Vi Bilägares forum

Elbilsmärken ökar snabbt i Sverige – ras för Volvo

Elbilsmärken ökar snabbt i Sverige – ras för Volvo

Polestar och Tesla trotsar komponentbristen och lyckas öka när många andra märken backar. Den största ökningen står dock Lynk & Co för.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-05-02 18:20

Kommentarer

Polestar är en grymt bra bil med någorlunda vettigt pris och leveranstid.

Uppdaterat: 2022-05-02 18:40

Bra att du är nöjd Junkers. Skulle aldrig byta min Tesla 3 mot en Polestar en helt annan division i elbilsvärlden.

Uppdaterat: 2022-05-02 18:52

Jag vet inte vad jag hade valt om jag fick vara med i ett lotteri där man fick välja sin vinst, antingen en Polestar 2 eller en Tesla Model 3.

Båda har sina för och nackdelar.

T.ex. så tycker jag M3 är rätt ful framifrån. Deras lysen gör att den ser ful ut. Polestar 2 är då mycket snyggare.

Funktionsmässigt så får man nog ut mer av en Model 3 helt klart, men sen har vi snålandet där man försöker spara penga roch inte har någon instrumentpanel där man kan se saker som hastighet, batteristatus, navigation etc.

Tycker det är puckat att spara in på en sån sak och där vinner då Polestar 2 med hästlängder.

Sen har ju M3 ett jävligt bra infotainmentsystem, men och andra sidan har Polestar Android Automotive inbyggt vilket jag tycker verkar vara nästan lika bra. Älskar också android för övrigt och det finns mycket stor potential där. Dessutom kommer många andra biltillverkare haka på det då de inte kan hänga med i utvecklingen på den fronten på egen hand. T.ex. Peugeot utanonserade redan för nåt år sedan att de kommer ha det som infotainment i sina bilar.

Tesla mer effektiv, men Polestar är bättre i räckvidd än vad jag nyss skaffat, så ja...

Jag skulle nog stå och vela rätt länge innan jag skulle välja. Hade valt Tesla om den inte var så ful framifrån. Hade den sett ut som model S med sina lysen och dess front så hade jag nog valt Tesla, men nja det lutar nog åt att jag hade valt Polestar 2.

Uppdaterat: 2022-05-02 19:02
- Peugeot e-208 GT 2022

Skulle rekommendera Bejje att ta en liten närmare kik på Tesla. Den allt, navigation som fungerar extremt bra, koppling till mobilen riktigt bra, mobilnyckel som fungerar, lane assist som inte vaggar fram och tillbaka som på "vissa" andra. Att man inte har ett periskop framför sig vänjer man sig fort av med. Smaken är som baken men tekniskt är Tesla överlägsen Polestar på näst intill allt men sen förpackningen med halvkombibaklucka är ett praktiskt + för kinesen, en skavande mittkonsol med klaustrofobikänsla gillar vissa men icke undertecknad. Fronten på TM3 påminner lite om Porsche ger ett sportigt intryck samtidigt som bilen ser snäll ut, jfr BMW designspråk. Men som sagt smaken är som baken och för övrigt sålde Tesla M3 lika många bilar i Europa som Polestars årsvolym.

Uppdaterat: 2022-05-02 19:25

Bilen och elbilar från Tesla i synnerhet måste vara den absolut största kompensationsfaktorn hittills...

:-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-05-03 07:20
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
J.L skrev:

Skulle rekommendera Bejje att ta en liten närmare kik på Tesla. Den allt, navigation som fungerar extremt bra, koppling till mobilen riktigt bra, mobilnyckel som fungerar, lane assist som inte vaggar fram och tillbaka som på "vissa" andra. Att man inte har ett periskop framför sig vänjer man sig fort av med. Smaken är som baken men tekniskt är Tesla överlägsen Polestar på näst intill allt men sen förpackningen med halvkombibaklucka är ett praktiskt + för kinesen, en skavande mittkonsol med klaustrofobikänsla gillar vissa men icke undertecknad. Fronten på TM3 påminner lite om Porsche ger ett sportigt intryck samtidigt som bilen ser snäll ut, jfr BMW designspråk. Men som sagt smaken är som baken och för övrigt sålde Tesla M3 lika många bilar i Europa som Polestars årsvolym.

Kan säga att jag inte gjort mer än att provköra M3 och Polestar 2 under så där 20-25 minuter.

Men kan inte komma ifrån störande saker på Teslan som utseendet på fronten och avsaknaden av instrumentpanel bakom ratten. T.o.m. min förhållandevis billiga elbil, Peugeot e-208 GT har en fantastiskt instrumentpanel i 3D som är imponerande. Jag kan för övrigt också se navigering där om jag vill vilket kan vara väldigt användbart om man kör i städer där man måste svänga ofta eller välja väg.

På långfärd när man sällan behöver navigeringen så frekvent så spelar det mindre roll.

Så Tesla säljer bilar som kostar flera hundratusen mer än min bil, men de saknar både visning av hastighet, navigering och laddningsstatus där eftersom de helt saknar instrumentpanel.

