i många affärer med kösystem. Sen en minimi-debitering om man inte nyttjar sin plats under r ex 5--10 minuter efter att den blivit ledig. Har själv haft precis sanna tankar som Rikard.
Axa skrev:
Snoid
VIB rapporterade om Teslas laddare för alla i januari.
I några utvalda europeiska länder så har Tesla öppnat upp en del av sina laddare till andra märken på pilot. Det finns inget skriver om att det kommer lanseras i andra länder inklusive Sverige.
Här kan du läsa, piloten har landat och drygt 80% av hela Teslas laddnätverk är öppnat i Norge.
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/andre-bilmerker-kan-lade-pa-tesla-supercharger
Jo, jag vet och det är ju det jag skriver.
Det är några utvalda länder inklusive Norge. Dock finns inget, vad jag kan hitta, publicerat om ifall tesla kommer öppna laddarna i Sverige.
Tänker så här: Om räckvidden på elbilar med säkerhet kommer upp i nivå med en maximal dagsetapp på säg 65-70 mil behöver man aldrig vänta vid en laddstation. Då måste man övernatta och då bör bilen kunna laddas.
Hyrde en Toyota Mirai nyligen, 60 mil räckvidd utan problem, tanka på några minuter betala med kort precis som vanligt, synd bara att Sverige ligger efter med vätgas tankställen
Taxi i t.ex. Köpenhamn, Oslo, Paris, flera tyska städer börjar gå över till t.ex. Mirai för att slippa trängas med alla privatbilister vid snabbladdarna. Konstigt att vi inte ser den utvecklingen i t.ex. Stockholm också.
Tja - problemet är väl att det kan ta en tank eller 2 för att ö h t nå en vätgasmack här i Sverige...:) Förutom andra kända begränsningar med vätgasdrivna bränslecells-bilar - men det har ju diskuterats otaliga gånger här i spalterna.
Intressant att vi bara kan driva en lösning i taget i det här landet, först var det bara E85 som gällde, sedan blev det bara snåla dieslar innan diesel-gate och nu är det enbart laddstolpar...
James May har både-och - Tesla Model S och Toyota Mirai - här jämför han dem, på slutet tar han den elbils-religösa debatten med sig själv :)
https://www.youtube.com/watch?v=GaIW5CQQ3Zo
(han har sedan dess uppgraderat till Mirai II)
Appropå batterier, de har också sina begränsningar i vikt, produktion, miljökonsekvenser av alla gruvor som måste till m.m.
Elbil alla dagar i veckan. Sen måste man ha rätt elbil efter behov. För mig själv passar en Peugeot e-208 ganska bra eftersom jag kör mycket kortare sträckor. Funkade dock rätt bra på en sträcka på 2x65 mil också med tanke på att den laddar snabbt även som småbil.
Men skulle jag ofta ta långa resor så vore nog Tesla det bästa. Hade gärna haft det idag också, men kostnaden är för hög för att som mig köra så mycket korta sträckor, då är det rimligare med en billigare elbil.
Kommentarer
Med tanke på hur bråttom många har att komma fram till sina destinationer är det förvånande att man inte hört om irritation vid laddplatser tidigare.
Att folk känner sig stressade eller "har bråttom" kan jag förstå om man ska långt. Säg att man ska så pass långt inklusive laddtid som i säg 9 timmar, då tycker man kanske att redan det börjar vara länge, om något då fördröjer den tiden rätt märkbart så förstår jag om folk blir irriterade.
Jag har ännu inte upplevt någon laddkö tack och lov, men det måste vara ett helvete. Först tar själva laddningen ett bra tag och ska man dessutom köa på det så kan mycket tid försvinna, om någon då skulle försöka smita före i kön t.ex. så skulle jag nog bli irriterad. Skulle aldrig använda våld dock.
NY Trend...! Blir allt vanligare... det inser man är en oundviklig följd när man ser statistiken över hur många laddbara bilar det går på varje laddare.
Den som inte vill åka på en "propp"... gör nog klokt i att byta till den nya tekniken som kommer de närmaste 3 åren som kan ladda mycket på bara en minut.
Jaså N-iklas - du är numera också specialist på batterier och batteri-kemier...intressant. Då kan du väl berätta för oss okunniga "om detta som kommer de närmaste 3 åren".
Det var bara en tidsfråga när det skulle hända...
Får väl tillägga att det är "proppen ur" i att bygga nya snabbladdare. Mycket är på gång, tyvärr tar det ofta 1-2 år innan vi ser resultatet att det som byggs.
en kö är en kö.. står någon före är det bara att vänta.. hur svårt ska det vara. tyvärr finns det många labila personer som söker strid om allt med alla
Är inte ett dugg förvånad , dagens bilister är hetlevrade och allmänt irriterade över att allt går för sakta.
Kö är en sak. Men om någon tar upp en laddstation utan att ladda/är färdigladdad kan jag förstå ifall folk blir irriterade.
