Vi Bilägares forum

Epa/A-traktor etc

Epa/A-traktor etc

EPA/A-traktor och moppebilar

Superkul för 15 åring med frihet att köra bil – Lätt att förstå och gilla.

Men:

  • Hastighetsblandningen med övrig trafik är livsfarlig
  • Den låga farten är våldsamt hindrande för övrig trafik. T.ex. buss med tidtabell
  • Epa mm körs ofta på oansvarigt sätt. Barn är barn. De leker, även i trafiken.
  • Fordonen som är uttjänta personbilar numera är ju en galen miljöbelastning. Prova att köra din bil enbart på 1:ans växel och notera förbrukning. Katalysator – glöm det.
  • Unga generellt tänker miljö och hållbarhet. Bara uppmuntrad av föräldrar eller i vart fall inte hindrade kör man EPA. Annars finns ju för flertalet bra kollektivtrafik. Se hur det är på Lidingö t.ex. både bussar o spårväg med god turtäthet men en explosion av EPA-bilar
  • MYNDIGHETER: Gör inte det fatala misstaget att tillåta högre fart på uttjänta personbilar med barn vid ratten.
  • Lösningen: Höj åldern för KK på EPA etc. till 18 år!

Sorry ungar, jag unnar er nöjet. Men det är helt tokigt med just detta lekfordon.

Uppdaterat: 2022-05-05 10:09
Åkare

Kommentarer

Hamnade du bakom en A traktor på väg hem från jobbet?
Värst vad nackdelar du hittade på en och samma gång. Höja åldern till 18 är ju ett förbud i praktiken, då kan du skriva att du tycker det eller är du av åsikten att körkort för bil samtidigt ska höjas till 32 år?

Uppdaterat: 2022-05-05 17:12
/Hilife

Åker bakom en eller flera Epor varje dag till/från jobbet.
Snitthastigheten på de 2 milen 70 väg till tätorten har sjunkit drastiskt de senaste åren. Förr kunde man utan problem åka dit på 20 minuter, idag tar det vanligtvis 35 min.
Men problemet är inte bara Eporna utan en massa bilister som inte kan, vill, törs köra om.

Uppdaterat: 2022-05-05 18:02

Ibland går de lagstadgade 30 km/t - speciellt om det är många bilar bakom. Men ibland är det en helt annan fart i dessa fordon men fortfarande samma outbildade 15-åring bakom ratten. Uppenbarligen alldeles för enkelt att manipulera fartspärren. Har svårt att se varför dessa fordon skall finnas.

Uppdaterat: 2022-05-05 18:10

Det är numera inte ofta man ser uttjänta bilar som EPA. Desto oftare nya dyra som bara har elektronisk spärr, vilket är lättmanipulerat. Ännu värre är att nästan varenda EPA-förare man kör om sitter och glor ned i mobilen.

Uppdaterat: 2022-05-05 22:21

Även om det är ungdomar som kör med allt det medför så tror jag inte det hade varit katastrof att låta A-traktor gå i 45-50kmt. Kanske är det istället smartare att göra som Ronnie säger, förbjud A traktorer och inför körkortsmöjlighet för bil vid ålder av 16år men med restriktioner. Ej motorvägskörning, maxfart på landsväg 80kmt, endast i dagsljus (blir begränsat användningsområde på vintrarna i norrland dock?) kan vara några förslag. Personligen har jag sällan några problem med de A traktorer som rör sig i mina trakter. Det går att köra förbi dem. Tror ändå det finns en nytta med att kidsen upplever friheten med eget fordon, fixar och lär sig och får körvana.

Uppdaterat: 2022-05-06 08:54
/Hilife

Ja. Det märkliga i sammanhanget är att papplådorna till mopedbilar får gå i 45 men inte en EPA-spärrad Audi Q5.

Uppdaterat: 2022-05-06 09:22

Här i trakten medför dom definitivt trafikstörningar. Har en mycket trafikerad, 1-filig 70-väg i min absoluta närhet som man kör på varje dag och där det speciellt under tider med lite mera trafik i praktiken är omöjligt att ta sig förbi dessa fordon varvid långa köer skapas. Så jag skulle personligen inte sörja om dessa fordon försvann ifrån våra vägar.