Ni Teslaälskare får säga vad ni vil om hur man inte behöver det, men ni måste väl ändå hålla med om att det hade varit bättre med det än utan? Kolla bara på Tesla Model S och X, varför har dom det och inte Model 3 och Model Y? Det är inte direkt så att någon av de två sistnämnda är billiga bilar, så man tycker sig kunna förvänta sig det, speciellt när Tesla drar in en vinst per såld bil på 30%

Att sätta in en sådan panel sänker bara Teslas vinst med ytterst små summor, så är det girighet eller något annat som gör att de tagit bort det från just 3 och Y?

Uppdaterat: 2022-05-02 19:45
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag skulle aldrig köpa en Tesla. Musk backar Trump, jagar anställda som är negativa mot Tesla på Twitter, är i konflikt med facket, har spridit desinformation och konspirationsteorier om covid och har i protest mot smittskyddsåtgärder i Kalifornien byggt en fabrik i Texas för Musk "tror inte på covid". Well...

Men jag tror att de bilar som folk köper, det är de som kan levereras. Om man har att välja mellan en bil som har 3 mån leveranstid och en som har 8 månader, då väljer många den som har 3 månader. Även om de kanske hellre från början ville ha den som har 8 mån leveranstid. Olika tillverkare är olika utsatta för komponentbristen och har olika lagerhållning.

Sen är väl det så att dessa siffror fortfarande inte handlar om bokade bilar utan om registrerade bilar. Så de avspeglar mer vilka som har funnits i lager och kunnat levereras inom en närtid... än att de visar den verkliga försäljningen.

Uppdaterat: 2022-05-02 20:01

Själv har jag inga problem med att köpa mig en Tesla så länge den uppfyller mina krav på komfort och köregenskaper.

Men jag jämför den givetvis mot andra bilar först - och försöker låta bli att trycka ner andras bilval med utgångspunkt i mina egna preferenser.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-05-02 20:35
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
J.L skrev:

Bra att du är nöjd Junkers. Skulle aldrig byta min Tesla 3 mot en Polestar en helt annan division i elbilsvärlden.

Har ingen Polestar!

Uppdaterat: 2022-05-02 20:58
A.L skrev:

Själv har jag inga problem med att köpa mig en Tesla så länge den uppfyller mina krav på komfort och köregenskaper.
Men jag jämför den givetvis mot andra bilar först - och försöker låta bli att trycka ner andras bilval med utgångspunkt i mina egna preferenser.
MVH AL

Helt klart! Som sagt, jag ser Tesla som ett stort och viktigt företag som gör bra och innovativa bilar. Men det betyder inte att de gör allt bäst. Inte ens den mest inbitne Teslafan kan tycka att alla delar av en Tesla är det bästa som finns. Det finns som med allt annat bra och dåliga sidor. Skulle säga att det mesta är bra, men det finns som sagt dåliga sidor också där många andra märken är mycket bättre än Tesla.

Uppdaterat: 2022-05-02 21:42
- Peugeot e-208 GT 2022

Polestar har fördelen att den går att få med riktigt tak. Den är snyggare rakt framifrån än samtliga bilar från Tesla. Det som gör Tesla 3 så konstig framifrån är att rutan börjar så långt ner.

Polestar ser dock för jäkla illa ut rakt från sidan då man ser att de monterat en byrålåda under bilen.

Rent drivningstekniskt tror jag Tesla ligger före Polestar.

Uppdaterat: 2022-05-02 21:46

Appropå tak Mäkinen, jag hade i min förra bil glastak och kunde så klart få det i nuvarande bil ocksså, men valde medvetet bort det eftersom det inte gav mig någonting.

Det var ett tintat tak som visserligen går att se ut genom, men hur ofta gjorde man det?
Som förare gör man mer eller mindre aldrig det. På en solig dag så har man ändå biten stängd då man itne vill få in mer ljus än man redan får, så det är i min mening meningslöst med glastak. Var inte ett dugg sugen på att köpa till det igen.

Uppdaterat: 2022-05-02 21:56
- Peugeot e-208 GT 2022

Tesla 3 utklassar Polestar som långfärdsbil i räckvidd. Det är bara att kolla Tesla-Björns tester. Därtill att Tesla har ett eget laddnätverk.
Dem emellan skulle jag alla gånger valt Tesla. Bättre elbil helt enkelt.
Designmässigt är det ju subjektivt men även om M3 inte är världens snyggaste så definitivt snyggare än Polestar. Polestar har sina ”fräcka” lysen men inte mer än så. Jag tycker den i övrigt ser feldimensionerad ut.

Efter att Musk spelar pajas och kommer med det ena vidriga uttalandet efter det andra så skulle jag ha svårt för att köpa någonting som genererar pengar i hans ficka.

Uppdaterat: 2022-05-02 22:12

Ni som sett mina inlägg nyligen vet att jag skaffat en Peugeot e-208. Alltså långt ifrån en Polestar 2 eller Model 3 på alla sätt, men jag tyckte det var riktigt smidigt att köra 60+ mil norrut och sedan samma sträcka tillbaka.