Jag blir inte förvånad.
Dels alla stolpskott ute i trafiken och dessutom så finns det sällan något vettigt kösystem till tex fyra laddare på rad.
Det står bilar från alla håll och kanter och väntar.
Ja den dagen man sitter i en elbil får man köra långresorna på natten. 😂
Ska man åka långt, så finns det bara en elbil. Tesla...
Det finns många bekväma elbilar man kan färdas långt i som har lång räckvidd. I Norge öppnar Tesla drygt 800 av sina tusen snabbladdare för samtliga bilmärken. Lär snart även komma i Sverige
Konstigt att inte ViB uppmärksammat detta
Det står i texten att "ingen ville vänta", så vi får nog utgå från att alla ville ladda samtidigt - alltså att ingen upptog laddplatsen "för ingenting". Skönt att åka fossilt, gott om "laddmöjligheter"! =)
Ställde på min gamla "pjäs" idag. Extra stor tank på 80 liter, vilket ger mig runt 125 mil!
125 mil i ett svep? Medföljer vuxenblöja?
Snoid
VIB rapporterade om Teslas laddare för alla i januari.
I några utvalda europeiska länder så har Tesla öppnat upp en del av sina laddare till andra märken på pilot. Det finns inget skriver om att det kommer lanseras i andra länder inklusive Sverige.
Tesla öppnar sina laddare i Sverige till hösten. Minns inte var jag läste det, men troligen i någon artikel här.
Borde vara enkelt med ett system så man med kort el app ställer sig i kö till stationen/laddaren. Laddarna är väl uppkopplade ??
När det är min tur kommer en notis och laddaren startar bara för mig. Lämnar jag platsen, loggas jag ut från kön.
Här kan du läsa, piloten har landat och drygt 80% av hela Teslas laddnätverk är öppnat i Norge.
https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/andre-bilmerker-kan-lade-pa-tesla-supercharger
Låter som en bra idé, undrar varför ingen infört det. Sedan bör man få ett mindre straff också om man bokar, men inte dyker upp, just för att man inte ska boka upp sig på flera olika ställen/orter som kan vara längst ens väg.
Enklast är ju att man bara kan boka plats i kön när man är på plats - som i många affärer med kösystem. Sen en minimi-debitering om man inte nyttjar sin plats under r ex 5--10 minuter efter att den blivit ledig. Har själv haft precis sanna tankar som Rikard.
Jo, jag vet och det är ju det jag skriver.
Det är några utvalda länder inklusive Norge. Dock finns inget, vad jag kan hitta, publicerat om ifall tesla kommer öppna laddarna i Sverige.
Tänker så här: Om räckvidden på elbilar med säkerhet kommer upp i nivå med en maximal dagsetapp på säg 65-70 mil behöver man aldrig vänta vid en laddstation. Då måste man övernatta och då bör bilen kunna laddas.
Hyrde en Toyota Mirai nyligen, 60 mil räckvidd utan problem, tanka på några minuter betala med kort precis som vanligt, synd bara att Sverige ligger efter med vätgas tankställen
Taxi i t.ex. Köpenhamn, Oslo, Paris, flera tyska städer börjar gå över till t.ex. Mirai för att slippa trängas med alla privatbilister vid snabbladdarna. Konstigt att vi inte ser den utvecklingen i t.ex. Stockholm också.
Tja - problemet är väl att det kan ta en tank eller 2 för att ö h t nå en vätgasmack här i Sverige...:) Förutom andra kända begränsningar med vätgasdrivna bränslecells-bilar - men det har ju diskuterats otaliga gånger här i spalterna.
Bränsleceller är totalt idiotiskt i personbilar och kommer aldrig någonsin att bli ngt.
Intressant att vi bara kan driva en lösning i taget i det här landet, först var det bara E85 som gällde, sedan blev det bara snåla dieslar innan diesel-gate och nu är det enbart laddstolpar...
James May har både-och - Tesla Model S och Toyota Mirai - här jämför han dem, på slutet tar han den elbils-religösa debatten med sig själv :)
https://www.youtube.com/watch?v=GaIW5CQQ3Zo
(han har sedan dess uppgraderat till Mirai II)
Appropå batterier, de har också sina begränsningar i vikt, produktion, miljökonsekvenser av alla gruvor som måste till m.m.
Elbil alla dagar i veckan. Sen måste man ha rätt elbil efter behov. För mig själv passar en Peugeot e-208 ganska bra eftersom jag kör mycket kortare sträckor. Funkade dock rätt bra på en sträcka på 2x65 mil också med tanke på att den laddar snabbt även som småbil.
Men skulle jag ofta ta långa resor så vore nog Tesla det bästa. Hade gärna haft det idag också, men kostnaden är för hög för att som mig köra så mycket korta sträckor, då är det rimligare med en billigare elbil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.