Vi Bilägares forum

Volvo känner pressen: Försäljningen rasar 20 procent

Volvo känner pressen: Försäljningen rasar 20 procent

Volvos senaste kvartalsrapport visar minskad vinst – men kallas ändå ett ”stabilt resultat” av den nytillträdde chefen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-04-28 09:12

Kommentarer

Nu om någonsin behöver vi enklare elbilar som folk har råd att köpa. Det är för fasen öppet mål ..inga biltillverkare möter behovet som finns idag, hur är det möjligt? Jag tycker de borde göra sifo undersökning för att kolla vad konsumenterna vill ha!? Prioriterar man teknik och dyrare bilar hellre än enklare bilar med mer räckvidd osv. Jag ser den ena nya elbilsmodellen efter den andre och inget är ens vad som tilltalar mig. Dyra och klumpiga med kort räckvidd och litet bagageutrymme...hallå??

Uppdaterat: 2022-04-28 15:34

Så länge det är leveranstider på 6--12 månader på nya elbilar så lär vi inte se några prissänkningar eller billigare elbilar ö h t.

Uppdaterat: 2022-04-28 16:01

Även Volvo behöver anpassa utbud efter framtiden annars är de körda tyvärr....

Uppdaterat: 2022-04-28 18:58

Det är bara att gratulera Samuelsson, som lyckades krama ur det mesta och ta pension, nu när det börjar bli svårt på riktigt.

Uppdaterat: 2022-04-28 19:04
hx30 skrev:

Nu om någonsin behöver vi enklare elbilar som folk har råd att köpa. Det är för fasen öppet mål ..inga biltillverkare möter behovet som finns idag, hur är det möjligt?

Ja, att det är nya elbilar för 500 000 - 600 000 kr med räckvidd på 40-50 mil alla köparna hela tiden vill ha är ju högst tveksamt. Nej, tillverkarna har målat in sig i ett hörn som det är nu och kan kortsiktigt göra vinster, men långsiktigt lär det aldrig funka.

Uppdaterat: 2022-04-28 22:46
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

hx30 skrev:
Nu om någonsin behöver vi enklare elbilar som folk har råd att köpa. Det är för fasen öppet mål ..inga biltillverkare möter behovet som finns idag, hur är det möjligt?

Ja, att det är nya elbilar för 500 000 - 600 000 kr med räckvidd på 40-50 mil alla köparna hela tiden vill ha är ju högst tveksamt. Nej, tillverkarna har målat in sig i ett hörn som det är nu och kan kortsiktigt göra vinster, men långsiktigt lär det aldrig funka.

Brukandet av en bil går från ägande till att hyra/leasa då de blivit ganska dyra.
Hela branschen är stadd i förändring.

Uppdaterat: 2022-05-05 22:18

Fast på en normal marknad blir det sällan billigare att hyra en produkt än att köpa den - speciellt om man kan tänka sig att använda den längre tid än under 3 års tid. Men biltillverkarna verkar inte vilja att vi skall köpa deras produkter utan nöja oss med att hyra. Det innebär då med all sannolikhet att det klirrar lite extra i deras egna kassa.

Uppdaterat: 2022-05-05 22:55
Pi skrev:

Fast på en normal marknad blir det sällan billigare att hyra en produkt än att köpa den - speciellt om man kan tänka sig att använda den längre tid än under 3 års tid. Men biltillverkarna verkar inte vilja att vi skall köpa deras produkter utan nöja oss med att hyra. Det innebär då med all sannolikhet att det klirrar lite extra i deras egna kassa.

Exakt så är det, men gemene man förfasas över prislappen och ser med automatik att det är jättedyrt.
Men då glömmer man bort inbytespriset. De som köpt en ny eftertraktad elbil senaste året gör snarare en plussaffär på bilköpet. Begangatpriser på t.ex Enyaq , ID4 eller Ioniq5 är långt över nypriset inräknat bonusen. 20-50kkr är förtjänsten på att sälja bilen. Problemet är att det inte finns någon ny att köpa och att dom ökat rejält i pris.

Uppdaterat: 2022-05-05 23:16