Bilen har 100 kW och den får verkligen ut det också. Laddade på Ionity, på Allego och på nåt no-name ställe som hade 100 kW och där det var gratis laddning.

Vid samtliga ställen så hade jag runt 10-15% laddning kvar när jag började ladda och fick snabbt 98 kW i laddningshastighet.

Hört mycket skit om att man inte ska få ut så bra hastighet på många olika bilmärken, men jag är supernöjd, alltid 97-98 kW när man börjar ladda och när man är vid 71% så håller den fortfarande 52 kW.

Kan inte vara mer nöjd. Sen kraschar den snabbt ner till lägre hastigheter efter 81%, så då ska man sluta ladda om man inte redan gjort det innan.

Uppdaterat: 2022-05-02 22:26
- Peugeot e-208 GT 2022

Väntar på leverans av min Model 3 (bakhjulsdriven med LFP batteri), men är glad för Polestar och den resa som de har gjort. Polestar/Volvo verkar fö (utifrån Björn Nyland tester av C40, XC40, Polestar 2 i närtid) en av få tillverkare som verkar uppdatera sina bilar med vettiga saker, som bättre laddhastighet/konstant laddkurva mm.

Uppdaterat: 2022-05-03 08:30

Nåja, både Tesla och VAG pumpar ut mjukvaruuppdateringar…

Uppdaterat: 2022-05-03 11:24
J.L skrev:

Skulle rekommendera Bejje att ta en liten närmare kik på Tesla. Den allt, navigation som fungerar extremt bra, koppling till mobilen riktigt bra, mobilnyckel som fungerar, lane assist som inte vaggar fram och tillbaka som på "vissa" andra. Att man inte har ett periskop framför sig vänjer man sig fort av med. Smaken är som baken men tekniskt är Tesla överlägsen Polestar på näst intill allt men sen förpackningen med halvkombibaklucka är ett praktiskt + för kinesen, en skavande mittkonsol med klaustrofobikänsla gillar vissa men icke undertecknad. Fronten på TM3 påminner lite om Porsche ger ett sportigt intryck samtidigt som bilen ser snäll ut, jfr BMW designspråk. Men som sagt smaken är som baken och för övrigt sålde Tesla M3 lika många bilar i Europa som Polestars årsvolym.

Hallelulja !
Elons skänk till mänkligheten. Så enormt överlägset allt annat som rullar på våra vägar.
Eller kanske inte, en medioker ganska ful produkt som bil räknat. Men som smarttelefon är den helt ok.
Men en Kinabil, jag vill minnas att J.L över huvud taget inte ville befatta sig med något made in PRC.

Uppdaterat: 2022-05-03 12:09

J.L så gott som samtliga Tesla som sålts i Sverige i år är producerade i Kina om du inte kände till det, med Kinesiska batterier från CATL mestadels också.
Jag personligen tycker Model 3 är ful och har bristande komfort, sedan vill jag gärna ha en display framför mig och normal betjäning i övrigt.
Tesla är fantastisk och överlägsen vad gäller den elektriska drivlinan men Polestar laddar numera lika fort sedan förvärmningen aktiverades. Polestar är även billigare med ett för mig mer tilltalande utseende.
Den Norska säljstatistiken för April var ju trevlig med Volvo 1:a och Polestar 5:a

Uppdaterat: 2022-05-03 18:37

En stilla undran från en ovetande, om en biltestare kallar sig för Tesla-Björn, hur opartisk är han då?

Om en annan biltestare kallat sig för, tja jag vet inte, kanske Toyota-Shogun.

Då hade i alla fall jag ifrågasatt opartiskheten en smula, men jag kanske missat nåt, typ åt sekthållet till...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Tesla-Björn har börjat gilla både Volvo och Polestar så han försöker…

Uppdaterat: 2022-05-03 19:46

Intressanta tankar kring Kina om det är same same, det vill säga att MG, VolvoCars, Lynk&Co, Polestar som är majoritetsägda av PRC eller Tesla motor som har sin entreprenör från vår vänskapsnation i väst. Betänk vad lyckat det var att lägga råvaruäggen i farbror Putins korg ? Man behöver inte vara rymdforskare att Putins vänskaps stat Kina utnyttjar påtryckningar på väst genom att fläta sig in djupare o djupare i västs ekonomier. Tesla modell Y, modell 3 standard range kommer från Kina, modell 3 long range och performance från Usa för tillfället.

Uppdaterat: 2022-05-03 20:06

Prestigelös
Det var väl för att första elbilen han hade var Tesla. Partiskheten kan du själv bedöma. Han redovisar ju öppet det han testar.

Uppdaterat: 2022-05-03 20:07

Tesla-Björn försöker återge så nyanserat han kan, om olika bilars för och nackdelar. Volvo/Polestar har gjort förbättringar i mjukvaran som lett till bättre och mer användbara än tidigare.

Uppdaterat: 2022-05-03 20:08