Uppdaterat: 2022-05-06 10:56

Förbjud A traktor och Epa i dess nuvarande form. Höj åldersgränsen till 16 år-ja, ett år kan öka mognaden på en 15 åring. Inför riktigt körkort dvs kunskapskrav och uppkörning som i en riktig bil-galet att 15åringar efter några körlektioner på en automatväxlad moppeskoter får köra en stor bil. Efter dessa krav är det rimligt att höja maxhastigheten till 60 km /h så att de ialla fall inte blir en irriterande bromskloss på alla 50vägar, 70vägar är färre och där är ofta förutsättningar för omkörning bättre.

Uppdaterat: 2022-05-06 12:20
Axa skrev:

Ja. Det märkliga i sammanhanget är att papplådorna till mopedbilar får gå i 45 men inte en EPA-spärrad Audi Q5.

Det finns en utmärkt förklaring till detta. Papplådorna till mopedbilar får gå 45 av den anledningen att de är så mycket lättare än en A traktor som väger som en bil. En "skenande" A-traktor bedöms vara en väldigt mycket större risk än en lättare mopedbil om något går snett.

Uppdaterat: 2022-05-06 13:55
/Hilife

Hilife
Menar du att en utredning har slagit fast detta? En bil i max 45 kan väl knappast skena.
En mopedbil som blir påkörd blir det ju knappt något kvar av. Där har ju epa en fördel.

Uppdaterat: 2022-05-06 20:14

Körde för knappt en vecka på 100 väg, 2-1 väg och kom upp till en 30-körande EPA på en vägssträckan och var tvungen att slänga mig på bromsen innan jag insåg att han gick så långsamt.

Ska inte säga att det var nära en krock, för jag han stanna i god tid, men jag var absolut tvungen att använda mycket av bromsarna. Tycker absolut inte en EPA har något att göra på en 2-1 väg med 100 km/h. Det kan vara riktigt farligt.

Uppdaterat: 2022-05-07 02:19
- Peugeot e-208 GT 2022

Anser att de är en trafikfara och ett hinder i trafiken.

Uppdaterat: 2022-05-07 06:17
Lås inga trådar.

Jag vill bara lägga in min röst som motvikt. Totalt tror jag att jag har förlorat 10 minuter av mitt liv bakom nya sortens traktorer och det har jag tid med.

Uppdaterat: 2022-05-07 09:15
L. Mäkinen skrev:

Jag vill bara lägga in min röst som motvikt. Totalt tror jag att jag har förlorat 10 minuter av mitt liv bakom nya sortens traktorer och det har jag tid med.

Tidsförlust är inte det största problemet, förlust av liv är mycket värre när någon smäller in i dom på en 100-väg.

Uppdaterat: 2022-05-07 10:57
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje, såg du inte LGF-triangeln?
Men jag förstår dig, man räknar inte med att ett så långsamt fordon färdas på en sådan väg och förmodligen var det olagligt om vägen var en motortrafikled.
Råkade själv ut för det på E20 för ett par år sedan , men då var det ett plommon som var ute och luftade sin åkgräsklippare med släp. Han lyckades samla ett tiotal förmodat irriterade bilister bakom sig innan ha kunde köra av vid Sandbäcken.
Ett onödigt, olagligt och livsfarligt beteende och här gick det inte att skylla på ungdomligt oförstånd, det var en ganska skrynklig figur som satt på maskinen.

Men jag hör inte till de som vill förbjuda A-traktorn och Ronnie har missuppfattat en del, de kör inte på ettans växel och de är inte värre miljöbelastning än motsvarande bil räknat per tidsenhet.
Även A-traktorer är underställda bilprovningens godkännande.
Naturligtvis ska det vara svårt att forcera den elektroniska fartbegränsningen, den ska vara plomberad och om den manipuleras är det ett lagbrott som ska utredas.
Eftersom föraren förmodligen inte är straffmyndig träder föräldraansvar in.
När det gäller trafikutbildning är det ju inte mycket som skiljer från ett B-kort och därför bör den teoretiska utbildningen vara densamma och kunna räknas tillgodo vid uppkörning för B-kort.
Jag är helt mot förbud när det gäller A-traktorer och jag tror att med en bättre utbildning och med skärpt kontroll, vore det inte fel att höja maxhastigheten till 45 km/t, samma som gäller för moped klass 1.

