Vi Bilägares forum

Extralånga lastbilar välkomnas: ”Mycket glädjande”

Extralånga lastbilar välkomnas: ”Mycket glädjande”

Maxlängden på svenska långtradare kan förlängas med nästan tio meter.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-05-06 11:20

Kommentarer

Åkte ifrån Göteborg till Malmö för några år sedan, på kvällen mitt i veckan.. började räkna mötande lastbilar.. efter halva sträckan hade jag mött ca 150 lastbilar.. alltså, hallå!? Borde inte mer kunna skickas via tåg?

Uppdaterat: 2022-05-06 11:51

Ligger två sådana långtradare i rad kan man endast köra om dem på motorväg. Det blir för lång om körningssträcka på vanliga 70-80-90 vägar, blir nog svårt även med endast 1 långtradare om den är 34 meter.

Uppdaterat: 2022-05-06 14:29
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
hx30 skrev:

Åkte ifrån Göteborg till Malmö för några år sedan, på kvällen mitt i veckan.. började räkna mötande lastbilar.. efter halva sträckan hade jag mött ca 150 lastbilar.. alltså, hallå!? Borde inte mer kunna skickas via tåg?

Man kan ju tycka det. Järnvägen kan inte konkurrera med ett slavyrke som vägtransporterna utgör, industrin är såklart lobbyn för "om inte gratis, så billigt som möjligt". Politikerna blundar. Hur många av 150 lastbilar hade svensk regskylt?

Uppdaterat: 2022-05-06 15:39

Frågan är ju vilka vägar som blir tillåtna för långa fordonståg, gissningsvis större vägar med god kapacitet men det kan ju likväl innebära en sketen landsväg.

Specialregler som införs på detta vis brukar ha ett specifikt transportslag i åtanke, högre totalvikter och längre fordon har främst berört skogsnäringen. Styckegods vill ha långa fordon

Man kan likväl tillåta 100km/h på 34,5 meters så att trafiken flyter på. Gissar att tänkta vägar bortom motorväg och 2+1 sänks till 80km/h istället så att inga omkörningar är möjliga, enligt lagrummet. Köra långsamt ligger ju i tiden vare sig man vill eller inte.

Uppdaterat: 2022-05-06 16:12

Då gäller det att man inför förbud mot omkörning för lastbilar samtidigt.

Uppdaterat: 2022-05-06 16:17

Det är väl inga större problem att köra om om folk använde gaspedalen.
Gör man inte det får man väl gilla läget och ligga bakom. 😊

Uppdaterat: 2022-05-06 16:35
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Inget nytt fenomen, de finns sedan länge i t ex USA, Kanada, Mexico, Sydafrika och Australien. Och så sedan en tid även i Finland. Det är alltså fråga om s.k. doubles, dvs en treaxlig dragbil med semitrailer plus tillkopplad dolly och en ytterligare semitrailer. Men att bara hänga en dolly med en semitrailer efter dagens befintliga tvåaxliga semiekipage går inte, utan hela ekipaget måste vara anpassat för systemet.
Så jag tror inte de blir speciellt vanliga hos oss utom vid specialtransporter. Kanske främst vid timmertransporter samt containermatning i anslutning till våra större hamnar.
Flertalet fjärrbilar på våra vägar är ju utländska och går i internationell trafik och mestadels tvåaxliga dragbilar som inte passar i det här systemet. Och skulle de skaffa lämpliga treaxliga bilar kan de ju ändå inte köra internationellt mer än till Finland.
Utländska mindre åkare och enbilsåkare kan inte sätta i system att koppla till en dolly med semitrailer när de passerat gränsen till Sverige, krävs mera omfattande logistik för att lösa det.
Det räcker med att se på dagens fordon, inte många kör ju ens med de 25,25 meters bilar som har varit tillåtna i Sverige sedan länge. Bara svenska och några skandinaviska åkare som utnyttjar det om de inte kör med traditionella svenska 24 meters inrikesekipage.

Uppdaterat: 2022-05-06 16:47
Uffeeh skrev:

...
Det räcker med att se på dagens fordon, inte många kör ju ens med de 25,25 meters bilar som har varit tillåtna i Sverige sedan länge. Bara svenska och några skandinaviska åkare som utnyttjar det om de inte kör med traditionella svenska 24 meters inrikesekipage.

Nja, det finns utländska åkerier som kopplar om i svenska hamnar - kolla denna videon https://youtu.be/XprTdpnQyOk

Uppdaterat: 2022-05-06 22:07

Det enda positiva som jag ser är att priserna på godset som transporteras blir billigare för oss konsumenter.

Uppdaterat: 2022-05-07 07:01
Lås inga trådar.

Endast 1 sekund längre omkörningstid gäller vid flygande omkörning av lastbil som håller 80 km/h.
Vanligare omkörning där lastbilen håller 90km/h och den omkörande från början håller samma fart kräver en sluthastighet i omkörningen som är mer än 50 km/h högre än den fart som lastbilen håller om tidsåtgången bara ska vara 1 sekund mer!

Uppdaterat: 2022-05-07 14:30

När man kör tåg med 35 st semi-trailers efter loket och samtidigt ser lika många transporter på vägen vid sidan av järnvägen med en förare i vart ekipage undrar man som ensam lokförare om det inte vore bättre att utöka järnvägstransporterna i vårt 175 mil långa land eller åtminstone belägga utländska långtradare med någon sorts kostnad för att köra på våra vägar.

Uppdaterat: 2022-05-09 13:21
Elbil2

Problemet med att frakta saker på tåg är att de går på räls. Det gör att de inte kommer till godset eller till adressaten.

Uppdaterat: 2022-05-09 20:32

Så länge godset på som transporteras på våra vägar inte betalar kostnaderna för slitaget eller utsläppen så kommer vägtransporter öka!
” Enligt det amerikanska Vägverket så sliter en 40 tons lastbil på vägar och broar lika mycket som 10.000 personbilar. Därför har man begränsat totalvikten där till 36 ton och 18 meter totallängd. Det innebär att över 60 procent av godset i USA rullar på järnväg.

I Sverige tillåter vi 60 ton och en längd av 24 meter. Lastbilslobbyn driver en intensiv kampanj att ytterligare höja totalvikten och tillåten längd. Eftersom slitaget på vår väginfrastruktur ökar exponentiellt med vikten så slits våra vägar och broar ned i en rasande fart och privatbilisterna får stå för notan. De får också betala för det slitage och de kostnader som orsakas av lastbilsekipage som ägs av utländska åkare. Dessa bidrar inte med en enda krona i svensk skatt.”
https://www.nyteknik.se/opinion/krav-ersattning-av-lastbilsakarna-for-vagslitaget-6343074

Uppdaterat: 2022-05-10 06:19
Elbil2

Men är det inte stora tunga SUVar som sliter mest på vägarna? Det har jag läst här på forumet många gånger.

Uppdaterat: 2022-05-10 08:16