Vi Bilägares forum

”Volvos roll som folkbil nummer ett är hotad”

”Volvos roll som folkbil nummer ett är hotad”

Nya bilar blir allt dyrare och Dacia kan ta över rollen som svenskarnas folkbil nummer ett, enligt Tommy Wahlström.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-05-03 15:20

Kommentarer

Dacia.. haha, nääää det tror jag inte att folk sjunker så lågt. Skulle man gå ifrån att åka i världens säkraste bilmärke till att åka i dessa "pappers" bilar? Då tror jag mer på Kia eller Seat, och kanske Hyundai.

Uppdaterat: 2022-05-03 16:22

Bland Elbilar är det Kia E Niro som varit folkbilen och Kia som helhet säljer riktigt bra och blivit populärt. Kia Ev 6 har inte sålt lika bra.

Vw ID4 säljer också riktigt bra i Sverige och Tesla.

MG har också sålt bra och deras utbud har blivit bättre.

Uppdaterat: 2022-05-03 16:33
Elbilar

Att tidningen ens nämner Dacia förstår jag inte. Folkbilen är om ekonomi, familj och säkerhet. Nä men Skoda däremot, Skoda är nu det Volvo var innan dom blev ett dyrt sk premiummärke med kvalitetsproblem.

Uppdaterat: 2022-05-03 16:34

Blir intressant att följa om Volvo kan hämta upp det de just nu tappar. Finns många olika saker till att de hamnat där de gjort. Skoda tror inte jag blir en folkbil. Har hamnat längre ner i försäljningsstatistiken på senare tid vilket gäller hela VAG-koncernens bilar. Vad det beror på är vi nog flera som har våra tankar och orsaker till.
Jag undrar om det är Kia som redan blivit den nya folkbilen. Gissar att de som valt Kia beror på pris, garanti och förhållandevis bra kvalitet.

Uppdaterat: 2022-05-03 16:50
Elbil_Vw skrev:

Bland Elbilar är det Kia E Niro som varit folkbilen och Kia som helhet säljer riktigt bra och blivit populärt. Kia Ev 6 har inte sålt lika bra.

Jag skulle gissa på att dom sålt slut på hela sin tilldelning på ganska kort tid och nu sliter med väldigt långa leveranstider

Uppdaterat: 2022-05-03 16:56

Det är nog inte bara en utan flera tillverkare som har tagit över efter Volvo och erbjuder folkbilar. Flera har nämnts ovan.

Uppdaterat: 2022-05-03 17:15

Det går inte att köpa en ny e-Niro längre och leveransen av nya Niro EV lär dröja till sena hösten/vintern låter det som hos min Åf. Så dom lär tappa en hel del i nybilsförsäljning.
Sen håller jag inte riktigt med om att Kia är nån form av lågprisbil längre - dom slåss nog i samma segment som t ex Skoda och VW. Att VAG inte säljer mera än dom gör i vårt land tror jag beror på främst 3 orsaker - komponentbrist, kraftiga prishöjningar på ICE-modellerna under senaste 3 åren samt att dom inte längre importerar ens volym-utförande av Golf och inte Polo ö h t. Frågan är om dom inte vill sälja dessa bilar eller om dom inte får nån tilldelning...

Uppdaterat: 2022-05-03 17:19

Pi
VAG säljer elbilar som tusan men har problem att leverera vilket även speglas i bl.a. försäljningsstatistiken från CarSweden samt EU.

Det negativa med de långa leveranstiderna är risken med att köparna klipper beställningen och tar annat. Vilket man kan utläsa i vissa forum.

Uppdaterat: 2022-05-03 17:27

Kia är redan folkbilen, titta på reg-statistik mot privatpersoner

Uppdaterat: 2022-05-03 17:46

Junkers det har du rätt i.
Volvo hamnar långt ner i listan där.

Uppdaterat: 2022-05-03 17:55

Ingen vill leverera rökbilar om de inte kan få ut motsvarande mängd laddbara bilar att få ner straffavgifter med.

Uppdaterat: 2022-05-03 21:23

Mäkinen - och det gör man bl a via rätt ordentliga prisökningar på den biltypen de allra senaste åren.

Uppdaterat: 2022-05-04 11:04

Pi,
Det är nog svårt att få dem att bära hela sin kostnad utan prishöjningar.

Uppdaterat: 2022-05-04 11:13

Man har säkert ökat sina marginaler per försåld bil - vill minnas att vi läste det nyligen. Trots minskande volymer har man haft ökande vinster.

Uppdaterat: 2022-05-04 15:59

För mig har Volvo inte varit en folkbil på länge eller nästan inte alls. Växte upp på 70 och 80 talet i ett kedjehusområde-Svenssonområde. Det var få av våra grannar som körde Volvo, vi hade Ford Taunus 2stycken efter varandra, grannar hade Opel, Ford, VW, Mazda och några Volvo och några Saab. Mina första bilar var Volvo 142, 2 stycken efter varandra. I slutet på 80 talet tillhörde de de bättre 5000kr bilarna pga sin robusta konstruktion= bra folkbil för en ungdom med låg inkomst. Senare när jag med bättre ekonomi ville ha fräschare bilar fanns det andra märken där jag fick mer bil för pengarna.

Uppdaterat: 2022-05-05 15:56

Förr i tiden kunde man ju titta sig runt och inse att alla vägar bär till Torslanda. Det var mycket bil för pengarna.
Nu krigar Volvo i ett segment "ni är ju inte kloka i huvudet"

Tittar inte på Volvo längre när det letas bil. Skrivs mycket om rost också, vilket inte kommer som en överraskning. ViB anmärkte redan vid lanseringen på den "nya rost-skyddstekniken" som självklart uteblev. No shit!
Vad är det med premiumsegmentet och totalt värdelösa skitbilar? Hade ju iallafall "Laser lights" innan Bayerska brasklappen gick upp i lågor haha

Uppdaterat: 2022-05-06 17:55