Uppdaterat: 2022-05-07 11:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

bejje, såg du inte LGF-triangeln?
Men jag förstår dig, man räknar inte med att ett så långsamt fordon färdas på en sådan väg och förmodligen var det olagligt om vägen var en motortrafikled.

Men jag hör inte till de som vill förbjuda A-traktorn
...vore det inte fel att höja maxhastigheten till 45 km/t, samma som gäller för moped klass 1.

Jo jag såg skylten, men jag var nog i ärlighetens namn lite för upptagen med något på infotainmentskärmen och såg skylten lite senare än jag annars hade gjort. Som sagt, det var inte så nära någon krock, men jag fick bromsa ganska kraftigt och hade något hänt så hade det helt klart varit mitt fel så det tar jag på mig, men det hade säkert varit ännu värre om det varit en normal bil som kört i 30 utan någon varningsskylt.

Håller i övrigt med om att man bör kunna höja dessa bilar till 45 km/h och kanske lägga till vad som är nödvändigt för det i utbildningen. Kan t.o.m. undra varför man stannade vid 45 med "EU moppar"? Varför inte jämna 50 på en gång?

Uppdaterat: 2022-05-07 11:11
- Peugeot e-208 GT 2022

LGF-skyltarna är tyvärr inte jämt så enkla att upptäcka - bl a beroende på väder och ljus. Tycker att dessa borde vara bakgrundsbelysta - med dagens ljusdiod-teknik borde det vara enkelt att göra en sån skylt som syns mycket bättre. Och om den dessutom är högt monterad och det är mörkt och man bara kan köra på halvljus är det ännu svårare att se skylten på lite håll.

Uppdaterat: 2022-05-07 15:30

Pi, helt riktigt och det gäller alla långsamma fordon.
Jag minns för några år sedan en väldigt långsam grävmaskin som dök upp ur dimman i höstmörkret bara ca hundra meter framför helt utan någon uppmärksamhetsbelysning.
Sådana bör ju ha saftblandare på, men icke.

Uppdaterat: 2022-05-07 16:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Axa skrev:

Hilife
Menar du att en utredning har slagit fast detta? En bil i max 45 kan väl knappast skena.
En mopedbil som blir påkörd blir det ju knappt något kvar av. Där har ju epa en fördel.

Jag håller med dig att en bil i papiermarche är betydligt större risk att färdas i än en långsamtgående Scania (eller för all det även en åttitals stridsvagn i form av en custad Volvo 745). Däremot ser de väl skadan tyngre bilar i högre fart än 30 kan göra mot andra i trafiken. En lätt bil som tex "mopedbil" bedöms tydligen inte kunna göra samma skada trots att den går fortare. Märkligt resonemang men det är iaf den förklaring jag tagit del av. Ska villigt erkänna att jag just nu inte minns var jag läste det.

Uppdaterat: 2022-05-12 09:30
/Hilife

LGF-skylt hjälper inte om Epan köat upp en eller fler andra fordon bakom sig. Då är det bara vanlig uppmärksamhet som avgör.

Uppdaterat: 2022-05-12 10:52
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Såg du inte LGF-triangeln?
Nej, numera är triangel ofta i form av en tejpad folie, avkapad för att passa in i bilens, f'låt, traktorns karossform.
Sätt en riktig triangel på taket på traktorerna. Så ser man även framifrån vad det är för åk som kommer.

Uppdaterat: 2022-06-01 18:10
Villevalle

LGF-skylten borde vara "bakgrundsbelyst" - det har jag sagt tidigare och det står jag fast vid. Nu är det ju enkelt med en massa lysdioder - då kanske man har möjlighet att upptäcka den även i mörker och vid allmänt dåligt väder.

Uppdaterat: 2022-06-01 17:53