Vi Bilägares forum

Bilfrågan: Vem ska lämna företräde?

Bilfrågan: Vem ska lämna företräde?
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-05-03 07:00

Kommentarer

Det är den som möter som ska backa... (Berglin)

Uppdaterat: 2022-05-03 09:47

Förr var det alltid den som körde utför som lämnade företräde

Uppdaterat: 2022-05-03 11:51

Fritt citerat ur Wienkonventionen om vägtrafik:
"På bergsvägar och branta vägar med egenskaper som liknar bergsvägarna, där det är omöjligt eller svårt att passera mötande trafik, är det föraren av fordonet som färdas i nedförsbacke som ska dra in åt sidan. av vägen för att alla fordon som går uppför kan passera..."

Uppdaterat: 2022-05-03 13:24

Mycket vanlig situation i Alperna och där gäller att uppåtgående trafik alltid har företräde. Förklaringen jag fått är att om uppåtgående skulle tvingas stanna så kan påfrestningarna på kopplingen bli väl stora när de ska starta igen och det är dessutom lätt att börja rulla baklänges i startögonblicket. Därför ska uppåtgående aldrig behöva stanna.
Start i uppförsbacke är alltid lurigt. Däremot, för den som kör i nerförsbacke är det alltid lätt att komma igång igen efter ett stopp.

Uppdaterat: 2022-05-03 13:56

När jag tog körkort fick jag lära mig "handbromsstart i backe". Det är knappast nödvändigt med dagens bilar med automatik på handbromsen.

På den privata övningskörningen fick jag lära mig "rivstart i backe". Mer grussprut bakom bilen, men annars ganska lika.

Uppdaterat: 2022-05-03 17:16

Lysekil vet!
Valbogatan, som skär av Slätten från övriga stadskärnan - från hav till hav, består av en uppförsbacke från söder och en nedförsbacke mot norr.
Den mest trafikerade delen - från söder, har - av någon outgrundlig anledning - ett antal trafikhinder, som täcker 1/3 av gatan.
Vid dessa finns skyltar som visar att uppåtgående trafik har företräde. Det fungerar OK, men förklarar inte varför hindren finns. Kanske det beryktade trafikborgarrådet i Stockholm har tipsat?

Uppdaterat: 2022-05-06 08:00